Ønskepappa Skrevet 24. september 2019 #1 Skrevet 24. september 2019 Jeg vet det er mange som er uenig med meg! Men jeg er tilhenger av surrogati i Norge, fordi det er det beste for de som ønsker å være surrogatmor. Det handler ikke om hvilke moralske overbevisninger vi har, om hva som er rett og galt. Det handler om at surrogati blir utført uansett. Spørsmålet er derfor om surrogati skal foregå i trygge Norge, eller gjennom potensielt utrygge tjenester i utlandet? Hvorfor skal jeg måtte dra til utlandet og gjøre noe som er «ulovlig», og i tillegg miste den tryggheten av å være her i Norge? Jeg har ikke valgt å være i denne situasjonen selv, bør vi ikke ha et system som hjelper de som ikke kan få barn naturlig? Det er vanlig å skille mellom ubetalt (altruistisk) og betalt (kommersiell) surrogati. Ved ubetalt surrogati er surrogater ofte en venn eller en slektning av personen som skal ha barnet. Forbudet mot surrogati i Norge begrunnes blant annet med at man frykter barnet i noen tilfeller kan bli en handelsvare som selges fra en person til en annen. Men hva med å kun tillate altruistisk surrogati? Sæddonasjon er lovlig, men ikke eggdonasjon. Eggdonasjon er i de aller fleste europeiske land lovlig, men ikke i Norge. I mange år er det blitt lovet at loven skal revideres. Men nei! Hvorfor skal ikke kvinner få bestemme selv om de vil donere bort sine egg eller ikke? Det er deres kropp, deres egg, og det burde være deres valg! Ferdig snakket! Men jeg lurer på hva dere andre mener? 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #2 Skrevet 24. september 2019 Syns ikke barn og menneskekropper skal være handelsvare. Det å være gravid og føde er noe av det farligste en kvinne kan gjøre, selv her i Vesten. Det er så mye lover og avtaler og kontrakter som hadde måttet ordnes. Typ hva er ditt ansvar om surrogaten din får permanente skader som gjør at hun ikke kan jobbe mere og mister betydelig inntekt? Hva er ditt ansvar om hun dør? Eller har du null ansvar fordi handelen er over når du har fått varen? Hva om baby dør under fødsel, får du da avslag på prisen? Hva om begge dør? Hva om surrogaten er i en ulykke som gjør at fosteret får skader som gjør det multihandicappet, er det avslag i pris? Alle sånne ting må diskuteres, alle sånne ting må ha en kontrakt, for sånne ting skjer. Da er jeg heller for å gjøre det lettere å adoptere for enslige av alle legningen og kjønn. Anonymkode: d5dae...33c 11
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #3 Skrevet 24. september 2019 Jeg mener morskap er hellig, Andre mener ekteskap er hellig. Begge kan brytes med glans i dagens samfunn Anonymkode: 36db9...649 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #4 Skrevet 24. september 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syns ikke barn og menneskekropper skal være handelsvare. Det å være gravid og føde er noe av det farligste en kvinne kan gjøre, selv her i Vesten. Det er så mye lover og avtaler og kontrakter som hadde måttet ordnes. Typ hva er ditt ansvar om surrogaten din får permanente skader som gjør at hun ikke kan jobbe mere og mister betydelig inntekt? Hva er ditt ansvar om hun dør? Eller har du null ansvar fordi handelen er over når du har fått varen? Hva om baby dør under fødsel, får du da avslag på prisen? Hva om begge dør? Hva om surrogaten er i en ulykke som gjør at fosteret får skader som gjør det multihandicappet, er det avslag i pris? Alle sånne ting må diskuteres, alle sånne ting må ha en kontrakt, for sånne ting skjer. Da er jeg heller for å gjøre det lettere å adoptere for enslige av alle legningen og kjønn. Anonymkode: d5dae...33c Du skisserer et normalt svangerskap? Du er handelsvare om du gifter deg bort. Hester,katter, hunder, lama gifter seg ikke bort..de lover seg bort for et svangerskap Anonymkode: 36db9...649 2
Chiyo Skrevet 24. september 2019 #5 Skrevet 24. september 2019 Jeg tenker det er bedre med lovlig surrogate der man har skikkelige regler og oversikt, enn at man bruker surrogater i utlandet hvor vi ikke helt har kontroll. I USA for eksempel, så har man ordninger hvor man bruker tid på å finne riktig person, man skriver kontrakt og man har god kontakt gjennom graviditeten. Det er jo ikke kjøp av noen andres baby, fordi surrogatmor er ikke biologisk mor. Jeg tenker dette er mye bedre enn at folk prøver å få barn gjennom surrogatmødre i u-land. Her er en video som jeg anbefaler. Se fra 1.20 der en kvinne forteller hvorfor hun ønsker å være surrogatmor. Denne personen har et sterkt ønske om å bære barn for de som ikke kan få barn selv. Hun er ikke biologisk mor til barna hun føder gjennom surrogati, hun bare bærer barnet for de biologiske foreldrene. 4
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #6 Skrevet 24. september 2019 Jeg er definitivt for det. Ingen penger burde være involvert. Tvert penger kommer inn i bildet vil folk i desperate situasjoner ta valg de egentlig ikke ønsker å ta. Man burde heller ikke kjenne de man er surrogat for, det ville kanskje gjort det vanskeligere etterpå. Så vidt meg bekjent så bruker ikke surrogater sine egne egg, så da må jo eggdonasjon bli lovlig også. Er nok flere som heller vil benytte seg av det. Jeg kunne vært surrogat selv. Anonymkode: aa514...9d2 5
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #7 Skrevet 24. september 2019 jeg er for det, jeg også. Om noen øsnker å leie ut livmoren sin i noen mnd for en grei sum, så burde de får lov til dette. Anonymkode: c2850...962
