Gå til innhold

Vektøkning som bivirkning pga antidepressiva?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest i dag

Hei!

Jeg går på Citalopram, og har gjort det i et halvt år nå. For litt siden veide jeg meg, og oppdaget at jeg har gått opp nesten ti kg på like lang tid som jeg har gått på disse tablettene. Det er absolutt mulig at det ikke er en bivirkning, men det er litt rart siden jeg ikke har hatt noen særlig endring i hverken kosthold eller treningsmengde. Lurte derfor på om det er noen som har opplevd det samme?

Og kanskje viktigst av alt:

Går kiloene bort igjen etter at jeg slutter på de? Er på nedtrapping nå.

Citalopram er visst det samme som Desital og Cipramil, det fant jeg ut etter å ha lest litt på felleskatalogen.no, hvis noen bruker disse mener jeg.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hjelprn

Tror kanskje ikke det er tablettene som gjør det, men det faktum at du har det bedre med deg selv. Jeg bruker cipramil. Min "normal"vekt har økt med 10kg. Jeg vet ikke om det er tablettene som er grunnen. Jeg har også sluttet å røyke, regner med de siste 5kg er pga det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øyeblikket er jeg på nedtrapping på Cipramil (skal begynne på Zoloft i stedet) og jeg har merket det samme som deg, vekten har økt litt. Ikke mye, men jeg merker det jo.

Jeg vet ikke om det er pillene som gjør det, men en av bivirkningene når det gjelder anti-depressiva er jo vektøkning, det står mest sannsynligvis i papirfolden om bivirkninger osv. Noen går ned i vekt, noen går opp i vekt og noen forholder seg på den opprinnelige vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Formosiss

Antidepressiva kan gjøre dette. Min mor var før i tiden slanks om en fele, men har i lange tider gått på anti-depressiva og lignende, og har lagt på seg ditto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spacegirl

Jeg har brukt Cipramil, og gikk opp ganske mange kilo da. Nå har jeg byttet til Cipralex og er på vei ned i vekt igjen, selv om Cipralex ifølge legen skal være ganske likt Cipramil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk opp 10 - 15 kg. etter at jeg begynte å ta Fontex og de sitter dessverre som spikret... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1
Jeg gikk opp 10 - 15 kg. etter at jeg begynte å ta Fontex og de sitter dessverre som spikret... :(

Har du sluttet med dem da?

Merkelig at bivirkninger ikke går over da, ,men sånn er det vel bare.. Vektøkningen dere har opplevd kan jo kanskje skyldes at dere har blitt i bedre humør og fått matlyst på grunn av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Cipralex i et par år og har ikke opplevd noen særlig vektøkning, 3-4 kg kanskje. Men jeg tror det kommer av at jeg har det bedre med meg selv nå, enn da jeg begynte med tablettene.

Jeg var undervektig, så for meg har ikke vektøkningen vært noen "krise", jeg trengte å legge på meg noen kilo.

Cipralex har samme virkestoff som Cipramil, sa legen min, men bivirkningene er færre eller lettere med Cipralex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sluttet med dem da?

Merkelig at bivirkninger ikke går over da, ,men sånn er det vel bare.. Vektøkningen dere har opplevd kan jo kanskje skyldes at dere har blitt i bedre humør og fått matlyst på grunn av det?

Nei, men jeg bruker laveste dose nå. Jeg har forsøkt å kutte ut to ganger, men har blitt nødt til å begynne med dem igjen. Jeg har ikke gått ned noe i vekt i de periodene jeg har kuttet dem ut, men det tar kanskje tid? Jeg er også veldig interessert i å vite om kiloene forsvinner når man har kuttet ut medisinen over lang tid? Det var en tråd om dette en gang, og der skrev de fleste at kiloene hadde kommet for å bli...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er vann som utgjør de kiloene du har lagt på deg så nei, kommer de ikke til å gå vekk når du slutter på medisinen.

Uansett hvordan man legger på seg, naturlig eller medisinsk, så går de kiloene ikke bare bort. Fettet må slankes vekk som alt annet fett, det er ikke noe spesielt fett fordi de har kommet via anti-depressiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tidligere kjent som anne

Går på cipralex, som er akuratt det samme som cipramil(samme virkestoff, forskjellige distibutører). Jeg har gått på dette to ganger. Første gangen jeg brukte dette så gikk jeg ned 10 kg på 3 måneder. Så sluttet jeg siden jeg har vanskelig for å huske tabl. (Vet at det er dumt). Et år senere måtte jeg begynne på nytt, og på disse 4 månedene har jeg gått opp 15 kg.

Den første perioden jeg var deppa, så klarte jeg ikke å få i meg mat, konstant kvalm. Og denne andre perioden så har jeg trøstespist veldig mye.

Så jeg tror at det mange faktorer som spiller inn på vektøkning, når man går på antidepresiva...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk utskrevet citalopram igår, mot depresjoner. Første gang jeg er borti noe slikt. Har vært litt kvalm i det siste, men idag (etter min første tablett) har jeg vært skikkelig kvalm. Fikk høre dette er en (midlertidig) bivirkning og at det er best å ta pillene i forbindelse med måltid. Hva er deres erfaringer? Hvor fort går dette over?

"Godt" å se at det er andre her på KG som sliter med det samme, og at jeg ikke er alene!

Er ellers interessert i å høre om deres erfaringer av citalopram og liknende produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest efeksor

jeg begynte m cipramil for over 2 år siden. Den hjalp en stund, men så fikk j tilbakefall. Den fratok meg nattesøvnen totalt. Når d gjelder bivirkningene r de mest hyppig i starten. Husker ikke men de første ukene etter opptrapping syns j å minnes. Men vektøkningen den ser ikke ut til å stabilisere seg dessverre. Har gått på efeksor i et halvt år nå og jeg kombinerer dem med tolvon som skal hjelpe meg med søvnen. Det virker bra. Eneste er at jeg er veldig tørr i munnen og legger på meg masse. Også har jeg endel sure oppstøt ogsånt.

Men er glad disse hjelpmidlene eksisterer. Vet ikke hvor jeg hadde vært idag hvis ikke. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spacegirl
Jeg fikk utskrevet citalopram igår, mot depresjoner. Første gang jeg er borti noe slikt. Har vært litt kvalm i det siste, men idag (etter min første tablett) har jeg vært skikkelig kvalm. Fikk høre dette er en (midlertidig) bivirkning og at det er best å ta pillene i forbindelse med måltid. Hva er deres erfaringer? Hvor fort går dette over?

"Godt" å se at det er andre her på KG som sliter med det samme, og at jeg ikke er alene!

Er ellers interessert i å høre om deres erfaringer av citalopram og liknende produkter.

Etter det jeg har erfart, går bivirkningene over etter 2-3 uker. Jeg ble også kvalm til å begynne med. Jeg ble også veldig tørr i munnen, jeg skalv på hendene pluss at jeg fikk seksuelle problemer (umulig å få orgasme). Men alt dette gikk over, og nå er jeg bare glad for at jeg ikke sluttet med tablettene for jeg har fått det MYE bedre enn jeg hadde det før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Cipralex i 1/2 år, og den eneste bivirkningen jeg har opplevd er vektøkning. Gått opp 5 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...