lady90 Skrevet 24. september 2019 #1 Skrevet 24. september 2019 Har en sønn på 9 år som har sluttet med Sfo. ;år han kommer hjem fra skolen vil han bare spille. Vi er på jobb og får ikke kontrollert det han gjør. Kan selvfølgelig sette på sperre på telefonen,men har ikke gjort det foreløpig. Min sønn må gjøre lekser og spise før han får spille, men når han først spiller så blir han sittende. Han er ikke glad i å lese bøker eller leke. Hva gjør deres barn når de kommer hjem fra skolen? Prøver virkelig å få ham til å gjøre noe annet. Henger han med venner blir det bare spilling da og
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #2 Skrevet 24. september 2019 1 minutt siden, lady90 skrev: Har en sønn på 9 år som har sluttet med Sfo. ;år han kommer hjem fra skolen vil han bare spille. Vi er på jobb og får ikke kontrollert det han gjør. Kan selvfølgelig sette på sperre på telefonen,men har ikke gjort det foreløpig. Min sønn må gjøre lekser og spise før han får spille, men når han først spiller så blir han sittende. Han er ikke glad i å lese bøker eller leke. Hva gjør deres barn når de kommer hjem fra skolen? Prøver virkelig å få ham til å gjøre noe annet. Henger han med venner blir det bare spilling da og Du har jo selv svaret på ditt eget innlegg. SETT SPERRE PÅ MOBILEN! Anonymkode: 3bd55...c03 12
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #3 Skrevet 24. september 2019 Det er vel derfor de fleste som ikke er hjemme etter skoletid har barna så lenge de kan på SFO. Ellers så er det jo å få han igang med en aktivitet utenom rett etter skoletid. Anonymkode: e4ef2...577 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #4 Skrevet 24. september 2019 2 minutter siden, lady90 skrev: Hva gjør deres barn når de kommer hjem fra skolen? Prøver virkelig å få ham til å gjøre noe annet. Henger han med venner blir det bare spilling da og Når de slutter på SFO er det mye spill det går i til vi kommer hjem. De har andre aktiviteter; trening og foreninger etter middag, og jeg synes egentlig det er greit de spiller bare de har gjort lekser og plikter i husholdningen, og det virker jo som det er opplegget hos dere også, Det er dessuten ganske sosialt å spille. Vi er bare nøye med hva barna spiller, og med hvem, men at selve spillingen er et problem etter lekser og andre arbeidsoppgaver, det synes jeg ikke. Anonymkode: b4fbf...e96 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #5 Skrevet 24. september 2019 Jeg ville rett hjem å lese. Bok etter bok. Glemte alt annet. Fikk ikke gjort lekser, glemte trening osv. Men det ble ofte akseptert da, for jeg leste jo. Jeg satt ikke bare foran en skjerm.. Anonymkode: d752f...0cf 5
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #6 Skrevet 24. september 2019 Vi har skjermtid, i tillegg har han fått økt skjermtiden for aktiviteter han deltar på. Utgangspunktet 40 minutter skjermtid hver dag. Siden han spiller fotball og håndball får han 20+20 minutter til med skjermtid, dvs han har 1 time og 20 minutter hver dag (også de dagene det ikke er aktiviteter). Jeg ville funnet noe han må gjøre for å fortjene skjermtiden, noe positivt som både tar opp tiden hans og holder ham unna skjerm noen timer. Lekser må selvsagt gjøres uavhengig. Jeg ser dessverre at det finnes veier rundt dette, han bruker PCer/playstation, ser på ipad sammen med søsteren eller er med venner og ser på deres skjermer. Anonymkode: 32c25...c87 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #7 Skrevet 24. september 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når de slutter på SFO er det mye spill det går i til vi kommer hjem. De har andre aktiviteter; trening og foreninger etter middag, og jeg synes egentlig det er greit de spiller bare de har gjort lekser og plikter i husholdningen, og det virker jo som det er opplegget hos dere også, Det er dessuten ganske sosialt å spille. Vi er bare nøye med hva barna spiller, og med hvem, men at selve spillingen er et problem etter lekser og andre arbeidsoppgaver, det synes jeg ikke. Anonymkode: b4fbf...e96 Det er noe med tiden vi lever i, det har bare blitt sånn. Hjemme er det spilling som er hoverinteressen (ofte) for gutter i denne alderen og eldre. Anonymkode: cb900...677 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 24. september 2019 #8 Skrevet 24. september 2019 Så lenge ungen følger opp lekser, plikter og fritidsaktiviteter så ser jeg ikke problemet.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #9 Skrevet 24. september 2019 Hvor mange timer er det snakk om? Jeg tenker at barn har og godt av å slappe av etter en travel dag på skolen. Tenker og at han like gjerne kan spille til dere kommer, for å så gjøre lekser. men da syns jeg det er skjermtiden han får den dagen... Han Vil jo sikkert spise litt osv og, så tenker tiden begrenser seg selv.. ville hatt krav til aktivitet resten av dagen, holde orden på rommet og slike ting. Anonymkode: 97122...550 5
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #10 Skrevet 24. september 2019 Jeg synes det er OK med spilling etter skoletid og frem til de voksne kommer hjem. Men etterpå, når vi har kommet hjem, er det lekser, middag, og andre aktiviteter. Det med "andre aktiviteter" er litt vanskelig, jeg skulle også gjerne slappet av på sofaen med ipaden etter en lang arbeidsdag, lekser og middagslaging... Men vi prøver å være flinke til å ta med barna på en spasertur på kvelden (til butikken, f.eks, handle inn middag til neste dag), spille et brettspill, eller få dem til å ta en sykkeltur eller noe. Barna våre har to fritidsaktiviteter hver. Så lenge de har dette (fotball og musikk, der de må øve litt hver dag), og gjør lekser bra slik at de henger godt med på skolen, er vi ikke kjempestrenge på spillingen. Anonymkode: 62899...232 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #11 Skrevet 24. september 2019 Barnet bør være ganske disiplinert for å sette seg med lekser og ei sunn brødskive etter skolen, om foreldrene ikke er hjemme. Hvis det var meg, ville jeg nok tillatt spilling til jeg kom hjem, også hjulpet til med lekser da. Blir vanskelig å kontrollere barnet når du ikke er tilstede. Du kan selvfølgelig slette alle spill på tlf hans, men da blir han trolig sittende å se på tv til du kommer hjem. Hva er forskjellen🤷♀️ Anonymkode: 84b0f...c96 2
lady90 Skrevet 24. september 2019 Forfatter #12 Skrevet 24. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvor mange timer er det snakk om? Jeg tenker at barn har og godt av å slappe av etter en travel dag på skolen. Tenker og at han like gjerne kan spille til dere kommer, for å så gjøre lekser. men da syns jeg det er skjermtiden han får den dagen... Han Vil jo sikkert spise litt osv og, så tenker tiden begrenser seg selv.. ville hatt krav til aktivitet resten av dagen, holde orden på rommet og slike ting. Anonymkode: 97122...550 Blir fort 2 timer. Og etter middag har vi samme problematikk. Han vil jo helst bare spille og jeg prøver å få ham til å like andre aktiviteter. Går på fotball da men er bare 1 trening og 1 kamp i uka
Arkana Skrevet 24. september 2019 #13 Skrevet 24. september 2019 Våre spiller også mye når de kommer hjem fra skolen, men vi synes det er greit så lenge lekser er gjort først. De har med venner hjem/er med venner hjem også, men det blir selvsagt mye spilling da også. Det er det barn og ungdom nå interesserer seg for og spillingen er jo også sosial. Jeg er enig med WhisperingWind at så lenge lekser, plikter og fritidsaktiviteter følges opp er det greit at de bruker en del tid på å spille. 1
lady90 Skrevet 24. september 2019 Forfatter #14 Skrevet 24. september 2019 Hvor mye spiller deres hver dag da? Her kan det da fort bli 3-4 timer med den tiden han er hjemme alene
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #15 Skrevet 24. september 2019 Lekser må gjøres før spilling og TV. Sett sperre på alt som er. Når vi kommer fra jobben spiser vi middag før vi går ut og leker/aker/sykler/står på skøyter o.l. Så blir liten tid til å gjøre lekser om kvelden, derfor viktig at de er gjort før middag. Anonymkode: bddfa...0ad
Hactar Skrevet 24. september 2019 #16 Skrevet 24. september 2019 1 time siden, lady90 skrev: Blir fort 2 timer. Og etter middag har vi samme problematikk. Han vil jo helst bare spille og jeg prøver å få ham til å like andre aktiviteter. Går på fotball da men er bare 1 trening og 1 kamp i uka Jeg tenker at det ikke er din jobb å finne på noe som frister mer enn spilling etter middag. Du kan si det ikke blir spilling, og så blir det opp til ham å finne på noe annet. Han vil sikkert kjede seg og klage, men det er sunt å noen ganger måtte finne på noe som krever litt mer innsats før det er gøy. 4
Eliza Doalot Skrevet 25. september 2019 #17 Skrevet 25. september 2019 19 timer siden, WhisperingWind skrev: Så lenge ungen følger opp lekser, plikter og fritidsaktiviteter så ser jeg ikke problemet. Jeg er enig! For meg er det en helt logisk konsekvens at når man har gjort alt man må, er resten av tiden til fri disposisjon. Om jeg kan lære barna mine det, tror jeg at jeg har lært de noe ganske viktig for fremtiden. Det sagt, så er det jo ingenting i veien for å utvide må-begrepet til å gjelde mer enn lekser, for eksempel ved å kreve 30 min fysisk aktivitet hver dag. Jeg er også ganske strikt på at jeg ikke skal måtte mase på dem for at de skal gjøre det de må, da forsvinner iPaden for en stund. Jeg synes en del foreldre er negative til spilling "by default". Jeg skjønner ikke helt det. Jeg sitter av og til sammen med barna mine når de spiller, og er egentlig imponert over hvor mange fornuftige spill de spiller. De spiller også med venner, og det er i høyeste grad en sosial aktivitet, ikke passiv glaning. 2
Chimmy Skrevet 25. september 2019 #18 Skrevet 25. september 2019 19 timer siden, WhisperingWind skrev: Så lenge ungen følger opp lekser, plikter og fritidsaktiviteter så ser jeg ikke problemet. Dette
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #19 Skrevet 25. september 2019 Er en kjempefin hobby som fremmer hjerneaktivitet. Så lenge lekser blir gjort, så er gaming absolutt ikke noe av det verste man kan gjøre. Hvorfor slike som jeg, som brukte all min tid med hode nedi en bok, er positivt, mens en som bruker hjernene enda mer aktivt med gaming, blir sett ned på, er for meg et mysterium. Min hobby ble og er altoppslukende. Så er faktisk kun det man må passe seg for, lære barna å også ha andre intresser. Anonymkode: 4bcaf...e5a 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #20 Skrevet 25. september 2019 Man må se an barnet litt også. Min 4.klassing fikk ikke slutte på SFO nettopp pga dette. Han syntes det var greit på SFO selv om han ikke hadde et stort behov lenger, men da lekte han og var sammen med venner. Hjemme visste jeg det bare ville bli spilling, og for ham (som sliter med impulskontroll i utgangspunktet og lett blir "hekta", han har ADHD) ble løsningen at han gikk på SFO et år til. Jeg visste jo det var akkurat 0% sjanse for at han ville klare å disiplinere seg til å gjøre andre ting, verken før eller etter. Og angående avslapping, så er det vel litt både-og med spilling som med alt annet som krever hjerneaktivitet. Sønnen min opplever selv at han slapper av, men vi rundt ser jo at han er sliten og har lite overskuddsenergi når han har sittet et par timer med spill. Nå høres det ut som jeg er helt imot spilling, noe som ikke stemmer. Begge mine sønner spiller en del og det er helt i orden. Men det er ingen one size fits all-løsning her, noen barn må ha veldig faste regler og følges tett, andre tar instruksjonene enkelt og følger de reglene som er satt, kanskje de ikke trenger å passes på en gang fordi de skjønner det av seg selv. Storebror har vi aldri trengt å følge like tett, han fikk tidlig frihet under ansvar og taklet det utmerket. Men for lillebror ville det vært altfor mye frihet å være hjemme alene med en spillkonsoll i flere timer hver dag, han ville bokstavelig talt ikke rikket seg for å gå på do en gang og vært helt utslitt når vi kom hjem og begynte å mase om lekser og rydding av rom. Så vi unngikk hele problematikken et år til og håper han er litt mer moden til neste år... Anonymkode: 22627...2c1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå