AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #61 Skrevet 24. september 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Lån, bakes inn i huslånet ofte. Prioriteringer. Det er billigere med to inntekter i en husstand enn en. Anonymkode: e2113...d14 Ja, for det er jo kjempelurt 😂😂😂 betale på en bil i 15-20 år. DET er dårlig økonomi det. Anonymkode: 6f0ee...f3e 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #62 Skrevet 24. september 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er student og har ikke råd. Men synes likevel det er rart familier i jobb har råd til gjerne 2 biler. Koster vel rundt 20 k årlig bare i bompenger. Så kommer bensin på 30-40 k og forsikring på 10-20 k i tillegg. Så har vi selve prisen på bilen som gjerne er 200 k +++. Hvordan kan folk betale dette egentlig? I tillegg til hus, barn, mat og alt annet? Anonymkode: d7805...8b8 Summene dine er jo helt hinsides, ikke rart du tror det er dyrt med bil! Vi bor rett utenfor bomringen til Oslo og betaler ca. 1 400 kr i året i bompenger, ikke 20 000 kr. Vi bruker ca. 6 500 kr på bensin i året, ikke 30–40 000 kr. Vi betaler 8 500 kr i bilforsikring i året, ikke 10–20 000 kr – og vi betalte mindre før mannen bulket bilen i sommer. Vi kjøpte en ganske ny, brukt Skoda til 180 000 kr. Vi tjener 1,4 mill. i året til sammen og bil er en liten utgiftspost. Klart det er dyrt å ha bil som student, men de aller fleste studiesteder ligger på steder meg god kollektivtransport. Hvor studerer du? Ingen jeg kjenner hadde bil som student, og de første bilene vi kjøpte etter studietiden var gamle vrak. 😄 Anonymkode: b3abf...1fc 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #63 Skrevet 24. september 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, for det er jo kjempelurt 😂😂😂 betale på en bil i 15-20 år. DET er dårlig økonomi det. Anonymkode: 6f0ee...f3e Hvis man baker inn et billån i huslånet betaler man selvfølgelig inn ekstra slik at den delen som utgjør billånet betales ned på bare noen få år, på samme måte som en ville gjort med et vanlig billån. Anonymkode: 9c889...5b8 6
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #64 Skrevet 24. september 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man baker inn et billån i huslånet betaler man selvfølgelig inn ekstra slik at den delen som utgjør billånet betales ned på bare noen få år, på samme måte som en ville gjort med et vanlig billån. Anonymkode: 9c889...5b8 Nå er det jo billigere rente på billån hos forhandlere. Har sett den ned i 1,75% Anonymkode: 6f0ee...f3e
prt90 Skrevet 24. september 2019 #65 Skrevet 24. september 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man baker inn et billån i huslånet betaler man selvfølgelig inn ekstra slik at den delen som utgjør billånet betales ned på bare noen få år, på samme måte som en ville gjort med et vanlig billån. Anonymkode: 9c889...5b8 Hvis du ser på gjeldsveksten i Norge så tyder det på at de fleste selvfølgelig ikke betaler ned ekstra på boliglånet etter at de har bakt inn bil, kjøkken, sofa og kredittkort. 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #66 Skrevet 24. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er det jo billigere rente på billån hos forhandlere. Har sett den ned i 1,75% Anonymkode: 6f0ee...f3e Hvis du kjøper en ny bil og betaler en høy egenandel ja... Anonymkode: 9c889...5b8
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #67 Skrevet 24. september 2019 3 minutter siden, prt90 skrev: Hvis du ser på gjeldsveksten i Norge så tyder det på at de fleste selvfølgelig ikke betaler ned ekstra på boliglånet etter at de har bakt inn bil, kjøkken, sofa og kredittkort. At mange er dumme betyr jo ikke at det er dumt å få boligrente på billånet. Anonymkode: 9c889...5b8 2
prt90 Skrevet 24. september 2019 #68 Skrevet 24. september 2019 2 timer siden, Jr.Garcon skrev: Javel, hvis banken sier jeg kan låne 3 millioner til en enebolig, så har jeg litt vansker med å tro jeg vips fikk låne 4 mill , fordi jeg skulle ha enebolig og Tesla? Og alt med boligrente? Jeg får heller ikke låne 3 og kjøpe hus til kun 2 mill og så bruke 1 Mill av boliglånet på tesla? Mulig det er noe jeg ikke tenker på 🤔 men jeg skjønner ikke hvordan en får til det ? Kunne tenkt meg en Porsche til en 1 Mill , så forklar meg! Så lenge boligprisene stiger så er ikke det noe problem å (med bankens velsignelse) å bake inn stadig flere biler i boliglånet.
prt90 Skrevet 24. september 2019 #69 Skrevet 24. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: At mange er dumme betyr jo ikke at det er dumt å få boligrente på billånet. Anonymkode: 9c889...5b8 Neida, men spørsmålet til TS var hvordan "alle" fikk råd til disse dyre bilene. Og svaret er at de baker dem inn i boliglånet og sender regninga videre til neste generasjon. 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #70 Skrevet 24. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: At mange er dumme betyr jo ikke at det er dumt å få boligrente på billånet. Anonymkode: 9c889...5b8 Ser at Ford feks. har en kampanje med 0.99% rente ved kjøp av ny bil, er det ikke dumt å ha 2,7% på bolig/billån da? Anonymkode: 6f0ee...f3e 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #71 Skrevet 24. september 2019 1 time siden, MegHer skrev: Heldiggris. 😎 Ja, vi er ekstremt takknemlige for det 😊 Anonymkode: c9057...d62 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #72 Skrevet 24. september 2019 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og du sjekker det hvor? Anonymkode: 9c889...5b8 Lurer jeg på også. Anonymkode: ec8c6...274 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #73 Skrevet 24. september 2019 Min mann har alltid hatt jobb hvor han har disponert firmabil som vi fordelsbeskatter, slik at vi passer på å bruker vi mest mulig privat også (bensin og alle andre utgifter dekkes av jobben hans), de får nye biler hvert 3. år. Mens jeg disponerer en liten «konebil» ved siden av som vi eier selv, brukes nesten kun frem og tilbake til jobb, den jeg har nå er en bruktbil vi betalte 130.000 for, som vi har bakt inn i huslånet vårt da vi har så lav gjeldsgrad i utgangspunktet. Tror vi har hatt det sånn ihvertfall 20 år. Har ikke regnet på fordelen ved å disponere firmabil vs å skulle ha eiet en bil til selv. Han må jo skatte 46 % av lønnen pga div «fordeler». Anonymkode: 0b36d...094
Jr.Garcon Skrevet 24. september 2019 #74 Skrevet 24. september 2019 13 minutter siden, prt90 skrev: Så lenge boligprisene stiger så er ikke det noe problem å (med bankens velsignelse) å bake inn stadig flere biler i boliglånet. Det tror jeg nok er en kraftig overforenkling. Bankene har 5 ganger inntekt og en del andre krav de må holde seg til, så en får ikke vips lånt opp 1million på en bolig fordi en skal kjøpe en Tesla hvis man er en småbarnsfamilie med normale lån.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #75 Skrevet 24. september 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser at Ford feks. har en kampanje med 0.99% rente ved kjøp av ny bil, er det ikke dumt å ha 2,7% på bolig/billån da? Anonymkode: 6f0ee...f3e Hvis du ikke har lyst på en ny dyr Ford og ikke har en stor del av kjøpesummen å legge ut som egenandel så hjelper jo ikke det at Ford har dette tilbudet. Anonymkode: 9c889...5b8 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #76 Skrevet 24. september 2019 Har hverken bil eller sertifikat, ikke på grunn av økonomi, men av helsemessige årsaker. Vi må klare oss med sykkel i hverdagen. Det er utfordrende å få kabalen til å gå opp med levering i barnehage/skole, fritidsaktiviteter og henting (eks: når de er på besøk hos venner). Eldste vil begynne på fotball, men det kan de rett og slett ikke delta på fordi det krever mye kjøring ifbm cuper og kamper. Jeg har full forståelse for at familier flest prioriterer å kjøpe i hvert fall en bil! Anonymkode: 62c16...c80
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #77 Skrevet 24. september 2019 5 timer siden, prt90 skrev: Mistenker veldig mange for å bake bilen(e) inn i boliglånet og betale dem ned over 30 år. Bilen er utrangert og solgt for nada lenge før den blir nedbetalt, det er en veldig dyr måte å ha bil på, blir nærmest aldri ferdig med å betale på den. Anonymkode: 2634d...cd1
Jr.Garcon Skrevet 24. september 2019 #78 Skrevet 24. september 2019 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og du sjekker det hvor? Anonymkode: 9c889...5b8 Selger, kreditor/panthaver og eventuelt eget låneselskap? Ved Santander billån f.eks.så innfris jo heftelsen - selger får ingen penger i hånden før den er innfridd - så da må man jo vite nøyaktig hva heftelsen er...noe som kan være kjekt og vite før "oppgjøret" hvis det viser seg at pant på bilen er høyere enn kjøpesum. Ellers kan jo datoen og type pant i seg også gi en indikasjon - at man ser det f.eks. er tegnet for 6 mnd. siden på en 10 år gammel bil. Endret 24. september 2019 av Jr.Garcon
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #79 Skrevet 24. september 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, vi er ekstremt takknemlige for det 😊 Anonymkode: c9057...d62 Hva slags bil fikk dere og hvorfor? Av foreldre? Anonymkode: d7805...8b8
prt90 Skrevet 24. september 2019 #80 Skrevet 24. september 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bilen er utrangert og solgt for nada lenge før den blir nedbetalt, det er en veldig dyr måte å ha bil på, blir nærmest aldri ferdig med å betale på den. Anonymkode: 2634d...cd1 Det stemmer. Mange som lurer seg selv når de baker billån inn i boliglånet slik at de kan kjøre rundt i fancy ny bil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå