AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #1 Skrevet 24. september 2019 Trenger ikke være langt altså, bare lurer på hvordan prosessen var fra første møte til henvisning offentlig. Hvor lang tid det tok før din gynekolog/lege henviste deg, og hva som ble forsøkt som løsning før henvisning? Anonymkode: cc3fa...a56
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #2 Skrevet 24. september 2019 Har gått fast til gyn pga celleforandringer, etter å ha prøvd i 1,5 år sa jeg til henne at jeg ville henvises til ivf. Hun undersøkte meg å fant PCO og tegn på endometriose. Hun sendte meg og mannen på samtlige blodprøver på fürst i juli samt sædprøve av mannen. I august ble henvisningen sendt inn og i september fikk vi brev i posten om innkalling til forsamtale. I desember var vi på forsamtale på Ullevål. Der gikk de gjennom prosessen og hvilke medisiner som gjorde hva, litt om ventetid og priser samt medisinrefusjon. Skulle egentlig ha oppstart av medisiner i februar men pga Riksen rotet med journaler og misforstod en kommentar i journalen ble det utsatt til mars. Holder fortsatt på og har hatt 3 forsøk og ett avbrutt. Anonymkode: bdbe0...172
VeronicaAmanda Skrevet 28. september 2019 #3 Skrevet 28. september 2019 Jeg fikk privat klinikk til å ta alle blodprøver og sæd-prøve, de henviste oss til offentlig søskenforsøk på Riksen i Juni. Var på samtaletime for oppstart på torsdag denne uka. Begynner på medisiner allerede den 14/10. Er ferdig utredet fra tidligere med både hysteroskopi-lapraskopi-celleprøver og alle blodprøver. Ingen «unormale funn» og blir betegnet som uforklarlig barnløs.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #4 Skrevet 28. september 2019 På 24.9.2019 den 7.18, AnonymBruker skrev: Trenger ikke være langt altså, bare lurer på hvordan prosessen var fra første møte til henvisning offentlig. Hvor lang tid det tok før din gynekolog/lege henviste deg, og hva som ble forsøkt som løsning før henvisning? Anonymkode: cc3fa...a56 Dessverre har de åpnet for søskenforsøk, så køene kommer til å bli lenger og lenger. Anonymkode: ece55...4dc 1
VeronicaAmanda Skrevet 28. september 2019 #5 Skrevet 28. september 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dessverre har de åpnet for søskenforsøk, så køene kommer til å bli lenger og lenger. Anonymkode: ece55...4dc Dessverre? Det ble litt brutalt synes nå jeg. Handler om å stille seg i kø for å få hjelp. Som jeg skriver over er vi henvist til søskenforsøk. I juni ble henvisningen sendt. Hadde samtaletime for 3 dager siden, og begynner allerede før neste syklus😊 Er mye større kapasitet enn før, så køene er ikke blitt lengre fikk vi beskjed om😊 Det som tar tid gjerne er selve utredningen.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #6 Skrevet 28. september 2019 29 minutter siden, VeronicaAmanda skrev: Dessverre? Det ble litt brutalt synes nå jeg. Handler om å stille seg i kø for å få hjelp. Som jeg skriver over er vi henvist til søskenforsøk. I juni ble henvisningen sendt. Hadde samtaletime for 3 dager siden, og begynner allerede før neste syklus😊 Er mye større kapasitet enn før, så køene er ikke blitt lengre fikk vi beskjed om😊 Det som tar tid gjerne er selve utredningen. Personlig håper jeg ihvertfall at de stenger for søskenforsøk. Men nå går vel flere og flere privat uansett, så da kan heller de fattige gå offentlig. Anonymkode: ece55...4dc 1
VeronicaAmanda Skrevet 28. september 2019 #7 Skrevet 28. september 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Personlig håper jeg ihvertfall at de stenger for søskenforsøk. Men nå går vel flere og flere privat uansett, så da kan heller de fattige gå offentlig. Anonymkode: ece55...4dc Ordet «fattig» kan du spare deg for. Privat er gjerne for de privilegerte eller de som ikke ser en annen utvei. Men å stenge for søskenforsøk er jeg imot. Er en sorg det også, å ikke få flere barn når man har et oppriktig ønske om det. «Alle» kan ta seg et lån i dagens samfunn for å gå privat, men jeg er oppriktig lettet at vi slipper det nå. Gir det offentlige en sjans og håper vi lykkes på disse 3 fersk forsøkene vi er blitt invilget♥️🤞🏻🍀 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #8 Skrevet 28. september 2019 7 minutter siden, VeronicaAmanda skrev: Ordet «fattig» kan du spare deg for. Privat er gjerne for de privilegerte eller de som ikke ser en annen utvei. Men å stenge for søskenforsøk er jeg imot. Er en sorg det også, å ikke få flere barn når man har et oppriktig ønske om det. «Alle» kan ta seg et lån i dagens samfunn for å gå privat, men jeg er oppriktig lettet at vi slipper det nå. Gir det offentlige en sjans og håper vi lykkes på disse 3 fersk forsøkene vi er blitt invilget♥️🤞🏻🍀 Og hvis dere ikke lykkes på de 3 forsøkene, kommer dere til å gå privat da? Eller er økonomien så dårlig at ønsket om barn kommer i annen rekke? Anonymkode: ece55...4dc 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #9 Skrevet 28. september 2019 Vi endte opp privat av flere grunner, men prosessen hadde vært lik (bare forskjellig mottaker på henvisningen): Kort samtale med fastlegen om når vi sluttet med prevensjon, at vi hadde prøvd 1.5 år, registrering av høyde og vekt, og at jeg hadde litt lange og uregelmessige sykluser med varierende grad av symptomer (og at jeg mistenkte anovulatoriske sykluser). Mannen var hos sin fastlege og tok sædprøve. Tok ikke blodprøver, siden de skal tas på riktig tidspunkt i syklus og det er litt forskjellig hva de ulike stedene vil ha, så det ble overlatt til de vi endte opp hos. Anonymkode: 0f9d1...6f9
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #10 Skrevet 28. september 2019 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Personlig håper jeg ihvertfall at de stenger for søskenforsøk. Men nå går vel flere og flere privat uansett, så da kan heller de fattige gå offentlig. Anonymkode: ece55...4dc Nå er det ikke så interessant hva du mener eller håper. Ts spør om informasjon om prosessen mot offentlig ivf. Anonymkode: 4abbc...da2 1
VeronicaAmanda Skrevet 28. september 2019 #11 Skrevet 28. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Og hvis dere ikke lykkes på de 3 forsøkene, kommer dere til å gå privat da? Eller er økonomien så dårlig at ønsket om barn kommer i annen rekke? Fy så ondskapsfull du er. Du må virkelig kose deg der du sitter å spyr ut så mye ondskap🤮🤬
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #12 Skrevet 28. september 2019 Akkurat nå, VeronicaAmanda skrev: 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hvis dere ikke lykkes på de 3 forsøkene, kommer dere til å gå privat da? Eller er økonomien så dårlig at ønsket om barn kommer i annen rekke? Fy så ondskapsfull du er. Du må virkelig kose deg der du sitter å spyr ut så mye ondskap🤮🤬 Stilte deg et spørsmål, men forstår det slik at du ikke ønsker å svare. Anonymkode: ece55...4dc
VeronicaAmanda Skrevet 28. september 2019 #13 Skrevet 28. september 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er det ikke så interessant hva du mener eller håper. Ts spør om informasjon om prosessen mot offentlig ivf. Anonymkode: 4abbc...da2 Enig😊 Prosessen handler gjerne om utredning. Be fastlegen din henvise dere til nærmeste «fertilitets tilbud» På Østlandet er det Riksen eller Porsgrunn? Jeg selv måtte for flere år siden igjennom både lapraskopi for gjennomskylling av eggledere og for å se etter sammenvoksninger/arrvev i og rundt livmor og eggledere, og hysteroskopi for å sjekke livmor (for å utelukke cyster eller lign) Blodprøver må taes spesielle dager i syklus pga hormoner. Så må mannen ta sæd-prøve. Er en lang prosess. Men ikke alle må igjennom alt. Lykke til 😊🍀🤞🏻♥️
tuppa Skrevet 28. september 2019 #14 Skrevet 28. september 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Dessverre har de åpnet for søskenforsøk, så køene kommer til å bli lenger og lenger. Anonymkode: ece55...4dc Hvem er alle dere som sitter her på KG og ikke kan unne folk søskenforsøk? Jeg er i IVF-køen selv, men jeg har aldri tenkt at de som gjør søskenforsøk frarøver meg min mulighet til å få barn! Jeg syns det er flott å ha muligheten til å få hjelp uansett hvordan forutsetninger man har. 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #15 Skrevet 28. september 2019 Prosessen startet hos fastlegen som overhodet ikke var interessert i å hjelpe ettersom han mente friske unge kvinner ikke kunne ha problemer med å få barn. Vi dro til privat lege som tok gu. Fikk konstatert PCOS og fikk pergotime. Det hjalp dessverre ikke. Ble henvist til kikkhullsoperasjon hvor de fant en hel masse som resulterte i ny kikkhullsoperasjon. Deretter ble det prøverørsforsøk. Det tok omtrent tre år. Anonymkode: 8e651...f99
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #16 Skrevet 28. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Prosessen startet hos fastlegen som overhodet ikke var interessert i å hjelpe ettersom han mente friske unge kvinner ikke kunne ha problemer med å få barn. Vi dro til privat lege som tok gu. Fikk konstatert PCOS og fikk pergotime. Det hjalp dessverre ikke. Ble henvist til kikkhullsoperasjon hvor de fant en hel masse som resulterte i ny kikkhullsoperasjon. Deretter ble det prøverørsforsøk. Det tok omtrent tre år. Anonymkode: 8e651...f99 Hvordan gikk det da? Ingenting er verre enn leger som ikke tar en seriøst! Anonymkode: cc3fa...a56
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #17 Skrevet 28. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvordan gikk det da? Ingenting er verre enn leger som ikke tar en seriøst! Anonymkode: cc3fa...a56 Det gikk greit, men vi måtte gå privat fordi ting tok veldig lang tid. Vi var gjennom mye feiling og prøving med forsøkene før vi endelig fikk et lite barn. Anonymkode: 8e651...f99
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #18 Skrevet 28. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det gikk greit, men vi måtte gå privat fordi ting tok veldig lang tid. Vi var gjennom mye feiling og prøving med forsøkene før vi endelig fikk et lite barn. Anonymkode: 8e651...f99 Godt å høre det gikk bra til slutt❤️Fortjent! Anonymkode: cc3fa...a56
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #19 Skrevet 28. september 2019 2 timer siden, tuppa skrev: Hvem er alle dere som sitter her på KG og ikke kan unne folk søskenforsøk? Jeg er i IVF-køen selv, men jeg har aldri tenkt at de som gjør søskenforsøk frarøver meg min mulighet til å få barn! Jeg syns det er flott å ha muligheten til å få hjelp uansett hvordan forutsetninger man har. Helt enig! Bare å overse slikt! Anonymkode: cc3fa...a56 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #20 Skrevet 28. september 2019 Gikk til fastlegen etter 6 mnd uten eggløsning/mens etter ppilleslutt. Ble henvist til gynekolog som kunne se at jeg hadde PCOS. Fikk tabletter og oppfølging hos gynekolog. Etter 1 år på tabletter ble jeg henvist til IVF. Før jeg begynte på tablettene leverte mannen sædprøve hos gynekologen. Ble gravid mens jeg ventet så har ikke vært gjennom IVF Anonymkode: ec5ae...73c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå