Gå til innhold

Møbler, mørke eller lyse?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest på flyttefot...

Skal kjøpe nye møbler, det meste

Og jeg greier ikke bestemme meg for om jeg skal ha mørke eller lyse...! Hjelp! Veggene er veldig lyse, gulvet er parkett , ikke spes mørkt, ikke spes lyst..Husker ikke fargen :roll:

Hva liker du best og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker best lyse møbler, har alle møbler i lys bjørk eller lønn. Kjøkkeninnredning i litt mørkere bjørk. Jeg synes det passer veldig godt her i min bittelille leilighet. Har merbau-parkett som er kirsebærmørk.

Har du et lite rom som skal møbleres, blir det "større" av å ha lyse møbler enn mørke. Mørke møbler kan bli veldig dominerende hvis du har mange møbler.

I tillegg er det vel mer "in" med lyse møbler nå enn mørke...har jeg lest... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest nå

Spørs jo veldig om hvor stort det er der.

Vi skal inn i en liten leilighet til høsten og skal kjøpe alt nytt av møbler til stue og kjøkken.

Kjøkkeninnredninga blir hvit, og alle hyllesystemer i stua blir hvite fra bonde serien til ikea.

Kjøkkenbord og salongbord blir i eik, spisestuestoler blir lys beige. Sofaen blir svart da, men der skal jeg ha masse limegrønne puter for og live opp.

Så jeg vil si hovedsaklig lyse møbler, gjerne en blanding av hvit og en tresort som ikke er alt for mørk.

Synes jo det ville vært kjedelig hvis vi bare skulle hatt hvite møbler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Skal kjøpe nye møbler, det meste

Og jeg greier ikke bestemme meg for om jeg skal ha mørke eller lyse...! Hjelp! Veggene er veldig lyse, gulvet er parkett , ikke spes mørkt, ikke spes lyst..Husker ikke fargen :roll:

Hva liker du best og hvorfor?

Du må jo tenke på at du helt sikkert skal ha møblene i lang tid, tenk derfor klassisk.

Lyst gjør jo ting større, men jeg vet ikke hva som er moderne og ikke. Selv ville jeg nok gått for en blanding, er drittlei den minimalistiske stilen som råder hos Ikea og andre steder.

Men kjør ihvertfall på farger som går til det meste; slik at du kan variere med tilbehør (puter, gardiner, tepper) etter sesong og behov.

Og sånn rent personlig skal jeg aldri, aldri, aldri ha hvite Ikea-møbler inn i mitt hjem, særlig ikke de hvite bokhyllene... Men det er meg og min smak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

jeg liker best lyse møbler. Men er også ganske drittlei finèrplater fra IKEA, og det at møbler passer sammen og utgjør en helhet betyr ikke at alle må være i samme tresort og farge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe jeg også har tenkt på. Jeg liker veldig godt lyse møbler, men tror vi kommer til å velge en litt mørk sofa allikevel. Grunnen til dette er at vi liker å ligge i sofaen, vi spiser ganske ofte i stuen også så en helt lys sofa hadde nok blitt flekkete ganske raskt.

Jeg hadde tenkt nøye gjennom hvordan møblene vil bli brukt, og valgt deretter. Funksjon er minst like viktig som design.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Synes at du først og fremst bør handle møbler du selv liker, da blir du mest fornøyd:)

Selv har jeg en blanding av lyst og mørkt, nytt og gammelt. Sofaen, som er vårt hovedmøble, var en dyr kvalitetssofa nor som vi slett ikke har angret på at vi puttet penger i. Det samme gjelder forøvrig senga og spisebord/stoler. Alt annet kommer hovedsakelig fra fretex/bruktbutikker. Der kan du finne mye flott som ikke alle andre har, men vær kritisk før du handler. Møblene bør være hele og fine!:)

Det som er viktig er at du vurderer hvor lenge du ser for deg at møblene skal vare, og så legge mest penger i det som skal vare lengst og brukes mest. Oftest er det sofa som har høyest slitasje, så her kan det lønne seg å legge i litt penger. Småmøbler er ofte ikke så dyrt, så der står du litt friere til å bytte ut når du blir lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har klassiske, brune skinnsalonger. Stua vår er helt lys, malt og tapet, og vi har lys askeparkett. Alt listverk og vinduer et malt hvitt, og vi har mange og store vinduer.

Vi valgte mørkebrune skinnmøbler fordi det er slitesterkt, klassisk og tidløst, passer til det meste og er like pent etter flere års bruk. Jeg kunne nok like gjerne valgt lyse salonger hvis det bare var smaken som skulle bestemme. Jeg er glad i både mørkt og lyst!

Vi hadde to lyse tresetere fra før, så vi hadde litt erfaring med lyse møbler. Når man kjøper nye møbler følger det med en bruksanvisning for stell og vedlikehold. Her blir dongerybukser ofte nevnt som et faremoment for slitasje/misfarging av salongen. Dongery smitter ofte av mye farge, noe som på sikt vil kunne prege stoffet. Og ettersom vi er en typisk "dongeryfamilie" med 3 sønner i huset, så valgte vi å satse på møbler som er like fine - om enn ikke enda finere - etter flere års bruk. En fuktig klut over sofaen, og den er like fin igjen!

Om du velger lyst eller mørkt, det blir en smakssak. Pass bare på at du tenker litt over hvilket stoff du velger. Ikke ta det aller lyseste, i alle fall. Det er både flott og stilig å se på når det er nytt, men hva om 3-4 år? Mikrofiber skal visstnok være veldig greit å holde rent, så velger du en sofa i dette stoffet, kan du nok tillate deg en lysere farge enn om du velger et tradisjonelt møbelstoff.

Jeg ville også ha valgt en fin naturfarge i salong; hvit, beige, brun, svart... Så kan du heller sprite opp rommet med farger i detaljer og tilbehør. Har du et rom som er nøytralt i basisfargene, kan du variere med årstider, humør og moter! Med et enkelt håndgrep kan du skifte ut puter og henge opp nye gardinlengder i nye farger - og vips: du har en helt annen stue!

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...