Gå til innhold

Går det an å være så dum?! Overgangsstønad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det slutt og jeg har kjøpt leilighet og flyttet ut. Har en gutt på 14 år og en på 5. To forskjellige fedre. 

Ringte til nav for å spørre om et par ting og damen sier at jeg har rett å søke overgangsstønad?! Jeg ble satt ut og forteller at jeg har fast jobb 80 prosent. Ja, det er greit.

Det tragiske er at jeg har bodd med min eldste sønn alene fra han var 5 år med ganske lav inntekt. Ca 15 tusen i måned . Har søkt nødhjelp en gang og fikk avslag på bostøtte en gang. Jeg har ALDRI søkt overgangsstønad og ingen på nav har nevnt for meg.  

Anonymkode: e011d...da1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal være utdannet jurist for å vite hva du har krav på hos nav. De vet det knapt på nav! Jeg spurte de om overgangsstønad, og ingen visste noen ting, og jeg måtte selv be de om å sette meg over til noen som hadde peiling!

Anonymkode: 1b2f1...4a9

• Liker 7
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det slutt og jeg har kjøpt leilighet og flyttet ut. Har en gutt på 14 år og en på 5. To forskjellige fedre. 

Ringte til nav for å spørre om et par ting og damen sier at jeg har rett å søke overgangsstønad?! Jeg ble satt ut og forteller at jeg har fast jobb 80 prosent. Ja, det er greit.

Det tragiske er at jeg har bodd med min eldste sønn alene fra han var 5 år med ganske lav inntekt. Ca 15 tusen i måned . Har søkt nødhjelp en gang og fikk avslag på bostøtte en gang. Jeg har ALDRI søkt overgangsstønad og ingen på nav har nevnt for meg.  

Man får vel kun overgangsstønad i ett år? Så ikke gå helt i kjelleren og tenk at du har tapt åresvis med stønad. 

Men bra du ble tipset når du ringte nå! 

• Liker 4
Skrevet

Trodde man kunne få overgangsstønad inntil barnet er 5 år:) Det mest vanlige er 3 år, men hvis du går skole kan du søke om to ekstra år. Tror jeg da. Rart ingen har nevnt det for deg på NAV! 

Anonymkode: 2feb7...f02

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan være du hadde for høy inntekt når din eldste sønn var under 8 år? I 2013 var overgangsstønaden på 2g, som på det tidspunktet utgjorde ca 170 000 i året eller 14 000 i mnd, og ville blitt redusert med din inntekt. I dag er overgangsstønaden på 2,5g, omtrent 250 000, altså mye høyere enn før. 

Man har kun rett på overgangsstønad til (det yngste) barnet er 8 år, og totalt maks i 3 år. Du får altså ikke ny 3 års periode selv om du blir alene med nytt barn med ny far. Nav har en egen telefonlinje nå som tar seg av familie-ytelser som denne, ring dit og få gode råd. 

Anonymkode: bb578...93e

• Liker 1
Skrevet

På nav sine sider kan du få overgangsstønad i opptil 3 år, fram til yngste barnet er 8 år. 

Skrevet

De reglene er jammen meg endret. Da jeg hadde barn, fikk man overgangsstønad i 10 år, såfremt man ikke bodde med barnefar. Så kunne man få et nytt barn, og 10 nye år. 

Anonymkode: 52c08...adc

• Liker 2
Skrevet

etter opplysninger jeg fikk jeg hadde rett på 12 000  i mnd i 2 år. Dette var for 6-7 år siden. At ingen informerte meg på den tiden er det veldig rart. Det er snakk om 288 000 på 2 år. Jeg har opparbeidet meg gjeld pga mangel på penger på den tiden. Ikke en pip fra nav selv om det sto i systemet at jeg var 100 prosent aleneforelder. De er utrolig flinke å kreve tilbake pengene fra andre

ts

• Liker 2
Skrevet

Det er mye penger å gå glipp av for en aleneforeldre med lav inntekt. Nav systemet er ikke gode på å dele ut for gratis informasjon om hvordan motta stønader, og hvordan søke for å få det til. Men bra du vet det nå, og kan søke denne gangen og få stønad. Lykke til. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, #MM# skrev:

Det er mye penger å gå glipp av for en aleneforeldre med lav inntekt. Nav systemet er ikke gode på å dele ut for gratis informasjon om hvordan motta stønader, og hvordan søke for å få det til. Men bra du vet det nå, og kan søke denne gangen og få stønad. Lykke til. 

Vet ikke hvordan det var før, men Informasjonen man kan få på nav.no er veldig god i disse dager: https://www.nav.no/no/Person/Familie/Enslig+mor+eller+far/alene-med-barn-hva-nå/alene-med-barn

Anonymkode: bb578...93e

• Liker 2
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

etter opplysninger jeg fikk jeg hadde rett på 12 000  i mnd i 2 år. Dette var for 6-7 år siden. At ingen informerte meg på den tiden er det veldig rart. Det er snakk om 288 000 på 2 år. Jeg har opparbeidet meg gjeld pga mangel på penger på den tiden. Ikke en pip fra nav selv om det sto i systemet at jeg var 100 prosent aleneforelder. De er utrolig flinke å kreve tilbake pengene fra andre

ts

Sånne ting er det opp til å finne ut av selv...

Anonymkode: bf2db...d36

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

ts

Beklager å måtte si det. Men det var ditt eget ansvar å finne ut av hvilket rettigheter du hadde når du ble enslig. Så du får heller ta det som lærdom.

Anonymkode: cda5f...875

• Liker 9
Skrevet

Snu det på hodet. Tenk at du er stolt over at du klarte deg uten hjelp fra det offentlige. For det gjorde du! Og så er det så mye å bedre å tenke på, enn at du gikk glipp av disse pengene. Det er en negativ følelse. Det er bortkasta og fører ikke noe godt med seg. Vær stolt! 

Anonymkode: 2eb8c...422

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Snu det på hodet. Tenk at du er stolt over at du klarte deg uten hjelp fra det offentlige. For det gjorde du! Og så er det så mye å bedre å tenke på, enn at du gikk glipp av disse pengene. Det er en negativ følelse. Det er bortkasta og fører ikke noe godt med seg. Vær stolt! 

Hun endte med gjeld ergo hun klarte det ikke. Det blir isåfall en veldig mager trøst.

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes nav.no har en veldig grei oversikt over alle mulige stønader man kan få i forskjellige livssituasjoner. Relativt enkelt å sjekke.

Anonymkode: 40fcf...b8c

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg synes nav.no har en veldig grei oversikt over alle mulige stønader man kan få i forskjellige livssituasjoner. Relativt enkelt å sjekke.

Anonymkode: 40fcf...b8c

Enig. Om man ikke forstår kan man bestille veiledning.

Anonymkode: 606f3...963

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun endte med gjeld ergo hun klarte det ikke. Det blir isåfall en veldig mager trøst.

En mager trøst er bedre enn bitterhet. Synes du ikke? 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En mager trøst er bedre enn bitterhet. Synes du ikke? 

Jo det er jeg enig i :) 

Skrevet

Jeg må legge meg flat og takke samfunnet for utdanningen jeg fikk fullført i år.

NAV fikser ikke alt. Du må gjøre litt selv. Det er så rart. Jeg skammer meg ikke over å være alenemor.
Du må gjøre din del..

Anonymkode: 606f3...963

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...