Gå til innhold

Hva er grei pris å ta for en bilstol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en venninne som vil kjøpe bilstolen vår til baby. Hva er egentlig grei pris å ta? Er det innafor å ta halv pris av det det koster nå? Setet er kun ett år gammelt. 

Anonymkode: a75a9...af0

Skrevet

Nei, en brukt bilstol er ikke verd mye. Unntaket er den forrige versjonen av Axkid minikid.

Anonymkode: 8d556...4c4

• Liker 3
Skrevet

Spørs pris og merke. Ville tatt halvparten, Max 1000

Skrevet
4 minutter siden, Mrs Robinson skrev:

Spørs pris og merke. Ville tatt halvparten, Max 1000

Britax, koster ca 1900,- ny i dag. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville tatt 8-900 :)

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Mrs Robinson skrev:

Ville tatt 8-900 :)

Ok, takk for svar 🙂

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, en brukt bilstol er ikke verd mye. Unntaket er den forrige versjonen av Axkid minikid.

Hva er så bra med den? Er den bedre enn den nye? 

Anonymkode: 47f04...519

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

1900? Da forstår jeg ikke hvorfor de gidder å kjøpe brukt til 1000kr når de kan kjøpe en ny for 1900. Det er absolutt ikke verdt det. En bilstol skal kjøpes nytt. 

Om det var en god venninne hadde jeg ikke tatt mer enn 500kr for den. Alt annet syns jeg er litt mye. Hadde også sagt ifra om at man helst bør kjøpe en ny uansett om den kun er brukt ett år. 

Anonymkode: c4053...553

• Liker 8
Skrevet

200 kanskje. Bilstol er ferskvare. Ikke noe man burde kjøpe brukt.

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, den varer lengre enn den nye.

Skrevet

Arv eller kjøp fra personer du kjenner og kan stole på, er selvsagt noe helt annet. Hvis du føler deg sikker på at stolen er pent behandlet og ikke har strukturelle skader, er det ingen grunn til å takke nei.

Sitat Forbrukerrådet.

• Liker 10
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

1900? Da forstår jeg ikke hvorfor de gidder å kjøpe brukt til 1000kr når de kan kjøpe en ny for 1900. Det er absolutt ikke verdt det. En bilstol skal kjøpes nytt. 

Om det var en god venninne hadde jeg ikke tatt mer enn 500kr for den. Alt annet syns jeg er litt mye. Hadde også sagt ifra om at man helst bør kjøpe en ny uansett om den kun er brukt ett år. 

Hvorfor skal den på død og liv kjøpes ny? Dette er min beste venninne og hun stoler selvsagt fullt og helt på meg. Jeg ville aldri ha løyet om kvaliteten på bilstolen for å tjene penger. 

Blir muligens et sted mellom 500 og 900,- Kommer til å høre hva hun synes.

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, Belima skrev:

Arv eller kjøp fra personer du kjenner og kan stole på, er selvsagt noe helt annet. Hvis du føler deg sikker på at stolen er pent behandlet og ikke har strukturelle skader, er det ingen grunn til å takke nei.

Sitat Forbrukerrådet.

Takk 🙏

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

ikke meg du siterte, men ja, Axkid minikid var mye bedre før.

Ellers faller en brukt bilstol fort i verdi, fortere enn andre babyting nettopp fordi det er et sikkerhetsutstyr. Man kan liksom aldri være sikker på om den ikke er skadet, derfor anbefales det å kjøpes nytt. Ikke så mange som er interessert i brukte bilstoler, men siden dette er venninnen din så kan hun vel føle seg rimelig trygg. Vi turte å arve fra broren min og kona, for jeg vet jo at de vil mitt barns beste og aldri hadde gitt oss et sete som hadde fått seg en trøkk, men med fremmede vet man aldri. Setet kan se helt fint ut, men likevel være skadet. 

Anonymkode: bab1c...9a8

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal den på død og liv kjøpes ny? Dette er min beste venninne og hun stoler selvsagt fullt og helt på meg. Jeg ville aldri ha løyet om kvaliteten på bilstolen for å tjene penger. 

Blir muligens et sted mellom 500 og 900,- Kommer til å høre hva hun synes.

Sikkerhet!

Selv om du tror at alt er fint å flott med bilstolen din er det faktisk anbefalt å kjøpe en ny. Ingen har sagt noe om at du lyver om kvaliteten. Og selvfølgelig ønsker du ikke å skade ett barn. 

Men faktum er at den bør kjøpes ny. 

Gjenbruk er fint, men sikkerhet går foran alt.

Man skal ikke arve et bilsete under noen omstendigheter. For selv om du tror setet er i beste stand er det faktisk ikke alltid tilfellet. Det er ofte problemer som strukturelle skader som kan være vanskelige å avdekke. 

Selv om stolen fremstår som strøken utvendig, er ikke dette noen garanti for at det ikke kan ha oppstått sprekker eller skader dypere ned i konstruksjonen.

Utfordringen ligger i å få bekreftet at barnesetet faktisk er helt i orden. Dessverre har du ingen garanti for dette.

Alt over 500,- syns jeg er unødvendig dyrt for ett brukt bilsete med nypris til 1900,- Er tross alt din beste venninne. Hadde gitt den gratis om det var meg og jeg ikke skulle bruke den mer, og om du er en god venninne sier du også ifra om at det er anbefalt å kjøpe nytt da du ikke kan garantere noen ting. Alt annet kan kjøpes brukt men helst ikke bilsete eller madrass. 

• Liker 2
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en venninne som vil kjøpe bilstolen vår til baby. Hva er egentlig grei pris å ta? Er det innafor å ta halv pris av det det koster nå? Setet er kun ett år gammelt. 

Et pent brukt et ville jeg satt litt under halv av halv pris fra det du selv betalte. F.eks første bilstol med isofix her kosta nytt 5k, la det ut til 1500,- var kun brukt i 6 mnd. Ikke et merke på stolen i det hele tatt og kunne legge ved kvittering. Jeg fikk 1500,- for stolen.

Anonymkode: 77ce4...163

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Et pent brukt et ville jeg satt litt under halv av halv pris fra det du selv betalte. F.eks første bilstol med isofix her kosta nytt 5k, la det ut til 1500,- var kun brukt i 6 mnd. Ikke et merke på stolen i det hele tatt og kunne legge ved kvittering. Jeg fikk 1500,- for stolen.

Skal også sies at den bilstolen var best i test 2017 og jeg solgte den videre i 2018. 

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikkerhet!

Selv om du tror at alt er fint å flott med bilstolen din er det faktisk anbefalt å kjøpe en ny. Ingen har sagt noe om at du lyver om kvaliteten. Og selvfølgelig ønsker du ikke å skade ett barn. 

Men faktum er at den bør kjøpes ny. 

Gjenbruk er fint, men sikkerhet går foran alt.

Man skal ikke arve et bilsete under noen omstendigheter. For selv om du tror setet er i beste stand er det faktisk ikke alltid tilfellet. Det er ofte problemer som strukturelle skader som kan være vanskelige å avdekke. 

Selv om stolen fremstår som strøken utvendig, er ikke dette noen garanti for at det ikke kan ha oppstått sprekker eller skader dypere ned i konstruksjonen.

Utfordringen ligger i å få bekreftet at barnesetet faktisk er helt i orden. Dessverre har du ingen garanti for dette.

Alt over 500,- syns jeg er unødvendig dyrt for ett brukt bilsete med nypris til 1900,- Er tross alt din beste venninne. Hadde gitt den gratis om det var meg og jeg ikke skulle bruke den mer, og om du er en god venninne sier du også ifra om at det er anbefalt å kjøpe nytt da du ikke kan garantere noen ting. Alt annet kan kjøpes brukt men helst ikke bilsete eller madrass. 

Ser at du har vært innpå denne nettsiden og klippet og limt som det passer deg .https://www.forbrukerradet.no/guide/no-guidekategori/tenk-deg-om-for-du-kjoper-brukt-barnesete/ Kanskje greit å få med dette her også da? "Arv eller kjøp fra personer du kjenner og kan stole på, er selvsagt noe helt annet. Hvis du føler deg sikker på at stolen er pent behandlet og ikke har strukturelle skader, er det ingen grunn til å takke nei."

Så nei, bilstol må ikke kjøpes ny. 

• Liker 8
Skrevet

Jeg hadde nok ikke tatt mer enn 6-700 kr for en brukt bilstol til den nyprisen. Grunnen til det er at det er utrolig vanskelig å selge bilstoler brukt, så selv om det er utrolig fint for venninna å få kjøpt brukt er det faktisk heldig å finne noen som vil kjøpe brukt også. 

Tror jeg solgte vår for 500 til en veninne og har nå kjøpt for samme prisen av en annen veninne. 

Anonymkode: ab082...4f0

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

1/3 av det atolen kostet da den ble kjøpt. 

Folk flest tror de kan selge sand til innbyggerne i Sahara, særlig når det gjelder barneutstyr. 

Sikkerhetsutstyr til barn, særlig bilbarnestoler, bør man like lite og enda mindre enn madrasser i første senga, kjøpe brukt eller arve. 

Anonymkode: 96bfd...772

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...