AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #1 Skrevet 24. september 2019 Jenten er 3 år. Nå nylig har hun sagt at vi må slutte å slå henne, da vi tar tak i hånden hennes hvis hun gjør noe hun ikke har lov til eller hvis vi stopper henne i å jage katten våres som blir redd når hun jager han. Eller hvis hun løper bort en plass hun ikke skal, så tar vi tak i henne og løfter henne vekk for eksempel. Da sier hun «hvorfor skubber du meg?» Er det flere som opplever at barnet deres har sagt lignende uten at dere gjorde noe galt? Er det slik at vi ikke kan røre ungen våres i det hele tatt nå? Og hva hvis hun sier dette i barnehagen, at vi liksom slår henne eller skubber henne. Høres så voldsomt ut. Hjelp 🤦🏼♀️ Anonymkode: 574f2...a55 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #2 Skrevet 24. september 2019 Forklar henne forskjellen på å slå og det dere gjør. Gi henne et større vokabular. Anonymkode: 7b586...25c 27
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #3 Skrevet 24. september 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jenten er 3 år. Nå nylig har hun sagt at vi må slutte å slå henne, da vi tar tak i hånden hennes hvis hun gjør noe hun ikke har lov til eller hvis vi stopper henne i å jage katten våres som blir redd når hun jager han. Eller hvis hun løper bort en plass hun ikke skal, så tar vi tak i henne og løfter henne vekk for eksempel. Da sier hun «hvorfor skubber du meg?» Er det flere som opplever at barnet deres har sagt lignende uten at dere gjorde noe galt? Er det slik at vi ikke kan røre ungen våres i det hele tatt nå? Og hva hvis hun sier dette i barnehagen, at vi liksom slår henne eller skubber henne. Høres så voldsomt ut. Hjelp 🤦🏼♀️ Anonymkode: 574f2...a55 Haha ja dette er sårt. Barnet mitt gråt og sa jeg slo han. Han var så trist og mammaen gråt en skvett også. Kunne aldri slått lille knøttet mitt. Det var fordi han hadde slått armen sin når jeg tok av han jakka. 😳 Anonymkode: 7674e...e4a 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #4 Skrevet 24. september 2019 Barn sier støtt og stadig «du slo meg» barnehagen, bare du snakker litt strengt til de eller løfter de bort fra en krangel. Anonymkode: 4a2fe...7ae 6
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #5 Skrevet 24. september 2019 Slike ting bør man ta med en klype salt. Jeg skumpet borti ungen til ei venninne av meg ved et uhell og han gikk da til sin mor og sa at jeg hadde slått ham Tror barnehager er vant med at barn kan finne på å si mye rart. Anonymkode: 6bb8d...735 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #6 Skrevet 24. september 2019 Takk for svar 😅 Hun ble så sint også. Sa med sint stemme at vi slo henne 🤷♀️ Anonymkode: 574f2...a55
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #7 Skrevet 24. september 2019 Er i samme situasjon selv, og syns det er en vanskelig situasjon. Jeg kunne jo aldri slått barnet mitt og vil ikke at noen skal tro det. Jeg har prøvd å si ifra at det ikke er lov å si sånt hvis det ikke er sant men da sier barnet det oftere så vet ikke om det er for å få oppmerksomhet. Man kan jo ikke ignorere det heller, tenk om noe skjer og barnet føler at vi avfeier det så det da ikke sier ifra. Anonymkode: 9b304...984
Gjest WhisperingWind Skrevet 24. september 2019 #8 Skrevet 24. september 2019 Da retter du på henne og sier «Nei, jeg slo deg ikke. Jeg stoppet deg»
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #9 Skrevet 24. september 2019 Gi henne flere ord. Hver gang hun sier at dere slår så retter du henne å sier hva dere faktisk gjorde. Ta det gjerne opp med bhg slik at de gir henne samme beskjed. Jeg jobber i bhg og det er dette vi gjør når vi har barn som sier at foreldrene eller de ansatte slår. For oss bhgansatte er det viktig at barn lærer seg nok ord så at vi slipper at barna velger ordet slå. Grunnen til jeg vil at dere snakker med bhg om dette er at vi er pliktig til å melde videre hvis barnet kommer til oss å sier at pappa slår mamma/ mamma slår pappa. Så ved å si ifra om at deres datter sier slå når det er snakk om vanlig oppdragelse så kan dere forebygge en evt bekymringsmelding. Anonymkode: fdd15...1fc 6
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #10 Skrevet 24. september 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gi henne flere ord. Hver gang hun sier at dere slår så retter du henne å sier hva dere faktisk gjorde. Ta det gjerne opp med bhg slik at de gir henne samme beskjed. Jeg jobber i bhg og det er dette vi gjør når vi har barn som sier at foreldrene eller de ansatte slår. For oss bhgansatte er det viktig at barn lærer seg nok ord så at vi slipper at barna velger ordet slå. Grunnen til jeg vil at dere snakker med bhg om dette er at vi er pliktig til å melde videre hvis barnet kommer til oss å sier at pappa slår mamma/ mamma slår pappa. Så ved å si ifra om at deres datter sier slå når det er snakk om vanlig oppdragelse så kan dere forebygge en evt bekymringsmelding. Anonymkode: fdd15...1fc Det har bare skjedd to eller tre ganger at hun sa dette. Altså ikke sånt som hun sier hver gang. Så jeg føler meg bare dum hvis jeg tar opp dette med barnehagen nå. Kanskje vente til hun eventuelt sier det en gang til? Vet ikke helt hvordan jeg skal ta dette opp heller, redd de skal mistenke oss med engang hvis jeg nevner noe. Og så er jeg faktisk veldig dårlig på å snakke for meg 😕 Anonymkode: 574f2...a55
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #11 Skrevet 24. september 2019 Etter sønnen fikk ett stygt bitemerket på armen så sa han at det var mamma som hadde gjort det 😮 Heldigvis visste bhg ar det skjedde før jeg kom å hentet sønnen min,det var ett barn på avdelingen som hadde gjort det. Anonymkode: d94f2...e36
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #12 Skrevet 24. september 2019 Sønnen min sier det også. Han er 3 og vi slår ikke, aldri i livet, men de sladrer mye i barnehagen om hverandre, altså barna til de voksene om hvem som slo hvem så tror han har det fra der. Anonymkode: 777e2...077 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #13 Skrevet 24. september 2019 Min gutt gjorde det samme da han var 3. Om jeg stoppet han i å gjøre noe han ikke hadde lov til, spesielt ute blant folk, så ropte han "au mamma, ikke slå, det gjør vondt!" Han merket nok fort at dette hadde en effekt på meg, og at det ble lettere for ham å få viljen sin, derfor eskalerte det. Da jeg ble mer vant til det og begynte å bare svare ham rolig og ellers ignorere det, så ga det seg fort. Virker som dette er veldig vanlig i den alderen, og det vet nok de i barnehagen også. Vi hørte aldri noe om det derfra i alle fall. Anonymkode: 1bff3...f1d
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #14 Skrevet 24. september 2019 Er litt usikker på om jeg skal ta dette opp med bhg eller ikke. Siden det har bare skjedd ved ett par anledninger så er det kanskje ikke nødvendig å ta det opp. Blir jo redd de skal mistenke oss for noe hvis vi sier noe, men samtidig kan det være skummelt om hun plutselig sier i bhg at vi slo henne uten at vi gjorde det. Anonymkode: 574f2...a55
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #15 Skrevet 24. september 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min gutt gjorde det samme da han var 3. Om jeg stoppet han i å gjøre noe han ikke hadde lov til, spesielt ute blant folk, så ropte han "au mamma, ikke slå, det gjør vondt!" Han merket nok fort at dette hadde en effekt på meg, og at det ble lettere for ham å få viljen sin, derfor eskalerte det. Da jeg ble mer vant til det og begynte å bare svare ham rolig og ellers ignorere det, så ga det seg fort. Virker som dette er veldig vanlig i den alderen, og det vet nok de i barnehagen også. Vi hørte aldri noe om det derfra i alle fall. Anonymkode: 1bff3...f1d Ja sånn er det hjemme av og til hos oss. Da vi stopper henne i å gjøre ting hun ikke har lov til, tar tak i hånden hennes hvis hun for eksempel skal slå katten osv, så sier hun «au, ikke hold meg sånn» osv. Hun sier det heldigvis ikke så ofte, bare når hun er bøllete og sliten. Føler at vi må fortelle det i bhg slik at det ikke blir misforståelser. Uff ... Anonymkode: 574f2...a55
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #16 Skrevet 24. september 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja sånn er det hjemme av og til hos oss. Da vi stopper henne i å gjøre ting hun ikke har lov til, tar tak i hånden hennes hvis hun for eksempel skal slå katten osv, så sier hun «au, ikke hold meg sånn» osv. Hun sier det heldigvis ikke så ofte, bare når hun er bøllete og sliten. Føler at vi må fortelle det i bhg slik at det ikke blir misforståelser. Uff ... Anonymkode: 574f2...a55 Det høres jo ut som hun prøver å si fra at du holder for hardt? Anonymkode: 89675...6ba
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #17 Skrevet 24. september 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det høres jo ut som hun prøver å si fra at du holder for hardt? Anonymkode: 89675...6ba Jeez🙄 Anonymkode: 4a2fe...7ae 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #18 Skrevet 25. september 2019 Har tatt det opp med bhg idag, så da vet de det i tilfelle hun sier noe sånt. Liker ikke at hun sier dette. Anonymkode: 574f2...a55
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #19 Skrevet 25. september 2019 Tror de som jobber i barnehage er vant til at barna sier mye forskjellig, spesielt i 3 år alder så plukker de opp ord overalt og ikke alltid de vet den rette betydningen av de. De må jo se an litt også. Om barnet ikke kommer med merker og ellers virker glad og frisk i hverdagen, så er jo det som regel ikke tegn på et barn som blir utsatt for vold. Anonymkode: 422da...7bb 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #20 Skrevet 25. september 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Det har bare skjedd to eller tre ganger at hun sa dette. Altså ikke sånt som hun sier hver gang. Så jeg føler meg bare dum hvis jeg tar opp dette med barnehagen nå. Kanskje vente til hun eventuelt sier det en gang til? Vet ikke helt hvordan jeg skal ta dette opp heller, redd de skal mistenke oss med engang hvis jeg nevner noe. Og så er jeg faktisk veldig dårlig på å snakke for meg 😕 Anonymkode: 574f2...a55 Da får du mannen til å snakke for dere. Ikke vær redd for å ta det opp. Dere er ikke de første som gjør det og garantert ikke de siste. Anonymkode: fdd15...1fc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå