Gå til innhold

Oppkast pga spist for mye, barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

sønnen min heiv innpå 7 pannekaker i rekordfart i går til middag, etter 10 min fikk han ekstremt vondt i magen. Ikke så rart da han bare er 7 år og ikke pleier å spise så mye. 

Han lå på sofaen i 2t med mageknip, før han kastet opp. Var helt syke mengder most pannekake som kom opp🙈var så mye at jeg skjønner hvorfor han har hatt vondt. Han kastet opp 2 ganger til etter det. Mageknipen forsvant en time etter siste oppkast. 

Jeg er ganske så bestemt på at det er pga mengden mat han kastet opp. Hadde han vært småsyk i utgangspunktet hadde han ikke spist så mye. Jeg holder han hjemme fra skolen i dag. Er imot å sende barna på skolen før de skal, men samtidlige helt sikker på at han bare overspiste. 

Men hva tenker dere? Overspising eller omgangssyken? 

Opplevd lignende? 

Anonymkode: 4bce1...528

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Overspising. Eg hadde sendt beskjed til lærar og sendt han på skule. 

Born brukar å fortelle at dei har kasta opp, og då blir du uglesett dersom du ikkje har forklart i forkant.

• Liker 6
Skrevet

Det er ikke alltid man er småsyk før man får omgangssyken, den kan komme fort på. Og barn er ofte ikke så flinke til å kjenne igjen tegn på omgangssyke. Man er jo ikke smådårlig og brygger så lenge på en omgangssyke, som man kan gjøre med feks forkjølelse. At han var dårlig 2 timer før han kasta opp kan jo og være sykdom, ikke overspising. 

Det ser alltid mye ut når man kaster opp, husk på at det er ikke bare maten som kommer opp igjen, men magesyre og væske.

Anonymkode: 0c24c...ea5

• Liker 6
Skrevet

Og forresten, går det omgangssyke rundt dere nå? Er det flere i klassen eller i omgangskretsen som har det?

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og forresten, går det omgangssyke rundt dere nå? Er det flere i klassen eller i omgangskretsen som har det?

Nei ingen rundt oss med omgangssyken

ts

Skrevet

Det høres ut som overspising, men det er vanskelig å vite sikkert med omgangssyken. Sønnen min kastet opp en gang i bilen på svingete veier etter å ha spist en del søtt. Var helt sikker på at han var bilsyk, for det ble med den ene gangen, og han var i helt fin form både før og etter. Men 2 dager senere kastet vi opp både jeg og faren.

Anonymkode: 88f26...33d

Skrevet

Det kan like gjerne være laktoseintoleranse. Pleier han å drikke noe særlig ren melk eller spise noe særlig yoghurt? 

Anonymkode: e42d9...c98

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan like gjerne være laktoseintoleranse. Pleier han å drikke noe særlig ren melk eller spise noe særlig yoghurt? 

Anonymkode: e42d9...c98

Ja han drikker melk uten problemer, så er nok ikke det😊

Skrevet

Hvorfor lar du han forspise seg så til de grader?

Anonymkode: bf985...808

• Liker 9
Skrevet

Ikke send på skole, 48 timers regelen skal holdes uansett når det er oppkast!

Anonymkode: 7b892...515

• Liker 3
Skrevet

Hos oss har det akkurat begynt å dukke opp omgangssyke nå, så jeg ville nok mistenkt det og holdt barnet hjemme de vanlige to dagene. Det er liksom starten på den sesongen nå, dessverre. Og som noen nevner over, omgangssyke kan komme "helt ut av det blå" for barn, er min erfaring i alle fall.

Dette _høres_ dog like mye ut som overspising, og du kjenner ditt barn best så du må nesten kjenne selv på hva du tror er mest sannsynlig. Er det overspising så er det jo ikke smittsomt :)

Skrevet

Høres ut som overspising. Ingen plager før han glefset i seg store mengder mat, vondt etterpå, oppkast, og så fin igjen - overspising :)

Anonymkode: 56f07...a2e

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at oppkastet hadde kommet litt nærmere middagen hvis det kun skyldtes overspising. 2 timer med mageknip, etterfulgt av oppkast ikke bare én gang - men tre- høres ut som virus, ikke overspising. Flott at du holder ham hjemme fra skolen idag!

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor lar du han forspise seg så til de grader?

Anonymkode: bf985...808

Jeg var ikke der når barna skulle spise, han og søsteren fikk begynne før oss andre da de var så sultne. Var kok derfor de kastet innpå begge to, og ble en liten Konkurranse

Skrevet

Eldste her har overspist og kastet opp et par ganger, og da kommer det ganske umiddelbart etter inntak av mat. Vi har etter hvert satt begrensninger på matinntaket, da vi vet hvor grensa hans går for det. Men jeg har og overspist selv og vært skikkelig dårlig i timesvis, og føler da at det som regel øker på et par tre timer før det roer seg. Det som gjør meg mest usikker her, er at han kastet opp flere ganger. Overspising = en oppkast sånn jeg kjenner det. 

Anonymkode: 2c574...3bc

Skrevet

Jeg overspiste et par ganger som barn, kastet da opp en del timer etter at jeg hadde spist (kastet opp etter leggetid). Men kastet bare opp en gang. Så jeg mener også at det egentlig høres ut som overspising, men litt usikker siden han kastet opp flere ganger...

Anonymkode: 6876b...ec6

Skrevet

Jeg får alltid sultfølelse før magen slår seg vrang ved omgangssyke. Da minstemor fikk i februar i år spise hun MASSE til kveldsmat, virket veldig sulten, spydde to timene senere og var syk en hel uke. Så omgangssyken kan være årsak til at han spiste mye. Hold han hjemme i 48 timer! 

Anonymkode: 5811e...84a

Skrevet

Det er vanskelig å vite om det er overspisingen eller om det er virus,med tanke på at alle mennesker reagerer forskjellig. Jeg for min del, har en tendens til å overspise rett før oppkastsyka slår ut. Som brukeren over meg sier, så blir jeg helt umettelig, og i tillegg ekstremt fysen på usunn mat.

Anonymkode: 639bc...132

• Liker 1
Skrevet

Omgangssyke lukter råttent, det gjør ikke overspising. 

Anonymkode: e07d3...3d5

• Liker 1
Skrevet

Ts her

En liten oppdatering: var overspising som gjorde han så dårlig. Hadde det vært omgangssyken hadde jeg blitt syk, da jeg lå og småkysset han på kinnet og trøstet han når han hadde så vondt. Og søsteren på 10 drakk av samme kopp. Vi hadde vært dårlig nå hvis han hadde hatt omgangssyken. Men godt å vite at man kan bli sååååå dårlig av for mye mat. Også må jeg slutte å lage så gode pannekaker🤪og passe på neste gang😀

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...