AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #1 Skrevet 24. september 2019 Jeg er student og har ikke råd. Men synes likevel det er rart familier i jobb har råd til gjerne 2 biler. Koster vel rundt 20 k årlig bare i bompenger. Så kommer bensin på 30-40 k og forsikring på 10-20 k i tillegg. Så har vi selve prisen på bilen som gjerne er 200 k +++. Hvordan kan folk betale dette egentlig? I tillegg til hus, barn, mat og alt annet? Anonymkode: d7805...8b8 5
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #2 Skrevet 24. september 2019 Prioriteringer. Det er ikke et alternativ å ikke ha bil. Nå bruker ikke vi masse penger på byliv, klær osv som vi gjorde i ungdommen. Anonymkode: b392f...e4b 17
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #3 Skrevet 24. september 2019 Lån, bakes inn i huslånet ofte. Prioriteringer. Det er billigere med to inntekter i en husstand enn en. Anonymkode: e2113...d14 6
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #4 Skrevet 24. september 2019 Jeg synes det er alt for dyrt til å ta meg råd til bil enda. Jeg kjøpte en billig bil etter oppkjøring, til 90 000 kr. Den var ikke så gammel, betalte bare for vanlig service. Ikke er det så høye bompriser her heller, men det er umulig å parkere uten å betale i byen min. Jeg betalte så himla mye penger! Etter et år hadde jeg brukt 60 000 på bil. På luksus, i en by hvor du kommer deg overalt med buss. Det er 60 000 kr mindre spart. Så jeg solgte den og gikk tilbake til buss. Har ikke savnet det, og har spart mye penger, de siste 5 årene. Anonymkode: 9649f...4eb 5
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #5 Skrevet 24. september 2019 Forskjell på å ha penger til biler typ tesla og låne opp etter ørene for å fremstå som suksessrik. De fleste låner millioner til hus og bil, og da er det faktisk banken som eier det til det er nedbetalt. Hvorfor folk vil bruke 600k-1mill på en bil for å være gjeldsslave resten av livet, skjønner jeg ikke.. Anonymkode: 9ce5d...aef 14
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #6 Skrevet 24. september 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Prioriteringer. Det er ikke et alternativ å ikke ha bil. Nå bruker ikke vi masse penger på byliv, klær osv som vi gjorde i ungdommen. Anonymkode: b392f...e4b Hvorfor er det ikke et alternativ å ikke ha bil? Anonymkode: d7805...8b8 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #7 Skrevet 24. september 2019 Bil er dyrt, men har man 2 inntekter fra fulltidsjobb så har man vel budsjettert med at man har råd til det. Det er jo ikke å sammenlikne med å leve på bare studielån eller deltidsinntekt. Jeg utsatte å få bil til jeg og samboer begge hadde full jobb og fikk spart opp litt penger til kjøpesummen, for jeg så jo hvor dyrt det er og hvordan venner med samme jobb som meg hadde lite penger igjen på slutten av måneden. Det eneste jeg kunne se at de brukte mer penger på enn jeg gjør var alkohol og bil.. 20k i bompenger og 40k i bensin var kanskje litt voldsomme beregninger da... og mange kjøper jo biler som er billigere enn 200k eller de låner penger til å kjøpe bil, eller de arver bil. Noen disponerer også biler som foreldre eier og betaler Vi valgte elbil som er mye billigere i drift (billligere å lade hjemme enn å kjøpe bensin, mye billigere i bomringen enn så lenge iallfall. reprasjoner blir nok dyrt på denne også men vi kjøpte helt ny elbil så håper det vil gi mindre vedlikehold de første årene iallfall, eventuelle feil kan gå på garanti kanskje og batteriet bør holde noen år) Med den bilen betaler vi ca. 2500 på billånet i måneden og 1500 på forsikring i måneden. Så det blir bare 2000kr per person. Så er det litt utover dette på årsavgift og sånn. Men likevel ikke de summene du snakker om. Anonymkode: 2a122...b98 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #8 Skrevet 24. september 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er student og har ikke råd. Men synes likevel det er rart familier i jobb har råd til gjerne 2 biler. Koster vel rundt 20 k årlig bare i bompenger. Så kommer bensin på 30-40 k og forsikring på 10-20 k i tillegg. Så har vi selve prisen på bilen som gjerne er 200 k +++. Hvordan kan folk betale dette egentlig? I tillegg til hus, barn, mat og alt annet? Anonymkode: d7805...8b8 Litt feil sunmer. Men ja kjøpte meg ny bil da jeg har 6 mil til jobb. Må ha en pålitelig bil som frakter meg frem og tilbake. Og ja jeg fullfinansierte den over 4 år. Og det gikk helt greit å betale den ned. Nå er den gjeldfri og jeg har kunnet komme meg på jobb hver dag uten problemer, så jeg har jo vunnet og ikke tapt. Vi som ikke bor i storby har ikke et kollektivtilbud som frakter oss til og fra jobb. Anonymkode: ec8c6...274 6
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #9 Skrevet 24. september 2019 De er to om alle utgifter, og bare der er det selvsagt mye penger spart. I tillegg har jeg inntrykk av at de fleste såkalt vellykkede par med hver sin Tesla og alt det andre du nevner har så mye lån at hvis en av dem blir syk eller noe skjer raser hele korthuset. De er fanget i hamsterhjulet og har ikke annet valg enn å fortsette å løpe. Anonymkode: 28210...3ec 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #10 Skrevet 24. september 2019 Tror du må få realitetetssjekke prisene dine. Men vi har råd fordi vi må Anonymkode: 7b895...d15 7
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #11 Skrevet 24. september 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det ikke et alternativ å ikke ha bil? Anonymkode: d7805...8b8 Tja. Jeg for min del liker å ikke bruke halvparten av fritiden på å gå til og fra butikken. For ikke å snakke om jobben! Det blir et liv med sove, gå (og kanskje ta 10 minutter buss. Om jeg er heldig!) Og jobbe. Rekker ikke annet. Tror du virkelig alle hsr gåavstand eller kollektivtilbud tilgjengelig? Det bor folk utafor Oslo...👀 Jeg betaler ca 5000 kr mnd i lån, forsikring og drivstoff. Sjeldent i en bomring. Anonymkode: b9ee9...8ea 8
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #12 Skrevet 24. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: De er to om alle utgifter, og bare der er det selvsagt mye penger spart. I tillegg har jeg inntrykk av at de fleste såkalt vellykkede par med hver sin Tesla og alt det andre du nevner har så mye lån at hvis en av dem blir syk eller noe skjer raser hele korthuset. De er fanget i hamsterhjulet og har ikke annet valg enn å fortsette å løpe. Anonymkode: 28210...3ec Javel? Samboeren min har en tesla, jeg har en Mercedes. Begge bilene er 2018 modeller. Vi har ingen lån på bilene, så hva mener du? Anonymkode: 10687...aa9 4
Anim92 Skrevet 24. september 2019 #13 Skrevet 24. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Javel? Samboeren min har en tesla, jeg har en Mercedes. Begge bilene er 2018 modeller. Vi har ingen lån på bilene, så hva mener du? Anonymkode: 10687...aa9 Dette er ikke heelt normalen for de fleste da. 32
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #14 Skrevet 24. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Javel? Samboeren min har en tesla, jeg har en Mercedes. Begge bilene er 2018 modeller. Vi har ingen lån på bilene, så hva mener du? Anonymkode: 10687...aa9 Og dere er unge, har barn, fin villa og det andre ts nevner? I så fall gjetter jeg at dere har fått med dere mye startkapital hjemmefra. Alle yngre jeg kjenner som ikke er rikmannsbarn og har alt det har lån til over pipa. Anonymkode: 28210...3ec 16
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #15 Skrevet 24. september 2019 11 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor er det ikke et alternativ å ikke ha bil? Anonymkode: d7805...8b8 Her jeg bor er det ikke kollektivtilbud etter klokka 15 på hverdager. For å komme hjem fra jobb, er det da enten å gå (ikke realistisk, hadde tatt meg flere timer), taxi eller bil. Da er bil det eneste alternativet. Anonymkode: 75966...8ea 14
Sliten&kjørt52 Skrevet 24. september 2019 #17 Skrevet 24. september 2019 (endret) Eneste grunn er att billig, enkel kvalitet, les... Gammelt nok til å kjøpe uten lån, -skrur, \ Service sjøl. Edit... Brukte deler når det er fornuftig. a. Endret 24. september 2019 av Sliten&kjørt52 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #18 Skrevet 24. september 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Javel? Samboeren min har en tesla, jeg har en Mercedes. Begge bilene er 2018 modeller. Vi har ingen lån på bilene, så hva mener du? Anonymkode: 10687...aa9 Dere har fått alt av foreldre? Er det ikke kjipt (og flaut) å være voksen og ikke få til noe på egenhånd men isteden løpe til mamma og pappa og be om penger? Anonymkode: d7805...8b8 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #19 Skrevet 24. september 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: De er to om alle utgifter, og bare der er det selvsagt mye penger spart. I tillegg har jeg inntrykk av at de fleste såkalt vellykkede par med hver sin Tesla og alt det andre du nevner har så mye lån at hvis en av dem blir syk eller noe skjer raser hele korthuset. De er fanget i hamsterhjulet og har ikke annet valg enn å fortsette å løpe. Anonymkode: 28210...3ec En Volvo, og en Jaguar, her, hhv 2017 og 2019 modell. Og en liten elbil for bykjøring. Ingen lån på disse. 50% belåningsgrad hus. Hvordan? Kom oss inn på boligmarkedet for 15 år siden. Anonymkode: 6ae88...778 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #20 Skrevet 24. september 2019 De fleste menneskene i Norge bor ikke midt i en storby der det er kollektivtilbud som passer med arbeidstider og barnehage, realiteten er at kollektivtilbudene utenfor byene er så dårlig at det ikke kan kombineres med jobb og alt annet man må gjøre i løpet av en uke. Dette er det mange politikere og byfolk som ikke har peiling på i det hele tatt når de snakker så varmt om miljøtiltak, bompenger og kollektivtilbud. Anonymkode: 041f7...32c 13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå