AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #1 Skrevet 24. september 2019 Er det greit å bruke et barn på denne måten i miljøkampen? https://www.nettavisen.no/nyheter/morens-hensynslose-utlevering-av-greta-thunbergs-mange-kamper/3423845595.html Anonymkode: 04e5c...97e 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #2 Skrevet 24. september 2019 Kan ikke uttale meg før jeg har lest boken hennes. Jeg tar ikke standpunkt kun utifra en annen persons tolking av en bok.. Anonymkode: 3f27e...b4a 7
Gjest Familytree Skrevet 24. september 2019 #3 Skrevet 24. september 2019 Tenåringene bestemmer seg for om de skal delta politisk i omgivelsene deres som en by, kommune, kirke, men her masserte hjelpen fra media denne jentens mening. Deltakelse og sosial bevissthet er utrolig, men presset fra samfunnet og mediene kan ødelegge livet til noen med alvorlige problemer. Resten er vanskelig å si, jeg vet ikke mors intensjoner, men datteren har mye oppmerksomhet på henne, hvert eneste ord i hennes saker og enhver handling kan påvirke henne globalt. Dette er foreldrenes ansvar.
A-hunter Skrevet 24. september 2019 #4 Skrevet 24. september 2019 2 minutter siden, Augustotejerina skrev: jeg vet ikke mors intensjoner Det fleste forstår vel at det er å tjene penger. 4
Gjest commeilfaut Skrevet 24. september 2019 #5 Skrevet 24. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det greit å bruke et barn på denne måten i miljøkampen? Er det greit av en psykiater å fjerndiagnostisere mennesker han ikke har møtt i en offentlig kronikk?
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #6 Skrevet 24. september 2019 Dette er et klassisk tilfelle av "Munchausen by proxy". Som i grunn bare er barnemishandling på sitt groveste. Anonymkode: 8b50d...13a 6
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #7 Skrevet 24. september 2019 Dersom hun går lei av å være skuespiller/frontfigur for en gruppe fanatikere blir det vanskelig for henne å finne noe annet å gjøre. Navnet hennes er så kjent i store deler av verden. Blir vanskelig for henne å bare ta en vanlig jobb i kassa på Ica. Anonymkode: 93546...d23 7
Søgni Skrevet 24. september 2019 #8 Skrevet 24. september 2019 Jeg har ikke lest boka, jeg har heller ingen sterk mening om Thunberg og Ernman, men det er flere ting i denne kronikken som er såpass dumt at jeg begynner å lure mer på Heggens vurderingsevne, enn Ernmans. La det være sagt, at det selvsagt ikke er noe i veien for å diskutere foreldre som eksponerer barn, eller det å sause sammen familieproblemer, barnas diagnoser og klimasak i ei bok. Det kan hende Heggen har opptil flere poeng her, hva vet jeg. Etter hva jeg har fått med meg, så har også andre kritisert Ernman for det samme: At det er en svakt skrevet bok, som ikke forteller historien bak Thunberg på en god måte. At det blir for nært og utleverende. Her er det jeg reagerer mest på: - Han snakker om en påstått klimakrise. Greit nok, ikke noe nytt at enkelte tenker det, men allerede her, så begynner jeg å tenke at han kanskje har vikarierende motiver. Kan ta feil, så klart. - Han henger seg opp i at far, av hensyn til familien, velger å være hjemmeværende, og bruker dette som argument for at mor er en narsissist. At mor, så langt jeg vet, jobbet som operasanger internasjonalt, latterliggjør han ved å nedvurdere henne til en slags MGP-wannabe som tror hun er operasanger. Heggen tror ingenting på at det er mannen som har valgt dette, å gi opp et "spennende yrkesliv". Dette underbygger inntrykket jeg får av kronikken, at den gir uttrykk for ganske gammeldagse og kjønnsstereotypiske holdninger. - I tillegg går han langt i å spekulere i diagnosene til døtrene, selv om han for skams skyld skriver at han ikke kan ta faglig stilling til dette. Han drar også inn Munchausen by Proxy, noe jeg tenker blir litt spesielt. At dette er skrevet av en med hans faglige bakgrunn, gjør ikke saken bedre. Jeg tenker at dette ikke var en særlig god kronikk, selv om det kan være interessant med generell diskusjon av mye av det han tar opp, og selv om Ernman må tåle en viss kritikk. Heggen gjør ingen god figur her, syns jeg. 55 minutter siden, A-hunter skrev: Det fleste forstår vel at det er å tjene penger. Overskuddet går til veldedighet, så langt jeg vet 16
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #9 Skrevet 24. september 2019 Jeg oppfatter hoveddelen av kronikken som skrevet med mye ironi, et forsøk på å latterliggjøre bokens innhold, samtidig som den stiller kritiske spørsmål til morens behandling av sine døtre. Dessverre inneholder kronikken også en tydelig mistro til menneskeskapt klimakrise, noe som nok påvirker innholdet i kronikken. Jeg så også den ene videoen som følger med kronikken, der GT ankommer NY og svarer på spørsmål om bakgrunnen for sitt miljøengasjement. Enten var hun svært god på lesing i en alder av 7 - 8 år, ettersom hun sier at hun leste mer og mer om miljøproblemene, eller så ble disse negative inputene gitt henne av andre ved høytlesing. Uansett, fikk dette henne til å utvikle en depresjon pga negative fremtidsutsikter i en alder av 11 år. Jeg må si at dette vekker bekymring hos meg. Selvsagt skal barn bevisstgjøres, men som mor ville jeg ha vernet mitt barn fra så massiv informasjon om livets negative sider. Når dette da kommer fra GT selv, og uttrykkes som den mest naturlige ting i verden, at en 7 åringer leser side opp og ned om miljøødeleggelser og blir dypt deprimert av dette i en alder av 11 år, da tenker jeg at moren muligens kunne ha vernet barnet sitt mer. Men jenta er tydeligvis intelligent, snakker utmerket engelsk og ordlegger seg flott helt uten synlig manus. Så kanskje hun rett og slett er smart, tar sine egne valg og er en sterk, fremadstormende ung kvinne som kommer til å gjøre en forskjell. Anonymkode: eff85...dfa 5
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #10 Skrevet 24. september 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det greit å bruke et barn på denne måten i miljøkampen? https://www.nettavisen.no/nyheter/morens-hensynslose-utlevering-av-greta-thunbergs-mange-kamper/3423845595.html Anonymkode: 04e5c...97e Dette er makkverk av en kronikk. Skrevet av en klimafornektende psykiater med store kunnskapshull i sitt eget fagfelt. Han fjerndiagnostisere over en lav sko. Han har et poeng med utlevering av Greta i en bok, dog. Men det rettferdiggjør ikke det kunnskapsløse vaset han lirer ut av seg. Anonymkode: 20561...8e6 7
Wagner Skrevet 24. september 2019 #11 Skrevet 24. september 2019 (endret) 1 time siden, Søgni skrev: - Han henger seg opp i at far, av hensyn til familien, velger å være hjemmeværende, og bruker dette som argument for at mor er en narsissist. At mor, så langt jeg vet, jobbet som operasanger internasjonalt, latterliggjør han ved å nedvurdere henne til en slags MGP-wannabe som tror hun er operasanger. Heggen tror ingenting på at det er mannen som har valgt dette, å gi opp et "spennende yrkesliv". Dette underbygger inntrykket jeg får av kronikken, at den gir uttrykk for ganske gammeldagse og kjønnsstereotypiske holdninger. Jeg tenker at dette ikke var en særlig god kronikk, selv om det kan være interessant med generell diskusjon av mye av det han tar opp, og selv om Ernman må tåle en viss kritikk. Heggen gjør ingen god figur her, syns jeg. Overskuddet går til veldedighet, så langt jeg vet Kunne ikke vært mer enig med deg. Det var det samme jeg tenkte selv når jeg leste artikkelen. Stusset selv veldig på den uheldige formuleringen "påståtte klimakrisen". Tusen takk for kloke refleksjoner og et godt og informativt innlegg Endret 24. september 2019 av Wagner 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #12 Skrevet 24. september 2019 2 timer siden, A-hunter skrev: Det fleste forstår vel at det er å tjene penger. spesifiser hvordan..?? Anonymkode: 3f27e...b4a
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #13 Skrevet 24. september 2019 Må man mene noe? Vær glad for at noen tar den kampen vi alle burde kjempe for Anonymkode: 211d0...a14 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #14 Skrevet 24. september 2019 Alt tyder etter min mening på MK Ultra. Eller noe veldig lignende. Anonymkode: 92cec...964
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #15 Skrevet 24. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men jenta er tydeligvis intelligent, snakker utmerket engelsk og ordlegger seg flott helt uten synlig manus. Så kanskje hun rett og slett er smart, tar sine egne valg og er en sterk, fremadstormende ung kvinne som kommer til å gjøre en forskjell. Anonymkode: eff85...dfa Hun coaches jo av foreldre som har erfaring i å stå på scene. Hun får hjelp til taleskriving og engelsk, og pugger manus. Ikke uvanlig for de med Asperger at de lærer manus fort utenat. Anonymkode: 93546...d23 4
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #16 Skrevet 24. september 2019 1 time siden, Søgni skrev: Her er det jeg reagerer mest på: - Han snakker om en påstått klimakrise. Greit nok, ikke noe nytt at enkelte tenker det, men allerede her, så begynner jeg å tenke at han kanskje har vikarierende motiver. Kan ta feil, så klart. - Han henger seg opp i at far, av hensyn til familien, velger å være hjemmeværende, og bruker dette som argument for at mor er en narsissist. At mor, så langt jeg vet, jobbet som operasanger internasjonalt, latterliggjør han ved å nedvurdere henne til en slags MGP-wannabe som tror hun er operasanger. Heggen tror ingenting på at det er mannen som har valgt dette, å gi opp et "spennende yrkesliv". Dette underbygger inntrykket jeg får av kronikken, at den gir uttrykk for ganske gammeldagse og kjønnsstereotypiske holdninger. - I tillegg går han langt i å spekulere i diagnosene til døtrene, selv om han for skams skyld skriver at han ikke kan ta faglig stilling til dette. Han drar også inn Munchausen by Proxy, noe jeg tenker blir litt spesielt. At dette er skrevet av en med hans faglige bakgrunn, gjør ikke saken bedre. AKKURAT de samme tankene gjorde jeg meg. Jeg ristet på hodet da jeg kom til avsnittet der han skrev at far gav opp sin spennende karriere for klesvask og baking.. Hans egne gammeldagse holdninger og fordommer blandes inn i en smørje. At han fjerndiagnoserer en mor han ikke kjenner med narssisisme og munchaussen finner jeg skikkelig drøyt. Han har et poeng med at det finnes foreldre som shopper etter diagnoser, men han vet faktisk ikke om dette gjelder Gretas mor. Forøvrig opptrer Asbergers og autisme generelt hyppigere i familier med slektninger med adhd. Og OCD er også hyppigere blant både Asbergers og barn med ADHD enn de uten diagnose. At en søsken har adhd og det andre autisme er derfor ikke usannsynlig, heller ikke at begge har OCD. Anonymkode: 3f27e...b4a 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #17 Skrevet 24. september 2019 Denne jentungen fortjener virkelig ikke noe heder bare for å sutre og klage om hvor "grusomme" alle voksne mennesker viss nok er. At Norge liksom skal ta all verdens ansvar for klimaet, det er selvfølgelig 100 % pisspreik. Å grine til den store gull-medalje og erklære "klima-krise" er overhodet ikke noen løsning på globale klima-utslipp. Alt dette tullet tar selvfølgelig fokus vekk fra rasjonell tankegang som er nødvendig for å løse problemene rundt global oppvarming. Klima-streik er heller ikke noen løsning. Disse ungdommene streiker jo i steden for å bruke tiden sin på skoletimer i blant annet matematikk, samfunnsfag og naturfag som de har behov for å finne opp ny grønn teknologi. Samtidig gidder ikke disse drittungene en gang å rydde opp igjen plakater eller andre effekter når disse protestene deres er ferdige, og de stikker på byen for å shoppe. Det er temmelig patetisk at så mange mennesker tydeligvis blir veldig sjokkerte hver gang f.eks. Donald Trump sier noe som de mener er "idiotisk" eller tullete. Men samtidig har folk null problemer med minst like idiotiske uttalelser fra denne jentungen som liksom skal representere hele miljø-bevegelsen. Det er tydligvis helt greit å opptre som en dumskalle, så lenge man holder seg med alle de "korrekte" meningene. Men en dag sprekker hele denne ballongen, bare vent og se. Greta Thunberg kommer til å dundre i bakken med ett enormt brak - dette er bare et spørsmål om tid. Anonymkode: 80654...43e 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #18 Skrevet 24. september 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Denne jentungen fortjener virkelig ikke noe heder bare for å sutre og klage om hvor "grusomme" alle voksne mennesker viss nok er. At Norge liksom skal ta all verdens ansvar for klimaet, det er selvfølgelig 100 % pisspreik. Å grine til den store gull-medalje og erklære "klima-krise" er overhodet ikke noen løsning på globale klima-utslipp. Alt dette tullet tar selvfølgelig fokus vekk fra rasjonell tankegang som er nødvendig for å løse problemene rundt global oppvarming. Klima-streik er heller ikke noen løsning. Disse ungdommene streiker jo i steden for å bruke tiden sin på skoletimer i blant annet matematikk, samfunnsfag og naturfag som de har behov for å finne opp ny grønn teknologi. Samtidig gidder ikke disse drittungene en gang å rydde opp igjen plakater eller andre effekter når disse protestene deres er ferdige, og de stikker på byen for å shoppe. Det er temmelig patetisk at så mange mennesker tydeligvis blir veldig sjokkerte hver gang f.eks. Donald Trump sier noe som de mener er "idiotisk" eller tullete. Men samtidig har folk null problemer med minst like idiotiske uttalelser fra denne jentungen som liksom skal representere hele miljø-bevegelsen. Det er tydligvis helt greit å opptre som en dumskalle, så lenge man holder seg med alle de "korrekte" meningene. Men en dag sprekker hele denne ballongen, bare vent og se. Greta Thunberg kommer til å dundre i bakken med ett enormt brak - dette er bare et spørsmål om tid. Anonymkode: 80654...43e Har Thunberg sagt at Norge skal ta verdens ansvar for klimaet? Synes du ikke det er flott at hun har samlet tusenvis av ungdom som før ikke var engasjert i klima? Kan du ikke vise til de uttalelsene du synes er idiotisk? Du prater veldig vagt. Er oppriktig nysgjerrig da jeg ikke har sett så mange av talene hennes. Anonymkode: 3f27e...b4a 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #19 Skrevet 24. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: har et poeng med at det finnes foreldre som shopper etter diagnoser, men han vet faktisk ikke om dette gjelder Gretas mor. Hun skriver jo det ganske tydelig selv i boken... Anonymkode: 8b50d...13a 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #20 Skrevet 25. september 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Denne jentungen fortjener virkelig ikke noe heder bare for å sutre og klage om hvor "grusomme" alle voksne mennesker viss nok er. At Norge liksom skal ta all verdens ansvar for klimaet, det er selvfølgelig 100 % pisspreik. Å grine til den store gull-medalje og erklære "klima-krise" er overhodet ikke noen løsning på globale klima-utslipp. Alt dette tullet tar selvfølgelig fokus vekk fra rasjonell tankegang som er nødvendig for å løse problemene rundt global oppvarming. Klima-streik er heller ikke noen løsning. Disse ungdommene streiker jo i steden for å bruke tiden sin på skoletimer i blant annet matematikk, samfunnsfag og naturfag som de har behov for å finne opp ny grønn teknologi. Samtidig gidder ikke disse drittungene en gang å rydde opp igjen plakater eller andre effekter når disse protestene deres er ferdige, og de stikker på byen for å shoppe. Det er temmelig patetisk at så mange mennesker tydeligvis blir veldig sjokkerte hver gang f.eks. Donald Trump sier noe som de mener er "idiotisk" eller tullete. Men samtidig har folk null problemer med minst like idiotiske uttalelser fra denne jentungen som liksom skal representere hele miljø-bevegelsen. Det er tydligvis helt greit å opptre som en dumskalle, så lenge man holder seg med alle de "korrekte" meningene. Men en dag sprekker hele denne ballongen, bare vent og se. Greta Thunberg kommer til å dundre i bakken med ett enormt brak - dette er bare et spørsmål om tid. Anonymkode: 80654...43e Hvilken ballong? Er vel mer sannsynlig at jordkloden dundrer i bakken. Og det synes du er greit? Anonymkode: 89671...78b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå