Gå til innhold

Kontantoppgjør bil


Kendra1985

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har selv klart å skade bilen. Jeg har superkasko, dvs den beste forsikringen. Takstmannen til Forsikringsselskapet sier skaden er foreløpig estimert til å koste 118.000 kr. 

Han sier jeg kan velge mellom å få den reparert eller kondemnert. Men om den blir kondemnert vil jeg bare få 100.000. Han mener bilen er verdt det. Bilen er topputgaven av den type bil det er, og er verdt mer enn den han sammenligner med på Finn.no. 

Noen som har erfaring med dette? Hvordan jeg skal få frem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og er det ikke noe som heter kontantoppgjør? At jeg kan få 118.000 istedenfor. Selv om jeg kanskje ikke føler det er nok. Bilen er vesentlig påkostet, og poenget var nå å bruke den opp. Men liker ikke å skulle reparere den med tanke på hvor mye og hva som er ødelagt. 

Anonymkode: 25355...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du vise til at årsmodell og bil har en annen verfi, så får man ofte litt mer. Men ee kan da kreve bilen heller blir reparery. Så det kan ende med det hvis du krever mer

Anonymkode: 046e7...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker forsikringen å dekke 118.000,- hvis bilen blir reparert, men kun 100.000,- om den blir kondemnert? Høres jo litt motsigende ut hvis bilens verdi er antatt til 100.000,-. 

Når det er sagt må du huske på at bilen din er blitt veldig skadet. Den mister mye verdi ved å "bygges opp" igjen. Ved et salg bør du informere kjøper at bilen har vært skadet og bygget opp igjen. Men så er spørsmålet hva du mener bilens verdi egentlig er? 

Du kan jo forhandle med forsikringen også. Hvis du beviser at bilens verdi er høyere. Men dem følger gjerne egne programvarer for dette, nesten slik som forhandlere, og der prises verdien mye lavere enn markedsverdi. 

Endret av Juks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke riktig ut, en bil blir vanligvis kondemnert hvis rep.taksten overstiger ca 60% av bilens verdi. Da får du markedspris minus egenandel, selskapet overtar vraket. Markedspris på din bil finner du på Finn eller ved å kontakte merkebilforhandler. Er ikke vanlig at en bil blir reparert for mer enn bilens verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Juks skrev:

Ønsker forsikringen å dekke 118.000,- hvis bilen blir reparert, men kun 100.000,- om den blir kondemnert? Høres jo litt motsigende ut hvis bilens verdi er antatt til 100.000,-. 

Når det er sagt må du huske på at bilen din er blitt veldig skadet. Den mister mye verdi ved å "bygges opp" igjen. Ved et salg bør du informere kjøper at bilen har vært skadet og bygget opp igjen. Men så er spørsmålet hva du mener bilens verdi egentlig er? 

Du kan jo forhandle med forsikringen også. Hvis du beviser at bilens verdi er høyere. Men dem følger gjerne egne programvarer for dette, nesten slik som forhandlere, og der prises verdien mye lavere enn markedsverdi. 

Ja de kan reparere den for 118.000, men vil bare gi meg 100.000. Hvorfor ikke gi meg 118.000. 

Syns det er direkte frekt. Jeg skal ha mulighet å få en tilsvarende bil. 

Jeg prøvde å forhandle, men da sa han bare at da reparerer de den. 

Såklart jeg kan jo dra til et merkeverksted å få de til å gi en takst.

vil så klart oppgi at den har vært kræsjet når den selges. Problemet er bare at jeg selv ikke vil like å kjøre rundt i den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Loke37 skrev:

Det høres ikke riktig ut, en bil blir vanligvis kondemnert hvis rep.taksten overstiger ca 60% av bilens verdi. Da får du markedspris minus egenandel, selskapet overtar vraket. Markedspris på din bil finner du på Finn eller ved å kontakte merkebilforhandler. Er ikke vanlig at en bil blir reparert for mer enn bilens verdi.

Jeg syns det er veldig rart at han sier de vil bruke mer på å reparere den, enn det de mener den er verdt. 

Men kan ikke skjønne hvordan de vil kondemnere på 60%? Da taper de jo mye. 

Takstmannen sier at nja du kan ikke se deg blind på Finn.no. Det er hva folk ønsker å få for den🙄

Anonymkode: 25355...0b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kendra1985 skrev:

Ja de kan reparere den for 118.000, men vil bare gi meg 100.000. Hvorfor ikke gi meg 118.000. 

Syns det er direkte frekt. Jeg skal ha mulighet å få en tilsvarende bil. 

Jeg prøvde å forhandle, men da sa han bare at da reparerer de den. 

Såklart jeg kan jo dra til et merkeverksted å få de til å gi en takst.

vil så klart oppgi at den har vært kræsjet når den selges. Problemet er bare at jeg selv ikke vil like å kjøre rundt i den. 

Det høres ikke rett ut at dem er villig til å dekke mer enn bilens antatte verdi ved å bygge den opp. Er bilen verdt 100.000, og skadene antas å være 118.000, så skal bilen kondemneres. 

Men hva mener du verdien er? Hva ligger den ute med på finn? Eventuelt, hva blir mellomlegget ved å kondemnere?
Finn er forresten en dårlig måte å måle verdi. Det er alltids en som har lagt ut samme bil til mye lavere pris, fordi vedkommende driter i pengene og vil bli kvitt bilen. Forsikringsselskap og bilforhandlere tar da å beregner pris ut fra den som har dumpet prisen på den bilen. Altså laveste markedsverdi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Juks skrev:

Forresten veldig leit at du har skadet bilen. Det er en fryktelig kjedelig opplevelse. Håper det går bra med deg :) 

Ja veldig surt. Har også lagt en del penger i den, sånn at den bare nå skulle brukes opp. Går veldig bra med meg, bare noen merker etter bilbelte og noen blåmerker 😬🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Juks skrev:

Det høres ikke rett ut at dem er villig til å dekke mer enn bilens antatte verdi ved å bygge den opp. Er bilen verdt 100.000, og skadene antas å være 118.000, så skal bilen kondemneres. 

Men hva mener du verdien er? Hva ligger den ute med på finn? Eventuelt, hva blir mellomlegget ved å kondemnere?
Finn er forresten en dårlig måte å måle verdi. Det er alltids en som har lagt ut samme bil til mye lavere pris, fordi vedkommende driter i pengene og vil bli kvitt bilen. Forsikringsselskap og bilforhandlere tar da å beregner pris ut fra den som har dumpet prisen på den bilen. Altså laveste markedsverdi. 

Joda han sier så. Det kan jo tyde på at han vet at bilen er verdt mer. 

Jeg mener den er verdt kanskje 130 da. Eller 120. Litt vanskelig å si, siden det er veldig få lignende i km og utstyr liggende ute på Finn. 

Men tror jeg drar til merkeverksted å får de til å gi sin mening. Har faktisk finnannonsen fra jeg kjøpte den lagret på favoritter på tlf. Så ser man jo alt om bilen der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er veldig rart at han sier de vil bruke mer på å reparere den, enn det de mener den er verdt. 

Men kan ikke skjønne hvordan de vil kondemnere på 60%? Da taper de jo mye. 

Takstmannen sier at nja du kan ikke se deg blind på Finn.no. Det er hva folk ønsker å få for den🙄

Anonymkode: 25355...0b0

Ca 60% av takst. Årsaken er at når verkstedet begynner å demontere bilen, vil rep. taksen som regel øke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Loke37 skrev:

Ca 60% av takst. Årsaken er at når verkstedet begynner å demontere bilen, vil rep. taksen som regel øke. 

Ja han sa det. At 118.000 var foreløpig. Kan ikke fatte at han da skal gi meg kun 100.000 for bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kendra1985 skrev:

Og kontantoppgjør. Gjelder ikke det bil? Så kan jeg få 118.000 da , og så selge «vraket»? 

Sjekk dine vilkår angående kontantoppgjør. Det som er vanlig er at det trekkes 50% av arbeidspenger på taksten, mva og egenandel. 

Endret av Loke37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Kendra1985 skrev:

Ja de kan reparere den for 118.000, men vil bare gi meg 100.000. Hvorfor ikke gi meg 118.000. 

Syns det er direkte frekt. Jeg skal ha mulighet å få en tilsvarende bil. 

Jeg prøvde å forhandle, men da sa han bare at da reparerer de den. 

Såklart jeg kan jo dra til et merkeverksted å få de til å gi en takst.

vil så klart oppgi at den har vært kræsjet når den selges. Problemet er bare at jeg selv ikke vil like å kjøre rundt i den. 

De har nok tatt i betraktning at verdien av bilen synker fort i verdi så beregningen er nok derfra. Du vil aldri få fullpris

Anonymkode: 4fd48...bff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De har nok tatt i betraktning at verdien av bilen synker fort i verdi så beregningen er nok derfra. Du vil aldri få fullpris

Anonymkode: 4fd48...bff

Hva mener du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Kendra1985 skrev:

Ja han sa det. At 118.000 var foreløpig. Kan ikke fatte at han da skal gi meg kun 100.000 for bilen

Tror du blander sammen to forskjellige størrelser her.

Reparasjonskostnadene er (foreløpig) estimert til 118.000 kroner. Og det er så mye at det ikke er regningssvarende å reparere bilen hvis den er verdt (ca.) 100.000. Så da blir den kondemnert, forsikringsselskapet beholder vraket, og du får et såkalt kontantoppgjør.

Men det oppgjøret skal jo ikke tilsvare reparasjonskostnaden, men kostnaden med å gjenanskaffe en tilsvarende bil. Og her er det helt fair av deg å mene at forsikringsselskapets tilbud på 100.000 er for lavt. Om det er det er ikke mulig for meg å si , men det er vel ingen uvanlig situasjon at første tilbud ligger litt lavt og forsikringstaker må prøve å prute på det.

Så det eneste du kan gjøre er i grunnen å argumentere og dokumentere som best du kan at 100.000 er for lite, og forsøke å presse ut litt mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, kbr skrev:

Tror du blander sammen to forskjellige størrelser her.

Reparasjonskostnadene er (foreløpig) estimert til 118.000 kroner. Og det er så mye at det ikke er regningssvarende å reparere bilen hvis den er verdt (ca.) 100.000. Så da blir den kondemnert, forsikringsselskapet beholder vraket, og du får et såkalt kontantoppgjør.

Men det oppgjøret skal jo ikke tilsvare reparasjonskostnaden, men kostnaden med å gjenanskaffe en tilsvarende bil. Og her er det helt fair av deg å mene at forsikringsselskapets tilbud på 100.000 er for lavt. Om det er det er ikke mulig for meg å si , men det er vel ingen uvanlig situasjon at første tilbud ligger litt lavt og forsikringstaker må prøve å prute på det.

Så det eneste du kan gjøre er i grunnen å argumentere og dokumentere som best du kan at 100.000 er for lite, og forsøke å presse ut litt mer.

 Nei skjønte forskjellen på det. Men skjønte ikke hvorfor han ikke kunne gi meg mer for bilen. Da den er verdt mer. 

Fikk pruta opp til 110.000, men det er for lite så da sa jeg at de heller kan reparere den. Så får jeg se om vi bare ender med å bruke den opp, eller eventuelt selge den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, kbr skrev:

Tror du blander sammen to forskjellige størrelser her.

Reparasjonskostnadene er (foreløpig) estimert til 118.000 kroner. Og det er så mye at det ikke er regningssvarende å reparere bilen hvis den er verdt (ca.) 100.000. Så da blir den kondemnert, forsikringsselskapet beholder vraket, og du får et såkalt kontantoppgjør.

Men det oppgjøret skal jo ikke tilsvare reparasjonskostnaden, men kostnaden med å gjenanskaffe en tilsvarende bil. Og her er det helt fair av deg å mene at forsikringsselskapets tilbud på 100.000 er for lavt. Om det er det er ikke mulig for meg å si , men det er vel ingen uvanlig situasjon at første tilbud ligger litt lavt og forsikringstaker må prøve å prute på det.

Så det eneste du kan gjøre er i grunnen å argumentere og dokumentere som best du kan at 100.000 er for lite, og forsøke å presse ut litt mer.

De sa ikke at den skulle bli kondemnert, selv om repkostnaden var 118.000. Se hovedinnlegget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...