nyibyen Skrevet 19. mai 2005 #1 Skrevet 19. mai 2005 Vel, han hadde jo ikke myrdet ennå, så det var vel rettere å skrive "potensiell" øksemorder. Personlig, ut ifra det som har kommet frem i mediene, synes jeg politiet handlet riktig. Hørte på radioen i stad at de hadde ropt til ham 2 ganger, skutt ett varselskudd, men han kom springende frem med hevet øks. Og nå skal politimannen etterforskes. :-? På tide at det ikke bare var uskyldige offer som blir drept, men at politiet tar affære og avverger nok en tragedie for en gangs skyld, slik at øksemorderen må bøte med livet. Andre med meninger om dette?
Gjest Melk Skrevet 19. mai 2005 #2 Skrevet 19. mai 2005 Selvfølgelig skal politiet etterforskes. Det er fordi vi bor i et land der det at politiet dreper noen ikke blir sett på som en bagatell. Og fordi politimannen da har mulighet til å få offentlig stadkjent at han evt handlet rett. Har han ikke handlet rett, må jo det også få konsekvenser. det er jo derfor det blir etterforskning, for å finne ut av hva som egentlig skjedde. Ren rutine.
nyibyen Skrevet 19. mai 2005 Forfatter #3 Skrevet 19. mai 2005 Selvfølgelig skal politiet etterforskes. Det er fordi vi bor i et land der det at politiet dreper noen blir sett på som en bagatell. Og fordi politimannen da har mulighet til å få offentlig stadkjent at han evt handlet rett. Har han ikke handlet rett, må jo det også få konsekvenser. det er jo derfor det blir etterforskning, for å finne ut av hva som egentlig skjedde. Ren rutine. Ja, greit nok med den rutinemessige etterforsningen. Men de gjør det til en hovedsak på radioen. I stedet for å nevne det i en bisetning. "Politimann etterforskes!!!" for å mistenkeliggjøre ham. Og overskriften i Dagbladet i dag (hm.. eller var det VG, eller begge to) der de intervjuer familie eller venner av vietnameseren... Nå gjør de HAM til et offer og politimannen til en bad-guy. Det synes jeg er helt unødvendig.
Gjest Melk Skrevet 19. mai 2005 #4 Skrevet 19. mai 2005 Er han gjort til offer? (Det er han jo i og for seg også, da, han er tross alt død) Det har jeg ikke lagt merke til. Har lest artikler i dag der øynevitner blir intervjuet og sier politimannen handlet rett. http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/05/19/432086.html http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...icle1041160.ece http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...icle1041234.ece http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...icle1041070.ece
Gjest Gjest! Skrevet 19. mai 2005 #5 Skrevet 19. mai 2005 Synes det blir helt galt å gjøre den døde til en å synes synd på...Politimannen handlet jo i nødverge! Hva hadde du gjort hvis noen stod over deg med en kjøyyøks og du hadde en gønner??! Stakkars politimann....Må ikke være enkelt å leve med å ha drept et menneske!
Gjest *Snart medlem* Skrevet 19. mai 2005 #6 Skrevet 19. mai 2005 Jeg forstår godt at det etterforskes. Vanligvis går det fint an å skyte noen uten å drepe dem, men her har faktisk en person dødd momentant. Dermed bør man undersøke hvorvidt politiet kunne gjort dette på en annen måte. Min umiddelbare tanke om dette er at hvis politiet skal ha tillatelse til å bruke våpen, bør de også lære å bruke det skikkelig. Og at det kanskje er på dette punktet politiet kan ha feilet i denne saken. (I så fall bør han jo ikke straffes for det, men det er en side av saken man bør ta til etterretning.)
Gjest lurven Skrevet 19. mai 2005 #7 Skrevet 19. mai 2005 hadde han politimannen egentlig noe valg? han kunne seff skutt han i bena, men ikke lett å tenke klart når man føler seg truet på livet
Nella Skrevet 19. mai 2005 #8 Skrevet 19. mai 2005 Politimannan hadde ikke noe valg. Han retta pistolen mot han stod det et eller annet sted. Var på vei til å senke det mot bena til vietnameseren da han begynte å komme nærmere politimannen og han følte seg trua. Ja, nødverge. Syns det blir slått opp litt stort ang den politimannen. Han gjorde jobben sin og det var helt sikkert ikke noen lett ting for han å gjøre heller. Leser i Tønsbergs Blad at han faktisk i ytterste konsekvens kan bli siktet for uaktsomt drap. Og det syns jeg er helt vannvittig om han blir det. Er ikke rart om folk ikke vil jobbe som politi da, risikere noe sånt når de på jobben får ordre om bevæpning og bruke det om nødvendig. Og så blir de personlig forfulgt og straffet etterpå.
Gjest Melk Skrevet 19. mai 2005 #9 Skrevet 19. mai 2005 Leser i Tønsbergs Blad at han faktisk i ytterste konsekvens kan bli siktet for uaktsomt drap. Du vet hva "i ytterste konsekvens" betyr? Alt man offisielt sett vet vet så langt, er at han ble truet og han skjøt. Derfor skal man nå etterforske for å finne ut nøyaktig hva som skjedde. Om det viste seg at vietnameseren senket øksen og snudde seg for å gå vekk og deretter ble skytt i ryggen av en skvetten politi, viulle det da fremdeles være urimelig å sikte ham for uaktsomt drap? Det sier seg selv at politiet ikke kan skyte fritt folk som oppfører seg truende. de har regler de må følge. Gjør de ikke det kan de I YTTERSTE KONSEKVENS siktes for drap.
Nella Skrevet 19. mai 2005 #11 Skrevet 19. mai 2005 Her er artikkelen jeg leste http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=277829 "Jan Olaf Gulbrandsen, som fulgte hele skytedramaet fra butikken "Din sykkel" hvor han var på jobb, forteller at politimannen lenge siktet på beina. Noen dramatiske sekunder gjorde imidlertid at avdøde ble truffet av to skudd i brystet. - Politimannen hadde hele tiden pistolen rettet mot beina på mannen. Da øksemannen angrep, rykket imidlertid politimannen et par skritt bakover, og da ble våpenet samtidig hevet, forteller Gulbrandsen til VG Nett torsdag. "
Gjest gjesta Skrevet 19. mai 2005 #12 Skrevet 19. mai 2005 Personlig, ut ifra det som har kommet frem i mediene, synes jeg politiet handlet riktig.
Gjest Hel Skrevet 19. mai 2005 #13 Skrevet 19. mai 2005 Uff, jeg var i byen da dette skjedde (bor i Larvik og var på butikken et par kvartaler fra der det hendte). Så ingenting men litt ekkelt å tenke på. Synes de handlet rett jeg.
Ottine Skrevet 19. mai 2005 #14 Skrevet 19. mai 2005 Politiet må få lov til å være politi og gjøre jobben sin - ikke bli gjort til syndebukker fordi de gjør nettopp det!
Gjest seroxata Skrevet 20. mai 2005 #15 Skrevet 20. mai 2005 synes politimannen handlet rett jeg! Ville gjort det samme
Gjest Darcy Skrevet 21. mai 2005 #16 Skrevet 21. mai 2005 Jeg har ikke sans for at politiet skyter folk. Og hvis situasjonen er såpass truende at de må skyte, hvorfor skyte for å drepe ? Kunne de ikke bare skutt fyren i foten, det ville hindret fyren i å gå berserk med øksa, men de trengte ikke ta livet av han.
Gjest Leola Skrevet 21. mai 2005 #17 Skrevet 21. mai 2005 Jeg blir oppgitt når jeg leser at politiet ikke må drepe. Her var det snakk om en desperado som truet flere mennesker med en diger kjøtt-øks. Politimannen siktet på bena hans flere ganger - helt til han ble så truende at politiet antagelig hadde satt sitt eget liv i fare ved å skyte ham i bena - han var så nær ham ... Hvis en politimann skal få alvorlige represalier for å skyte mannen så er jeg redd at vi vil få flere og flere tilfeller med slike desperadoer. Her var det faktisk veldig mange mennesker som var i ytterste fare ...
MarianneE Skrevet 21. mai 2005 #18 Skrevet 21. mai 2005 tror nok at politiet viste hva de gjorde. Om det var rett eller galt kan vel ingen av oss vite med mindre vi var tilstedet...
MarianneE Skrevet 21. mai 2005 #19 Skrevet 21. mai 2005 tror nok at politiet viste hva de gjorde. Om det var rett eller galt kan vel ingen av oss vite med mindre vi var tilstedet...
Milly:) Skrevet 28. mai 2005 #20 Skrevet 28. mai 2005 hadde han politimannen egentlig noe valg? han kunne seff skutt han i bena' date=' men ikke lett å tenke klart når man føler seg truet på livet[/quote'] De skal vel være trent til å takle slike situasjoner... Synes det er riktig at en slik sak blir etterforsket, ikke nødvendigvis for å mistenkeliggjøre politimannen, men for å hindre at vi får et samfunn der politiet har ubegrenset makt og kan skyte rundt seg som de vil. Jeg håper det å skyte mannen virkelig var siste utvei, og at det egentlig var meningen å treffe ham i foten (men at han altså ble truffet et annet sted fordi politimannen rykket bakover) - at det var et uhell at han døde. Han hadde tross alt en øks, ikke en pistol... det vil si at politimannen ikke trengte å føle seg livstruet før mannen var veldig nær. Jeg føler med politimannen også.. kan ikke være lett å vite at man har drept et annet menneske.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå