Gjest ii Persille Skrevet 19. mai 2005 #1 Skrevet 19. mai 2005 Aftenposten har en artikkel om dette. Jeg synes det er rett og rimelig at de faktisk må betale det det koster siden inngrepet er basert på religion og ikke av medisinske årsaker. Hvorfor skal det kun være en egenandel her på 75 kr på omskjæring når sterilisering av kvinner koster over 6000 kr?
Gjest asgah Skrevet 19. mai 2005 #2 Skrevet 19. mai 2005 Hvorfor skal det kun være en egenandel her på 75 kr på omskjæring når sterilisering av kvinner koster over 6000 kr? Hva har sterilisering av kvinner med omskjæring å gjøre? Kan du ikke heller sammenligne med en kinobillett? Blir du med i tog for å få til billig omskjæring av kvinner og? Sånn for likestillingens skyld..?
Gjest ii Persille Skrevet 19. mai 2005 #3 Skrevet 19. mai 2005 Det var kun ment som et eksempel på en situasjon hvor man må dekke utgiftene selv. Kunne like godt ha nevnt sterilisering av menn eller noe annet innenfor helsevesenet. Å sammenligne med en kinobillett er mindre relevant siden temaet handler om egenandel kontra det å betale kostnaden for en helsetjeneste som ikke er "nødvendig".
aline Skrevet 19. mai 2005 #4 Skrevet 19. mai 2005 Det som jo er viktig å tenke på her, er hva blir ressultatet/konsekvensen av at man må betale 10.000,- for å omskjære barna sine? vil man betale 10.000,- og ikke mukke? eller vil det bli, som det er vist til i reportasjen, ett marked for illegalt legevirksomhet der guttene blir omskjært på skitne bakrom med usteriliserte kniver av uutdannede mennesker? som de sier, det er ikke mange det er snakk om her, vi har råd til dette for å forhindre slikt. forsåvidt enig i at dette er noe de burde betalt selv, men da må det finnes ett tilbud som er overkommelig for hvermansen, økonomisk. ellers vil det dukke opp "legevirksomhet" som vi vel ikke akkurat ønsker her i landet?
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2005 #5 Skrevet 19. mai 2005 Synes ikke staten skal betale for noenting jeg - uansett
Gjest Bellatrix Skrevet 19. mai 2005 #6 Skrevet 19. mai 2005 Synes ikke staten skal betale for noenting jeg - uansett Da vil nok ikke alt gå bra til slutt.
Brunhilde Skrevet 19. mai 2005 #7 Skrevet 19. mai 2005 Synes ikke staten skal betale for noenting jeg - uansett Så da mener du at jeg skal betale for en eventuell blindtarmsoperasjon? Og for å føde på sykehus? Skal jeg betale for gjenoppliving hvis jeg får hjertestans også? Eller uttrykte du deg litt for bastant?
Gjest Devil's Spawn Skrevet 19. mai 2005 #8 Skrevet 19. mai 2005 Omskjæring, hvis ikke medisinske årsaker, burde ha vært forbudt også for gutter.
Gjest Bellatrix Skrevet 19. mai 2005 #9 Skrevet 19. mai 2005 Så da mener du at jeg skal betale for en eventuell blindtarmsoperasjon? Og for å føde på sykehus? Skal jeg betale for gjenoppliving hvis jeg får hjertestans også? Eller uttrykte du deg litt for bastant? Tja. Hun har da sagt at om folk trenger en livsviktig operasjon og ikke kan betale selv, så får bare dø. :-?
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2005 #10 Skrevet 19. mai 2005 Da vil nok ikke alt gå bra til slutt. Nei, ikke for alle. Og mange mener det blir feil av meg å mene det, for hadde vi ikke hatt en velferdssamfunn hadde jeg vært død i dag. Men jeg mener det likevel, for jeg mener det går an å ha prinsipper som går på tvers av andre ting. Jeg ser alle de negative sidene ved det, er bare uttrykk for min rettferdighetssans
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2005 #11 Skrevet 19. mai 2005 Så da mener du at jeg skal betale for en eventuell blindtarmsoperasjon? Og for å føde på sykehus? Skal jeg betale for gjenoppliving hvis jeg får hjertestans også? Eller uttrykte du deg litt for bastant? Nei, var ikke for bastant. Mener det jeg skrev. Men istedenfor å ta denne diskusjonen på nytt kan man heller søke opp de gamle trådene hvor dette ble diskutert
aline Skrevet 19. mai 2005 #12 Skrevet 19. mai 2005 Nei, ikke for alle. Og mange mener det blir feil av meg å mene det, for hadde vi ikke hatt en velferdssamfunn hadde jeg vært død i dag. Men jeg mener det likevel, for jeg mener det går an å ha prinsipper som går på tvers av andre ting. Jeg ser alle de negative sidene ved det, er bare uttrykk for min rettferdighetssans så du mener det hadde vært bedre med ett system som gjorde at du hadde vært død idag. og ett system som gjør at kvinner som ønsket abort gikk til skitne bakrom og fikk skadet seg for livet pga strikkepinnedamer som fjernet fosteret fordi de ikke hadde råd til skikkelig operasjon. hva slags rettferdighetsssans er det du snakker om, som gjør at den som er født med sølvskje i munnen har råd til å holde seg frisk mens de som ikke er så heldige ikke får hjelp når de er syke dersom de ikke slutter å spise? hva er rettferdig i det?
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2005 #13 Skrevet 19. mai 2005 så du mener det hadde vært bedre med ett system som gjorde at du hadde vært død idag. og ett system som gjør at kvinner som ønsket abort gikk til skitne bakrom og fikk skadet seg for livet pga strikkepinnedamer som fjernet fosteret fordi de ikke hadde råd til skikkelig operasjon. hva slags rettferdighetsssans er det du snakker om, som gjør at den som er født med sølvskje i munnen har råd til å holde seg frisk mens de som ikke er så heldige ikke får hjelp når de er syke dersom de ikke slutter å spise? hva er rettferdig i det? Hva er rettferdig med at en rik mann som har jobbet hardt hele livet må gi bort penger til en ussel døgenikt som aldri har gjort annet enn å drikke bort pengene sine?
waco Skrevet 19. mai 2005 #14 Skrevet 19. mai 2005 Omskjæring' date=' hvis ikke medisinske årsaker, burde ha vært forbudt også for gutter.[/quote'] Så man burde ikke velge selv? Om jeg vil bli kvitt armen min er vel det mitt problem?
waco Skrevet 19. mai 2005 #15 Skrevet 19. mai 2005 hva er rettferdig i det? På et hospital i manila må man ved inngangen betale tyve dollar i depositum som utgifter til begravelsen i tilfelle du dør.
waco Skrevet 19. mai 2005 #16 Skrevet 19. mai 2005 Hva er rettferdig med at en rik mann som har jobbet hardt hele livet må gi bort penger til en ussel døgenikt som aldri har gjort annet enn å drikke bort pengene sine? Jada, det er stor forskjell på kong salomo og jørgen hattemaker,- og pengene man beriker seg på hele livet, mens andre lider nød, kan man jo ta meg seg i grava
aline Skrevet 19. mai 2005 #17 Skrevet 19. mai 2005 Hva er rettferdig med at en rik mann som har jobbet hardt hele livet må gi bort penger til en ussel døgenikt som aldri har gjort annet enn å drikke bort pengene sine? det er ikke rettferdig, men han betaler også slik at dersom han endag mister alt og trenger hjelp, så får han det. uansett hvor mye eller lite han har klart å spare før han evt mister alt. klarer du svare på mitt spørsmål? det ville faktisk være ett større problem for landet dersom din "rettferdighet" ble gjennomført en om en rik mann må betale for en døgnedikt. men du ønsker ikke ett godt velferdssamfunn?
aline Skrevet 19. mai 2005 #18 Skrevet 19. mai 2005 På et hospital i manila må man ved inngangen betale tyve dollar i depositum som utgifter til begravelsen i tilfelle du dør. og andre steder tar ikke i mot deg uansett hvor dødssyk du er, dersom du ikke har rett forsikring. da sendes du døende ut igjen. er det det som er ønsket for norge? dette vil selvsagt gå hardest ut over hardtjobbende, lavtlønnede mennesker, men de regnes vel også som døgndikter da eller? siden de ikke tjener bedre?
Gjest Devil's Spawn Skrevet 19. mai 2005 #19 Skrevet 19. mai 2005 Så man burde ikke velge selv? Om jeg vil bli kvitt armen min er vel det mitt problem? Ikke hvis mora mi hadde tvunget meg som baby eller guttunge, slik som artikkelen beskriver.
waco Skrevet 19. mai 2005 #20 Skrevet 19. mai 2005 Ikke hvis mora mi hadde tvunget meg som baby eller guttunge, slik som artikkelen beskriver. Jeg forstår forskjellen. Man bør faktisk være ytterst forsiktig med å operere barn med mindre det er høyst nødvendig. når barnet blir eldre for han/hun bestemme selv, enten det er å omskjære seg eller få påsydd jomfruhinne... norske damer tar jo 18000 silikonoperasjoner på fem år, - og har dermed stjålet ressurser fra det øvrige helsevesen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå