AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #1 Skrevet 24. september 2019 Hei, jeg skal hjelpe moren min som har en tomt som er arvet. Aner ikke hvordan man skal gå frem, hun har gitt det hele opp tror jeg, men jeg vet jo det kan ligge penger i den hvis man bare vet hvordan man går frem? Per nå er det bare granskog der, ergo ingen vann/kloakk, bare masse skog. Så spørsmålet mitt er: Hva skal vi begynne med, og hvordan gå frem? Er dette veldig kostbart? Håper på svar. Jente 28 Anonymkode: c8914...dba
A-hunter Skrevet 24. september 2019 #2 Skrevet 24. september 2019 Det kommer an på veldig mye, fra kommuneplan til eventuelle reguleringsplaner, størrelse osv. En advokat eller en takstmann vil kunne bistå i å komme et steg videre. 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #3 Skrevet 24. september 2019 Det er kostbart, du bør heller kontakte et ferdighusfirma så de fikser alt,både med søknader til kommunen,salg av tomt mm. Du tjener mer på å ordne alt selv,men det nytter dessverre ikke hvis du er blakk. koster fort mange titusener å gjøre ei tomt klar. Er det i en by med bra priser ,så lønner det seg, er tomteprisen lav må du vurdere. Anonymkode: de8cb...9ab 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #4 Skrevet 24. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er kostbart, du bør heller kontakte et ferdighusfirma så de fikser alt,både med søknader til kommunen,salg av tomt mm. Du tjener mer på å ordne alt selv,men det nytter dessverre ikke hvis du er blakk. koster fort mange titusener å gjøre ei tomt klar. Er det i en by med bra priser ,så lønner det seg, er tomteprisen lav må du vurdere. Anonymkode: de8cb...9ab Men hjelper det om vi rydder tomten selv? altså hogger ned trær osv Anonymkode: c8914...dba
newman01 Skrevet 24. september 2019 #5 Skrevet 24. september 2019 Først må du sjekke i reguleringsplanen om det er tillatt med boliger i det aktuelle området. Det er ikke bare å hogge ned skog og plante et hus i Norge... De som jobber i den lokale kommuneadministrasjonen kan hjelpe deg. Plan- og bygningsetaten er et fint sted å starte. Dersom du må gjennom en endring av eksisterende reguleringsplan ligger ofte gebyrene på 20'000-30'000 pr 2000m2 tomt. Hver eneste kommune har forskjellige takster og priser. Oppegård har et gebyrtak på 1'255'000kr for reguleringssaker Men som sagt, det avhenger veldig av hvor du bor, hva som skal gjøres, og hvilket område tomta ligger i.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #6 Skrevet 25. september 2019 Du kan jo ta et møte med kommunen for å forstå hva som kreves for å evt kunne bygge på tomta. Og så kan du ta kontakt med en megler for salg av tomta, om det viser seg at det er mulig å bygge på tomta. Rydding av skog har (ca) ingenting å si. Anonymkode: aece2...069
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå