Gå til innhold

Skal kjøpe vår første bolig! Trenger råd og hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi er et par i 20-årene som skal kjøpe vår første bolig. Alt med banken er ordnet, vi får selvsagt ikke lån på flere millioner, men akkurat nok til at vi kan klare å finne en ok bolig. 

Vi har funnet en bolig som virker veldig grei, men greia er at vi må klare å få den til 1,7 for at vi skal slippe å tømme BSU kontoene våre. Prisantydning er på 1,95 og den har vært ute på markedet i snart 1 mnd og det er kun vi som har meldt interesse. Tror dere vi har sjangs til å få den til den prisen? 

Vi kan få lån opp til 1,85 fra banken, men da må vi tømme BSU kontoene våre. (Får ikke mer fra banken siden fellesutgifter er på 4300kr i mnd) Hvis han ikke vil godta 1,7 burde vi gå opp i pris og tømme BSU eller bare takke nei til boligen og lete videre? 

Håper dette var forståelig! Synes dette er utrolig vanskelig, så dersom noen har noen gode råd så setter jeg stooor pris på det! 

Endret av blomaden
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har noen tips? 😅

Skrevet

KAn dere i mange år sette inn på BSU-kontoene? dvs. de er ikke fulle? Og hvor mange år er det evt. til dere er 34 år? Hvis dere har mye igjen av BSU-kontoen og fylle opp og mange år til 34 år vil jeg å forsøkt å beholde BSU.

Hvilket market kjøper dere i? Kommer det mange tilsvarende leiligheter på markedet? Dette er vil jo avgjørde om dere bør go all in eller ikke.

Det er iallefall ingenting i veien for å gi bud på både 1,6 og 1,7 for leiligheten, det verste som skjer er at han ikke aksepterer det :) Vær litt tøff hvis dere vet dere er de eneste som er interessert. Legg inn bud på 1,6 og prøv å forhandle dere til 1,7. Hvid dere må litt til opp er jeg sikker på at dere kan argumentere for banken om at det er kjempelurt at dere heller får noen 10-tusen ekstra i lån enn at dere tømmer BSU.

• Liker 2
Skrevet

Er det ikke bedre å tømme BSU kontiene og ta opp mindre lån?

Hva er gevinsten av å sitte med penger på BSU etter at dere har kjøpt bolig?

Anonymkode: 8ddd5...1f4

• Liker 5
Skrevet

Har dere økonomi til å fortsette å fylle BSU? Hvis det blir vanskelig, er det like greit å ha mindre i lån. Lån er aldri god økonomi. 

Hva dere byr for boligen, bestemmer dere selv. Begynn på 1,6, og se an reaksjonen. Og, si takk for praten, hvis dere må over hva dere ønsker å betale for prospektet. Så enkelt! Det kommer alltid nye boliger for salg.

• Liker 2
Skrevet

Om vedkommende er villig til å gå ned i pris avhenger av om vedkommende har hast med å selge, eller må selge. 

Hadde heller tømt bsu-kontoen, og mindre lån. Lånet skal jo tilbakebetales også.

Men det er bare å legge inn bud på det dere ønsker, gjerne litt under, så får dere beskjed om fra megler om selger godtar det eller om selger kommer med motbud. 

Lykke til!

Anonymkode: 31310...526

• Liker 1
Skrevet

Tror og ha hørt at det går å bruke pengene på bsu kontoen til sikkerhet i lånet uten å ta ut pengene, men at de står på konto videre slik at dere kan spare videre. Pengene på denne kontoen kan man jo ikke bare ta ut selv når man ønsker. Da må man til banken.

Anonymkode: 014fd...208

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror og ha hørt at det går å bruke pengene på bsu kontoen til sikkerhet i lånet uten å ta ut pengene, men at de står på konto videre slik at dere kan spare videre. Pengene på denne kontoen kan man jo ikke bare ta ut selv når man ønsker. Da må man til banken.

Hvordan tenker du her? 

Selger skal ha hele kjøpesummen overført til meglers konto før overdragelse, så hele kjøpesummen må overføres til megler uansett hvor pengene kommer fra. 

Til TS: Med fellesutgifter på 4300 kr/mnd så ville jeg sjekket med megler hva borettslaget/sameiet har lagt til grunn vedr. økning/reduksjon i fellesutgifter de nærmeste 5 årene.

• Liker 1
Skrevet

Hva er galt med alle dere som sier at lån er ulurt og at det må tilbakebetales? 

Når man får boliglån til 2,5-3% rente, og man får 4% rente på BSU sier meget enkel matematikk at LÅN LØNNER SEG! På toppen av det hele får hver av dem 20% skattelette på de pengene de setter inn på BSU. Hvilken idiot anbefaler å knærte BSU? Slik markedet er idag er det lønnsomt med lån. 

Ellers høres det litt ut som en liten regelrytter i banken deres. BSU kan brukes som sikkerhet for lån, uten å knekke kontoen. Den regelen ble justert i 2018. Sånn sett skulle ikke bankens lånevilje endres under forutsetning om bruk av BSU-kontoer

• Liker 6
Skrevet

En måned ute på markedet er ikke så lenge. Ser her jeg bor, i en ganske sentral bydel i Bergen, at noen boliger står betraktelig lengre. Men de selges til slutt, og som hovedregel til nært opp mot prisantydning, og noen ganger over. Hva dere legger inn av bud bestemmer dere selvsagt selv, men det er lurt å ha et realistisk forhold til egen økonomi, og ta utgangspunkt i prisantydning. I dette tilfellet ville jeg også undersøkt om det er noen rehabiliteringsplaner på gang (antar det er en borettslagsbolig siden du nevner felleskostnad). Felleskostnaden var ikke så høy, så da er det kanskje ikke så høy restgjeld? Ofte da borettslag ser seg råd til nytt lån, og dermed økt felleskostnad. 

Selv ville jeg ha beholdt BSU kontoen. Gode renter + skattefradrag. 

Anonymkode: ad101...0fa

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke bedre å tømme BSU kontiene og ta opp mindre lån?

Hva er gevinsten av å sitte med penger på BSU etter at dere har kjøpt bolig?

Det er mye lavere rente på boliglån enn BSU konto -> penger rett i lomma

Hvis BSU kontoen ikke er full, og man er under 34 er det dessuten gunstig å fortsatt kunne spare i bsu pga skattefordel

Skrevet

By 1.7. Si det er det dere max kan gi. Så er det opp til selger

Anonymkode: 26757...273

Skrevet

1 mnd på markedet er ikke lenge. Tviler på dere får den til 250 000 under prisantydning. 

Anonymkode: 8d521...419

• Liker 5
Skrevet

Ikke tøm alt av sparepenger. Husk at dere skal ha penger igjen til møblering, en bufferkonto med nok til minst en mndutgifter og gjerne litt til uforutsette utgifter. 
Ha is i magen, godtar han ikke budet så ber dere om motbud. Er motbudet takst så takker dere pent nei. Fortsett å se etter andre boliger, plutselig dukker det opp noe bedre. Og ligger denne boligen fortsatt til salgs 1, 2 mnd etter han avslo budet deres så gir dere det samme budet på nytt.

Anonymkode: ac20e...b38

• Liker 2
Skrevet

Vi fikk akkurat ordnet finansieringsbevis og får låne summen på BSU av banken, mot at de har sikkerhet i BSU-kontoen. Er ikke dette en mulighet? Lånet er på 2,8 i rente og BSU er på 3,8, så det lønner seg jo uansett 

Anonymkode: d50de...c7e

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi fikk akkurat ordnet finansieringsbevis og får låne summen på BSU av banken, mot at de har sikkerhet i BSU-kontoen. Er ikke dette en mulighet? Lånet er på 2,8 i rente og BSU er på 3,8, så det lønner seg jo uansett 

Altså reelt sett har vi mer enn 15% av egenkapitalen. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Altså reelt sett har vi mer enn 15% av egenkapitalen. 

Mindre blir det😅

Skrevet

Siden TS nevner husleien er det tydeligvis betjeningsevnen og ikke EK som setter en begrensning på lånet de kan få på denne leiligheten. Det hjelper ikke å ta sikkerhet i en BSUkonto hvis de ikke har råd til å betjene både boliglån og husleie...

Anonymkode: 17a73...05c

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker alltid å sjekke hvorfor ingen andre legger inn bud på boligen. Er det feil, mangler, annet jeg ikke har oppdaget ved første øyekast? Dette kan du bruke i en forhandlingssituasjon. Husk også at dere kan sitte med samme problem når dere skal selge. 

Hvor mye annet er det å velge i på markedet? Som en annen sier, en måned er ikke nødvendigvis lenge. Noen steder i Norge tar det betydelig lengre tid å få solgt en bolig. 

Jeg ville heller ikke lagt meg for lavt i bud. Selger kan ta det som en fornærmelse og rett og slett bli tverr i en forhandling. Om han i det hele tatt er villig til å forhandle. 

Anonymkode: 304fa...345

• Liker 2
Skrevet
På 24.9.2019 den 9.02, AnonymBruker skrev:

Ja, det går. Jeg har nettopp fått lån og de tok pant i BSU sånn at jeg fortsatt får spart opp i fire år til. 

Da får man jo selvfølgelig høyere lånesum, for de trekker jo ikke i fra egenkapitalen når den ikke skal brukes enda. 

Anonymkode: e2ed4...580

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...