Gå til innhold

Hvordan har så mange råd til bil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var student skjønte jeg aldri hvordan medstudenter hadde råd til bil... 

Nå som jeg har jobb har jeg heldigvis bedre råd. Kjøpte en brukt bil til 120 000, har ikke lån på den. Betaler rundt 4000 i måneden i drivstoff, forsikring, parkering og småtteri som spylevæske o.l. Ingen bomring her (enda). 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forskjell på å ha penger til biler typ tesla og låne opp etter ørene for å fremstå som suksessrik. De fleste låner millioner til hus og bil, og da er det faktisk banken som eier det til det er nedbetalt. Hvorfor folk vil bruke 600k-1mill på en bil for å være gjeldsslave resten av livet, skjønner jeg ikke..

Anonymkode: 9ce5d...aef

Ja, veldig unødvendig med en bil til 600,000 - 1 million om man ikke har økonomi til det. Men det er nok mange av de du ser med sånne biler som faktisk har råd til det. Det er også nok av tragiske eksempler på Finn hvor folk selger biler med en prisantydning på 140,000 men så har de 210,000 i gjeld på bilen.

De fleste har bil og mange forvalter pengene rart, men poenget var at det ikke er et utbredt fenomen at folk låner 1 million til bilen. Du høres bare misunnelig ut når du tror alle med fin bil har gjeld og skal ha gjeld resten av livet. 

• Liker 2
Skrevet

Kan jo bare svare for meg selv. Helt Ny bil. 4000 mnd i lån. 8000 i året i forsikring. Ingen bommer he vei bor. Å diesel utg på ca 1200 i mnd. Bor sentralt å bor nært skole/bhg jobb. Alle har jo ulikt liv. 

Anonymkode: b9565...ba7

Skrevet (endret)
2 timer siden, prt90 skrev:

Mistenker veldig mange for å bake bilen(e) inn i boliglånet og betale dem ned over 30 år.

Javel, hvis banken sier jeg kan låne 3 millioner til en enebolig, så har jeg litt vansker med å tro jeg vips fikk låne 4 mill , fordi jeg skulle ha enebolig og Tesla? Og alt med boligrente?

Jeg får heller ikke låne 3 og kjøpe hus til kun 2 mill og så bruke 1 Mill av boliglånet på tesla? 

Mulig det er noe jeg ikke tenker på 🤔 men jeg skjønner ikke hvordan en får til det ? Kunne tenkt meg en Porsche til en 1 Mill , så forklar meg! 

Endret av Jr.Garcon
Skrevet

Tror du må få realitetetssjekke prisene dine. Men vi har råd fordi vi må

Anonymkode: 7b895...d15

Dette. Pga avstander og sykdom, og manglende kollektivtilbud, så hadde jeg ikke noe valg. Selv som alenemor med dårlig råd. 

Anonymkode: c20c8...df8

Skrevet

Vi har ikke noe valg. Her går det buss inn til sentrum, så må man ta buss videre dit man skal (om man ikke skal til sentrum) og da passer det sjeldent med neste buss. Hvis jeg skal gjøre det så vil jeg bruke 1,5 time for å komme meg på jobb, mot 30 min ved å kjøre. Og da kan man glemme å komme seg til barnehage/skole, for dit går ikke bussen. Da må man gå laaangt også tilbake for å vente på bussen igjen. 

Nå har ikke jeg lån på bilen lengre, bruker ca 2000 i bensin pr mnd. Det er ikke bomring der jeg kjører hver dag, men innimellom så kjører jeg steder det er bom, men det blir ikke så mange kronene. Forsikringen er på ca 500 kr pr mnd. 

Anonymkode: 5fbd5...208

Skrevet

Jeg er student og har ikke råd. Men synes likevel det er rart familier i jobb har råd til gjerne 2 biler. Koster vel rundt 20 k årlig bare i bompenger. Så kommer bensin på 30-40 k og forsikring på 10-20 k i tillegg. Så har vi selve prisen på bilen som gjerne er 200 k +++. Hvordan kan folk betale dette egentlig? I tillegg til hus, barn, mat og alt annet?

Anonymkode: d7805...8b8

Dette var da voldsomme anslag. Selv betaler jeg max 2000 i bom, og da bare hvis jeg kjører mange langturer gjennom mange bommer. På diesel bruker jeg knapt 12000 og forsikringen er på 6500

Anonymkode: 9c889...5b8

Skrevet

Jeg er enslig og uføretrygdet, og har egentlig ikke bruk for bil. Allikevel prioriterer jeg å ha bil. Om jeg er sparsom, dvs bruker maks 1500 på mat pr måned, og maks 500 til alt annet, så går jeg 2500 i overskudd. Tidligere brukte jeg disse på en ferietur i året. Nå bruker jeg de på bil i stedet. Friheten bilen gir meg gjør at det er verdt det. 

Anonymkode: 8337e...c35

• Liker 1
Skrevet
36 minutter siden, Jr.Garcon skrev:

Det er også nok av tragiske eksempler på Finn hvor folk selger biler med en prisantydning på 140,000 men så har de 210,000 i gjeld på bilen.

Du vet at når du sjekker heftelser på en bil, så er lånesummen det opprinnelige lånebeløpet?  Så jeg kan selge en bil som er registrert med heftelser for 300K, selge bilen for 50K og ha et billån på 5K f.eks.

• Liker 1
Skrevet
40 minutter siden, Jr.Garcon skrev:

Ja, veldig unødvendig med en bil til 600,000 - 1 million om man ikke har økonomi til det. Men det er nok mange av de du ser med sånne biler som faktisk har råd til det. Det er også nok av tragiske eksempler på Finn hvor folk selger biler med en prisantydning på 140,000 men så har de 210,000 i gjeld på bilen.

De fleste har bil og mange forvalter pengene rart, men poenget var at det ikke er et utbredt fenomen at folk låner 1 million til bilen. Du høres bare misunnelig ut når du tror alle med fin bil har gjeld og skal ha gjeld resten av livet. 

Pantattesten viser det man kjøpte bilen for. Ikke hvor mye gjeld som er igjen på den.

Anonymkode: ec8c6...274

• Liker 1
Skrevet

Ved ikke å kjøpe nye biler. Bilhold kam være nokså billig. Vårt billigste bilhold i dag koster ca 500 kr i måneden. 

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kleinere enn dette blir det ikke.

:blomst:

Alle skal være som deg og ta like valg som deg og ønske seg det samme som deg, ellers er de triste og tragiske. Ok. Notert. 🤣

Anonymkode: cb3a8...c36

Sier bare at det er dette jeg har sett. De fleste som får alt av foreldre ender opp med null egne prestasjoner. Sikkert deilig her og nå men om noen år må man vel våkne og innse at man aldri har klart noe i kraft av seg selv.

Anonymkode: d7805...8b8

Skrevet

Jeg tjener nesten 500 000. Er alene. Reiser nå kollektivt og har gjort noen år. Innser at det ikke går. Pendling hver dag tar minimum 3 timer. Jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg har mindre energi enn normalt. Jeg kan ikke fortsette på samme måte om jeg skal klare å fortsette å jobbe.

Anonymkode: cdf94...de3

Skrevet

På bygda finnes det ikke kollektivtrafikk og man kommer ikke utenom ëgen bil. Da måtte man overnatte på jobb da, for buss går det ikke ofte. Og har man i tillegg barn som skal kjøres hit og dit så er det helt nødvendig med bil 

Anonymkode: e3056...48f

Skrevet
44 minutter siden, dyptvann skrev:

Du vet at når du sjekker heftelser på en bil, så er lånesummen det opprinnelige lånebeløpet?  Så jeg kan selge en bil som er registrert med heftelser for 300K, selge bilen for 50K og ha et billån på 5K f.eks.

Du vet man kan sjekke opp hva gjelden/ panten er akkurat i dag også ? 

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pantattesten viser det man kjøpte bilen for. Ikke hvor mye gjeld som er igjen på den.

Anonymkode: ec8c6...274

Ja,men man kan sjekke hva gjelden/panten er i dag også. 

Skrevet

Vi har to biler. Jeg skulle ønske vi klarte oss med en. Men det gjør vi ikke.

Pga. beliggenhet til bhg., arbeidssted og arbeidstider må vi begge disponere bil. Vi bor greit sentralt egentlig. Men uten bil rekker vi ikke arbeidstid/åpningstid bhg.

Tenker at når minste kan gå til og fra skolen selv, så skal jeg ta toget til jobb. Bor også noen timer fra hjemstedet mitt, har tatt toget dit med barna innimellom. Tungvint og dyrt!

Vi har en billig og en dyr bil. Begge elbiler. Samboer har kjøregodtgjørelse, samt at vi ikke betaler noe for bom osv. 

Men jeg syns vi bruker for mye på bil i mnd.

Anonymkode: 4f76e...d8b

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi fikk en bil i gave, og vi betaler kun for bensin, giveren betaler de andre utgiftene. Er kun derfor vi har råd til bil. Kan hende det er noen flere som har det slik også?

Anonymkode: c9057...d62

Heldiggris. 😎

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er alt for dyrt til å ta meg råd til bil enda. Jeg kjøpte en billig bil etter oppkjøring, til 90 000 kr. Den var ikke så gammel, betalte bare for vanlig service. Ikke er det så høye bompriser her heller, men det er umulig å parkere uten å betale i byen min.

Jeg betalte så himla mye penger! Etter et år hadde jeg brukt 60 000 på bil. På luksus, i en by hvor du kommer deg overalt med buss. Det er 60 000 kr mindre spart.

Så jeg solgte den og gikk tilbake til buss. Har ikke savnet det, og har spart mye penger, de siste 5 årene. 

Anonymkode: 9649f...4eb

90 000 er IKKE en «billig bil» da!😳 

Første bilen ga jeg 10 000 for, neste 26 000, endelig(i 2018) hadde jeg råd til å ta opp lån for å kjøpe en nyere (2010 mod) bil og den er jo hypermoderne i mine øyne😅 Trenger ikke ha det nyeste og fineste (selv på bruktbil markedet er nyeste og fineste en kategori altså). 

Handler om prioriteringer, har egentlig ikke råd til bil, men jeg har hvertfall ikke helse til å gå 6t tur/retur jobb vær dag 😂😂 Eller råd til å ikke jobbe😅

Men har du godt kollektivtilbud og bor i storby, så er det selvfølgelig ikke nødvendig å bruke penger på!😄

Anonymkode: f34c6...524

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Javel? Samboeren min har en tesla, jeg har en Mercedes. Begge bilene er 2018 modeller. Vi har ingen lån på bilene, så hva mener du? 

Anonymkode: 10687...aa9

Hvorfor?

Anonymkode: f1dc8...ece

Skrevet
50 minutter siden, Jr.Garcon skrev:

Du vet man kan sjekke opp hva gjelden/ panten er akkurat i dag også ? 

Ja,men man kan sjekke hva gjelden/panten er i dag også. 

Og du sjekker det hvor?

Anonymkode: 9c889...5b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...