Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

jeg har tenkt å lage spiselige hjemmelagde julegaver i år, men må begynne tidlig med dette da jeg er på jobb døgnet rundt i desember.. 

Jeg skal lage marsipan, sjokoladekuler, brente mandler, karameller, granola, bounty, kjeks og kokoskuler med sjokolade.  Er det noen som vet om jeg kan lage dette i slutten av oktober hvis jeg lagrer dette i tette bokser og i kjøleskap frem til det skal gis bort? 

Takker for svar :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørtes litt tidlig ut spør du meg🤔

Anonymkode: 7b618...6c8

• Liker 1
Skrevet

Marsipankuler med sjokoladeovertrekk holder seg i hvert fall godt. Men dersom du har tenkt å tilsette noe i marsipanen, kan smaken tape seg med tiden.

Anonymkode: 1004c...804

• Liker 3
Skrevet

Det du kan (og faktisk også bør lage så tidlig som i slutten av oktober) er engelsk fruktkake. Den skal ha seg en solid 'hikkas' (sherry, whiskeymadeira eller portvin) med jevne mellomrom helt frem til julaften så den er ikke hverken egnet for folk som ikke tåler alkohol eller for barn.

Masse oppskrifter rundt om kring på nettet.

Anonymkode: ceeec...051

• Liker 2
Skrevet

Jeg har passet på å lage en del syltetøy når frukt har vært billig på butikken. Aprikos med vanilje, plomme med kanel, eplekompott, rabarbrakompott osv. Passer på å vaske og sterilisere glassene skikkelig, så holder syltetøyet seg i mange måneder. 

Så det er mitt tips om du vil starte nå. Du kan bruke frosne bær også, siden bærsesongen er over nå. 

• Liker 1
Skrevet

Brente mandler holder seg hvertfall. Det er jo bare sukker og mandler. Samme med karameller, mye sukker. Det konserverer. Hvis du skal lage marsipan selv er min erfaring at den kan bli litt tørr. 

• Liker 1
Skrevet

Takk for at dere tar dere tid til å svare 😀 Begynner med litt mandler og karameller jeg da tenker jeg. Og rocky road som består av sjokolade og peanøtter kan jeg også sikkert starte med så lenge det får stå kjølig. 🤗 

Kan vel hende du har rett i marsipanen, så den venter jeg litt med for å være sikker 😁

Skrevet

Bare pass på at de brente mandlene oppbevares i en helt tett boks (ikke cellofanposer) da sukker tiltrekker seg fuktighet fra luften, og da vil de bli seige. 

Kos deg masse! Gleder meg til å begynne selv, men tror jeg drøyer den litt til. 

• Liker 1
Skrevet

Hørtes tidlig ut, syns jeg! Men for ting som skal fryses eller konserveres er det jo supert. Syltetøy av diverse slag, likør kanskje? Ellers ville jeg ikke tatt sjansen, hadde ikke føltes noe stas å gi vekk tre måneder gammel konfekt... 

Anonymkode: e8a6f...4d2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...