Gå til innhold

Sliter med ekstrem svetting

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor det aldri gir seg! Jeg er i midten av 20-årene,og blodprøvene mine er fine. Jeg får svettetokter av den minste anstrengelse, til og med av å gå i butikken. Hodet mitt koker, jeg blir våt i håret, svetten renner i nakken og på ryggen. Jeg skammer meg sånn, og dette hindrer meg faktisk både sosialt og i forhold til arbeid... Hjelp 🥵😥

Anonymkode: 273b7...5e0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hva den heter, men det er en sykdom som går på overdreven svetting. Det er ikke noe behandling mot det, men litt diverse tiltak man kan gjøre for å redusere svettingen som blant annet type stoff du bruker i klær. 

Men dette tror jeg er noe man vil slite med allerede som barn. Tror jeg. Kan jo være det utvikles på et senere tidspunkt også. 

Anonymkode: 1432e...7c6

Skrevet

Åh, det høres ikke bra ut.. Vil virkelig bli kvitt dette problemet 😞

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åh, det høres ikke bra ut.. Vil virkelig bli kvitt dette problemet 😞

hyperhidrose, har det selv. Men det startet vel for mange år siden for deg og? Selv startet det i puberteten. Flere i familien min har det. Hun over feilinformerer, det er mye man kan gjøre. Operasjon, botox hvis du svetter mye under armene, stop24 krem og alumiuniumklorid som du får kjøpt på apoteket. 

Anonymkode: 400c0...ca0

• Liker 1
Skrevet

Finnes en lang tråd her inne som heter noe sånt som "Ditropan mot overdreven svette", ville søkt det opp hvis jeg var deg. Jeg har hyperhidrose, og Ditropan har endret livet mitt, kun med bivirkningen at jeg er litt mer tørr i munnen. Stop 24 og lignende kan funke hvis det bare er spesielle områder du svetter på, men for f.eks. meg som har det sånn på hele kroppen måtte det andre ting til.

Jeg får også botox i hendene og under armene, det funker svær godt. Finnes sykehus/klinikker med avtaler med staten, slik at du bare betaler en egenandel, men det kan være lang ventetid. Hvis du skal få hos noen uten avtale er det svindyrt.

Anbefaler deg å ta kontakt med fastlegen din for å få henvisning. Dette er en sykdom, og kan være svært hemmende, så ikke vær redd for å oppsøke medisinsk hjelp.

Anonymkode: 8f01a...018

• Liker 2
Skrevet

Jeg har også slitt med hyperhidrose i flere år. Jeg gikk til hudlege og fikk resept på Dridase, som er et medikament i tablettform. Tar dette hver dag, og jeg har virkelig fått et nytt liv! Dridase er litt dyrt og du får det ikke dekket av staten, men det er så verdt det. En pakke koster snaut 500 kroner og varer i omtrent en og en halv måned. 

Etter at hudlege først har skrevet ut resept en gang kan fastlegen fornye resepten.

Anonymkode: ee483...22e

• Liker 1
Skrevet

Jeg har lignende problem. Den indre kjernetemperaturn min stiger fort. I butikken å hjem, liten tur. Tempersturforskjell fra ute og inne på vinterstid. 

Små ting som andre ikke har problemer med, jeg svetter med en gang. 

Har også mange mange blodårer i ansiktet (den typen som blir rød av nesten ingen aktivitet). Blir man varm er kroppens respons å svetter for å få ned temperaturen,

Bare det å ta en varm dusj (som jeg elsker) øker den indre kjernetempersturen slik at jeg bør legge meg ned nesten naken i senga i 10-15 min for å kjøle meg ned før jeg skal ut. Er en grunn til at jeg prøver å alltid dusjer før jeg skal sove 😅

Armene mine fungerer som «air-condition», dekker jeg til dem, spesielt partiet fra skulder og ned til albue, da sliter jeg med å være for varm konstant, og da svette konstant. Så går ofte kun iført korte armer. Men jakke trengs jo noen ganger 😅 men er det kaldt nok fungere det. 

Har lest om denne hyper-tingen men det passer ikke meg, da jeg svetter mest i ansiktet når jeg er varm 😅 for meg er dem et temperatur relatert problem :) 

Anonymkode: ef75d...af7

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter at hudlege først har skrevet ut resept en gang kan fastlegen fornye resepten.

Er det sant? Og her har jeg ringt hudlegen hver gang jeg trenger ny resept. Takk for tipset!

Til TS, glemte å nevne at du selvfølgelig bør/må utelukke annen sykdom først, feks stoffskifte og lignende.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det sant? Og her har jeg ringt hudlegen hver gang jeg trenger ny resept. Takk for tipset!

Til TS, glemte å nevne at du selvfølgelig bør/må utelukke annen sykdom først, feks stoffskifte og lignende.

Jada :) etter at jeg fikk resept fra hudlegen fortalte jeg om det til fastlegen, og da gikk hun inn og sjekket, og da lå den tilgjengelig for henne. Før det hadde hun ikke tilgang. Så be legen din gå inn og se!

Skrevet

Du trenger ikke å gå til hudlege for å få skrevet ut resept, det holder med å snakke med fastlegen. Ditropan fungerer veldig bra. Jeg har akkurat samme problem som deg. Voldsom svetting fra hode ved minste bevegelse. Jeg har aldri fått beskjed om at jeg lider av noen sykdom. Men det er vanvittig plagsomt og pinlig synes jeg. Tablettene har hjulpet veldig bra. 

Anonymkode: 82eab...123

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke å gå til hudlege for å få skrevet ut resept, det holder med å snakke med fastlegen. Ditropan fungerer veldig bra. Jeg har akkurat samme problem som deg. Voldsom svetting fra hode ved minste bevegelse. Jeg har aldri fått beskjed om at jeg lider av noen sykdom. Men det er vanvittig plagsomt og pinlig synes jeg. Tablettene har hjulpet veldig bra. 

For å få skrevet ut Dridase må man til hudlege jo. Man måtte i hvert fall det da jeg fikk det første gang, for et år siden. Mulig det er endret siden da.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For å få skrevet ut Dridase må man til hudlege jo. Man måtte i hvert fall det da jeg fikk det første gang, for et år siden. Mulig det er endret siden da.

Det stemmer ikke. Dridase er vel det samme som Ditropan, og dette kan en få resept på hos fastlegen. Dette produktet brukes også mot andre problemer som feks overaktiv blære. 

Skrevet

Jeg måtte i alle fall få henvisning til hudlege for resept, men det er over tre år siden, så kanskje det har endret seg. Bare flott hvis det nå gjøres av fastlegen, mye enklere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...