Gå til innhold

Venninna mi stresser meg når det kommer til barns venner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har barn i samme førsteklasse og jeg blir tullete om dagen. Hun er heeelt vill på at det er så viktig at barnet hennes og mitt skal leke med de to mest populære barna, vi må arrangere lektreff både hverdag o jf helg, vi må planlegge halloween, vi må planlegge å feire bursdag samtidig fordi barna våre har samme måned, alle må bli invitert og vi skal ha de kuleste lekene, vi må på alle arrangement som fins i byen, jeg må for gudsskyld bake og stå på når det blir cup osv osv osv. CHILL DOWN! Måtte jeg si til henne her om dagen. De er bare førsteklassinger. Vet du hva hun svarte " det er vanskelig for barn å danne vennskap og det er vanskelig å holde på vennskap" Altså.. Er det jeg som er for avslappet? Ja, jeg ordner slik at barnet mitt har en playdatebi ny og ne, jeg er med på en del som skjer og barnet mitt har to aktiviteter i uka hvor han er sammen med venner. Skulle tro det var nok. Jeg vil ha familietid også! Hun mener jo nesten det er galskap at jeg tar med barnet på hytta to helger måneden. Er det jeg som er for chill eller er hun i overkant stresset over at barna hennes skal ha så mange venner og det må skje noe hele tiden og spesielt hver helg. Jeg får nesten ikke puste når hun begynner å prate om sånt. Vi kan da vel ikke tilrettelegge alt for barna hele tiden?? De må vel også kunne få senke skuldrene og ikke gjøre så mye hele tiden. Hun mener også at "det er på tide" at vi starter med overnattinger på helg. Kjære vene, skal jeg ha huset fullt av andres barn på helg og nå da.. Knskjeb er jeg sær, men man må få plass til familieliv med foreldre og søsken også... Dagen utblåsning!! 😅🙈

Anonymkode: d614e...7e3

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du høres ut som de fleste mødre. Spør henne om hun ønsker å bli oppfattet som den masete og intense moren? 

Venner kommer og går i den alderen der 😁

• Liker 15
Skrevet

Jeg har og ei venninne som er sånn.  Jeg har vært rolig hele tiden og aldri stresset. Mitt barn har funnet sine venner, de kan fint ha dager der de ikke er sosiale. Og dager der de er super sosiale. Folk er forskjellige, og jeg er mer som deg, jeg tror mine barn er som meg. Merker at mine fint kan kjede seg og ha rolige dager, mens hennes må ha besøk, planer og action hele tiden. 

Jeg tror en gyllen middelvei er fint. Man hjelper barna med å tilrettelegge og bygge vennskap, man inviterer på besøk og følger opp lekeavtaler, men man kan ikke stresse ned det. Vennskap må komme naturlig. 

Anonymkode: 359dc...af7

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har og ei venninne som er sånn.  Jeg har vært rolig hele tiden og aldri stresset. Mitt barn har funnet sine venner, de kan fint ha dager der de ikke er sosiale. Og dager der de er super sosiale. Folk er forskjellige, og jeg er mer som deg, jeg tror mine barn er som meg. Merker at mine fint kan kjede seg og ha rolige dager, mens hennes må ha besøk, planer og action hele tiden. 

Jeg tror en gyllen middelvei er fint. Man hjelper barna med å tilrettelegge og bygge vennskap, man inviterer på besøk og følger opp lekeavtaler, men man kan ikke stresse ned det. Vennskap må komme naturlig. 

Anonymkode: 359dc...af7

Godt å høre at vi er flere som ikke stresser oss i hjel.. 🙂 - ts

Skrevet
7 minutter siden, Sokkar skrev:

Du høres ut som de fleste mødre. Spør henne om hun ønsker å bli oppfattet som den masete og intense moren? 

Venner kommer og går i den alderen der 😁

Det tenker jeg også, at venner kommer og går, og at man kan ikke tilrette legge alt hele tiden, barna blir da slitne de også når det må skje ting heeeeele tiden.. - ts

Skrevet

Hørtes too much ut. Selv har jeg akkurat født så er lenge til jeg trenger å bekymre meg om dette😅

Men jeg tenker at barn som oftest ordner dette selv. Selvfølgelig skal man hjelpe til og tilrettelegge for at de skal få være sammen på fritiden. Her bor vi på landet så vi må hente og bringe. Jeg vokste opp i byggefelt og vi gikk ofte hjem til hverandre etter skolen, spiste brødmat og gjorde lekser. Lekte osv. Noen ganger gikk vi hjem til middag og ble hjemme, andre ganger gikk vi ut igjen, og ofte ble vi invitert på middag hos de vi var hos. Det var veldig avslappet da.

Nå vet jeg ikke hvordan dere bor, men jeg ville spurt barnet mitt om hvem de er venner med og så vært behjelpelig med å hente og bringe. Barn vil oftere være sosiale enn hos voksne, så ville latt dem være med venner hver dag, men jeg ville ikke lagt en stor plan rundt det hele som venninna di gjør. Bare sette dem av og la dem leke:)

Ps. Ville ikke tenkt at barna skulle være med de «populære», for en grusom tankegang av venninna di:( jeg ville latt barna være med dem de liker å leke med OG spurt barna mine hvem er det som er alene i friminuttene- og så invitert disse også når det passet.

Ps. Jeg er lærer og hadde jeg hørt at noen av foreldrene spekulerte i å la barna sine kun være med de «populære» så hadde jeg steila. Det gjør vondt i hjertet. Det er en hel del barn som går alene, og bygdedyret er ofte grunnen. Barn blir sett på som rare, teite, skitne, frekke, osv kun basert på hvordan foreldrene oppfattes. Ryktene går basert på hvordan foreldrene er. «Han var alltid en pøbel på skolen. Blir spennende å se om Per er lik». «Moren til Kari er ikke akkurat særlig renslig, har du sett bilen de kjører? Og en genseren med ketchup på? Stakkars Kari har ofte så fett hår, stakkars jente med sånne foreldre». Og ingen gjør noe; alle snakker drit. Popularitet går dessverre i arv. Gi alle barna en sjanse. 

Anonymkode: c35fa...cbb

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hørtes too much ut. Selv har jeg akkurat født så er lenge til jeg trenger å bekymre meg om dette😅

Men jeg tenker at barn som oftest ordner dette selv. Selvfølgelig skal man hjelpe til og tilrettelegge for at de skal få være sammen på fritiden. Her bor vi på landet så vi må hente og bringe. Jeg vokste opp i byggefelt og vi gikk ofte hjem til hverandre etter skolen, spiste brødmat og gjorde lekser. Lekte osv. Noen ganger gikk vi hjem til middag og ble hjemme, andre ganger gikk vi ut igjen, og ofte ble vi invitert på middag hos de vi var hos. Det var veldig avslappet da.

Nå vet jeg ikke hvordan dere bor, men jeg ville spurt barnet mitt om hvem de er venner med og så vært behjelpelig med å hente og bringe. Barn vil oftere være sosiale enn hos voksne, så ville latt dem være med venner hver dag, men jeg ville ikke lagt en stor plan rundt det hele som venninna di gjør. Bare sette dem av og la dem leke:)

Ps. Ville ikke tenkt at barna skulle være med de «populære», for en grusom tankegang av venninna di:( jeg ville latt barna være med dem de liker å leke med OG spurt barna mine hvem er det som er alene i friminuttene- og så invitert disse også når det passet.

Ps. Jeg er lærer og hadde jeg hørt at noen av foreldrene spekulerte i å la barna sine kun være med de «populære» så hadde jeg steila. Det gjør vondt i hjertet. Det er en hel del barn som går alene, og bygdedyret er ofte grunnen. Barn blir sett på som rare, teite, skitne, frekke, osv kun basert på hvordan foreldrene oppfattes. Ryktene går basert på hvordan foreldrene er. «Han var alltid en pøbel på skolen. Blir spennende å se om Per er lik». «Moren til Kari er ikke akkurat særlig renslig, har du sett bilen de kjører? Og en genseren med ketchup på? Stakkars Kari har ofte så fett hår, stakkars jente med sånne foreldre». Og ingen gjør noe; alle snakker drit. Popularitet går dessverre i arv. Gi alle barna en sjanse. 

Ja, jeg syns også det er helt usmakelig at hun snakker om de populære barna osv. Æsj. Tebk å sette slike merkelapper på små barn. Hun er en streber og jeg er sliten. Vi har vært venner siden vi var 7 år gamle så ikke lett å kutte ut heller. Men det er all alltid noe. Vi må gjøre sånn og sånn. Hun er livredd for at barnet sitt skal bli upopulært. - ts

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde ei venninne som var sånn en gang i tida. Det endte med at hele bygda holdt seg unna dem til slutt. De stoppet å svare på meldinger og telefoner, og ingen snakket til henne på butikken lenger. De orka rett og slett ikke et evig mas og gnål.

Anonymkode: 7a335...b87

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har barn i samme førsteklasse og jeg blir tullete om dagen. Hun er heeelt vill på at det er så viktig at barnet hennes og mitt skal leke med de to mest populære barna, vi må arrangere lektreff både hverdag o jf helg, vi må planlegge halloween, vi må planlegge å feire bursdag samtidig fordi barna våre har samme måned, alle må bli invitert og vi skal ha de kuleste lekene, vi må på alle arrangement som fins i byen, jeg må for gudsskyld bake og stå på når det blir cup osv osv osv. CHILL DOWN! Måtte jeg si til henne her om dagen. De er bare førsteklassinger. Vet du hva hun svarte " det er vanskelig for barn å danne vennskap og det er vanskelig å holde på vennskap" Altså.. Er det jeg som er for avslappet? Ja, jeg ordner slik at barnet mitt har en playdatebi ny og ne, jeg er med på en del som skjer og barnet mitt har to aktiviteter i uka hvor han er sammen med venner. Skulle tro det var nok. Jeg vil ha familietid også! Hun mener jo nesten det er galskap at jeg tar med barnet på hytta to helger måneden. Er det jeg som er for chill eller er hun i overkant stresset over at barna hennes skal ha så mange venner og det må skje noe hele tiden og spesielt hver helg. Jeg får nesten ikke puste når hun begynner å prate om sånt. Vi kan da vel ikke tilrettelegge alt for barna hele tiden?? De må vel også kunne få senke skuldrene og ikke gjøre så mye hele tiden. Hun mener også at "det er på tide" at vi starter med overnattinger på helg. Kjære vene, skal jeg ha huset fullt av andres barn på helg og nå da.. Knskjeb er jeg sær, men man må få plass til familieliv med foreldre og søsken også... Dagen utblåsning!! 😅🙈

Hvorfor har hun så mye påvirkning på din familie da? Jeg hadde blitt koko om noen skulle komme å kontrollere at jeg bakte og at barnet mitt var hos den og den kompisen eller veninnen, at de var på aktiviteter sammen og at de feirer bursdag i lag...Gjør folk slik mot meg så stiller jeg meg helt på bakbeina. blir så sykt sliten av sånt 

Anonymkode: 3fdf1...140

• Liker 3
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, jeg syns også det er helt usmakelig at hun snakker om de populære barna osv. Æsj. Tebk å sette slike merkelapper på små barn. Hun er en streber og jeg er sliten. Vi har vært venner siden vi var 7 år gamle så ikke lett å kutte ut heller. Men det er all alltid noe. Vi må gjøre sånn og sånn. Hun er livredd for at barnet sitt skal bli upopulært. - ts

Du høres i hvert fall veldig oppegående og omtenksom ut, så tror det skal gå helt bra med ditt barn:) Alle er vel redde sine barn skal falle utenfor, men den beste måten å unngå det på er å snakke godt om alle og la være å sette merkelapper på diverse familier. Barn er litt som hunder, de ordner seg selv oftest, men av og til  må man veilede dem😅 

Slitsomt med strebervenninne, hadde sikkert vært lurt å satt ned foten og bedt henne roe seg, men jeg hadde nok slitt å si i fra selv... 😕 kanskje bare finne på unnskyldninger heller;P

• Liker 1
Skrevet

Moren min var også omtrent på denne måten!      

Hun maste stadig på andres foreldre om at deres unger skulle komme på besøk til oss / meg. I tillegg ønsket hun at jeg hele tiden skulle stikke på overnattingsbesøk eller lignende til flere andre jevnaldrende barn. 

Alt dette førte bare til at flere andre voksne (og deres barn) ble ganske irriterte på oss....       

Anonymkode: c44fc...e4e

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Moren min var også omtrent på denne måten!      

Hun maste stadig på andres foreldre om at deres unger skulle komme på besøk til oss / meg. I tillegg ønsket hun at jeg hele tiden skulle stikke på overnattingsbesøk eller lignende til flere andre jevnaldrende barn

Alt dette førte bare til at flere andre voksne (og deres barn) ble ganske irriterte på oss....       

Dette er vel vanlig? Å invitere mener jeg

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette er vel vanlig? Å invitere mener jeg

Men moren min maste hele tiden, selv om flere andre foreldre forsøkte å avfeie henne om at de ikke hadde tid, hadde andre planer, eller lignende.

I tillegg ble det etter hvert snakk om dette i skolegården. En medelev snakket om at min mor hadde mast på hennes foreldre i en ukes tid (eller hva det nå var) og en annen elev kunne for eksempel si at "å ja, hun maste på pappaen min også!" eller lignende. Dersom andre foreldre (og / eller barna deres) ikke likte alt dette evige maset, så nytter det selvfølgelig ikke at moren min forsøkte å nærmest presse meg sammen med flere andre jevnaldrende.

• Liker 1
Skrevet

Hun stresser, så ikke heng deg på hennes ønsker.

Venner kommer og går opp gjennom hele barne- og ungdomsskolen. La barna dine være venner og leke med de barna de selv ønsker å være sammen med. Det er sånn gode vennskap knyttes. Og at du gir barna dine opplevelser med å dra på hytta er bare positivt. Barn har bruk for å kunne slappe av innimellom og faktisk ha god familietid.

Min datter går nå på videregående, og flere av de vennene hun hadde i 1. klasse er ikke lenger hennes nære venner. De forandret seg opp gjennom årene på skolen og fikk egne interesser. Jeg har aldri presset henne i noen som helst retning. Hun var ikke av de "populære" som du sier, men hadde en trygg vennebase som endret seg litt etterhvert som årene gikk. De vennene hun fortsatt har (og faktisk et par av de har hun hatt siden 1. klasse) er de virkelig gode vennene hennes. Hun ble sliten av alt "drama" som var mellom de populære og hadde heller ikke noe ønske om å være der selv.

Så la barna dine finne ut av dette selv. Oppmuntre heller til besøk og overnatting med de vennene hun selv ytrer ønske om å være sammen med.

Du høres ut som en trygg og god mor som vil det beste for barnet ditt.

• Liker 1
Skrevet

Hun høres såpass sliten ut at hun hadde jeg kuttet ut tvert, på tross av at vennskapet deres har vart så lenge.

Jeg hadde ikke orka å ha kontakt med henne.

Anonymkode: cf53f...ae4

Skrevet

Blir sliten og oppgitt bare av å høre om dette

Anonymkode: c11ca...d9e

Skrevet

Tror du må sette foten ned ts 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...