AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #101 Skrevet 25. september 2019 Er mye lån og leasing ute å går. Men, alt handler om prioriteringer. For noen er bil et viktig status symbol. For andre er det bare et verktøy. For min egen del tar jeg meg ikke råd til privatbil enda, jeg har en arbeidsbil som gjør jobben, selv om det er vanskelig da jeg har to barn og bare to seter i bilen. Det betyr at vi ikke kommer oss rundt særlig mye alle sammen. Men i noen måneder mens jeg blir kvitt all gjeld utenom huset går det fint 👍 Anonymkode: cb6e1...379 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #102 Skrevet 25. september 2019 1 time siden, newman01 skrev: https://www.vg.no/bil/skoda/octavia Tydeligvis får man Skoda Octavia 2020-modell fra 285'000 ny. Det er stasjonsvogn, og du får plass til en familie i den. Ikke 6 unger pluss foreldre, men ihvertfall den klassiske familien på to voksne og to barn Jepp, men så må du legge på bilavgiften, CO2-avgiften, nox-avgiften og merverdiavgift, tilsvarende ca. 200.000 på denne bilen. Woops, der var vi på nesten 500.000,-. For en av markedets billigste stasjonsvogner. Anonymkode: 2d0d3...f54
Husholdning1 Skrevet 25. september 2019 #103 Skrevet 25. september 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jepp, men så må du legge på bilavgiften, CO2-avgiften, nox-avgiften og merverdiavgift, tilsvarende ca. 200.000 på denne bilen. Woops, der var vi på nesten 500.000,-. For en av markedets billigste stasjonsvogner. Anonymkode: 2d0d3...f54 Octavia begynner under 300k for en helt ny bil inkl. avgifter.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #104 Skrevet 25. september 2019 På 24.9.2019 den 15.19, AnonymBruker skrev: Jeg er student og har ikke råd. Men synes likevel det er rart familier i jobb har råd til gjerne 2 biler. Koster vel rundt 20 k årlig bare i bompenger. Så kommer bensin på 30-40 k og forsikring på 10-20 k i tillegg. Så har vi selve prisen på bilen som gjerne er 200 k +++. Hvordan kan folk betale dette egentlig? I tillegg til hus, barn, mat og alt annet? Anonymkode: d7805...8b8 Hvor har du de tallene fra? 40k i bensinkostnader? La oss si 15 kr literen og 0,5 liter på mila. Det gir en årlig kjørelengde på 53320 kilometer...eller 31 ganger Lindesnes/Nordkapp.. da kjører du ekstremt mye, eller har en bil med veldig stort drivstoffforbruk. Anonymkode: 69529...536 5
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #105 Skrevet 25. september 2019 19 timer siden, Jr.Garcon skrev: Selger, kreditor/panthaver og eventuelt eget låneselskap? Ved Santander billån f.eks.så innfris jo heftelsen - selger får ingen penger i hånden før den er innfridd - så da må man jo vite nøyaktig hva heftelsen er...noe som kan være kjekt og vite før "oppgjøret" hvis det viser seg at pant på bilen er høyere enn kjøpesum. Ellers kan jo datoen og type pant i seg også gi en indikasjon - at man ser det f.eks. er tegnet for 6 mnd. siden på en 10 år gammel bil. Du hevdet jo skråsikkert at man bare kan sjekke dette. Selvfølgelig vet långiver hvor mye som gjenstår, men de forteller det jo ikke til andre uten videre. Du som kjøper får ikke opplyst slikt. Datoen for pantet sier jo også fint lite. Jeg kjøpte en bil for 3 år siden som jeg lånte nesten 300 000 på og jeg har allerede betalt ned lånet for over et år siden, så om du hadde sett at jeg hadde pant på nesten 300 000 ca 1 1/2 år etter at jeg kjøpte så hadde jo du trodd at jeg hadde mye gjeld igjen, selv om jeg i realiteten hadde bare et par titusen igjen å betale. Anonymkode: 9c889...5b8 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #106 Skrevet 25. september 2019 1 time siden, Husholdning1 skrev: Octavia begynner under 300k for en helt ny bil inkl. avgifter. Har du octavia? Ganske dårlig bil når den omtrent hadde kostet 50 k når alle avgiftene er fjernet. Anonymkode: d7805...8b8
Husholdning1 Skrevet 25. september 2019 #107 Skrevet 25. september 2019 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du octavia? Ganske dårlig bil når den omtrent hadde kostet 50 k når alle avgiftene er fjernet. Anonymkode: d7805...8b8 Hvilken bil jeg har har null å si for prisen på en ny Octavia. 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #108 Skrevet 25. september 2019 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du octavia? Ganske dårlig bil når den omtrent hadde kostet 50 k når alle avgiftene er fjernet. Anonymkode: d7805...8b8 Hææææ ????? Gjør du deg dum eller ?? Det har nå isåfall med norsk bilavgiftspolitikk å gjøre, ingenting med bilmerket. Octavia er noe av det beste du kan kjøpe, når det gjelder hvor mye bil du får for pengene. Jeg har min tredje nå, og kanskje det blir det neste gang også (blir iaf. Skoda). 👍 Anonymkode: b8276...e69 2
Jr.Garcon Skrevet 25. september 2019 #109 Skrevet 25. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du hevdet jo skråsikkert at man bare kan sjekke dette. Selvfølgelig vet långiver hvor mye som gjenstår, men de forteller det jo ikke til andre uten videre. Du som kjøper får ikke opplyst slikt. Datoen for pantet sier jo også fint lite. Jeg kjøpte en bil for 3 år siden som jeg lånte nesten 300 000 på og jeg har allerede betalt ned lånet for over et år siden, så om du hadde sett at jeg hadde pant på nesten 300 000 ca 1 1/2 år etter at jeg kjøpte så hadde jo du trodd at jeg hadde mye gjeld igjen, selv om jeg i realiteten hadde bare et par titusen igjen å betale. Anonymkode: 9c889...5b8 Eh jo? Selger , kreditor og ditt eget låneselskap vil alle gi deg den informasjonen. Hvis selger nekter og opplyse pantet som skal innfris så blir det vel ikke noe handel 😂. Er du seriøs ? Hvis du har innfridd panteheftelsen og gjelda di for 1 år siden så er panteheftelsen for lengst slettet! Den skal jo slettes ved innfrielsen - det er jo din sikkerhet for at gjelden er betalt og ingen har noen rettigheter til bilen din, så nå bare juger du. Ja, alle er klar over at heftelsene ikke justeres ned for hvert avdrag du betaler , så selv om du har lånt 100,000 og betalt 30,000, så står det fortsatt 100,000 på Finn oversikten.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #110 Skrevet 25. september 2019 På 24.9.2019 den 15.19, AnonymBruker skrev: Jeg er student og har ikke råd. Men synes likevel det er rart familier i jobb har råd til gjerne 2 biler. Koster vel rundt 20 k årlig bare i bompenger. Så kommer bensin på 30-40 k og forsikring på 10-20 k i tillegg. Så har vi selve prisen på bilen som gjerne er 200 k +++. Hvordan kan folk betale dette egentlig? I tillegg til hus, barn, mat og alt annet? Anonymkode: d7805...8b8 Det er jo ikke så mye, den summen bruker jeg på reiser, ski og motorsykkel i året. Samboer har en bil i tillegg. Som student har man ikke så god råd, det blir annerledes når du jobber. Så lenge du ikke bor deg ihjel som mange gjør. Anonymkode: 9b13a...983
newman01 Skrevet 25. september 2019 #111 Skrevet 25. september 2019 5 hours ago, AnonymBruker said: Jepp, men så må du legge på bilavgiften, CO2-avgiften, nox-avgiften og merverdiavgift, tilsvarende ca. 200.000 på denne bilen. Woops, der var vi på nesten 500.000,-. For en av markedets billigste stasjonsvogner. Anonymkode: 2d0d3...f54 Ikke skjul det bak "anonym bruker" når du kommer med denslags vissvass av uttalelser. Den bilen koster akkurat det som stor i artikkelen, pluss levering til ønsket sted. 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #112 Skrevet 25. september 2019 Fordi vi bor der vi bor. Enten høye boutgifter eller bil. Vi valgte flatbygda og hver vår bil. Anonymkode: 0614b...995 1
kenpet Skrevet 26. september 2019 #113 Skrevet 26. september 2019 (endret) Har ikke orket å lese i gjennom hele tråden, men dette er noe jeg også har lurt på. Jeg kjenner folk som lever på sosialen, men å eie en bil og drikke hver helg har de råd til... Pluss at de går gjerne ut på restaurant/kafe 1 eller 2 ganger i uka, røyker, you name it... Jeg har en liten stilling, men jobber mye i forhold til stillingsprosenten (jobber veldig masse ekstra). Jeg har god økonomi og bruker ikke mye penger på tull. Allikevel tør jeg rett og slett ikke å kjøpe bil, for jeg vet hvor dyrt det er, og lønna jeg får er uforutsigbart hver måned. Klarer meg fint uten bil, men har jo samtidig kjempelyst på det. Hjelper ikke at familie og kolleger maser på at jeg bør kjøpe bil. Skjønner ikke hvordan venner/bekjente klarer å få ting til å gå rundt når de eier bil, drikker hver helg, kjøper mat ute flere ganger i måneder etc. Jeg føler meg blakk selv med en del penger på kontoen, hvis det gir mening? Endret 26. september 2019 av kenpet
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #114 Skrevet 26. september 2019 Vel. Vi er to stykker. Hadde en rønne av bil ett par år (brukte den minimalt da kollektivt fungerte fint). Sparte opp til en helt ny bil og kjøpte den da vi fikk barn. Slapp lån på den. Sparer masse på og ikke ha lån. Anonymkode: 63a72...f84
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #115 Skrevet 26. september 2019 1 time siden, kenpet skrev: Har ikke orket å lese i gjennom hele tråden, men dette er noe jeg også har lurt på. Jeg kjenner folk som lever på sosialen, men å eie en bil og drikke hver helg har de råd til... Pluss at de går gjerne ut på restaurant/kafe 1 eller 2 ganger i uka, røyker, you name it... Jeg har en liten stilling, men jobber mye i forhold til stillingsprosenten (jobber veldig masse ekstra). Jeg har god økonomi og bruker ikke mye penger på tull. Allikevel tør jeg rett og slett ikke å kjøpe bil, for jeg vet hvor dyrt det er, og lønna jeg får er uforutsigbart hver måned. Klarer meg fint uten bil, men har jo samtidig kjempelyst på det. Hjelper ikke at familie og kolleger maser på at jeg bør kjøpe bil. Skjønner ikke hvordan venner/bekjente klarer å få ting til å gå rundt når de eier bil, drikker hver helg, kjøper mat ute flere ganger i måneder etc. Jeg føler meg blakk selv med en del penger på kontoen, hvis det gir mening? Ja jeg har også inntrykk av at folk på nav ofte har bedre råd enn andre. Kan du få høyere stilling? Hvorfor har du så lyst på bil? Er det nødvendig? Og hvorfor maser folk på deg? Anonymkode: d7805...8b8
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #116 Skrevet 26. september 2019 På 24.9.2019 den 15.19, AnonymBruker skrev: Jeg er student og har ikke råd. Men synes likevel det er rart familier i jobb har råd til gjerne 2 biler. Koster vel rundt 20 k årlig bare i bompenger. Så kommer bensin på 30-40 k og forsikring på 10-20 k i tillegg. Så har vi selve prisen på bilen som gjerne er 200 k +++. Hvordan kan folk betale dette egentlig? I tillegg til hus, barn, mat og alt annet? Anonymkode: d7805...8b8 Vi har 5 biler. Å ikke ha bil her vi bor er ikke mulig pga kollektiv tilbud og avstander til ting. 2 av bilene er firmabiler (det er de som er dyrest for oss å ha pga skattebelastningen) Forsikringen er ikke dyr på de 3 vi har privat (litt under 10k totalt) men så er det ikke akkurat muskelbiler. Hadde vi ikke hatt biler hadde våre barn ikke rukket jobb og skole (de har buss i bsk og usk perioden) samt at de minste kunne ikke gått i den bh vi ønsker for de. Vi har ca 30-40k totalt i bom men har ikke noe alternativ. De som jobber/studerer i byen kjører til pendlerpunkt og tar båt/buss inn. Anonymkode: 720ca...45b
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #117 Skrevet 26. september 2019 På 24.9.2019 den 15.25, AnonymBruker skrev: Lån, bakes inn i huslånet ofte. Prioriteringer. Det er billigere med to inntekter i en husstand enn en. Anonymkode: e2113...d14 Idiotisk om en ikke betaler like mye inn på bildeler av lånet som en bør. Anonymkode: 720ca...45b
-jk- Skrevet 26. september 2019 #118 Skrevet 26. september 2019 På 24.9.2019 den 15.19, AnonymBruker skrev: Jeg er student og har ikke råd. Men synes likevel det er rart familier i jobb har råd til gjerne 2 biler. Koster vel rundt 20 k årlig bare i bompenger. Så kommer bensin på 30-40 k og forsikring på 10-20 k i tillegg. Så har vi selve prisen på bilen som gjerne er 200 k +++. Hvordan kan folk betale dette egentlig? I tillegg til hus, barn, mat og alt annet? Anonymkode: d7805...8b8 Man behøver ikke å ha så høye driftsutgifter da. Vi har to elbiler, begge kjøpt nye. Nesten null utgifter til bompenger og drivstoff gjør selvsagt at man heller kan legge litt mer i bilene. Forsikring? Vi betaler til sammen under 9000,- for full kasko på begge to, da med fri kjørelengde på den ene. Det hjelper å ha 75% bonus på "ørtende" året. Servicebehovet til elbiler er også minimalt, null oljeskift osv.
-jk- Skrevet 26. september 2019 #119 Skrevet 26. september 2019 På 25.9.2019 den 16.58, AnonymBruker skrev: Hvor har du de tallene fra? 40k i bensinkostnader? La oss si 15 kr literen og 0,5 liter på mila. Det gir en årlig kjørelengde på 53320 kilometer...eller 31 ganger Lindesnes/Nordkapp.. da kjører du ekstremt mye, eller har en bil med veldig stort drivstoffforbruk. Anonymkode: 69529...536 Den eneste bensinbilen som klarer 0,5l/mil i årssnitt er Prius (ligger på 0,52 i følge spritmonitor.de). De fleste andre må nok regne med å bruke fra 0,6 og oppover. Greit at man kommer under på en og annen langtur, men det er årssnittet som betyr noe og alle kaldstartene på vinteren trekker kraftig opp. Vår gamle Touran med dieselmotor gikk på 0,43l/mil på langkjøring, men årssnittet lå på 0,65l/mil.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #120 Skrevet 26. september 2019 Kjøpte bil like etter studiene. Betalte ca 30 000 for den, bompenger på 800kr året (Trondheim), forsikring delkasko 3500,- i året, bensin 4-500kr pr måned. Var helt avhengig av bil til/fra jobb, så bilen var i bruk hver eneste dag. Flyttet til like utenfor Oslo hvor jeg fikk firmabil. På den ble det brukt 6-700kr måneden i bensin, 700-800kr måneden i bom (jobbet over hele østlandet inkl Oslo sentrum). Prisene du oppgir er jo helt ekstreme. Anonymkode: 8c885...8dc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå