Gå til innhold

Middagsprinsipper i familie med store barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lager du det du får lyst på når du går i butikken eller har du et mer bevisst forhold til kostholdet? Hvilke prinsipper styrer du etter? Hvor mye hensyn tar du til familiemedlemmenes liker og ikke-liker?

Kort sagt: Fortell hvordan det fungerer hos dere!

Anonymkode: b02cf...812

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I min familie er det bare meg, men jeg svarer likevel siden jeg har beholdt barnet i meg - håper det kan komme til nytte. 

Jeg er veldig bevisst på kostholdet mitt. Et sunt kosthold er viktig. Matglede er like viktig. Fornuftig forvaltning av penger og andre ressurser er viktig. 

For å unngå at disse behovene kommer i konflikt, er prinsippene jeg har valgt å styre etter, balanserte måltider, variasjon gjennom uka og fra uke til uke - hverdagsmat på hverdager, kosemat på lørdager, og litt "flottere" råvarer på søndager. Enkel, men skikkelig matlaging. Ikke noe pes om å lage "alt fra bunnen", men heller ingen nesegrus beundring for "hurtigmat". Jeg kimser ikke av noe, men jeg spiser bare det jeg liker. Men jeg liker det meste. Men ikke alt. Og det er ganske lett å styre unna.

Jeg planlegger med andre ord å lage det jeg har lyst på, og skriver handleliste som jeg følger så godt jeg kan, ikke bare for å få alt jeg trenger i tide, også med tanke på å unngå å kjøpe for mye, for fort. Noen ganger har jeg noe helt bestemt i tankene, men for en stor del kjøper jeg det som ser mest fristende ut av det jeg føler at jeg har råd til, og som passer inn i planen. 

Anonymkode: 53f39...c0b

Skrevet

Da jeg var yngre valgte mamma middag 4 dager i uka, og jeg 3. Hun valgte selvsagt ting jeg likte, men næringsrikt og sunt, og jeg fikk ikke velge typ "usunn" (ingen mat er jo i utgangspunktet brutalt usunt) mat i ukedagene, men kunne velge kosemat fre og lør. Jeg valgte på onsdag, fre og lør. Vi skrev det opp på en ukeplanlegger :)

Skrevet

Jeg og guttungen kjøper det vi har lyst på. Både jeg og han er altetende og glade i variasjon. Vi bestemmer sammen, lager sammen og spiser sammen. Beste delen av dagen😊

Anonymkode: 14655...4c2

Skrevet

Vi har fisk to ganger i uka uansett om vi kanskje har lyst på noe annet. 

Og pizza, taco og burger er forbeholdt helg. 

Anonymkode: 08b01...218

Skrevet

Mine foreldre lagde det de følte for og de matrettene de var vant til å lage. Så det var variasjon i de typiske retter mange nordmenn spiser som laks, kjøttkaker, seibiff, spagetti, kjøttmiddag, raspeball osv. 

Vi barna hadde ingenting å si for hva vi fikk servert. Selv om kjøttkaker ikke var populært, så ble det lagd i ny og ne, og vi spiste det jo fordi det var det vi fikk. 

De hadde alltid mye i fryseren som de kunne ta opp og tine alt etter hva de følte for å lage den neste dagen. De hadde som regel de frosne grønnsakene og en frossen kjøttbit, kjøttkaker osv i fryseren + saus

Vi var 4 barn, det har kanskje litt å si for mye man kan ta hensyn. Blir lite man kan servere om alle skal like det. 

Anonymkode: a3118...f9f

Skrevet

Vi lager en middagsplan for hver uke. Vi har dessverre veldig kresne barn så vi tar litt hensyn til det (dvs har alltid med noe til middagen som de liker). Men ellers lager vi voksne planen. Spør av og til barna hva de ønsker. Følger som regel tanken om karbohydrater, grønnsaker og kjøtt/fugl/fisk. Men vi lager kun mat vi liker. Dvs ikke noe fisk for det spiser ingen av oss. Fredag og lørdag blir det noe godt kosemat som pizza, taco, nachos, osv. Lager ofte plan ut fra råvarer som er på tilbud den uken og planlegger så f.eks en pakke karbonade eller salatrester kan brukes til flere middager. 

Ser for meg at ungene gjerne kan være med å lage middagsplan når de blir eldre :) 

Anonymkode: dcaaf...65d

Skrevet (endret)

Vi har alltid grønnsaker til middag. Enten raspet, kokt, stekt, salat. Fisk minst 1 dag i uka. Ukemeny lages på lørdagen, og baseres på det vi har i skapet for å unngå matsvinn. Frukt sendes med i matpakka  til frøkna daglig. 

Alle middager inneholder noe som alle liker. Hvis vi f.eks har seibiff, så vet jeg at det ikke er særlig populært hos jentungen, men da spiser hun poteter, hvit saus, gulrot, løk. Vi tenker at så lenge "nei-maten" er tilgjengelig og vi tilbyr uten å tvinge, vil hun etterhvert smake. Spiser frøkna lite, så er det få timer til kvelds. Det er ikke farlig for barn i Norge å gå litt halvsulten en liten stund fordi de ikke liker akkurat den ene middagen en dag i uka ;)

Vi lager aldri egen mat, med mindre vi har skikkelig voksenmat. Biff eller reker, f.eks ;)

Endret av Mrs Robinson

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...