Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en av dem med sterk intuisjon. Det hender rett som det er, i samtaler med mennesker, at jeg "vet" noe om dem, som de ikke har sagt med ord. Jeg føler det, ser det eller leser dem på et vis. Jeg konfronterer ofte når jeg får slikt kastet på meg, og jeg vil vel si at i 90% av tilfellene har det jeg har sagt til dem, stemt, 

Men...det koster å ha det slik. Jeg er sensitiv, vàr for andres følelser, vàr for andres smerte og tar det veldig innover meg. Jeg kan se et menneske som passerer meg på gaten, og ved å få blikk-kontakt kan jeg "se" noe der i øynene, som jeg bare "vet". Er klar over at dette høres rart ut, men kanskje jeg bare er en veldig god menneskekjenner?

For noen dager siden snakket jeg med en venn av meg. Jeg fortalte ham at jeg nylig passerte en mann som lignet på ham, langs veien. Han sa "det kan jo ha vært min bror?".  Jeg beskrev ham av utseende og han bekreftet at det var broren hans. Jeg sa så "den mannen bærer på en dyp smerte, en sorg...det så jeg i øynene hans. Har han mistet en han var glad i?". Min venn ble helt satt ut. Broren mistet sin kone for et par år siden men går med en konstant sorg og smerte over tapet. Og det så jeg....det var "lett å se", sa jeg...og min venn må ha trodd jeg var tullerusk.

men slikt skjer stadig. Denne vennen jeg nevner....jeg "vet" også at han elsker meg. Han vil ikke innrømme det men jeg vet det. Jeg har ufordret ham og sagt noe slikt som "Du har sterke følelser for meg, du...?"...Veldig direkte, jada, jeg vet det. Men han sa "Har aldri følt så sterkt før...."...Så fikk jeg bekreftet det. 

Det er så mye slikt jeg "plukker opp" og det er på godt og vondt. Noen ganger kjenner jeg en intens smerte i kroppen fordi et menneske som sitter overfor meg feks er sterkt plaget med helsen. Jeg kan "vite" at vedkommende har ryggproblemer, fordi jeg verker i ryggen sammen med dem. Jeg kan føle depresjon og angst...og sliter til tider med å "vite" at mennesker lyver feks....som i utroskap, tanker de bærer som ikke er gode.

Jeg ville egentlig bare høre litt her, hva dere tenker om dette...? Hva kommer det av at noen av oss har det slik, en evne til å "lese" andre såpass ? Det er virkelig på godt og vondt og kan være svært energitappende....

Anonymkode: 4a44b...ebc

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en miks av at du er flink til å se subtile signaler som mennesker viser, og konfirmasjonsbias (confirmation bias på engelsk). Mye spennende litteratur om hvordan hjernen vår skaper dette fenomenet!

Anonymkode: c4a37...541

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er en miks av at du er flink til å se subtile signaler som mennesker viser, og konfirmasjonsbias (confirmation bias på engelsk). Mye spennende litteratur om hvordan hjernen vår skaper dette fenomenet!

Men hvorfor er noen av oss "bedre" på dette enn andre?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi vi er født sånn - spesielt sensitive og mottagelige for sanseinntrykk som andre ofte ikke registrerer.

Det er ikke noe mystisk eller galt med dét, det er bare sånn at folk er forskjellige.

Anonymkode: 92760...8b8

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det vet jeg ikke helt. Det har vel med gener, oppvekst og trening å gjøre. Kvinner er ofte flinkere på sånt, men jeg vet ikke om det er fordi vi er født sånn, eller om det er fordi vi snakker mer med hverandre enn det menn gjør og dermed får bedre trening.

Noen har naturlig lettere for det.

Det er vel noe av samme greia som at noen er naturlig flinke i matte, noen er gode til å lese personer, noen er flinke til å snakke for seg, noen er flinke til å visualisere komplekse prosesser osv.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har også medfødt sterk intuisjon, føler mer enn mine venner. Jeg fungerer fint med dette. Jeg forstår at det kan være vanskelig for deg ts og jeg vil anbefale deg å snakke med noen om ddtte, du trenger å fimne verktøy som kan hjelpe deg gil å "lukke deg" litt. Har du tenkt på psykolog.. ♥️♥️♥️

Anonymkode: 2bd40...857

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også medfødt sterk intuisjon, føler mer enn mine venner. Jeg fungerer fint med dette. Jeg forstår at det kan være vanskelig for deg ts og jeg vil anbefale deg å snakke med noen om ddtte, du trenger å fimne verktøy som kan hjelpe deg gil å "lukke deg" litt. Har du tenkt på psykolog.. ♥️♥️♥️

Akkurat nå står jeg i en krevende men nødvendig situasjon, og er veldig takknemlig for at jeg har min intuisjon. 

Skrevet

Den personen jeg har vært mest forelsket i, og som jeg ikke er i samme land som har en tendens til å ta kontakt når jeg tenker på personen som mest. 

Anonymkode: 09224...e6d

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Den personen jeg har vært mest forelsket i, og som jeg ikke er i samme land som har en tendens til å ta kontakt når jeg tenker på personen som mest. 

Anonymkode: 09224...e6d

Tankeoverføring fungerer ja 

Skrevet

Ts om du orker, kan du se om du får opp noe på meg, står i et vanskelig valg ang skilsmisse, møtt en ny jeg er usikker på. 

Skrevet
På 24.9.2019 den 21.45, AnonymBruker skrev:

Ikke oppsøk psykolog, neineinei. Du går ut med en eller annen diagnose, schizofreni eller vrangforestillinger e.l

Det er medfødt. Noe er arvelig som med musikalitet eller kunstneriske evner, folk som er praktisk anlagt. Jeg har vært som deg siden jeg var liten. Søstrene mine også. Vi snakket ikke om det før i voksen alder, det er ikke sånn man er åpen om. Bestemor er veldig synsk og har mye evner utover det så er vel fra henne. Jeg visste ikke at hun var det før jeg ble voksen, det ble aldri snakket om i familien. Bitene falt plutselig på plass. Da jeg spurte foreldrene mine kunne de fortelle mange historier om situasjoner med bestemor.  Pappa er lege og mamma er ingeniør så jeg var overrasket over at de var så rett frem om det. 

Jeg bruker evnene mye i jobb. Har du mulighet til å gjøre det så gjør det. Det er få jeg ikke greier å "tune" inn på. Jeg skremte legen min en gang fordi jeg fortalte ham ting som jeg ikke hadde mulighet til å vite. Han er skeptisk til alt som ikke kan forklares så da måtte jeg bare.😀 Pleier ikke gjøre det selv om folk er skeptiske, er ikke ute etter å overbevise noen, men med han har jeg så god tone og føler han egentlig er åpen men at utdannelsen har gitt ham tunnelsyn. 

Jeg trenger mye tid til å lade opp for det krever mye energi å ta inn alt hele tiden. Ikke glem det selv og dyrk hobbier og stilletid.

Anonymkode: e6243...083

• Liker 1
Skrevet

Min farmor kunne finne vann og på sine eldre dager har min far fortalt at han har det samme som meg i litt svakere grad. Jeg tror også det er genetisk.

Anonymkode: 51a07...d05

• Liker 1
Skrevet

Jeg får også sånn intuisjon på negative ting.. men jeg klarer ikke/vil ikke tro på det før det er bevist selvom jeg aldri har feilet så håper jeg alltid på at det jeg føler ikke stemmer, men det gjør jo alltid det! Æsj... ikke i den grad du får det, men på personlige negative ting. 

Anonymkode: 618e3...dc1

Skrevet
På 24.9.2019 den 21.25, AnonymBruker skrev:

mye slikt jeg "plukker opp" og det er på godt og vondt. Noen ganger kjenner jeg en intens smerte i kroppen fordi et menneske som sitter overfor meg feks er sterkt plaget med helsen. Jeg kan "vite" at vedkommende har ryggproblemer, fordi jeg verker i ryggen sammen med dem. Jeg kan føle depresjon og angst...og sliter til tider med å "vite" at mennesker lyver feks....som i utroskap, tanker de bærer som ikke er gode.

Jeg ville egentlig bare høre litt her, hva dere tenker om dette...? Hva kommer det av at noen av oss har det slik, en evne til å "lese" andre såpass ? Det er virkelig på godt og vondt og kan være svært energitappende.

Jeg legger kort selv og har utviklet mine evner ved hjelp av trening. Jeg tror at det kan være lurt å stenge av litt for inntrykkene også. Finn øvelser du kan gjøre her. Selve poenget med evnen er å hjelpe og løfte folk opp og videre, men pass på deg selv og. Du trenger ikke være på hjelpern' i ett sett.

Anonymkode: 3b32c...a5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...