Chiyo Skrevet 24. september 2019 #8 Skrevet 24. september 2019 (endret) Jeg kan jo også si at jeg mener Norge ligger etter andre land når det kommer til å hjelpe barnløse, fordi Norge tilbyr bare hjelp til par. Det er ikke ulovlig for kvinner i Norge å dra til et annet land, for eksempel Danmark, for å få hjelp til å bli gravid, men Norge vil ikke hjelpe single kvinner her i Norge. Hvorfor? Det virker bare å poengløst når norske kvinner drar til utlandet hele tiden for å få hjelp til å bli gravid, når det hadde vært så mye enklere om de kunne fått den hjelpen i Norge. Endret 24. september 2019 av Chiyo 5
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #9 Skrevet 24. september 2019 Jeg kan faktisk inne engang donere bort egg til et annet par. JEG er mor, og det holder jeg fast ved. Anonymkode: 36db9...649
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #10 Skrevet 25. september 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan faktisk inne engang donere bort egg til et annet par. JEG er mor, og det holder jeg fast ved. Anonymkode: 36db9...649 ? Anonymkode: d0654...532
Ønskepappa Skrevet 25. september 2019 Forfatter #11 Skrevet 25. september 2019 6 hours ago, Chiyo said: Jeg kan jo også si at jeg mener Norge ligger etter andre land når det kommer til å hjelpe barnløse, fordi Norge tilbyr bare hjelp til par. Det er ikke ulovlig for kvinner i Norge å dra til et annet land, for eksempel Danmark, for å få hjelp til å bli gravid, men Norge vil ikke hjelpe single kvinner her i Norge. Hvorfor? Det virker bare å poengløst når norske kvinner drar til utlandet hele tiden for å få hjelp til å bli gravid, når det hadde vært så mye enklere om de kunne fått den hjelpen i Norge. Jeg er så enig med deg! 🤘 4
Ønskepappa Skrevet 25. september 2019 Forfatter #12 Skrevet 25. september 2019 6 hours ago, AnonymBruker said: jeg er for det, jeg også. Om noen øsnker å leie ut livmoren sin i noen mnd for en grei sum, så burde de får lov til dette. Anonymkode: c2850...962 Men om de vil "leie ut livmoren" sin som du sier gratis, så er det også helt greit!
Deseo Skrevet 25. september 2019 #13 Skrevet 25. september 2019 (endret) Jeg synes også det burde være lovlig i Norge, men da som de har det i storbritannia ( om de ikke har endret på det). Surrogatmor skal ikke tjene på dette og gjøre det av helt fri vilje og ønske. Hun skal heller ikke tape noe på det så alt av kostnader knyttet til helsesjekk/eventuelle medisiner og tilskudd skal paret/foreldre stå for. Eggdonasjon burde helt klart være lov på lik linje som sæd- og organdonasjon. Det er mange som ønsker å hjelpe andre som ikke kan bli gravide selv, så hvorfor skal staten bestemme over dette? Endret 25. september 2019 av Deseo 6
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #14 Skrevet 25. september 2019 Synes absolutt det burde vært lovelig i Norge.Da vet vi de etiske rettningslinjene blir fulgt og at man ikke kun gjør det pga økonomi. Samme med eggdonasjon. Hadde gladelig gitt bort egg. Anonymkode: 8dd58...ff0 3
Munchlax Skrevet 25. september 2019 #16 Skrevet 25. september 2019 Helt klart for. Kunne gjerne tenkt meg å være surrogatmor for noen som ikke kan bære frem barn selv. Har selv tre barn og to svangerskap bak meg. Hadde gledelig gått gravid igjen for noen andres skyld, siden jeg ikke ønsker å få flere barn personlig. 1
Carrot Skrevet 25. september 2019 #17 Skrevet 25. september 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Syns ikke barn og menneskekropper skal være handelsvare. Da er jeg heller for å gjøre det lettere å adoptere for enslige av alle legningen og kjønn. Anonymkode: d5dae...33c Og adopsjon er ikke "handelsvare" mener du da eller?? jeg er for donor av både egg og sædcelle, og jeg er for surrogati - samtidig som jeg møter meg selv i døren fordi jeg også mener at det ikke skal "tukles med naturen" i så stor grad så jeg syns det er ekstremt vanskelig å bare se en side av dette.
Tvist Skrevet 25. september 2019 #18 Skrevet 25. september 2019 Mot surrogati. Ser ikke at det trengs enda flere måter å produsere barn på, når det faktisk er mulig å adoptere. Selv om det nok kanskje bør gjøres enklere (ikke mindre strengt, bare en raskere prosess). 4
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #19 Skrevet 25. september 2019 Det bør heller bli lettere å adoptere. Surrogati har så mye farlig med seg, og så mange fallgruver at det syns jeg ingen ting om. Anonymkode: 249ec...363 2
Ønskepappa Skrevet 1. oktober 2019 Forfatter #20 Skrevet 1. oktober 2019 On 9/25/2019 at 2:40 PM, AnonymBruker said: Det bør heller bli lettere å adoptere. Surrogati har så mye farlig med seg, og så mange fallgruver at det syns jeg ingen ting om. Anonymkode: 249ec...363 Ja det burde bli lettere å adoptere. Helt enig! Når det er sagt, så mener jeg fortsatt surrogati burde bli lovlig i Norge. Det kan lages strenge regler, slik at man unngår fallgruvene. Og slik at ikke noen kan lage business av dette. Selve svangerskapene kan være risikabelt uansett. Men folk blir gravide likevel. Og det kommer aldri til å slutte. Og folk kommer til å fortsette med å reise utenlands for å benytte seg av surrogati. Da er det mye bedre å få gjort det hjemme i trygge Norge! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå