Druid Skrevet 26. september 2019 #101 Skrevet 26. september 2019 47 minutter siden, Drizzt skrev: Er dette ironi? Sarkasme? Spøk? Denne jenta har lidenskap, men bare det. Hun har ikke en gang fullført grunnskolen og så mener mange at hun har så mye kunnskap om noe. Det kan ikke være seriøst ment. Nei, de mener kun at hun har mere kunnskap enn Anders Giæver, hvilket gitt argumentasjonen hans, hun bekymringsfullt faktisk har. 1
Bag Skrevet 26. september 2019 #102 Skrevet 26. september 2019 11 hours ago, MorTil2 said: Jeg tror dessverre GT er oppvokst med problemsøking som hovedbudskap. Jeg tror hun trenger hjelp til å endre utgangspunktet sitt til problemløsende. Da vil budskapet bli tatt imot bedre, og jeg tror faktisk hun også vil kunne få det bedre. Jeg synes det er veldig merkelig at du kan skrive dette. Hun var tidligere deprimert på grunn av dette. Så fant hun ut at man kunne kjempe for å endre dette og at hun ville det. Hun reiser da virkelig rundt og oppmuntrer folk til å gjøre noe og finne løsninger nå. Hun klarte å få fire millioner ungdom til å engasjere deg. Hun legger seg ikke akkurat ned for å vente på å dø. Hva skulle hun gjøre da? Late som om det ikke var noe stort problem? Jeg forstår ikke helt hvorfor så mange reagerer så negativt på henne. Tror mange er redd for at de må endre seg og gi fra seg goder de har nå. Noen synes vel det er ydmykende å bli kritisert av et barn på samme måte som det var ydmykende for menn i gamle dager å bli kritisert av kvinner. 1
parmanoia Skrevet 26. september 2019 #103 Skrevet 26. september 2019 https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/LALKpx/geniet-greta-thunberg Denne fra Dagfinn Nordbø er god. 2
Hoppetaujenta Skrevet 27. september 2019 #104 Skrevet 27. september 2019 Den likte jeg og jeg er enig! 2
Apis Skrevet 27. september 2019 #105 Skrevet 27. september 2019 En god artikkel, for mange er mer opptatt av forpakningen Greta, en innholdet av det hun sier
parmanoia Skrevet 27. september 2019 #106 Skrevet 27. september 2019 https://www.independent.co.uk/voices/greta-thunberg-climate-change-trump-malala-yousafzai-sexism-girls-men-a9121336. Sitat Greta Thunberg faces the vitriol of men because she's a 16-year-old girl who isn't being sexualised. 1
Vera Skrevet 27. september 2019 #107 Skrevet 27. september 2019 På 24.9.2019 den 20.55, Drizzt skrev: Jeg har ikke sansen for ekstremismen hun fronter og fanatismen i alt hun sier og gjør. Hun bør absolutt beskyttes mot seg selv og man må starte med foreldrene som tydeligvis har sviktet henne ved å la dette fortsette. Jeg er engasjert i miljø og klimasaken, men ekstreme holdninger som MDG og denne jenta har gir meg brekninger. Hun er bare et barn og hverken klimaforsker eller klimaekspert. Og så står hun der i FN og anklager FN for masseutryddelse? Hva f...n? Umulig å ta henne seriøst med slike utspill. Jeg føler veldig synd på henne at hun blir misbrukt så grovt i et sirkus hun har vært med på å skape. Jeg er 100% enig med deg! 2
Elaine Marley Skrevet 27. september 2019 #108 Skrevet 27. september 2019 (endret) Tråden er ryddet for persondebatt. Elaine Marley, mod. Endret 27. september 2019 av Elaine Marley
Gjest Kariannne Skrevet 27. september 2019 #109 Skrevet 27. september 2019 På 25.9.2019 den 0.53, Chiyo skrev: Jeg syns hun bør beskyttes fra voksne. Greit nok at voksne mennesker kan være uenig med Gretha, men det får være grenser på hva man skriver om en sekstenåring på sosiale medier. Kari er bare en av dem som totalt har mistet grepet. Usmakelig! Aldri hatt noen mening om Kari Jaquesson, men nå fikk jeg det, og den er ikke så bra.. voksne mennesker.. Usmakelig!
The Zapper Skrevet 27. september 2019 #110 Skrevet 27. september 2019 Altså, Kari Jaquesson framstår som et ufordragelig og fælt menneske gjennom tweetene sine. Det er helt på plass å fordømme hennes meninger her. Men er det noen vits i å gjengi tweetene og gi de forkvaklede ytringene hennes enda mer oppmerksomhet? Forøvrig er det jo rørende hvordan "klimarealister" plutselig viser så mye omsorg for en ung jente som mener det motsatte av dem. Det pleier beskyldninger om korrupsjon, idioti og diverse diagnoser å sitte løst. Det er ganske tydelig at dette ikke er noe annet enn en strategi for å skifte fokus bort fra budskapet hennes. Når det er sagt, så håper jeg hun har et team rundt seg som støtter og hjelper henne med all den netthetsen hun mottar fra dem "som vil beskytte henne". 2
Chiyo Skrevet 27. september 2019 #111 Skrevet 27. september 2019 (endret) 9 timer siden, Kariannne skrev: Usmakelig! Aldri hatt noen mening om Kari Jaquesson, men nå fikk jeg det, og den er ikke så bra.. voksne mennesker.. Usmakelig! Hun har blitt ganske ekstrem de siste årene, men hun skal få lov til å ha sine meninger. Greit nok at vi ofte er på forskjellige planeter, men personangrep av en ung jente som bare bryr deg om miljøet er ikke greit. Jeg syns Gretha er tøff. Hun sitter ikke bare på ræva å sutrer over verden, hun går ut og prøver å gjøre noe. Endret 27. september 2019 av Chiyo 2
MorTil2 Skrevet 27. september 2019 #112 Skrevet 27. september 2019 19 timer siden, Bag skrev: Jeg synes det er veldig merkelig at du kan skrive dette. Hun var tidligere deprimert på grunn av dette. Så fant hun ut at man kunne kjempe for å endre dette og at hun ville det. Hun reiser da virkelig rundt og oppmuntrer folk til å gjøre noe og finne løsninger nå. Hun klarte å få fire millioner ungdom til å engasjere deg. Hun legger seg ikke akkurat ned for å vente på å dø. Hva skulle hun gjøre da? Late som om det ikke var noe stort problem? Jeg forstår ikke helt hvorfor så mange reagerer så negativt på henne. Tror mange er redd for at de må endre seg og gi fra seg goder de har nå. Noen synes vel det er ydmykende å bli kritisert av et barn på samme måte som det var ydmykende for menn i gamle dager å bli kritisert av kvinner. Jeg kritiserer ikke GT og det hun står for. Tvert imot, i innlegget mitt er jeg ganske tydelig på at jeg er enig med henne i at menneskelig aktivitet er hovedårsaken til de endringer vi opplever på jordkloden. Men jeg tror ikke man motiverer ved å fokusere kun på problemene. Det er veldig viktig for pågangsmotet til særlig unge mennesker, som tross alt med stor sannsynlighet vil oppleve en hverdag preget av klimaendringer, å fremheve håp og tro på det som gjøres og det som kan gjøres. Jeg savner også større krav om hva ungdommene selv må gjøre. GT sitt hovedbudskap er at regjeringer og "maktmennesker" ikke gjør det de bør og må. Og ungdom streiker med dette budskapet : andre må gjøre noe! Men hva da når de samme ungdommene går hjem og vil ha en ny mobil fordi den 1 - 2 år gamle er "utdatert", eller de vil at mor og far skal kjøre de hit og dit for det er "stress" å ta bussen? Jeg har mer tro på hva den enkelte kan få til med sin forbrukermakt (bruk retten din til å få fikset mobilen, den er ikke 3 år enda) og sine egne handlinger (ta med en pose og plukk opp søppel, ta bussen, ikke spis på McDonalds og andre fast food steder med overflod av engangsutstyr). Om mange nok hadde latt være å kjøpe storfekjøtt, hva tror du produsentene hadde gjort da? Poenget mitt er at det nytter ikke at ungdommer streiker, hvis handlingene deres etterpå tilsier noe helt annet enn det budskapet på parolene ga uttrykk for. 5
Diamant Skrevet 27. september 2019 #113 Skrevet 27. september 2019 På 24.9.2019 den 21.34, Trykksjakta skrev: Selvsagt bør hun det. Hun er så til de grader styrt av de voksne. Bare å høre på den talen hun nettopp holdt. En svensk 16-åring er selvsagt ikke kapabel å skrive en slik tale selv, denne er skrevet av de i teamet rundt henne som dytter henne foran seg i det som er i ferd med å bli en stor pengemaskin med bokutgivelser etc. Det er helt vanvittig. Jeg registrerer at folk på ramme alvor sammenligner talen med Martin Luthers Kings "I have a dream" Det er ikke til å tro. Hun sitter i en stol gråtende og ustabil der hun kommer med trusler som "You will not let you get away with this!". Javel, hvem er "we"? og hva er det hun mener som skal gjøres for å kke "la dem slippe unna med dette"? Det vet hun nok ikke selv. Hun aner ikke hva hun skal svare når hun ikke har et manuskript å lese fra. Se denne videoen: 2
Apis Skrevet 27. september 2019 #114 Skrevet 27. september 2019 25 minutter siden, Diamant skrev: Det vet hun nok ikke selv. Hun aner ikke hva hun skal svare når hun ikke har et manuskript å lese fra. Se denne videoen: Så du Skavland i kveld, fikk inntrykk av en reflektert ung kvinne der, 1
Diamant Skrevet 27. september 2019 #115 Skrevet 27. september 2019 1 minutt siden, Apis skrev: Så du Skavland i kveld, fikk inntrykk av en reflektert ung kvinne der, Nei, det så jeg ikke.
Leviora Skrevet 27. september 2019 #116 Skrevet 27. september 2019 På 24.9.2019 den 23.17, abc123detvardet skrev: Du er relativt ubrukelig hvis du ikke klarer å skrive en tale som 16 åring. Lov å være kritisk, men de fleste uttalelsene mot henne er jo rimelig idiotiske. Tviler på at andre talere hadde skrevet sine helt alene, bare så det er sagt. Da snakker vi godt voksne mennesker! En tale i en slik setting bør være velskrevet og hun har selvfølgelig fått hjelp. Men det er totalt irrelevant. Det viktigste er at hun står for det hun sier. Synes Greta er knalltøff. Hun er definitivt et stort og viktig forbilde for unge. Ikke bare for saken, men for at hun er modig og tør å være ekstrem og stå opp for sin sak. 2
Apis Skrevet 28. september 2019 #117 Skrevet 28. september 2019 Fikk lyst til å dele et større klipp fra pressekonferansen, en det som har blitt delt før i denne tråden, https://mobile.twitter.com/UNICEF/status/1176300213855825920
Drizzt Skrevet 28. september 2019 #118 Skrevet 28. september 2019 8 timer siden, Diamant skrev: Det vet hun nok ikke selv. Hun aner ikke hva hun skal svare når hun ikke har et manuskript å lese fra. Se denne videoen: Dette var ekstremt pinlig og vondt å se. Hun kan virkelig ikke si noe uten manus. Alt hun sier gis til henne på forhånd av miljøekstremistene rundt henne. Å svare på spontane spørsmål kan hun ikke. Apis nevnte Skavlan - der var det også avtalt på forhånd så hun hadde tid å forberede seg. Dette her er den ekte Greta - et sårbart barn som som er malplassert og burde ikke vært der. 7
Drizzt Skrevet 28. september 2019 #119 Skrevet 28. september 2019 8 minutter siden, Apis skrev: Fikk lyst til å dele et større klipp fra pressekonferansen, en det som har blitt delt før i denne tråden, https://mobile.twitter.com/UNICEF/status/1176300213855825920 Hvis du ser klippet, så er det ikke en sammenhengende video, men utklipp limet etter hverandre. Dvs det hun hadde forberedt seg på forhånd om å si uten de pinlige pausene og svar på spontane spørsmål. Diamants klipp er mye mer ekte i forhold. 3
Bag Skrevet 28. september 2019 #120 Skrevet 28. september 2019 14 hours ago, MorTil2 said: Jeg kritiserer ikke GT og det hun står for. Tvert imot, i innlegget mitt er jeg ganske tydelig på at jeg er enig med henne i at menneskelig aktivitet er hovedårsaken til de endringer vi opplever på jordkloden. Men jeg tror ikke man motiverer ved å fokusere kun på problemene. Det er veldig viktig for pågangsmotet til særlig unge mennesker, som tross alt med stor sannsynlighet vil oppleve en hverdag preget av klimaendringer, å fremheve håp og tro på det som gjøres og det som kan gjøres. Jeg savner også større krav om hva ungdommene selv må gjøre. GT sitt hovedbudskap er at regjeringer og "maktmennesker" ikke gjør det de bør og må. Og ungdom streiker med dette budskapet : andre må gjøre noe! Men hva da når de samme ungdommene går hjem og vil ha en ny mobil fordi den 1 - 2 år gamle er "utdatert", eller de vil at mor og far skal kjøre de hit og dit for det er "stress" å ta bussen? Jeg har mer tro på hva den enkelte kan få til med sin forbrukermakt (bruk retten din til å få fikset mobilen, den er ikke 3 år enda) og sine egne handlinger (ta med en pose og plukk opp søppel, ta bussen, ikke spis på McDonalds og andre fast food steder med overflod av engangsutstyr). Om mange nok hadde latt være å kjøpe storfekjøtt, hva tror du produsentene hadde gjort da? Poenget mitt er at det nytter ikke at ungdommer streiker, hvis handlingene deres etterpå tilsier noe helt annet enn det budskapet på parolene ga uttrykk for. Nå er da virkelig Greta løsningsorientert. Hun påpeker problemet for å motivere for løsningene. Når hun får fire millioner mennesker til å demonstrere så er det ikke for å begå kollektivt selvmord i depresjon. Hun er da virkelig også opptatt av at dette krever både en individuell innsats men også politisk overordnet styring. Når hun er i FN så er det selvfølgelig mer naturlig at hun snakker om politikk enn individuell innsats. Hun prøver da virkelig å gjøre noe i eget liv også. Hun har ikke flydd på flere år, hun prøver å unngå og kjøpe nytt og heller arve fra slektninger og hun er vegan. Når det gjelder folk flest er hun mest opptatt av at folk skal sette seg inn i saken. Det må starte med informasjon slik at de skal kunne forstå hva de skal gjøre. For veldig mange ligger det en motivasjon i det kollektive. Hvis man blir enige om å gjøre noe fordi det er viktig, så blir mange mer motivert enn om de skulle gjøre det helt alene. Å kreve at hun samtidig skal motivere folk på alle mulige måter er helt urimelig. Det stilles helt urimelige krav til henne. Når hun seiler så krever kritikere at båten skal være produsert helt uten negative effekter for miljøet. Når et bilde viser at hun spiser mat på toget blir hun kritisert fordi det er plast på et av påleggene hun har på bordet. Hun blir kritisert fordi man mener at hun ikke er en ekspert samtidig som hun blir kritisert fordi hun har tett kontakt med forskere og andre som hjelper henne å formulere seg riktig. Hun blir kritisert fordi hun bruker mobiltelefon og sosiale media, helst skulle hun skrevet brev på resirkulert papir fra en hytte i skogen. Noen har bestemt seg for å misslike henne så uansett hva hun sier eller gjør så vil de kritisere henne. Det er merkelig at hun kan skape så mange irrasjonelle følelser og engasjement. Hun er tydeligvis en stor trussel for menge menneskers trygghet i sin behagelige livsstil. Nå ser jeg at Nettavisen til og med har sett nødt til å gå ut og argumentere for hvorfor hun ikke skal få Nobels fredspris. At man opplever kampanjer for noen er ganske så vanlig men at noen er så skremmende for andre at de får kampanjer mot seg tyder på at de er tydeligvis oppleves som en sterk trussel. Og hun sier ikke annet enn det FNs klimapanel hevder og hva som er den sterkt dominerende holdningen blant klimaforskere. https://en.wikipedia.org/wiki/Global_warming https://en.wikipedia.org/wiki/Talk:Global_warming 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå