Bag Skrevet 24. september 2019 #21 Skrevet 24. september 2019 (endret) 2 hours ago, Drizzt said: Hun er bare et barn og hverken klimaforsker eller klimaekspert. Enkelte barn (spesielt gutter) kan engasjere seg svært mye i noe og få et kompetansenivå på linje med mange voksne. Allikevel refererer hun hele tiden ikke til seg selv men til forskere og det er flere forskere som stiller opp og sjekker talene hennes før hun holder de. Carl Ivar Hagen er en av de som er mest negative til henne og mener at hun ikke bør si noe siden hun ikke er klimaforsker. Snakk om å sitte i glasshus! Er det ikke det politikere holder på med hele tiden! De har meninger om svært mange temaer uten at de er forskere i noen av feltene de har sterke meninger om. Selvfølgelig skal man kunne ha meninger selv man ikke er forsker. Poenget et bare at du snakker med noen som har peiling og som gir det et godt grunnlag. Og det gjør Greta! Det burde også Carl Ivar! Endret 24. september 2019 av Bag 13
Absol Skrevet 24. september 2019 #22 Skrevet 24. september 2019 (endret) Beskyttes mot seg selv? Muligens, men det er ganske så ironisk at foreldre i dag dytter frem ungene sine i alt som vil kunne gi berømmelse og penger, uten at det samme spørsmålet stilles. Talentkonkurranser på tv har barn ned i 8 års alderen som får både kritikk og lovord fra dommere i beste sendetid, foreldre kjøper Markus og Martinus produkter så det svir, vi hyller artister, skuespillere og idrettstalenter i hytt og gevær, men når ei jente er politisk engasjert må hun beskyttes fra seg selv, foreldrene er monstre og apparatet rundt henne utnytter henne bare... Ganske interessant... Endret 24. september 2019 av Absol 17
Bag Skrevet 24. september 2019 #23 Skrevet 24. september 2019 10 minutter siden, abc123detvardet said: Du er relativt ubrukelig hvis du ikke klarer å skrive en tale som 16 åring. Jeg vil si at disse talene er på et svært høyt nivå til å være en 16-åring. Jeg tenkte først at dette kun var noe andre hadde skrevet for henne og som hun kun fremførte. Men etter å ha sett en del intervjuer hvor hun har tatt spørsmål på sparket så har jeg blitt veldig imponert. Hun er helt klart meget smart. Hun er også veldig flink til å formulere seg raskt og konsist. Jeg er voksen og har engelsk som arbeidsspråk og tror at jeg sjelden vil klart å uttrykt meg så kjapt og tydelig som henne. Jeg tviler ikke på at hun får hjelp med talene men hun er godt oppegående selv og bidrar vesentlig. 5
Ichiko Skrevet 24. september 2019 #24 Skrevet 24. september 2019 Jeg forstår at folk kan bli betenkte. Greta Thunberg blir framstilt som en verdensfrelser som skal redde oss alle fra fortapelsen og inn på den rette vei, og dét er en altfor stor byrde på et enkeltmenneske - spesielt noen som er så ung. 17
SoWhat? Skrevet 24. september 2019 #25 Skrevet 24. september 2019 4 minutter siden, Absol skrev: Beskyttes mot seg selv? Muligens, men det er ganske så ironisk at foreldre i dag dytter frem ungene sine i alt som vil kunne gi berømmelse og penger, uten at det samme spørsmålet stilles. Talentkonkurranser på tv har barn ned i 8 års alderen som får både kritikk og lovord fra dommere i beste sendetid, foreldre kjøper Markus og Martinus produkter så det svir, vi hyller artister, skuespillere og idrettstalenter i hytt og gevær, men når ei jente er politisk engasjert må hun beskyttes fra seg selv, foreldrene er monstre og apparatet rundt henne utnytter henne bare... Ganske interessant... Her går jeg i forsvar for meg selv, fordi jeg har i flere år engasjert meg når det gjelder å hive barn ut til ulvene. Det gjelder ikke bare den saken her. Å overeksponere barna sine offentlig er ikke ok. 9
Bag Skrevet 24. september 2019 #26 Skrevet 24. september 2019 2 minutter siden, Ichiko said: Jeg forstår at folk kan bli betenkte. Greta Thunberg blir framstilt som en verdensfrelser som skal redde oss alle fra fortapelsen og inn på den rette vei, og dét er en altfor stor byrde på et enkeltmenneske - spesielt noen som er så ung. På hvilken måte blir hun fremstilt som en verdensfrelser? Hun peker jo hele tiden vekk fra seg og mot vitenskapen! 1
Bag Skrevet 24. september 2019 #27 Skrevet 24. september 2019 3 minutter siden, SoWhat? said: Her går jeg i forsvar for meg selv, fordi jeg har i flere år engasjert meg når det gjelder å hive barn ut til ulvene. Det gjelder ikke bare den saken her. Å overeksponere barna sine offentlig er ikke ok. Greta har valgt dette helt selv mot foreldrenes råd. Hun var syk i ett år men ble frisk da hun fant dette som en mening å kjempe for!
Ichiko Skrevet 24. september 2019 #28 Skrevet 24. september 2019 3 minutter siden, Bag said: På hvilken måte blir hun fremstilt som en verdensfrelser? Hun peker jo hele tiden vekk fra seg og mot vitenskapen! Men verden ser på henne enten hun vil eller ei, ser på henne og gir henne kultstatus. Jeg tror ikke det er sunt for noen å bli utsatt for slik dyrkelse. 6
Romilo Skrevet 24. september 2019 #29 Skrevet 24. september 2019 Nei, hun burde beskyttes mot voksne som hele tiden skal være motbydelige mot henne. Jeg ser ikke noe annet enn hersketeknikker og dårlige argumenter. Hun har selv sagt at dette har hun valgt frivillig, og hun elsker at hun kan gjøre det hun brenner for. (Kilde, Twitterkontoen hennes.) Hun er ekstremt oppegående, og at hun har diagnoser gjør ikke saken hun fremmer mindre verdig eller mindre relevant. Den talen er fantastisk, hun er kort og presis, og den eneste normale reaksjonen å ha når man er sint og lei seg er å være sint og lei seg. 8
Macro Skrevet 24. september 2019 #30 Skrevet 24. september 2019 Fra et norsk perspektiv stiller jeg meg forunderlig. Vi gikk for vår, og det har gitt oss mye godt. 1
Bag Skrevet 24. september 2019 #31 Skrevet 24. september 2019 1 minutt siden, Ichiko said: Men verden ser på henne enten hun vil eller ei, ser på henne og gir henne kultstatus. Jeg tror ikke det er sunt for noen å bli utsatt for slik dyrkelse. Jeg tror ikke at hun er en frelser men en meget god leder og opinionsdanner. Hun kan trekk ut ut den essensielle informasjonen. Hun har et godt nettverk. Hun har kontakt med ledende forskere som hun får lov til å ringe til døgnet rundt og som hun sier svarer i løpet av svært kort tid. Det er mange forskere som ser at hun (av en eller annen merkelig grunn) klarer å nå mye lenger ut enn de selv til tross for deres doktorgrad og mange år med forskning. Hun er tydelig, direkte og ærlig. Hun lever også som hun forkynner Hun har integritet og mot fordi hun virkelig tror på det hun snakker om. Det er det ikke mange andre som har. 2
Gjest Hummel34 Skrevet 24. september 2019 #32 Skrevet 24. september 2019 https://www.nettavisen.no/nyheter/morens-hensynslose-utlevering-av-greta-thunbergs-mange-kamper/3423845595.html?fbclid=IwAR28NA1sz5e0E8tYm7uSVg4NnHijwKHzMUVXbll64aoIgA_UfdMTlyXVLvg dette kastet nytt lys over saken for min del. Meget skremmende! Og stakkars barn!
Chiyo Skrevet 24. september 2019 #33 Skrevet 24. september 2019 Jeg syns hun bør beskyttes fra voksne. Greit nok at voksne mennesker kan være uenig med Gretha, men det får være grenser på hva man skriver om en sekstenåring på sosiale medier. Kari er bare en av dem som totalt har mistet grepet. 14
Mitral Skrevet 24. september 2019 #34 Skrevet 24. september 2019 16 minutter siden, Chiyo skrev: Jeg syns hun bør beskyttes fra voksne. Greit nok at voksne mennesker kan være uenig med Gretha, men det får være grenser på hva man skriver om en sekstenåring på sosiale medier. Kari er bare en av dem som totalt har mistet grepet. Hva i alle dager?! 😳 23
Chiyo Skrevet 24. september 2019 #35 Skrevet 24. september 2019 1 minutt siden, Mitral skrev: Hva i alle dager?! 😳 Ja, det kan du si. 🤔 1
ludden Skrevet 24. september 2019 #36 Skrevet 24. september 2019 Verden er i ferd med å gå av hengslene, bra at ungdom engasjerer seg,men stikk en finger i jorda......jenta har ikke gått ferdig grunnskolen,enda blir hun tatt mer seriøst i noen kretser,enn all verdens klimaforskere! Når det er sagt,så har hun faktisk stikki huet sitt såpass frem,at hun må tåle kritikk,selv om hun er bare 16 år. 12
The Kitten Skrevet 24. september 2019 #37 Skrevet 24. september 2019 Hun bør vel først og fremst beskyttes mot mange av dem som er rundt henne. 6
DavinaWin Skrevet 24. september 2019 #38 Skrevet 24. september 2019 31 minutter siden, Chiyo skrev: Jeg syns hun bør beskyttes fra voksne. Greit nok at voksne mennesker kan være uenig med Gretha, men det får være grenser på hva man skriver om en sekstenåring på sosiale medier. Kari er bare en av dem som totalt har mistet grepet. Å fy f**n! Håper Jaquesson blir kastet på huet og ræva ut av Twitter. Uansett hva hun måtte synes innerst inne så går det da virkelig ikke an å gå til angrep på et barn sånn som dette. Voksne dama! Sitter her lettere sjokkskadet jeg nå😳 hva folk får seg til å skrive! 29
Chiyo Skrevet 24. september 2019 #39 Skrevet 24. september 2019 19 minutter siden, DavinaWin skrev: Å fy f**n! Håper Jaquesson blir kastet på huet og ræva ut av Twitter. Uansett hva hun måtte synes innerst inne så går det da virkelig ikke an å gå til angrep på et barn sånn som dette. Voksne dama! Sitter her lettere sjokkskadet jeg nå😳 hva folk får seg til å skrive! Jeg ble ganske sjokket jeg også, men samtidig burde vi ikke bli overrasket over hennes kommentarer lenger. 2
Gjest Onkel Blå Skrevet 25. september 2019 #40 Skrevet 25. september 2019 2 timer siden, Bag skrev: Jeg er overbevist om at Greta har rett. Vi ser hvordan vi forurenser havet. Atmosfæren er ikke veldig mye større. Slik vi har levd og forurenset så langt så trengs det mange generasjoner for å rydde opp etter oss. Jeg tror ikke folk er villig til å gjøre noe med det før det er for sent. Det kommer til å medføre at mage millioner av mennesker ikke har noe sted å bo, dyrke med og å leve. Mange millioner kommer til å dø. Det blir frustrasjoner, konflikter og terror. En trøst er vi her i Norge nok kommer til klare oss best. Vi blir ikke så påvirket av havet stiger. Vi kan nok overleve med at skisesongen blir kortere. Vi har også penger som kan hjelpe oss så lenge det har noen verdi. Da kan vi skaffe oss gode våpen slik at vi kan holde miljøflyktningene på avstand. Jeg er overbevist om at menneske kan påvirke miljøet og at vi gjør det nå. Vi i vesten kommer ikke til å ville ofre mye. Vi har forurenset mye på vår vei opp til høy levestandard. Folk flest i vesten vil ikke ore mye fordi vi regner med at vi blir sist berørt. Her var det veldig mye svartmaling og dommedagsprofetier. Får nesten litt flashback tilbake til tidlig åttitall, da barn gråt i redsel og frykt for mulig atomkrig. Er på ingen måte klimaskeptiker, tvert i mot, men her mener jeg at du blander mange fenomener med hverandre. 1. Vi forurenser havet. Det må det gjøres noe drastisk med. Atmosfæren er luftlaget rundt jordkloden. Ser du skriver noe om størrelse, men det tror jeg er irrelevant. Karbondioksid bidrar til å varme opp atmosfæren. Dette fenomenet innebærer varmere havstrømmer, som igjen fører til varmere temperaturer. 2. Vi må få ned det menneskeskapte nivået av karbondioksid (som likevel visstnok er mye mindre enn det som er naturlig skapt. Tallene varierer avhengig av hvilken kilde man bruker). 3. De andre fenomenene du omhandler er relatert til overbefolkning og overforbruk. 4. Frustrasjoner, konflikter & terror har vi allerede i rikt monn på jorda. 5. Våpen for å holde miljøflyktningene unna??? Får igjen assosiasjoner til åttiårene , og de som trodde på undergang ifm millenniumsskiftet. 6. Klart vi kan påvirke miljøet. Vi kommer svært langt med det som står i pkt 3 i kombinasjon med nye energikilder. Og det er jo først og fremst vi i vesten som har redusert vår fødselsrate samt forsker febrilsk etter nye energikilder. Vi overforbruker definitivt. Det har du rett i. Tror at mye av polemikken rundt miljøspørsmål bidrar til å skremme, piske opp stemningen, krisemaksimere og liknende. Forvirrende er det også at mye av forskningen ikke er entydig. Ser nesten ut til at man kan hevde hva som helst og samtidig finne kilder som underbygger det. Klimaskeptikere ala Trump og hans likesinnede gjør heller ikke situasjonen klarere eller bedre på noen måte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå