Gå til innhold

Hvordan har så mange råd til bil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det jeg ikke skjønner med bil er hvordan en vanlig familie med normalinntekt, hus og unger har råd til å kjøpe en splitter ny bil etter dagens ekstreme priser. Nybilene i dag koster 800.000 - 1.000.000,-.

Prisene er helt vanvittige, likevel kjører normale folk i "middelklassen" rundt i disse. Gjerne biler som er pimpet opp med all verdens ekstrautstyr som gjør prisen enda høyere. 

Anonymkode: 2d0d3...f54

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg ikke skjønner med bil er hvordan en vanlig familie med normalinntekt, hus og unger har råd til å kjøpe en splitter ny bil etter dagens ekstreme priser. Nybilene i dag koster 800.000 - 1.000.000,-.

Prisene er helt vanvittige, likevel kjører normale folk i "middelklassen" rundt i disse. Gjerne biler som er pimpet opp med all verdens ekstrautstyr som gjør prisen enda høyere. 

Er det billigere pr mnd med leasing kanskje? Jeg mener å ha hørt at nesten 80% av bilene på veien må er leaset...

Anonymkode: 0b36d...094

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det billigere pr mnd med leasing kanskje? Jeg mener å ha hørt at nesten 80% av bilene på veien må er leaset...

Anonymkode: 0b36d...094

Tja. Folk må skyte inn et stort engangsbeløp, gjerne over 100.000,-. I tillegg kommer et månedsbeløp på ca. 5.000,- i den prisklassen. Gjerne over 6.000 hvis du kjøper med ekstrautstyr (dette tar dem punktvis ekstrabetaling for i leasingavtalen). Og skulle du levere bilen ifra deg med et lite pekk i lakken, så får du verkstedregninger så det holder. Så bør du ha en service- og vedlikeholdsavtale i tillegg. Sum summaru så ligger du ganske høyt per måned også her, selv om det ser så fint ut. 

Skrevet

Vi er avhengige av bil ellers kommer vi oss ikke på jobb, så vi har to biler (tre akkurat nå faktisk). Jeg jobber turnus, ungene må fraktes til/fra bhg og det er ikke kollektivtrafikk her - minus skolebuss og en og annen avgang som ikke matcher arbeidstidene våre. 

Har ikke finregnet på det, men vi bruker mye mindre på bil enn skissert i hovedinnlegget. Er ikke bom her, begge dieselbilene er forholdsvis drivstoffgjerrige og jeg har 50-90% rabatt på alle deler og jobb gjort på verksted. 

Anonymkode: 63d26...3b5

Skrevet

Bil må man ha. Vi har to. Bor 5 mil nord for Oslo. Jobber forskjellige steder. 

Har en nedbetalt liten Ford og en Volvo 2015 modell. Firmabil som vi skatter av, ingen andre utgifter på den.

Anonymkode: a034c...b74

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi kjøpte en splitter ny bil i fjor til 380.000 

ikke alle biler koster 1 mill. Må du slutte å overdrive alt 

Anonymkode: 41316...0fa

• Liker 7
Skrevet

Litt av noen summer! Vi betaler 1400kr i mnd. på bilen. Minikasko og bensin. Ingen bomringer i byen (enda). Bilen er litt gammel, og er nedbetalt for flere år siden. Har vært heldig og hatt lite som har måttet fikses på den, kun bremser. Den får gå til den ikke blir EU-godkjent og reperasjonen blir mer enn rundt 3000kr. Så kommer utgifter til dekk ca. hvert tredje år. 

Akkurat nå sparer vi til å kjøpe bil til 200-250.000 cash neste år. Klarer oss fint med én bil :)

Anonymkode: d9246...6f3

Skrevet

Bilen min kostet 25 000,- og det er aldri noen problemer med den, forstår ikke hvorfor folk gidder å bruke mange hundretusen på bil.

Anonymkode: 09971...ae3

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, Jr.Garcon skrev:

Javel, hvis banken sier jeg kan låne 3 millioner til en enebolig, så har jeg litt vansker med å tro jeg vips fikk låne 4 mill , fordi jeg skulle ha enebolig og Tesla? Og alt med boligrente?

Jeg får heller ikke låne 3 og kjøpe hus til kun 2 mill og så bruke 1 Mill av boliglånet på tesla? 

Mulig det er noe jeg ikke tenker på 🤔 men jeg skjønner ikke hvordan en får til det ? Kunne tenkt meg en Porsche til en 1 Mill , så forklar meg! 

Man får ikke lån på den måten nei. Man betaler først ned på huset, tar opp billån på x sum og så ringer banken for å få refinansiert med x sum ekstra så man betaler ned billånet. Kanskje noen har refinansiert huset først og så kjøpt bil også. Så lenge man fortsatt er innenfor 85% har bankene dessverre sagt ja til dette i lange tider. Det er heldigvis strammet inn nå. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

90 000 er IKKE en «billig bil» da!😳 

Første bilen ga jeg 10 000 for, neste 26 000, endelig(i 2018) hadde jeg råd til å ta opp lån for å kjøpe en nyere (2010 mod) bil og den er jo hypermoderne i mine øyne😅 Trenger ikke ha det nyeste og fineste (selv på bruktbil markedet er nyeste og fineste en kategori altså). 

Handler om prioriteringer, har egentlig ikke råd til bil, men jeg har hvertfall ikke helse til å gå 6t tur/retur jobb vær dag 😂😂 Eller råd til å ikke jobbe😅

Men har du godt kollektivtilbud og bor i storby, så er det selvfølgelig ikke nødvendig å bruke penger på!😄

Anonymkode: f34c6...524

6 timer er litt i drøyeste laget ja 😅 Om en bil er billig eller dyr kommer jo an på øyet som ser. Som fersk sjåfør ville jeg ha en relativt ny bil med alle sikkerhetssystemer. Den var bare 4 år gammel og hadde alt jeg ønsket, da synes jeg den var billig 👍

Ps! Om vi har et godt kollektivtilbud i Trondheim er stadig oppe for diskusjon 🙈 

Anonymkode: 9649f...4eb

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja. Jeg for min del liker å ikke bruke halvparten av fritiden på å gå til og fra butikken. For ikke å snakke om jobben! Det blir et liv med sove, gå (og kanskje ta 10 minutter buss. Om jeg er heldig!) Og jobbe. Rekker ikke annet.

Tror du virkelig alle hsr gåavstand eller kollektivtilbud tilgjengelig? Det bor folk utafor Oslo...👀

Jeg betaler ca 5000 kr mnd i lån, forsikring og drivstoff. Sjeldent i en bomring. 

Anonymkode: b9ee9...8ea

Tydeligvis utrolig vanskelig for enkelte å forestille seg at det finnes intellegent liv utenfor Ring 3 gitt    :fnise:     

Anonymkode: b8276...e69

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags bil fikk dere og hvorfor? Av foreldre?

Anonymkode: d7805...8b8

Det er en helt vanlig bil, vi fikk den av en slektning som hadde en bil til overs. 

Anonymkode: c9057...d62

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bilen min kostet 25 000,- og det er aldri noen problemer med den, forstår ikke hvorfor folk gidder å bruke mange hundretusen på bil.

Anonymkode: 09971...ae3

Og jeg forstår ikke folk som kjører rundt i gamle og dårlige biler, med mindre de må pga dårlig økonomi. 

Anonymkode: 73590...316

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man får ikke lån på den måten nei. Man betaler først ned på huset, tar opp billån på x sum og så ringer banken for å få refinansiert med x sum ekstra så man betaler ned billånet. Kanskje noen har refinansiert huset først og så kjøpt bil også. Så lenge man fortsatt er innenfor 85% har bankene dessverre sagt ja til dette i lange tider. Det er heldigvis strammet inn nå. 

6 timer er litt i drøyeste laget ja 😅 Om en bil er billig eller dyr kommer jo an på øyet som ser. Som fersk sjåfør ville jeg ha en relativt ny bil med alle sikkerhetssystemer. Den var bare 4 år gammel og hadde alt jeg ønsket, da synes jeg den var billig 👍

Ps! Om vi har et godt kollektivtilbud i Trondheim er stadig oppe for diskusjon 🙈 

Anonymkode: 9649f...4eb

Har besøkt Trondheim og det går jo masse busser. Ser ikke problemet med å ikke ha bil der? 

Anonymkode: d7805...8b8

Skrevet

Det handler om prioriteringer. Vi bor et sted vi er 100% avhengig av bil, kollektiv transport er en vits. Men på slike steder har vi jo ofte ikke særlig bompenger, og vi betaler ingenting for parkering noe sted :) Så det kutter jo utgiftene kraftig.

• Liker 1
Skrevet

Jesus, litt av noen priser TS. Vi kjøpte bilen vår for 150k som vi hadde spart opp, bruker så vidt en tank i mnd selv med pendling til Oslo (60 mil frem og tilbake) en gang i mnd, forsikring ligger vel på en 13000 i året, diesel enda mindre. Noen rep har vi hatt, største var vel service med bytte av bremser og en slitedel på 140000 til sammen. Det er noe vi tar oss råd til, rett og slett fordi jeg ikke gidder å gå 3km til bussen som går få ganger om dagen, vente to timer før neste buss går hjem og gå nye 3km, bare for en storhandel på matbutikken.

Man behøver ikke Tesla, man klarer seg fint med en brukt volkswagen/ford/toyota også. 

Skrevet

Kjøpte ny bil jeg betalte 4500kr i mnd for i 4 år, er nå nedbetalt. Forsikring med veiavgift er 6400 pr år med full kasko. 200kr i bensin pr uke. Så forsikring og bensin utgjør 1350 ca kr pr mnd. Har bilmekaniker til mann, derfor koster bilen ingenting i servicer. Er ingen bommer.

Skulle jeg ta buss frem og tilbake på jobb, så måtte jeg tatt buss kl 22 hver kveld, og sitte i nærmeste by frem til 0620 neste morgen ta en buss, for å rekke jobben til 07. Komme meg hjem etter kveldsvakter ville heller ikke gått.

Vi som ikke bor i storbyer, har mindre huslpn oftest og dermed litt mer å rutte med hver mnd, kan derfor kjøpe oss nyere biler

Anonymkode: ec8c6...274

• Liker 1
Skrevet

Jeg (mannfolk) er bare ekstremt glad for at jeg aldri har noen ekstreminteresse for biler - kjøper brukt til 40000-50000, og fikser det jeg kan selv. Vokste opp med bilentusiaster i familien, så lærte jeg heldigvis en god del der. 

Jeg ser dessverre mange kolleger i alderen 25-40 som bruker hinsides mye penger på bil, men også andre kjøretøy. Er fra distriktet, så da er det "normalt" at mange både har to biler, snøscooter, sykkel, firehjuling, osv. Mye av dette byttes ut relativt ofte. Alt på lån, så klart. 

Anonymkode: 9cbae...0b7

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi kjøpte en splitter ny bil i fjor til 380.000 

ikke alle biler koster 1 mill. Må du slutte å overdrive alt 

Anonymkode: 41316...0fa

Fortell meg. Hvilken familiebil får du splitter ny til 380.000? Jeg snakker ikke om en Golf eller Polo, såpass må du også skjønne. Og jeg skrev fortsatt at jeg reagerte på at vanlige mennesker med huslån oppetter åra, i vanlige jobber, unger osv kjører biler til 800.000 - 1.000.000,-. Både Volvo V90, XC90 og Audi Q7. Da er vi oppe i den prisklassen som jeg nevner. Som jeg stusser på at folk har råd til. Ser man på andre stasjonsvogner og SUV, får man en Skoda og en Mitshubishi Outlander til rundt 500.000,-. Skal du ha en Passat eller en Volvo må du opp på 600.000-800.000,-, alt utifra modell. Dette er snakk om "vanlige" biler i dag. 

Hvis du har kjøpt en familiebil som stasjonsvogn eller SUV splitter ny fra forhandler til 380.000, så ønsker jeg å høre bilmerke og bilforhandler øyeblikkelig, for da skal jeg rive meg ut en bil jeg også!

• Liker 2
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Fortell meg. Hvilken familiebil får du splitter ny til 380.000? Jeg snakker ikke om en Golf eller Polo, såpass må du også skjønne.

https://www.vg.no/bil/skoda/octavia

Tydeligvis får man Skoda Octavia 2020-modell fra 285'000 ny. Det er stasjonsvogn, og du får plass til en familie i den. Ikke 6 unger pluss foreldre, men ihvertfall den klassiske familien på to voksne og to barn

• Liker 2
Skrevet

Personlig selger jeg kokain.

Mvh. Gerd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...