Gå til innhold

Hvordan har så mange råd til bil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må faktisk ha bil, hverdagen går ikke rundt uten. Jeg bor to mil unna nærmeste butikk og samme med nærmeste arbeidsplass, eneste kollektivtilbudet vi har er skoleruta og muligens to avganger ekstra, som så absolutt ikke korresponderer med arbeidstider .Så her jeg bor er en dessverre avhenging av bil 

Men jeg tok aldri lån for å handle bil og jeg bor fremdeles utenfor bompenge styret. Bruker ca 1700-, (kanskje mindre) på bil i mnd.

Anonymkode: 8d9b2...fe4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange har det vel som jeg: jeg har ikke råd til ikke å ha bil. Skulle gjerne ha vært uten, men kollektivtrafikken strekker ikke til for meg.

Skrevet

Min bil er 12 år gammel og har kjørt snart 300 000 km. Selvsagt ikke noe lån, men har jo forsikring. Den går greit gjennom EU kontrollen, og da er den ikke så kostbar (foreløpig).

Anonymkode: 60e3e...ef9

Skrevet

Mistenker veldig mange for å bake bilen(e) inn i boliglånet og betale dem ned over 30 år.

• Liker 6
Skrevet

Kjøpte Elbil til 120.000 (Kia Soul). Forsikring koster ca 400 i måneden. Strøm kanskje 700. Så har ganske billig bilhold. 

Anonymkode: 2eba9...b41

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere har fått alt av foreldre? Er det ikke kjipt (og flaut) å være voksen og ikke få til noe på egenhånd men isteden løpe til mamma og pappa og be om penger?

Anonymkode: d7805...8b8

Nei, det er hverken arv eller hjelp fra foreldre. Vi er voksne mennesker som klarer oss selv. 

Anonymkode: 10687...aa9

• Liker 2
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere har fått alt av foreldre? Er det ikke kjipt (og flaut) å være voksen og ikke få til noe på egenhånd men isteden løpe til mamma og pappa og be om penger?

Ikke meg du siterer, men nei, det er absolutt ikke flaut. Det er befriende. Er du litt sjalu?

Anonymkode: 73590...316

• Liker 8
Skrevet

Vi har 2 biler og det er null problem. Ingen lån på dem, betaler ikke så mye i forsikring og elbilen går gratis igjennom bom. Vi har ok jobber begge to, tjener ikke voldsomt men har heller ikke belånt oss max (kjøpte hus for 2 mill under det banken gav som grense da vi fikk lån). 

Skrevet

Vi er to inntekter, begge har 5 års utdannelse og realtivt høy lønn. Vi bor i en billig by (eneboligen vår kostet 2,7 mill- det hadde jeg i lån alene før vi ble sammen). Så for oss handler det nok om at vi er to inntekter i en husstand, bor i et billig område UTEN bompenger og prioriteringer. Jeg og mannen jobber på ulike steder (30 km i hver sin retning) og her vi bor er det ikke mulig å reise kollektivt til jobben. Vi har faktisk ikke noe annet valg, vi MÅ ha to biler.

Anonymkode: 65616...064

• Liker 2
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er hverken arv eller hjelp fra foreldre. Vi er voksne mennesker som klarer oss selv. 

Hvor gamle er dere og hvilken utdannelse?

• Liker 1
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg du siterer, men nei, det er absolutt ikke flaut. Det er befriende. Er du litt sjalu?

Anonymkode: 73590...316

Jeg fikk veldig mye av foreldrene mine som tenåring men så kuttet de det ut. Er nå student uten hjelp. Men selvom det var surt da så har det gjort meg mer selvstendig og jeg setter pris på de tingene jeg kan skaffe meg selv. Jeg er blitt veldig ambisiøs og både studert og hatt internships ved prestisjefulle steder i utlandet.

De fleste jeg kjenner som får alt av foreldre dasser rundt i Norge og er materialistiske men de evner ikke å få noen prestisje eller lykkes med noe selv. Man blir vel ikke akkurat lykkelig av materialisme i spesielt lang tid og bare det at man vet at man selv ikke er i stand til å lykkes med ting og kunne kjøpe ting for egen suksess men leve på foreldre i voksen alder er ganske trist og tragisk. 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gamle er dere og hvilken utdannelse?

Min samboer er 41, jeg er 34. Han er kirurg, jeg er sosionom. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

En Volvo, og en Jaguar, her, hhv 2017 og 2019 modell. Og en liten elbil for bykjøring. Ingen lån på disse. 50% belåningsgrad hus. 

Hvordan? 

Kom oss inn på boligmarkedet for 15 år siden. 

Anonymkode: 6ae88...778

På 15 år har boligmarkedet doblet seg, og dere har fortsatt 50% belåning? Har dere ikke betalt ned noe som helst på boliglånet på 15 år? Ikke rart dere har råd til dyre biler 🤪

Skrevet
8 minutter siden, prt90 skrev:

På 15 år har boligmarkedet doblet seg, og dere har fortsatt 50% belåning? Har dere ikke betalt ned noe som helst på boliglånet på 15 år? Ikke rart dere har råd til dyre biler 🤪

Har jo kjøpt oss opp to ganger, så eier ikke samme bolig lengre ;)

Lånet er på et nivå der vi kan leve på halvparten av det vi samlet får utbetalt i måneden, selv ved en tredobling av renten. Samt at vi har brukt mye av overskudskapitalen på å investere i utleieleilighet i utland, samt indeksfond, som har kastet mye mer av seg enn spart lånerente. 

Så stresser ingenting med å betale ekstra. Da bruker vi heller pengene på reise, god mat og viner - og biler. 

Anonymkode: 6ae88...778

• Liker 2
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min samboer er 41, jeg er 34. Han er kirurg, jeg er sosionom. 

Spennende! Hvordan møttes dere? Tinder?

Skrevet

Vi må ha bil her vi bor i nord. Uten egen bil kommer vi oss ikke på hytta eller på familiebesøk så ofte som vi ønsker. Da barna var små, var jeg helt avhengig av bil for å rekke å levere i barnehage\sfo før jobbstart senest 8.Exmann har 45 km pendlevei til jobb, og ikke tilgjengelig offentlig transport. 

Har hatt to biler i husstanden i mange år. Men ikke dyre biler. Den bilen jeg bruker, er 15 år gammel. Driftssikker Skoda, utrolig lite feil på den. Så har jeg en mann som skifter fex bremseklosser, støtdempere osv selv. Dermed har jeg stort sett kun eu-kontrollet på verkstedet. Ikke bompenger her i nærområdet hvor jeg kjører mest. Drivstoffgjerrig bil, bruker sjelden over en tank diesel i måneden. Har bare den forsikringen jeg MÅ ha på bilen siden den er så gammel at full kasko ikke lønner seg. 

Bilen er nedbetalt for ti år siden, så årlige kostnader er lave. Skal jeg bytte bil, kan jeg øke huslånet og ha lav rente, men kommer uansett ikke til å kjøpe dyrere bil enn fex 200.000. Det går på betalingsVILJE, ikke - evne. Jeg syns bil er en nødvendighet, men har ingen interesse for merker/bil som statussymbol. 

Store hustomter her, så parkering er aldri et problem. Mulig jeg hadde droppet å ha bil hvis jeg hadde bodd i Oslo el. 

Skrevet

Vi fikk en bil i gave, og vi betaler kun for bensin, giveren betaler de andre utgiftene. Er kun derfor vi har råd til bil. Kan hende det er noen flere som har det slik også?

Anonymkode: c9057...d62

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det ikke et alternativ å ikke ha bil? 

Ikke alle bor i Oslo med kollektivt transport. Her jeg bor må vi ha bil. Vi har ingen bomringer her vi bor. For å komme meg til jobb hver dag må jeg ha bil. For å kjøre barn på aktiviteter og komme meg rundt. 

Men prioritering. 

Anonymkode: 41316...0fa

• Liker 1
Skrevet

Fordi vi må. Ikke kollektivtransport, og forholdsvis langt til jobb. Dersom vi skulle syklet måtte en av oss jobbet redusert for å nå til barnehage. Hadde vært rimelig isolert på fritiden.

Kjøpte min første bil som 18 åring. Og det ga en fantastisk frihetsfølelse. Har aldri anget på pengene jeg har brukt på bil.

Som du kanskje forstår er det mange steder i Norge hvor det er vanskelig å leve uten bil. 

Anonymkode: 9d942...34a

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk veldig mye av foreldrene mine som tenåring men så kuttet de det ut. Er nå student uten hjelp. Men selvom det var surt da så har det gjort meg mer selvstendig og jeg setter pris på de tingene jeg kan skaffe meg selv. Jeg er blitt veldig ambisiøs og både studert og hatt internships ved prestisjefulle steder i utlandet.

De fleste jeg kjenner som får alt av foreldre dasser rundt i Norge og er materialistiske men de evner ikke å få noen prestisje eller lykkes med noe selv. Man blir vel ikke akkurat lykkelig av materialisme i spesielt lang tid og bare det at man vet at man selv ikke er i stand til å lykkes med ting og kunne kjøpe ting for egen suksess men leve på foreldre i voksen alder er ganske trist og tragisk. 

Kleinere enn dette blir det ikke.

:blomst:

Alle skal være som deg og ta like valg som deg og ønske seg det samme som deg, ellers er de triste og tragiske. Ok. Notert. 🤣

Anonymkode: cb3a8...c36

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...