Gå til innhold

Bør Thunberg beskyttes mot seg selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 24.9.2019 den 16.39, Pipaluk skrev:

Er det så lurt at hun står i bresjen for dette her? Jeg får mer assosiasjoner til jehovas vitner og all den frykten det fører med seg enn klimapolitikk

https://www.nettavisen.no/okonomi/greta-thunberg---en-dodssliten-naken-og-ubeskyttet-sjel-pa-en-altfor-stor-scene/3423850508.html

Det er godt mulig hun bør få  rådgivere som gir råd i hvordan hun skal eksponere seg selv. 

De som trenger å beskyttes mot seg selv er derimot middelaldrene og eldre personer (stort sett menn) som skal fortelle hvor ufattelig dum hun er

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, Drizzt skrev:

Det er ingen som stopper henne fra å ha et normalt liv. Så lenge det er mulig å ha et normalt liv i hennes tilstand, selvfølgelig. Å klage for at folk er kritiske og ''angriper'' henne fordi hun er bare 16, er meningsløst når dette ''barnet'' er tydeligvis gammelt nok for å sette seg selv i rampelyset. Da skal man jaggu tåle både kritikk, ''angrep'' og at ikke alle er begeistret for hennes opptreden. Hvis hun er overrasket over responsen, får hun bare spørre hvilken som helst offentlig person med sterke meninger om noe. Dette er normalen.

Jeg skjønner ikke hvor du leser at jeg klager på folk som er kritiske til henne. Men jeg skjønner ikke behovet for å gå til angrep på noen som helst. Vær saklig kritisk, det er så mye bedre for saken man ønsker å fremme.

Og jeg tror det er mange som stopper Greta til å ha et normalt liv. Det er nok mange voksne bak Greta som prøver å bruke henne for å fremme sin sak, som nok påvirker og manipulerer henne til å fortsette. Det er ikke bare å stå i mot all presset fra voksne, og følelsen av å være den som må redde miljøet, når man er 16 år.

• Liker 1
Skrevet
Sitat

Bo Thorén ser inget problem i att uppmana till skolstrejk, trots att vi i Sverige har skolplikt.

– Vi behöver göra väldigt mycket på kort tid. Vad är det för mening att gå i skolan om de ändå inte får användning för den här kunskapen, säger han. 

Er det rart Greta er vettskremt, når foreldrene lar denne mannen dytte slike ideer inn i hodet hennes? Forøvrig er Bo Thoren ikke fornøyd med at ungdommer kun streiker på fredager - nå oppfordrer han ungdommer til å streike flere dager i uken. 

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, Nimorna skrev:

Er det rart Greta er vettskremt, når foreldrene lar denne mannen dytte slike ideer inn i hodet hennes? Forøvrig er Bo Thoren ikke fornøyd med at ungdommer kun streiker på fredager - nå oppfordrer han ungdommer til å streike flere dager i uken. 

Han har jo et poeng dog. Jeg ser ikke hvordan vi skal klare å løse det, og jeg ser ikke den tydelige handlingsevnen som kreves, så det er vanskelig å se noen lys framtid for Greta generasjon. 

Vel er prognosene usikre, men gitt at vi kun fremstiller optimistiske prognoser og satser alt  på den teknologiske julenissen, så blir det litt teit å kritisere Gretas frykt.

Skrevet

Verden er the dark knight i revers - vi får alltid heltene vi fortjener...

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, Kinder skrev:

Jeg skjønner ikke hvor du leser at jeg klager på folk som er kritiske til henne. Men jeg skjønner ikke behovet for å gå til angrep på noen som helst. Vær saklig kritisk, det er så mye bedre for saken man ønsker å fremme.

Og jeg tror det er mange som stopper Greta til å ha et normalt liv. Det er nok mange voksne bak Greta som prøver å bruke henne for å fremme sin sak, som nok påvirker og manipulerer henne til å fortsette. Det er ikke bare å stå i mot all presset fra voksne, og følelsen av å være den som må redde miljøet, når man er 16 år.

Det er hun selv og mange andre som klager. Har man sterke meninger om noe, er det lettere å legge inn litt for mange følelser og dette gjelder begge veier. Hennes tale i FN er et eksempel for dette - hun angrep FN og lederne fordi hun legger inn for mange følelser i saken. Det samme skjer når hun får svar med samme mynt av andre som også har sterke meninger. Men så klager hun og folka bak henne. Som jeg skrev før, å velge en 16-åring, som juridisk sett er et barn, som frontfigur var et smart trekk. Da kan man alltid klage for at noen ''angriper'' et barn. Baksiden er at mange ikke tar på alvor det et barn har å si.

Helt enig at hun blir misbrukt i denne saken, men hun kan fortsatt trekke seg fra rampelyset. Hadde hun bare hatt foreldre som var opptatt av dette.

Skrevet
13 timer siden, Nimorna skrev:

Og det vil da gå utover karakterene deres og fraværet vil øke. Hyggelig mann som ønsker at ungdommen ikke skal komme inn på videre utdanning.

Gjest HarryDotter
Skrevet
På 30.9.2019 den 21.14, Druid skrev:

Han har jo et poeng dog. Jeg ser ikke hvordan vi skal klare å løse det, og jeg ser ikke den tydelige handlingsevnen som kreves, så det er vanskelig å se noen lys framtid for Greta generasjon. 

Vel er prognosene usikre, men gitt at vi kun fremstiller optimistiske prognoser og satser alt  på den teknologiske julenissen, så blir det litt teit å kritisere Gretas frykt.

Men nå som alt går til helvete uansett, hvorfor bruke de siste 10 årene vi har igjen på planeten til å hyle, skrike og skape panikk og redsel for neste generasjon? Vi mennesker har hatt vår tid.  Nå er det slutt om mindre enn 10 år. Hvorfor ikke prøve å gjøre det beste utav livet vi har? Folk som blir rammet av uhelbredelig kreft sier jo det. Maten smaker bedre, fargene virker å skinne kraftigere osv. Sansene føles sterkere. De prøver å nyte den lånte tiden de har til fulle. Hvorfor kan ikke vi gjøre det samme? Hvorfor skal vi rulle oss tilbake til steinalderen, kutte kjøtt og slutte å fly fordi verden nå er dømt til å gå under?

Jeg forstår ikke den tankegangen.

Skrevet
1 time siden, HarryDotter skrev:

Men nå som alt går til helvete uansett, hvorfor bruke de siste 10 årene vi har igjen på planeten til å hyle, skrike og skape panikk og redsel for neste generasjon? Vi mennesker har hatt vår tid.  Nå er det slutt om mindre enn 10 år. Hvorfor ikke prøve å gjøre det beste utav livet vi har? Folk som blir rammet av uhelbredelig kreft sier jo det. Maten smaker bedre, fargene virker å skinne kraftigere osv. Sansene føles sterkere. De prøver å nyte den lånte tiden de har til fulle. Hvorfor kan ikke vi gjøre det samme? Hvorfor skal vi rulle oss tilbake til steinalderen, kutte kjøtt og slutte å fly fordi verden nå er dømt til å gå under?

Jeg er stort sett enig, men jeg har en sønn og to døtre og de tror de har en framtid fordi de er oppdratt i fantasien om at jeg og mellom generasjonen har en minimum av forståelse av hva vi driver med. De glemmer totalt at vi stort sett har prøvd å fylle OSD med alkohol, kokain, hash og e!!!

Skrevet
10 timer siden, HarryDotter skrev:

Derfor kan vi bare blåse klimakampen en lang marsj. La oss samle oss og ha en kjempefest der vi svir av mest mulig.

Vi er jo borte om ti år uansett :nordvesta:

Gjest HarryDotter
Skrevet
19 timer siden, Druid skrev:

Jeg er stort sett enig, men jeg har en sønn og to døtre og de tror de har en framtid fordi de er oppdratt i fantasien om at jeg og mellom generasjonen har en minimum av forståelse av hva vi driver med. De glemmer totalt at vi stort sett har prøvd å fylle OSD med alkohol, kokain, hash og e!!!

Alle generasjoner har gjort mye for positiv utvikling i samfunnet. Og også negative ting selvsagt. Men å legge skylden på en generasjon for å ha fucka opp planeten er jo bare latterlig. Utviklingen går frem, så også utryddelse av sykdommer og sult. Generasjonen før henne har også bidratt til enormt mange goder. 

Ja Thunberg er bare 16 år, men skal man inn i det sirkuset klima, må man i det minste forstå nyansene i hvorfor ikke det bare er å trykke på en bryter og stoppe opp. Det handler altså ikke om at noen få grådige menn driter i planeten pga penger. Det er ingen som har stjålet hennes barndom. Storparten av forurensingen på verdensbasis kommer jo fra store land som India og kina, hvor de kjemper en knallhard kamp for å få bukt med fattigdom. Man kan ikke be dem om å forbli i fattigdom fordi en ung svensk priviligert 16 åring klager på været.

For første gang sa jeg meg 100% enig med Putin. Han hyllet Greta og ungdommen for deres engasjement og mot, men manet også til å sette seg inn i og forstå nyansen rundt klima. Det er ikke bare å "stoppe".

Gjest HarryDotter
Skrevet
11 timer siden, Honey Dew skrev:

Derfor kan vi bare blåse klimakampen en lang marsj. La oss samle oss og ha en kjempefest der vi svir av mest mulig.

Regnet med at godt voksne personer forstår en viss sarkasme og ironi i en såpass skarp og direkte tekst?

Poenget mitt er at å spre dommedagsprofetier og å skremme livsgleden utav barna våre, er totalt feil strategi! Det hjelper IKKE på klima! Og desuten tror jeg planeten vil klare seg noenlunde greit. Ja det vil bli endringer og tilpassninger for oss mennesker, men nød lærer naken kvinne å spinne. I likhet med andre tidligere verdensutslettende myter, propaganda og skrøner, om atomkriger og epidemier, vil nok dette også gå adskillig bedre enn klimaprofetene antar.

Skrevet
On 9/24/2019 at 11:18 PM, SoWhat? said:

Hun er en interessant figur? Ok. Og noen har forstått å tjene på det? Hun blir brukt som en front som få vil eller kan kritisere. Fordi hun pr definisjon er et barn, samt at hun har en diagnose. Derfor interessant? 

Har aldeles ikke i mot jenta! Men de bak derimot... 

Hvem tjener på henne og hvordan?

Skrevet
2 minutter siden, Bag skrev:

Hvem tjener på henne og hvordan?

Moren? Hun satt og snakket seg varm i et intervju om hvor viktig det er å bli "dyttet" fram. Fordi hun som barn selv ofte "ikke syntes". Er så mye rart med hele greia. Fordi Greta fikk angst og sluttet å spise, eller om det var depresjon... Så sluttet moren som operasanger fordi hun ikke kunne fly mer. Faren sier at vi må slutte å kjøre biler. Vi bare "må". Det blir for ekstremt.

Jeg er opptatt av miljø, og jeg sier ikke at alt Greta sier er tull! Men jeg vet virkelig ikke om hun gagner saken(lengre)  Alt blir for drøyt her.

• Liker 1
Skrevet
On 10/4/2019 at 10:09 AM, Honey Dew said:

Vi er ikke borte om 10år på grunn av klimaet. Det har hverken Greta eller noen andre hevdet.

Skrevet
På 4.10.2019 den 21.17, HarryDotter skrev:

Regnet med at godt voksne personer forstår en viss sarkasme og ironi i en såpass skarp og direkte tekst?

Poenget mitt er at å spre dommedagsprofetier og å skremme livsgleden utav barna våre, er totalt feil strategi! Det hjelper IKKE på klima! Og desuten tror jeg planeten vil klare seg noenlunde greit. Ja det vil bli endringer og tilpassninger for oss mennesker, men nød lærer naken kvinne å spinne. I likhet med andre tidligere verdensutslettende myter, propaganda og skrøner, om atomkriger og epidemier, vil nok dette også gå adskillig bedre enn klimaprofetene antar.

Enig. 

Nå får jeg ikke til å kopiere inn lenka, men det var en lærer som hadde et innlegg om dette i helga. Tror det var i BT.

Essensen var at frykt ikke fører til noe annet enn handlingslammelse. Vi mennesker greier ikke å forholde oss rasjonelt til budskapet om at verden går under om et par tiår. Barn aller minst. De må ha håp. 

Hun mente at vi heller måtte lære barn kjærlighet, undring og samhørighet med naturen. For problemene skyldes i utgangspunktet dette; at vi har koblet oss fra naturen.

Skrevet
On 9/30/2019 at 3:47 PM, Kinder said:

Hvem er det du mener står bak Greta og manipulerer og utnytter henne? Vindmøllemafiaen?

Gjest HarryDotter
Skrevet
16 timer siden, Brutex skrev:

Hvem er det du mener står bak Greta og manipulerer og utnytter henne? Vindmøllemafiaen?

Et PR firma kontaktet moren og spurte om de kunne bruke henne som postergirl for saken om klima. Skolestreiken er staget av voksne. Du er passe naiv om du tror 14-16 åringer, helt ut av intet streiker skole for miljøet.

Fyren som driver PR firmaet har åpenlyst fortalt det. Søk på google og du vil finne det.

Skrevet (endret)
6 hours ago, HarryDotter said:

Et PR firma kontaktet moren og spurte om de kunne bruke henne som postergirl for saken om klima. Skolestreiken er staget av voksne. Du er passe naiv om du tror 14-16 åringer, helt ut av intet streiker skole for miljøet.

Fyren som driver PR firmaet har åpenlyst fortalt det. Søk på google og du vil finne det.

Det er ikke en men veldig mange som har tatt kontakt for å bruke henne og knytte henne til dine produkter. Han har avvist samtlige.

Skolestreiken er hennes eget påfunn og gjennomført mot foreldrenes vilje. Hun fikk ideen fra skolestreiker i USA etter masseskytinger der.

Du undervurderer ungdommen når du tror at det ikke finnes selvstendige talenter blant de. På samme måte som det finnes talenter innen musikk, kunst og idrett finnes det politiske og retoriske talenter som Greta. De virkelig store talentene er sjeldne men har du mange nok så dukker de opp. Med alle de ungdommene som finnes i verden er det statistisk forventet at det av og til dukker opp noen politiske megastjerner. Greta kan være en slik stjerne. Hun leser strømninger i tiden og bruker de verktøy som sosiale media gir. Hennes budskap er ikke faglig revolusjonerende men hun klarer alikevel å nå ut til mange flere enn etablert forskere som står for akkurat det samme.

Endret av Brutex
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...