PURE/HONEY Skrevet 24. september 2019 #1 Skrevet 24. september 2019 Mine tantebarn er veldig skjønne og jeg er veldig glad i dem. De er supre barn. Likevel vil jeg bare stusse litt på oppførselen i blant, spesielt ved matbordet. Det blir ofte sagt ting som "Jeg skal ha isen!", "Ketchup, nå!", "FÅ SPAGHETTIEN", "Skal ha muffins!" o.l. Som oftest 8-åringen som sier slike ting, de andre to er 6 og 4. Jeg merker at søsteren min og kjæresten hennes aldri sier ifra om hvordan man skal be om ting ved matbordet. Det blir heller aldri sagt "Takk for maten", selv om dette ikke er det aller viktigste da. Om de får en gave, sier de aldri takk, og igjen blir de aldri fortalt at de skal si takk. 4-åringer kan jeg selvfølgelig ikke klandre, men 6 og 8-åringen synes jeg personlig burde utøve litt skikk og bruk Er ikke helt sikker på om jeg er altfor opphengt i høflighet da. Hva synes dere? Anser dere dette som frekkhet eller harmløs, normal barneoppførsel? 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #2 Skrevet 24. september 2019 Her ville jeg absolutt gitt en heads up til søsteren din og kjæresten hennes. Dette er utakknemlighet og frekkhet! Kommer til å svi for alle parter, om de ikke blir satt litt på plass. Anonymkode: 92abf...d98 13
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #3 Skrevet 24. september 2019 Da tar du ordet og forklarer at de får si vær så snill og takk. Selv en på 4 burde kunne dette. Gjør det sånn at din søster hører det. Bonusjentene på 3 og 6 har jeg tærpa i to år på dette siden faren ikke gjorde det. Å nå slipper jeg det fordi de forstår at å spørre pent faktisk lønner seg. Barn som maser og ikke spør pent får ikke gjennomslag for det de spør om. Anonymkode: c99ba...b48 4
SoWhat? Skrevet 24. september 2019 #4 Skrevet 24. september 2019 Syns ikke at det er normal barneoppførsel. De aller fleste barn jeg møter er høflige fra de er fire år liksom 🙂 Ville blitt litt forbauset over sånn oppførsel både ved bordet og ellers. Men det er jo ikke barnas skyld, så synd foreldrene utsetter ungene for irritasjon fra andre. For det kan være irriterende om de ikke spør og sier takk. Jeg unnskylder barn jeg skjønner er sjenerte! Og hvis det "er noe" annet som mangel på konsentrasjon i stor grad osv. 6
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #5 Skrevet 24. september 2019 Det er jo normal barneoppførsel hvis de ikke har lært noe bedre. Søsteren din og mannen må snakke med barne om oppførsel, lære dem hvordan man oppfører seg ved bordet. Det blir ikke annerledes av seg selv, og det blir verre jo eldre de blir. Lurt å lære dem å si takk når de får ting og være høflige ved matbordet. , Anonymkode: 18207...34c 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #6 Skrevet 24. september 2019 Mine er 10 og 11 år, og selv om jeg har sagt at de må si "kan jeg få" og "takk" hele livene deres, så glemmes det fortsatt... Anonymkode: d8e73...2fc 3
Gjest WhisperingWind Skrevet 25. september 2019 #7 Skrevet 25. september 2019 (endret) Jeg hadde sagt det rett ut. Ungen din bør lære seg manerer og spørre pent om ting. Hva om en voksen satt sånn ved bordet? Det er totalt uakseptabel atferd. Det er når de er ung grunnlaget settes og med mindre de vil oppdra et menneske som oppfattes som et rasshøl så burde de ta tak i det asap. Min 4 åring er mer veloppdragen. Endret 25. september 2019 av WhisperingWind
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #8 Skrevet 25. september 2019 Er foreldrene like uhøflige? Barn lærer jo av å observere foreldrene. Min 2-åring sier takk og vær så god fordi vi gjør det. Anonymkode: 97366...018 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #9 Skrevet 25. september 2019 8 minutter siden, AnonymBruker said: Er foreldrene like uhøflige? Barn lærer jo av å observere foreldrene. Min 2-åring sier takk og vær så god fordi vi gjør det. Anonymkode: 97366...018 Ikke alle gjør det. Vi har vært veldig obs på å være høflige mot hverandre fra starten sånn at barnet vårt skulle lære det, men vi har måttet fortelle ham at han også må si disse tingene. Han har ikke gjort det av seg selv bare fordi vi gjør det. Han er 8 nå, og vi må fortsatt minne ham på å si takk av og til. (Men plutselig kan han glimte til og takke for noe som ikke har falt oss inn at han skal takke for. F.eks. "Takk for at du hjalp meg med leksene mamma.") Anonymkode: da8b3...6d3 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #10 Skrevet 25. september 2019 10 timer siden, simsmachop skrev: Mine tantebarn er veldig skjønne og jeg er veldig glad i dem. De er supre barn. Likevel vil jeg bare stusse litt på oppførselen i blant, spesielt ved matbordet. Det blir ofte sagt ting som "Jeg skal ha isen!", "Ketchup, nå!", "FÅ SPAGHETTIEN", "Skal ha muffins!" o.l. Som oftest 8-åringen som sier slike ting, de andre to er 6 og 4. Jeg merker at søsteren min og kjæresten hennes aldri sier ifra om hvordan man skal be om ting ved matbordet. Det blir heller aldri sagt "Takk for maten", selv om dette ikke er det aller viktigste da. Om de får en gave, sier de aldri takk, og igjen blir de aldri fortalt at de skal si takk. 4-åringer kan jeg selvfølgelig ikke klandre, men 6 og 8-åringen synes jeg personlig burde utøve litt skikk og bruk Er ikke helt sikker på om jeg er altfor opphengt i høflighet da. Hva synes dere? Anser dere dette som frekkhet eller harmløs, normal barneoppførsel? Det er vanlig. Vær glad for at de ikke sier verre ting Anonymkode: 7e966...aa5
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #11 Skrevet 25. september 2019 Så lenge foreldrene ikke lærer de normal folkeskikk, så kan du nesten ikke forvente at dette skal komme naturlig fra barna. Men det er ikke dermed sagt at du ikke kan innføre dine regler i ditt hus. Du kan eksempel si at "her i huset så sier man takk for maten" eller liknende. Ditt hus, dine regler... Det er litt verre når folk på 30 år ikke gjør det samme, men det finnes nok av de også... Anonymkode: 4b493...a5f 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #12 Skrevet 25. september 2019 Slike barn ignorerer jeg bare. Jeg kan gjerne gi dem spagetti, ketchup, is, etc. Men da må de spørre fint. Jeg er ikke der for å bli kommandert rundt. Spør de fint, får de service. Gjør de ikke, får de ikke en dritt! Den metoden fungerer faktisk! Å Anonymkode: be6c7...b0b 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #13 Skrevet 25. september 2019 12 timer siden, simsmachop skrev: Mine tantebarn er veldig skjønne og jeg er veldig glad i dem. De er supre barn. Likevel vil jeg bare stusse litt på oppførselen i blant, spesielt ved matbordet. Det blir ofte sagt ting som "Jeg skal ha isen!", "Ketchup, nå!", "FÅ SPAGHETTIEN", "Skal ha muffins!" o.l. Som oftest 8-åringen som sier slike ting, de andre to er 6 og 4. Jeg merker at søsteren min og kjæresten hennes aldri sier ifra om hvordan man skal be om ting ved matbordet. Det blir heller aldri sagt "Takk for maten", selv om dette ikke er det aller viktigste da. Om de får en gave, sier de aldri takk, og igjen blir de aldri fortalt at de skal si takk. 4-åringer kan jeg selvfølgelig ikke klandre, men 6 og 8-åringen synes jeg personlig burde utøve litt skikk og bruk Er ikke helt sikker på om jeg er altfor opphengt i høflighet da. Hva synes dere? Anser dere dette som frekkhet eller harmløs, normal barneoppførsel? Dersom du forventer at barn skal takke for mat de får i sitt eget hjem, så er du i overkant. En takker heller ikke hos de fleste venner og bekjente en er mye hos - dette er ikke 1800-tallet og man skal ikke skrape med foten bare fordi en er barn, liksom. Utover det - du er tanten deres. Hvorfor retter du ikke på dem selv? Det tar en landsby å oppdra et barn. Bare å brette opp armene og gå til dugnad. Mener du de bør be fint og takke hjemme hos deg? Si fra greit om det på forhånd og hold dem til regelen. Anonymkode: acb96...d73
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #14 Skrevet 25. september 2019 Just now, AnonymBruker said: Dersom du forventer at barn skal takke for mat de får i sitt eget hjem, så er du i overkant. En takker heller ikke hos de fleste venner og bekjente en er mye hos - dette er ikke 1800-tallet og man skal ikke skrape med foten bare fordi en er barn, liksom. Anonymkode: acb96...d73 Tuller du? Her takker vi for maten alle sammen hver dag. Alle vi noen gang har hatt på middag har gjort det, uansett om de har vært her mye eller lite. Både barn og voksne, med unntak av de aller yngste som ikke har lært det enda (sånn ca under 2-3 år). Og vi sier takk for meg/oss når vi går. Når ble det gammeldags å takke? Det har jeg faktisk aldri hørt før. Anonymkode: da8b3...6d3 7
PURE/HONEY Skrevet 25. september 2019 Forfatter #15 Skrevet 25. september 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom du forventer at barn skal takke for mat de får i sitt eget hjem, så er du i overkant. En takker heller ikke hos de fleste venner og bekjente en er mye hos - dette er ikke 1800-tallet og man skal ikke skrape med foten bare fordi en er barn, liksom. Utover det - du er tanten deres. Hvorfor retter du ikke på dem selv? Det tar en landsby å oppdra et barn. Bare å brette opp armene og gå til dugnad. Mener du de bør be fint og takke hjemme hos deg? Si fra greit om det på forhånd og hold dem til regelen. Anonymkode: acb96...d73 I sine egne hjem så får man ha egne vaner, men i andres hjem synes jeg det er en selvfølge å si takk for maten. Det er i vårt hjem jeg stusser på at de aldri blir oppfordret til å si takk for maten. I tillegg så er det ikke min jobb som tante å oppdra barna deres. Man skal ikke begynne å oppdra andres barn ved å plutselig bare lære dem forskjellige verdier som man ikke er sikker på at foreldrene er enige i. 1
PURE/HONEY Skrevet 25. september 2019 Forfatter #16 Skrevet 25. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er foreldrene like uhøflige? Barn lærer jo av å observere foreldrene. Min 2-åring sier takk og vær så god fordi vi gjør det. Anonymkode: 97366...018 De er ikke uhøflige, men heller veldig laid-back. De føler nok ikke nødvendigheten med å si "takk for maten" osv, men de er i bunn og grunn veldig høflige folk med god folkeskikk. De sier ellers alltid "takk" og "kan du sende..." osv. Jeg tror det heller er deres mangel på å rette opp på barna når de uttrykker seg frekt som bidrar til oppførselen. De aller fleste foreldre opptrer jo høflig, og barn imiterer jo foreldrene sine, men samtidig er det et kjent fenomen at barn likevel må læres opp i barnehage/barneskole å ha god folkeskikk.
Vera Vinge Skrevet 25. september 2019 #17 Skrevet 25. september 2019 Synd at foreldrene ikke prøver å lære dem litt om det som anses som normal folkeskikk. Man kan ikke forvente at barn skjønner sånt av seg selv, der må foreldrene være på. Når det er sagt, så kan barna mine fortsatt glemme å si takk for gaver i det de får en gave, fordi de blir så oppslukt av gaven, men jeg hvisker dem gjerne i øret at de bør si takk. Eller de glemmer en del bordskikk, særlig når vi er hjemme og ikke har besøk (de tar seg litt sammen hvis det er andre der), selv om vi har terpet på disse tingene ved alle måltider i flere år... Men jeg blir også litt satt ut av barn som er på besøk og sitter brautende ved bordet og roper kommandoer om hva de vil ha osv. Da håper jeg de har lært noe hjemme, men bare glemmer seg, men det er nok forskjellig hvor opptatt foreldre er av sånt også. 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #18 Skrevet 25. september 2019 17 timer siden, simsmachop skrev: Mine tantebarn er veldig skjønne og jeg er veldig glad i dem. De er supre barn. Likevel vil jeg bare stusse litt på oppførselen i blant, spesielt ved matbordet. Det blir ofte sagt ting som "Jeg skal ha isen!", "Ketchup, nå!", "FÅ SPAGHETTIEN", "Skal ha muffins!" o.l. Som oftest 8-åringen som sier slike ting, de andre to er 6 og 4. Jeg merker at søsteren min og kjæresten hennes aldri sier ifra om hvordan man skal be om ting ved matbordet. Det blir heller aldri sagt "Takk for maten", selv om dette ikke er det aller viktigste da. Om de får en gave, sier de aldri takk, og igjen blir de aldri fortalt at de skal si takk. 4-åringer kan jeg selvfølgelig ikke klandre, men 6 og 8-åringen synes jeg personlig burde utøve litt skikk og bruk Er ikke helt sikker på om jeg er altfor opphengt i høflighet da. Hva synes dere? Anser dere dette som frekkhet eller harmløs, normal barneoppførsel? Du er ikke opphengt i høflighet i det hele tatt, det der er bare slappe foreldre. Mine venner lærer ungene å si takk tidlig. Var en selvfølge her og. Unger lærer fort. Sa ungene mine gi meg ketchupen, eller bare ketchup så spurte vi hva er det det heter? Og etterhvert ble de litt flaue og sa kan du gi meg ketchupen? Glemmer de å si takk sier jeg og hva sier du nå? Jeg hadde snakket med søsteren din, uhøflige barn blir sett på som frekke og det er trist for det er foreldrenes mangel på helt grunnleggende oppdragelse som er skylden, ikke ungene. Mannen min var ikke vant til å si takk for maten da vi møttes. Jeg vokste heller ikke opp med det men syntes alltid det var koselig å komme til venninner der det var vanlig. Er ukoselig å bare gå fra bordet uten å si noe. Jeg innførte det før jeg og mannen fikk barn. Det å takke for maten er for meg å sette pris på at noen har laget mat til meg, sette pris på maten i seg selv og det er litt takk for tiden vi hadde sammen med matbordet også ☺️ Anonymkode: 3655c...1cc 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #19 Skrevet 25. september 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Dersom du forventer at barn skal takke for mat de får i sitt eget hjem, så er du i overkant. En takker heller ikke hos de fleste venner og bekjente en er mye hos - dette er ikke 1800-tallet og man skal ikke skrape med foten bare fordi en er barn, liksom. Utover det - du er tanten deres. Hvorfor retter du ikke på dem selv? Det tar en landsby å oppdra et barn. Bare å brette opp armene og gå til dugnad. Mener du de bør be fint og takke hjemme hos deg? Si fra greit om det på forhånd og hold dem til regelen. Anonymkode: acb96...d73 Vanlig hos alle jeg kjenner. Å takke for mat man får servert er ikke gammeldags! Helt normalt i 2019. Hva er gammeldsgs med å takke de som har laget maten for deg? Jeg er helt laidback og ingen fisefin frue. Er i midten av 30 årene, røyker tjall av og til når vi er på ferie uten ungene og driver med ekstremsport. Altså ikke en kjedelig gammel regelrytter. Men vanlig høflighet er jeg nøye på. Det gjør at man blir bedre likt av alle, man selv blir mer takknemlig for det man har eller får og man har bedre sjanse senere i arbeidslivet. Tanten min har jobbet med ansettelser i et serviceyrke og de luket ut endel ganske fort på akkurat høflighet og serviceminded. Og det var i en matbutikk. Anonymkode: 3655c...1cc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå