AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #21 Skrevet 25. september 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Har en venninne som vil kjøpe bilstolen vår til baby. Hva er egentlig grei pris å ta? Er det innafor å ta halv pris av det det koster nå? Setet er kun ett år gammelt. Anonymkode: a75a9...af0 Alle som selger bilstoler brukt bør og tenke over om de vil "tåle" å leve med en sak der barnet som bruker den solgte bilstolen blir skadet i en ulykke fordi den brukte stolen hadde usynlige skader. Vil vennskapet til venninnen din tåle en slik situasjon? Er svaret nei, så bør du revurdere hele salget. Anonymkode: 96bfd...772 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #22 Skrevet 25. september 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle som selger bilstoler brukt bør og tenke over om de vil "tåle" å leve med en sak der barnet som bruker den solgte bilstolen blir skadet i en ulykke fordi den brukte stolen hadde usynlige skader. Vil vennskapet til venninnen din tåle en slik situasjon? Er svaret nei, så bør du revurdere hele salget. Anonymkode: 96bfd...772 Antar at de fleste foreldre tar forbehold om dette og IKKE selger dersom ting er skadet, eller vært i kollisjon. Når man tenker på prisforskjeller på eks Biltema sine stoler og stoler fra Barnas Hus, så er de like kvalitetssikret, men mange tror at man må kjøpe det dyreste for at det skal være trygt nok. Før i tiden arvet man stoler og madrasser. Det gikk helt fint det også. Dessuten har man ikke garantier for at de man kjøper ny ikke hat fått seg en trøkk under levering heller.. Anonymkode: 4a74b...bd0 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #24 Skrevet 25. september 2019 For det første så kan du selvfølgelig selge videre en bilstol som kun er ett år gammel. De fleste produsentene sier at babybilstolene kan brukes i syv år, noen få sier ti år. Det er virkelig ingen grunn til å kaste en ett år gammel bilstol på dynga! Vi må ikke bli helt hysteriske, heller. For det andre så er det veldig fint å selge videre til en venninne, for da kan venninnen din være trygg på at dere har behandlet bilstolen pent, og at den ikke har vært i kollisjon/falt i gulvet e.l. Dere ville sikkert brukt denne bilstolen om igjen selv hvis dere ventet nytt søsken om kort tid, så hvorfor skulle ikke venninnen din kunne bruke denne bilstolen til sin baby? Når det gjelder pris, ville jeg sjekket hva den samme bilstolen går for på Finn, og lagt meg litt under laveste pris for tilsvarende (ett år gammelt) sete, siden det er en venninne. Det er for øvrig min erfaring at det slett ikke er vanskelig å selge bilstoler brukt på Finn, selv til fremmede. Jeg legger meg alltid litt under laveste pris for tilsvarende sete, og kjøper får med kvittering. Det er faktisk ikke alle som har råd til å bruke 5 000 kr på det nyeste og beste, og da er det fint å få et høykvalitetssete brukt i et år eller to til 1 500 kr. Alternativet er å kjøpe seter som ikke er like bra på f.eks. Biltema. Anonymkode: 6d24e...0db 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #25 Skrevet 25. september 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ser at du har vært innpå denne nettsiden og klippet og limt som det passer deg .https://www.forbrukerradet.no/guide/no-guidekategori/tenk-deg-om-for-du-kjoper-brukt-barnesete/ Kanskje greit å få med dette her også da? "Arv eller kjøp fra personer du kjenner og kan stole på, er selvsagt noe helt annet. Hvis du føler deg sikker på at stolen er pent behandlet og ikke har strukturelle skader, er det ingen grunn til å takke nei." Så nei, bilstol må ikke kjøpes ny. Anonymkode: a75a9...af0 Du ser kanskje at jeg har fremhevet teksten som er hentet også da eller? Står tydelig også at man ikke med sikkerhet vet om bilsetet har skader. Leste du det også? Klarer du ha det på samvittigheten din? Kan du garantere med 100% at bilsetet er uten skader? Men du er tydeligvis mer opptatt av å selge bilsetet å tjene penger enn å anbefale ett nytt sete. Som flere har skrever til deg, men som du tydeligvis ikke ønsker å ta til deg. Er dette noe du klarer å leve med hvis noe hadde skjedd? Anonymkode: c4053...553 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #26 Skrevet 25. september 2019 Man får gjøre det man selv klarer å ta på sin kappe og som samvittigheten tillater 👍🏼 Mer har jeg ikke å si om denne saken. Ha en fin kveld videre. Anonymkode: c4053...553
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #27 Skrevet 25. september 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du ser kanskje at jeg har fremhevet teksten som er hentet også da eller? Står tydelig også at man ikke med sikkerhet vet om bilsetet har skader. Leste du det også? Klarer du ha det på samvittigheten din? Kan du garantere med 100% at bilsetet er uten skader? Men du er tydeligvis mer opptatt av å selge bilsetet å tjene penger enn å anbefale ett nytt sete. Som flere har skrever til deg, men som du tydeligvis ikke ønsker å ta til deg. Er dette noe du klarer å leve med hvis noe hadde skjedd? Anonymkode: c4053...553 Hvor sikker kan man være da? Ifølge din logikk burde man jo kjøpe nytt sete hver gang man skal ut å kjøre. Vi bruker fortsatt bilstolen til gutten vår og blir å bruke den i rundt 2 måneder til. Vi hadde egentlig tenkt å spare til neste unge, men når venninnen min spurte om å kjøpe klarte jeg ikke si nei. Anonymkode: a75a9...af0 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #28 Skrevet 25. september 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man får gjøre det man selv klarer å ta på sin kappe og som samvittigheten tillater 👍🏼 Mer har jeg ikke å si om denne saken. Ha en fin kveld videre. Anonymkode: c4053...553 Når jeg fint kunne bruker det til mitt eget barn, så vil jeg si at jeg er rimelig trygg på bilstolen. Anonymkode: a75a9...af0
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #29 Skrevet 25. september 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Antar at de fleste foreldre tar forbehold om dette og IKKE selger dersom ting er skadet, eller vært i kollisjon. Når man tenker på prisforskjeller på eks Biltema sine stoler og stoler fra Barnas Hus, så er de like kvalitetssikret, men mange tror at man må kjøpe det dyreste for at det skal være trygt nok. Før i tiden arvet man stoler og madrasser. Det gikk helt fint det også. Dessuten har man ikke garantier for at de man kjøper ny ikke hat fått seg en trøkk under levering heller.. Anonymkode: 4a74b...bd0 Så du har kjøpt deg en bilstol fra Biltema🙈 Anonymkode: 8d556...4c4
Gjest Albbas Skrevet 25. september 2019 #30 Skrevet 25. september 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Du ser kanskje at jeg har fremhevet teksten som er hentet også da eller? Står tydelig også at man ikke med sikkerhet vet om bilsetet har skader. Leste du det også? Klarer du ha det på samvittigheten din? Kan du garantere med 100% at bilsetet er uten skader? Men du er tydeligvis mer opptatt av å selge bilsetet å tjene penger enn å anbefale ett nytt sete. Som flere har skrever til deg, men som du tydeligvis ikke ønsker å ta til deg. Er dette noe du klarer å leve med hvis noe hadde skjedd? Anonymkode: c4053...553 Etter den logikken kan man jo ikke bruke sin egen stol en gang. Altså, klart man kan være SIKKER på at stolen ikke har blitt utsatt for uhell eller fall mens man selv har eid den.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #31 Skrevet 25. september 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Antar at de fleste foreldre tar forbehold om dette og IKKE selger dersom ting er skadet, eller vært i kollisjon. Når man tenker på prisforskjeller på eks Biltema sine stoler og stoler fra Barnas Hus, så er de like kvalitetssikret, men mange tror at man må kjøpe det dyreste for at det skal være trygt nok. Før i tiden arvet man stoler og madrasser. Det gikk helt fint det også. Dessuten har man ikke garantier for at de man kjøper ny ikke hat fått seg en trøkk under levering heller.. Anonymkode: 4a74b...bd0 Poenget mitt er at man kan faktisk ikke ha kontroll på alt, selv om man ønsker og tror man har kontroll. Barnester sendes med fly, særlig spebarnssetene brukes og bæres overalt. Leser man nøye, så ser man at setene kan ha usynlige skader i indre konstruksjon, som igjen har betydning for setets sikkerhet. Man kan heller ikke datotidsfeste når tid en skade har akjedd som går ut over setets sikkerhet. Nettopp da er mitt spørsmål, vil ett vennskap eller en familiær relasjon "tåle" at en barn som bruker ett brukt sete skades på livstid eller dør fordi man har stolt på selger og kjøpt og brukt et sete som ikke holder mål i en ulykke? For å svare for egen del, nei, jeg ville ikke tatt den sjangsen, verken med barnets sikkerhet elelr med relasjonen til selger. Våre barn er for syrebar til at vi gambler med sikkerheten i bil. Vi vet hvordan vi selv kjører, men vi har ingen garanti for hvem vi møter etter veiene. Anonymkode: 96bfd...772 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #32 Skrevet 25. september 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget mitt er at man kan faktisk ikke ha kontroll på alt, selv om man ønsker og tror man har kontroll. Barnester sendes med fly, særlig spebarnssetene brukes og bæres overalt. Leser man nøye, så ser man at setene kan ha usynlige skader i indre konstruksjon, som igjen har betydning for setets sikkerhet. Man kan heller ikke datotidsfeste når tid en skade har akjedd som går ut over setets sikkerhet. Nettopp da er mitt spørsmål, vil ett vennskap eller en familiær relasjon "tåle" at en barn som bruker ett brukt sete skades på livstid eller dør fordi man har stolt på selger og kjøpt og brukt et sete som ikke holder mål i en ulykke? For å svare for egen del, nei, jeg ville ikke tatt den sjangsen, verken med barnets sikkerhet elelr med relasjonen til selger. Våre barn er for syrebar til at vi gambler med sikkerheten i bil. Vi vet hvordan vi selv kjører, men vi har ingen garanti for hvem vi møter etter veiene. Anonymkode: 96bfd...772 Barnets sikkerhet? Kjøper du nytt sete en gang i uken, bare fordi det dere har kan ha fått seg en skade du ikke har lagt merke til? Anonymkode: a75a9...af0 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #33 Skrevet 25. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Poenget mitt er at man kan faktisk ikke ha kontroll på alt, selv om man ønsker og tror man har kontroll. Barnester sendes med fly, særlig spebarnssetene brukes og bæres overalt. Leser man nøye, så ser man at setene kan ha usynlige skader i indre konstruksjon, som igjen har betydning for setets sikkerhet. Man kan heller ikke datotidsfeste når tid en skade har akjedd som går ut over setets sikkerhet. Nettopp da er mitt spørsmål, vil ett vennskap eller en familiær relasjon "tåle" at en barn som bruker ett brukt sete skades på livstid eller dør fordi man har stolt på selger og kjøpt og brukt et sete som ikke holder mål i en ulykke? For å svare for egen del, nei, jeg ville ikke tatt den sjangsen, verken med barnets sikkerhet elelr med relasjonen til selger. Våre barn er for syrebar til at vi gambler med sikkerheten i bil. Vi vet hvordan vi selv kjører, men vi har ingen garanti for hvem vi møter etter veiene. Anonymkode: 96bfd...772 Jeg tror aldri jeg har møtt noen som er så hysterisk på dette som deg, og det sier noe, for jeg har vært medlem i Bilstol-gruppen på Facebook i flere år. 😄 Man vet jo selv om man har sent babystolen med fly, vi gjorde f.eks. aldri det. Hvis ts hadde tenkt å bruke bilstolen til neste søsken, så "lever hun godt med" å selge det videre. Hvor ofte skal man kjøpe nytt sete da? Hver uke?! Anonymkode: 6d24e...0db 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #34 Skrevet 25. september 2019 Halv pris er alt for mye! Max 4-500,- Blir jo rart at dere skal «spleise likt» og du får en ny stol mens hun får brukt.. Anonymkode: 77a5a...725
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #35 Skrevet 26. september 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Halv pris er alt for mye! Max 4-500,- Blir jo rart at dere skal «spleise likt» og du får en ny stol mens hun får brukt.. Anonymkode: 77a5a...725 Spørs jo hva liknende stoler går for på Finn? Men ja, babybilstoler går ofte for litt mindre enn halv pris. Jeg pleier å ta halv pris av nåværende pris når jeg legger ut på Finn, og får alltid solgt. Ofte ga jeg jo mindre selv, fordi jeg kjøpte på tilbud eller prisen var lavere da. Anonymkode: 6d24e...0db
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #36 Skrevet 27. september 2019 On 9/25/2019 at 12:12 PM, AnonymBruker said: Alle som selger bilstoler brukt bør og tenke over om de vil "tåle" å leve med en sak der barnet som bruker den solgte bilstolen blir skadet i en ulykke fordi den brukte stolen hadde usynlige skader. Vil vennskapet til venninnen din tåle en slik situasjon? Er svaret nei, så bør du revurdere hele salget. Anonymkode: 96bfd...772 Altså årlig talt, det der faller jo helt på sin egen urimelighet! Du har det mest dyrebare i verden som du har kjøpt nytt bilstol til, bruker det max et år uten at det blir skadet. Kanskje ikke tatt ut av bilen en gang.. Så er det vel trygt å overlevere til den dyrebare skatten til venninna?! Om det er født nok for det mest verdifulle du selv har så bør det vel være godt nok for noen som ikke betyr hele verden for deg? Mener du oppriktig at man ikke bør kjøre bil med barn fordi det helt uforutsett kan oppstå strukturelle skader som Kan ta livet av barnet ditt? Selv om bruken har vært plettfri? Anonymkode: c1751...c0a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå