Gå til innhold

Bør Thunberg beskyttes mot seg selv?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud, deg om det 🤦🏻‍♀️

• Liker 7
Gjest Nimbus2000
Skrevet (endret)

Med mindre man omgås Greta så har man neppe noe grunnlag for å uttale seg om dette er skadelig for henne eller ikke. Er vel heller ikke som om noen har noe sammenligningsgrunnlag og kan si "jeg var i Gretas situasjon da jeg var ung og ser i ettertid at jeg tok skade av det".

Selvsagt er det mulig at presset på Greta er for stort, men er også mulig at dette er måten hun får realisert seg på. Er også sunt for demokratiet at ungdommen engasjerer seg.

I utgangspunktet skal det jo ganske mye til for at man kan nekte foreldrene å stå for oppdragelsen av egen unge. Det holder ikke at noen synsere på internett  har sett Greta holde noen taler på TV, mislikt budskapet og derfor bestemt seg for at jenta må beskyttes mot seg selv. 

Trådstarter sammenligner Greta med et medlem av Jehovas vitne, men det er jo ikke slik at staten griper inn og beskytter barn mot seg selv kun fordi de er medlem av Jehovas vitne. Er jo kun i ekstremtifellene at staten griper inn.  Staten vil gripe inn om foreldrene nekter barnet blodoverføring.  Staten griper ikke inn kun fordi barnet brenner for det vedkommende tror på. 

Endret av Nimbus2000
Gjest Onkel Blå
Skrevet
1 time siden, Pipaluk skrev:

Jeg ser mer enn dødslisten ungdom enn en jente som er samfunnsengasjert.  Er det så lurt at hun står i bresjen for dette her? Jeg får mer assosiasjoner til jehovas vitner og all den frykten det fører med seg enn klimapolitikk

https://www.nettavisen.no/okonomi/greta-thunberg---en-dodssliten-naken-og-ubeskyttet-sjel-pa-en-altfor-stor-scene/3423850508.html

Synes det er fantastisk med Greta Thunbergs engasjement. Miljøsaken er viktig. 16-åringer tåler å bli sliten. Vil si at det er mer naturlig enn det motsatte. 

Dessverre synes jeg nå at hun framstår litt sekterisk - som del av en større menighet. Det står da ikke så dårlig til at vi er nær en fullstendig undergang? 

Klimasaken, slik jeg ser det, er kort oppsummert; overbefolkning, overforbruk og mangel på nye energikilder. 

Faser vi ut oljenæringen uten at vi utvikler en ny, blir det dårlig med velferd her i landet, og savner en ordentlig global plan for å begrense utslipp deriblant de enorme mengdene plast som pøses ut bl.a. i havet. 

Ønsker ikke å sverte Greta på noe som helst vis, men liker ikke fanatisme. 

Skrevet
21 minutter siden, Onkel Blå skrev:

Synes det er fantastisk med Greta Thunbergs engasjement. Miljøsaken er viktig. 16-åringer tåler å bli sliten. Vil si at det er mer naturlig enn det motsatte. 

Dessverre synes jeg nå at hun framstår litt sekterisk - som del av en større menighet. Det står da ikke så dårlig til at vi er nær en fullstendig undergang? 

Klimasaken, slik jeg ser det, er kort oppsummert; overbefolkning, overforbruk og mangel på nye energikilder. 

Faser vi ut oljenæringen uten at vi utvikler en ny, blir det dårlig med velferd her i landet, og savner en ordentlig global plan for å begrense utslipp deriblant de enorme mengdene plast som pøses ut bl.a. i havet. 

Ønsker ikke å sverte Greta på noe som helst vis, men liker ikke fanatisme. 

Det er vi enige i:)

• Liker 4
Skrevet

Jeg har ikke sansen for ekstremismen hun fronter og fanatismen i alt hun sier og gjør. Hun bør absolutt beskyttes mot seg selv og man må starte med foreldrene som tydeligvis har sviktet henne ved å la dette fortsette. Jeg er engasjert i miljø og klimasaken, men ekstreme holdninger som MDG og denne jenta har gir meg brekninger. 

Hun er bare et barn og hverken klimaforsker eller klimaekspert. Og så står hun der i FN og anklager FN for masseutryddelse? Hva f...n? Umulig å ta henne seriøst med slike utspill. Jeg føler veldig synd på henne at hun blir misbrukt så grovt i et sirkus hun har vært med på å skape.

• Liker 43
Skrevet

Er dere like redde som Thunberg? Er det bare meg som åpenbart ikke har skjønt klimaalvoret? 🤔

• Liker 10
Gjest Trykksjakta
Skrevet

Selvsagt bør hun det. Hun er så til de grader styrt av de voksne. Bare å høre på den talen hun nettopp holdt. En svensk 16-åring er selvsagt ikke kapabel å skrive en slik tale selv, denne er skrevet av de i teamet rundt henne som dytter henne foran seg i det som er i ferd med å bli en stor pengemaskin med bokutgivelser etc.

Det er helt vanvittig.

Jeg registrerer at folk på ramme alvor sammenligner talen med Martin Luthers Kings "I have a dream" :hakeslepp: Det er ikke til å tro.

Hun sitter i en stol gråtende og ustabil der hun kommer med trusler som "You will not let you get away with this!". Javel, hvem er "we"? og hva er det hun mener som skal gjøres for å kke "la dem slippe unna med dette"? :klo:

Skrevet

Vi har en lege med asperger en av de flinkeste vi har på avdelingen der jeg jobber. Han mangler litt sosiale antenner på medmenneskelig plan, ift oss, veldig flink til å forklare pasientene. Hvis vi som kollegaer spør om forklaring på noe faglig, så lyser han opp. Hvis vi nekter han feks at vi ikke har tid/mulighet til å hjelpe han, så krever han likevel. Da ytrer han: dette "dri$&@ter jeg i. 

Han har kunnskap og engasjement. 

Samme tegn ser jeg hos Greta T. Hun er 16 år og har stort engasjement. Det er nok vanskelig for henne å skjønne hvorfor voksne ikke hører, noe som ifølge henne er viktig. 

Det som kan være grunnen til at hun så sliten ut (jeg antar, jeg vet ikke), er at hun er veldig populær akkurat nå. Folk hører på henne og er nysgjerrige på henne. Hun har muligens blitt invitert til mange talkshow, jeg har personlig sett henne på The Daily Show. Kanskje har hun eller "folkene" hennes takket ja til litt for mange, for å kunne nå ut til flere mennesker. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg er overbevist om at Greta har rett. Vi ser hvordan vi forurenser havet. Atmosfæren er ikke veldig mye større. Slik vi har levd og forurenset så langt så trengs det mange generasjoner for å rydde opp etter oss. Jeg tror ikke folk er villig til å gjøre noe med det før det er for sent. Det kommer til å medføre at mage millioner av mennesker ikke har noe sted å bo, dyrke med og å leve. Mange millioner kommer til å dø. Det blir frustrasjoner, konflikter og terror. En trøst er vi her i Norge nok kommer til klare oss best. Vi blir ikke så påvirket av havet stiger. Vi kan nok overleve med at skisesongen blir kortere. Vi har også penger som kan hjelpe oss så lenge det har noen verdi. Da kan vi skaffe oss gode våpen slik at vi kan holde miljøflyktningene på avstand.

Jeg er overbevist om at menneske kan påvirke miljøet og at vi gjør det nå. Vi i vesten kommer ikke til å ville ofre mye. Vi har forurenset mye på vår vei opp til høy levestandard. Folk flest i vesten vil ikke ore mye fordi vi regner med at vi blir sist berørt.

• Liker 11
Skrevet

Man kan aldri bry seg for mye om hverandre og jorden. ❤️

• Liker 8
Skrevet
2 timer siden, Drizzt skrev:

Jeg har ikke sansen for ekstremismen hun fronter og fanatismen i alt hun sier og gjør. Hun bør absolutt beskyttes mot seg selv og man må starte med foreldrene som tydeligvis har sviktet henne ved å la dette fortsette. Jeg er engasjert i miljø og klimasaken, men ekstreme holdninger som MDG og denne jenta har gir meg brekninger. 

Hun er bare et barn og hverken klimaforsker eller klimaekspert. Og så står hun der i FN og anklager FN for masseutryddelse? Hva f...n? Umulig å ta henne seriøst med slike utspill. Jeg føler veldig synd på henne at hun blir misbrukt så grovt i et sirkus hun har vært med på å skape.

Wow. Jeg er enig med deg! 

Føler at det er forbudt å være kritisk til henne, eller rettere sagt, apparatet bak. Det blir politisk fyfy, og det er ikke greit.

Syns det antar bissare former nå... 

• Liker 28
Skrevet

Nei, synes hun har en viktig stemme og klarer å få frem budskapet på en måte jeg ikke har sett noen andre har klart, kanskje fordi hun er en interessant figur som media elsker. Vi trenger henne. Hun sier ting rett ut, andre folk har en tendens til å pynte på det.

• Liker 3
Skrevet

Noe som faktisk overrasker meg og skuffer meg er alle de som angriper Greta personlig i stedet for å gå på saken. Hun bllr kritisert fordi hun er ung, fordi hun er for engasjert, for sykdommen hennes og fordi hun ikke reiste miljøvennlig nok. Hun blir også kritisert fordi hun ikke går på skolen og fordi hun ikke holder foredragene sine over skype. Nå blir hun også kritisert for at hun nå ser sliten ut. Folk går i stor grad på spilleren i stedet for ballen. Og dette er en 16 år gammel jente! Hun er dyktig og klarte å få 4 millioner til å gå i tog! Det er ikke mange andre som klarer det! All det usaklige kritikken tyder på at noen tydeligvis opplever hun som en meget farlig fiende. Og det er vel trolig riktig.

• Liker 25
Skrevet
1 time siden, Trykksjakta skrev:

En svensk 16-åring er selvsagt ikke kapabel å skrive en slik tale selv, denne er skrevet av de i teamet rundt henne som dytter henne foran seg i det som er i ferd med å bli en stor pengemaskin med bokutgivelser etc

Du er relativt ubrukelig hvis du ikke klarer å skrive en tale som 16 åring.

7 minutter siden, SoWhat? skrev:

Føler at det er forbudt å være kritisk til henne, eller rettere sagt, apparatet bak. Det blir politisk fyfy, og det er ikke greit.

Lov å være kritisk, men de fleste uttalelsene mot henne er jo rimelig idiotiske.

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, snoren skrev:

Nei, synes hun har en viktig stemme og klarer å få frem budskapet på en måte jeg ikke har sett noen andre har klart, kanskje fordi hun er en interessant figur som media elsker. Vi trenger henne. Hun sier ting rett ut, andre folk har en tendens til å pynte på det.

Hun er en interessant figur? Ok. Og noen har forstått å tjene på det? Hun blir brukt som en front som få vil eller kan kritisere. Fordi hun pr definisjon er et barn, samt at hun har en diagnose. Derfor interessant? 

Har aldeles ikke i mot jenta! Men de bak derimot... 

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, Bag skrev:

Noe som faktisk overrasker meg og skuffer meg er alle de som angriper Greta personlig i stedet for å gå på saken. Hun bllr kritisert fordi hun er ung, fordi hun er for engasjert, for sykdommen hennes og fordi hun ikke reiste miljøvennlig nok. Hun blir også kritisert fordi hun ikke går på skolen og fordi hun ikke holder foredragene sine over skype. Nå blir hun også kritisert for at hun nå ser sliten ut. Folk går i stor grad på spilleren i stedet for ballen. Og dette er en 16 år gammel jente! Hun er dyktig og klarte å få 4 millioner til å gå i tog! Det er ikke mange andre som klarer det! All det usaklige kritikken tyder på at noen tydeligvis opplever hun som en meget farlig fiende. Og det er vel trolig riktig.

Helt enig i at kritikken ikke skal gå på henne personlig! 

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Hun er en interessant figur? Ok. Og noen har forstått å tjene på det? Hun blir brukt som en front som få vil eller kan kritisere. Fordi hun pr definisjon er et barn, samt at hun har en diagnose. Derfor interessant? 

Har aldeles ikke i mot jenta! Men de bak derimot... 

Hun er interessant fordi hun er et barn med bein i nesa og mye kunnskap. Jeg ser ikke hva som er i veien med henne, jeg synes hun virker normal og oppegående.

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, Bag skrev:

Jeg synes hun er utrolig flink! Liker henne veldig godt :) hvem tenker du er fiendene hennes?

Skrevet

Syntes de virker til å ha litt asbergers de som kritiserer henne også, de aller fleste klarer jo ikke å skille på sak og person 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...