AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #1 Del Skrevet 23. september 2019 Har lagd en sparekonto til barnet før faren for foreldreansvar ,kontoen står i barnets navn, men er det mulighet barnefaren finner utav denne kontoen? Han jobber ikke.. så det er bare jeg som legger inn penger der.. og syns der er litt dumt når man er alene mor og ønsker på en måte å ha sin egen konto til barnet som (gave) når hun blir større, Hvordan kan jeg i tilfelle lage en til sparekonto som far ikke for tilgang i? må jeg bytte navn på barne kontoen? Anonymkode: 36af8...936 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kflu Skrevet 23. september 2019 #2 Del Skrevet 23. september 2019 Så lenge han ikke står på disposisjonsrett så er du trygg. Du kan sjekke det på kontoen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #3 Del Skrevet 24. september 2019 Jeg sørget for å sperre en av mitt barns kontoer slik at kun jeg hadde disposisjonsrett frem til barnet var 18 år. I etterkant en genistrek og det sparte barnet mitt for å "miste" penger til far.... Anonymkode: 78744...2cd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persia Skrevet 24. september 2019 #4 Del Skrevet 24. september 2019 Ha kontoer for sparing til barna i ditt navn. Da kan ingen røre dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #5 Del Skrevet 24. september 2019 34 minutter siden, Persia said: Ha kontoer for sparing til barna i ditt navn. Da kan ingen røre dem. Anbefaler dette også pga søknad om stipend senere i tid osv. Pluss - mange attenåringer er håpløse når det kommer til å plutselig få tilgang på mye penger.. Lønner seg å ha pengene i eget navn slik at de kan gis bort øremerket kjøp av bolig etc. Anonymkode: 3ab5d...04b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WhisperingWind Skrevet 24. september 2019 #6 Del Skrevet 24. september 2019 Jepp. Her står alt i mitt navn. Fordeler mht stipend etc også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #7 Del Skrevet 24. september 2019 1 time siden, WhisperingWind skrev: Jepp. Her står alt i mitt navn. Fordeler mht stipend etc også. så jeg bare bytter navnet til henne i med navn? Anonymkode: 36af8...936 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #8 Del Skrevet 24. september 2019 med mitt navn* Anonymkode: 36af8...936 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #9 Del Skrevet 24. september 2019 står konto eier i hennes navn hvordan får jeg bytte dette? Anonymkode: 36af8...936 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persia Skrevet 24. september 2019 #10 Del Skrevet 24. september 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: står konto eier i hennes navn hvordan får jeg bytte dette? Anonymkode: 36af8...936 Opprett en ny konto i ditt navn og overfør pengene dit Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pillarguri Skrevet 24. september 2019 #11 Del Skrevet 24. september 2019 Siden du har disposisjonsrett til denne kontoen så kan du jo bare ta ut pengene derfra og opprette en ny konto i ditt navn. I tillegg må du være obs på at penger som står i barns navn, og tilhører barn, kan bli gjenstand for overformynderiets interesse hvis beløpet blir stort nok. Se vedlagte link. http://overformynderi.no/unnga-mens-du-sparer/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WhisperingWind Skrevet 24. september 2019 #12 Del Skrevet 24. september 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: med mitt navn* Anonymkode: 36af8...936 Du oppretter en supersparekonto i ditt navn. Dropp barnesparekonto. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #13 Del Skrevet 24. september 2019 1 minutt siden, Persia skrev: Opprett en ny konto i ditt navn og overfør pengene dit Helt enig. Da kan du gi pengene til ditt barn når du mener at hun/han er moden for det. Har gjort det samme selv. Mitt barn får pengene når bolig skal finansieres. Anonymkode: 49917...cbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #14 Del Skrevet 24. september 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: så jeg bare bytter navnet til henne i med navn? Anonymkode: 36af8...936 Nei.Det går ikke an å endre navn på en bankkonto. Du må opprette en egen sparekonto i din egen bank. De to bankene jeg har vært kunde i, har hatt muligheten til å navngi hver enkelt konto du har med det navnet du vil. Jeg opprettet en sparekonto i min bank til sønnen min, navnga den "Tores sparekonto", og så overførte jeg alle sparepengene fra kontoen som sto i hans navn og over på meg, til den navngitte kontoen. Dette gjorde jeg før han ble 18, mens jeg fremdeles hadde råderetten pga han var barn. Så du må opprette en egen konto i ditt navn, merke den med noe som skiller den fra dine andre, f.eks. "Annes sparekonto" også føre over pengene dit. Barnets gamle sparekonto kan du bare la stå eller slette/si opp. Det vil antagelig være litt renter til gode der. Dette vil bli bokført inn på konto ved nyttår. Men sier du den opp, lurer jeg på om de bokføres med en gang, husker ikke helt. Anonymkode: d4df6...053 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
#MM# Skrevet 24. september 2019 #15 Del Skrevet 24. september 2019 Det beste er å spare i eget navn til ditt barn, gjerne aksjefondkonto. På ingen måte vil barnefar kunne vite noe om dette, med mindre du/barnet nevner det. Men han vil aldri ha rett til pengene eller innsyn til konto. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WhisperingWind Skrevet 24. september 2019 #16 Del Skrevet 24. september 2019 2 timer siden, #MM# skrev: Det beste er å spare i eget navn til ditt barn, gjerne aksjefondkonto. På ingen måte vil barnefar kunne vite noe om dette, med mindre du/barnet nevner det. Men han vil aldri ha rett til pengene eller innsyn til konto. Ja, det er lurt. Vi har en superspar, en aksjefondssparing og en «brukskonto» til løpende utgifter til klær etc. Alt i mitt navn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå