-jk- Skrevet 26. september 2019 #121 Skrevet 26. september 2019 På 25.9.2019 den 14.14, AnonymBruker skrev: Fortell meg. Hvilken familiebil får du splitter ny til 380.000? Jeg snakker ikke om en Golf eller Polo, såpass må du også skjønne. Anonymkode: 2d0d3...f54 Ikke helt 380k men du får en Tesla Model 3 til 385k. Riktignok kommer lev.omk. og vinterdekk i tillegg så man bikker nok over 400k ferdig på veien. Men det kommer en enda rimeligere versjon snart, da snakker man maks 350k ferdig på veien.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2019 #122 Skrevet 26. september 2019 På 24.9.2019 den 15.19, AnonymBruker skrev: Jeg er student og har ikke råd. Men synes likevel det er rart familier i jobb har råd til gjerne 2 biler. Koster vel rundt 20 k årlig bare i bompenger. Så kommer bensin på 30-40 k og forsikring på 10-20 k i tillegg. Så har vi selve prisen på bilen som gjerne er 200 k +++. Hvordan kan folk betale dette egentlig? I tillegg til hus, barn, mat og alt annet? Anonymkode: d7805...8b8 De fleste har vel råd til det. Heldigvis har samboer firmabil så vi har bare en å betale på. Anonymkode: 1e5f6...322
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #123 Skrevet 27. september 2019 På 24.9.2019 den 15.28, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det ikke et alternativ å ikke ha bil? Anonymkode: d7805...8b8 Tja, hadde ikke vi hatt hver vår bil så hadde vi ikke kommet oss på jobb. Ikke alle bor i storbyene med et velutbygd kollektivtilbud, vi bor på landet det det ikke engang går busser. I tillegg så jobber jeg turnus, og vi møtes ikke på vei til/ fra jobb for å overlate bilen til nestemann. Derfor har vi 2 biler. Anonymkode: 67ca6...e04
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #124 Skrevet 27. september 2019 On 9/25/2019 at 4:00 PM, AnonymBruker said: Jepp, men så må du legge på bilavgiften, CO2-avgiften, nox-avgiften og merverdiavgift, tilsvarende ca. 200.000 på denne bilen. Woops, der var vi på nesten 500.000,-. For en av markedets billigste stasjonsvogner. Anonymkode: 2d0d3...f54 De billigste skoda octavia koster ca 300 000. Det er inkludert mva. Engangsavgiften er fra 60 000 kr. Anonymkode: 9f1af...baf
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #125 Skrevet 27. september 2019 På 24.9.2019 den 15.19, AnonymBruker skrev: Jeg er student og har ikke råd. Men synes likevel det er rart familier i jobb har råd til gjerne 2 biler. Koster vel rundt 20 k årlig bare i bompenger. Så kommer bensin på 30-40 k og forsikring på 10-20 k i tillegg. Så har vi selve prisen på bilen som gjerne er 200 k +++. Hvordan kan folk betale dette egentlig? I tillegg til hus, barn, mat og alt annet? Anonymkode: d7805...8b8 Man trenger da ikke NY bil for å ha bil. Jeg kjører en 2008 modell, og betaler ca 3000 hver mnd på utgifter ift bil :-)) et liv uten bil er soleklart ikke et tema, men nå er jeg alenemor halve tiden Anonymkode: 67f89...013
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #126 Skrevet 27. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Man trenger da ikke NY bil for å ha bil. Jeg kjører en 2008 modell, og betaler ca 3000 hver mnd på utgifter ift bil :-)) et liv uten bil er soleklart ikke et tema, men nå er jeg alenemor halve tiden Anonymkode: 67f89...013 Oftere dyrere i lengden med gammel bil. Kjøper aldri helt ny, men fjorårets modell. Anonymkode: 73590...316
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #127 Skrevet 27. september 2019 På 24.9.2019 den 16.03, AnonymBruker skrev: De fleste menneskene i Norge bor ikke midt i en storby der det er kollektivtilbud som passer med arbeidstider og barnehage, realiteten er at kollektivtilbudene utenfor byene er så dårlig at det ikke kan kombineres med jobb og alt annet man må gjøre i løpet av en uke. Dette er det mange politikere og byfolk som ikke har peiling på i det hele tatt når de snakker så varmt om miljøtiltak, bompenger og kollektivtilbud. Anonymkode: 041f7...32c Trenger ikke bo langt utenfor byen for å trenge bil for å få hverdagen til å gå opp, med barn... politikerne bryr seg ikke om døyt om det. Bor ved Lysaker og jobber på Ryen..nesten 1.5 t tar det med kollektiv til og fra.. Hvordan kan man rekke å hente i bhg da??? Var nylig 70-80kr i bompenger om dagen Pluss diesel... 2 biler. Kunne mottatt 7500kr i kontantstøtte, i tillegg til å spare 7000kr for bhg og SFO, spart bompenger og diesel ved å slippe å kjøre til jobb.. da er det 17.000kr netto spart/tjent... og politikerne mener man trenger å få flere barn?? Så jobber vi likevel.. og skatter av alle pengene vi tjener, og betaler istedenfor 7000kr SFO og bhg og 2 biler, bompenger og diesel/bensin. Hadde vi tjent dårligere, hadde vi heller valgt å sitte hjemme og tatt imot pengene vi kunne få i kontantstøtte og spart alt det andre. Da er det noe galt. 2 biler må til for at vi skal få hverdagen til å gå opp. Anonymkode: ad605...31f
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #128 Skrevet 28. september 2019 På 26.9.2019 den 22.33, -jk- skrev: Den eneste bensinbilen som klarer 0,5l/mil i årssnitt er Prius (ligger på 0,52 i følge spritmonitor.de). De fleste andre må nok regne med å bruke fra 0,6 og oppover. Greit at man kommer under på en og annen langtur, men det er årssnittet som betyr noe og alle kaldstartene på vinteren trekker kraftig opp. Vår gamle Touran med dieselmotor gikk på 0,43l/mil på langkjøring, men årssnittet lå på 0,65l/mil. Et raskt eksempel: Citroën C3 har et lavt forbruk, oppgitt til 0,47, en i familien har en og vedkommendes årssnitt er 0,45.... Anonymkode: 69529...536
Sirah Skrevet 28. september 2019 #129 Skrevet 28. september 2019 Prioriteringer. Jeg har ikke råd til å IKKE ha bil. Jeg har en jobb hvor jeg må kjøre mye privatbil og uten bilen min får jeg ikke dratt på jobb = ingen penger. Jeg har valgt å kjøpe en halvgammel dieselbil som oppfyller mine behov (kan trekke tung henger, god kjørekomfort osv) er relativt rimelig i drift (0,6-0,7 på blanda kjøring om jeg kjører som folk). Den har ikke veldig dyre deler og merket holder seg godt i pris dersom jeg skulle ønske å selge den igjen. Jeg er veldig flink til å følge opp oljeskift og servicer og til de fleste ting bruker jeg et rimelig verksted. Drar kun på merkeverksted for "større ting". Min neste bil håper jeg at blir en mindre (og nyere) EL-bil eller hybrid dersom kapasiteten på batteriene blir bedre enn de er i dag. Tesla er uaktuelt for meg pga servicetid og kundeservice osv og f.eks Audi E-tron blir for dyr. Optimalt kunne jeg tenkt meg en E-golf med bedre batteritid enn de kan tilby i dag.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #130 Skrevet 28. september 2019 På 25.9.2019 den 19.34, Jr.Garcon skrev: Eh jo? Selger , kreditor og ditt eget låneselskap vil alle gi deg den informasjonen. Hvis selger nekter og opplyse pantet som skal innfris så blir det vel ikke noe handel 😂. Er du seriøs ? Hvis du har innfridd panteheftelsen og gjelda di for 1 år siden så er panteheftelsen for lengst slettet! Den skal jo slettes ved innfrielsen - det er jo din sikkerhet for at gjelden er betalt og ingen har noen rettigheter til bilen din, så nå bare juger du. Ja, alle er klar over at heftelsene ikke justeres ned for hvert avdrag du betaler , så selv om du har lånt 100,000 og betalt 30,000, så står det fortsatt 100,000 på Finn oversikten. Det du snakket om var at man lett kunne sjekke restgjelda. At pantet er offentlig informasjon vet jo alle. Hvis du faktisk leser innlegget mitt, tar jeg som eksempel at dersom du hadde sjekket pantet mitt like før jeg hadde betalt ned lånet ville du trodd at jeg hadde mye mer restgjeld siden jeg betalte ned lånet så fort. Lånesum og tidspunkt for låneopptak sier derfor lite om restgjeld, selv om du hevdet i ditt første innlegg at det var en måte å finne ut om restgjelden på. Anonymkode: 9c889...5b8
Jr.Garcon Skrevet 28. september 2019 #131 Skrevet 28. september 2019 (endret) På 24.9.2019 den 18.44, Jr.Garcon skrev: Ja, veldig unødvendig med en bil til 600,000 - 1 million om man ikke har økonomi til det. Men det er nok mange av de du ser med sånne biler som faktisk har råd til det. Det er også nok av tragiske eksempler på Finn hvor folk selger biler med en prisantydning på 140,000 men så har de 210,000 i gjeld på bilen. De fleste har bil og mange forvalter pengene rart, men poenget var at det ikke er et utbredt fenomen at folk låner 1 million til bilen. Du høres bare misunnelig ut når du tror alle med fin bil har gjeld og skal ha gjeld resten av livet. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det du snakket om var at man lett kunne sjekke restgjelda. At pantet er offentlig informasjon vet jo alle. Hvis du faktisk leser innlegget mitt, tar jeg som eksempel at dersom du hadde sjekket pantet mitt like før jeg hadde betalt ned lånet ville du trodd at jeg hadde mye mer restgjeld siden jeg betalte ned lånet så fort. Lånesum og tidspunkt for låneopptak sier derfor lite om restgjeld, selv om du hevdet i ditt første innlegg at det var en måte å finne ut om restgjelden på. Anonymkode: 9c889...5b8 Da får du lese mitt først innlegg igjen. Jeg skrev folk som selger biler på finn med høy gjeld. Jeg skrev ikke noe sted at finn sin link panteheftelse er det jeg bruker /den som gir korrekt uttrykk for dagens gjeld. Det har du 3 alternative måter som jeg har nevnt og finne ut av. Du får heller lese nøyere og ikke være så opptatt av å "ta folk på feil" så du ikke får med deg hva som faktisk står i innlegget. Det samme gjelder og tolke inn en arrogant skråsikkerhet i et helt normalt nøytralt formulert innlegg - som selvsagt kan inneholde feil, men som i dette tilfellet ikke gjorde det. Endret 28. september 2019 av Jr.Garcon
-jk- Skrevet 29. september 2019 #132 Skrevet 29. september 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Et raskt eksempel: Citroën C3 har et lavt forbruk, oppgitt til 0,47, en i familien har en og vedkommendes årssnitt er 0,45.... Anonymkode: 69529...536 I enkelttilfeller kan man selvsagt klare det, om vedkommende kjører svært økonomisk. Mine tall var basert på gjennomsnittsforbruket til en større mengde biler. Ser man på spritmonitor.de finner man 425 stk. C3 med bensinmotor. Laveste forbruk er 0,43l/mil, gjennomsnittet er 0,67l/mil. For Prius finnes det data for 2985 biler. Laveste forbruk 0,32l/mil, gjennomsnitt 0,51l/mil. Altså vesentlig lavere snitt enn for C3.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #133 Skrevet 29. september 2019 På 28.9.2019 den 0.49, AnonymBruker skrev: Trenger ikke bo langt utenfor byen for å trenge bil for å få hverdagen til å gå opp, med barn... politikerne bryr seg ikke om døyt om det. Bor ved Lysaker og jobber på Ryen..nesten 1.5 t tar det med kollektiv til og fra.. Hvordan kan man rekke å hente i bhg da??? Anonymkode: ad605...31f Ruter oppgir reisetid på 25-28 minutter for turen Lysaker-Ryen med tog+T-bane, regner med at det tar ca. like lang tid motsatt vei. Alternativt finner man en barnehage på Ryen isteden? Anonymkode: c92da...e66 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #134 Skrevet 29. september 2019 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ruter oppgir reisetid på 25-28 minutter for turen Lysaker-Ryen med tog+T-bane, regner med at det tar ca. like lang tid motsatt vei. Alternativt finner man en barnehage på Ryen isteden? Anonymkode: c92da...e66 Jepp, tar faktisk lengre tid med bil fordi det er mye kø på morgenen, noe det ikke er med tog. Anonymkode: d7805...8b8 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #135 Skrevet 29. september 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jepp, tar faktisk lengre tid med bil fordi det er mye kø på morgenen, noe det ikke er med tog. Anonymkode: d7805...8b8 Kjære dere naive og rett og slett dumme og irriterende folk. Sorry meg... men Tror dere man bor PÅ togstasjonen?? Skrev VED Lysaker.. noe som ikke er På togstasjonen eller T-banestasjonen.. samme med andre enden på Ryen. Og ja, bhg er jo «bare» å skaffe seg hvor man vil... også har man en pappa som- de gangene han ikke reiser skal hente barnet, som jobber i andre enden... og besteforeldre som bor ved hjemme, som kan hente om det skjærer seg helt, men ikke på Ryen- så da er det jo praktisk med bhg på Ryen.... Skjerp dere! Dere skal gjøre alt så utrolig lettvint inntil dere sitter i situasjonen selv... og alt er jo «bare» de fleste jeg kjenner begynner å nave når ting blir litt tøft og slitsomt.. Bruker 15-20 min til jobb med bil, og på ruten står det 55 min - 58 min.. men så er det alltid litt slingring i begge ender. Ja- har prøvd å ta kollektiv... Velger LETT bil, selv om det er dyrt og politikerne skal straffe de som står på... men hadde jeg tjent dårligere, hadde det lønt seg å sitte på ræva å gjøre ingenting... og ja- det sier jeg er galt og sier litt. Anonymkode: ad605...31f 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #136 Skrevet 29. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ruter oppgir reisetid på 25-28 minutter for turen Lysaker-Ryen med tog+T-bane, regner med at det tar ca. like lang tid motsatt vei. Alternativt finner man en barnehage på Ryen isteden? Anonymkode: c92da...e66 Nå er fakta 55-58 min hjem! hjem pluss litt slingring i begge ender, da de ikke går når det passer. Og 1t og 13 min til... ja- det stemmer!! Det er ikke samme tid til jobben som fra. bhg stenger 16.30- så må være der innen 16.15 tog/t-bane og busser tilpasser ikke akkurat tidene så de går akkurat når det passer deg... må dra fra jobb kl 15 jeg da.. for å rekke bhg. Og bhg åpner 7.30.. HVORDAN jobber man da 8 t om dagen??? Levere 7.30.. da er jeg på jobb ca 9... 6 timers arbeidsdag det... skjønner du jobber i staten eller kommunen eller naver med 400k i året... siden du tenker alt er så lett! Har mange jeg kjenner som ikke jobber, og et godt eksempel, familiemedlem der begge jobber i kommunen.. de har ikke bil, og ene er 50% sykemeldt på 4 året-det etter at de fikk barn, og andre er sykemeldt annenhver uke, og de har velferdspermisjon ved hver passende anledning, noe jeg ikke ante fantes engang. Blir provosert av sånne som deg, som slenger ut «enkle» løsninger.. og tror ikke vi har tenkt gjennom mulighetene som er... er ikke tilbakestående.. klarer å lese ruter og legge sammen klokken og tiden, og se hva som går og ikke. Det er sånne som deg som gjør livet til sånne som oss så jævlig surt!! Misunnende dobbeltmoralske sosialister og miljøaktivister..værste som finnes! Anonymkode: ad605...31f
a77 Skrevet 29. september 2019 #137 Skrevet 29. september 2019 Har ikke lest hele tråden. Jeg kjøpte min første bil brukt til 8000 kr for 1,5 år siden. Forsikring på ca 800kr i måneden. Det går an. 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #138 Skrevet 29. september 2019 Å ha bil er et økonomisk tapsprosjekt, men så er det enkelt å klare seg uten bil når man har barn. Det koster å reise kollektivt også. Min bil har tapt seg 70% i verdi på 4 år. Det er jammen meg mye penger. Dette er til og med en av de mer populære bilene som er "enkel" å selge. Selv denne bilen er ikke verdt mye. Og hvert 2. år må den på EU kontroll, og det å skifte noen lyspærer betaler jeg ca 25% av bilens verdi i verkstedsutgifter og deler for å få den godkjent. Altså det er svindyrt. Så kommer forsikringer, bensin og bompenger. Men... uten bil er alt vanskelig.. spesielt med barn som skal på diverse aktiviteter og en travel hverdag med jobb. Samfunnet er lagt opp til at man skal måtte ha bil, selv om det er dyrt. Anonymkode: a95d3...d9e
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #139 Skrevet 29. september 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå er fakta 55-58 min hjem! hjem pluss litt slingring i begge ender, da de ikke går når det passer. Og 1t og 13 min til... ja- det stemmer!! Det er ikke samme tid til jobben som fra. bhg stenger 16.30- så må være der innen 16.15 tog/t-bane og busser tilpasser ikke akkurat tidene så de går akkurat når det passer deg... må dra fra jobb kl 15 jeg da.. for å rekke bhg. Og bhg åpner 7.30.. HVORDAN jobber man da 8 t om dagen??? Levere 7.30.. da er jeg på jobb ca 9... 6 timers arbeidsdag det... skjønner du jobber i staten eller kommunen eller naver med 400k i året... siden du tenker alt er så lett! Har mange jeg kjenner som ikke jobber, og et godt eksempel, familiemedlem der begge jobber i kommunen.. de har ikke bil, og ene er 50% sykemeldt på 4 året-det etter at de fikk barn, og andre er sykemeldt annenhver uke, og de har velferdspermisjon ved hver passende anledning, noe jeg ikke ante fantes engang. Blir provosert av sånne som deg, som slenger ut «enkle» løsninger.. og tror ikke vi har tenkt gjennom mulighetene som er... er ikke tilbakestående.. klarer å lese ruter og legge sammen klokken og tiden, og se hva som går og ikke. Det er sånne som deg som gjør livet til sånne som oss så jævlig surt!! Misunnende dobbeltmoralske sosialister og miljøaktivister..værste som finnes! Anonymkode: ad605...31f Misunnelige? Hvorfor skal vi bli misunnelige på deg? Den måten du skriver på (masse skrivefeil osv) + dårlig impulskontroll og aggressiv er det ganske tydelig at du ikke akkurat har noen toppjobb. Du tjener sikkert under 500 k i året og bruker 50 % av lønna di på bil. Glad det ikke er meg iallefall. Anonymkode: d7805...8b8 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #140 Skrevet 29. september 2019 På 24.9.2019 den 15.19, AnonymBruker skrev: Jeg er student og har ikke råd. Men synes likevel det er rart familier i jobb har råd til gjerne 2 biler. Koster vel rundt 20 k årlig bare i bompenger. Så kommer bensin på 30-40 k og forsikring på 10-20 k i tillegg. Så har vi selve prisen på bilen som gjerne er 200 k +++. Hvordan kan folk betale dette egentlig? I tillegg til hus, barn, mat og alt annet? Anonymkode: d7805...8b8 Forskjell på bygd og by også, to biler er et must i vårt tilfelle, da kollektivt transport er lik null her (4 busser daglig, 2 hver veg) Anonymkode: 423ee...327
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå