AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #1 Skrevet 23. september 2019 Og man er veldig usikker på om denne er noe bra fordi man har hatt mye fravær. Hva gjør man da? Det er sykemeldt fravær. Hvor mye har de lov å si? Anonymkode: f6c25...d2a
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #2 Skrevet 23. september 2019 Regner med det er i en ansettelsesprosess til ny jobb og ikke at du har begynt i den nye jobben? Hvis de ber om å få snakke med nåværende leder og du sier nei, så insinuerer det at du har noe å skjule, hvilket ikke er bra for din del. Det er veldig dyrt å ansette noen med mye fravær, uansett om det er egenmelding eller sykemelding. Er det en grunn til det som nå er over, f.eks trafikkulykke eller kreftbehandling så kunne det vært greit å sagt at du har vært gjennom en sykdomperiode som nå er over, og at du ikke regner med å ha noe særlig fravær i fremtiden. Da er det jo ikke sikkert nåværende leder sier noe om det heller. Er du en av dem som tar en-to uker flere ganger i året av diverse diffuse årsaker så er jo det litt verre. Sånn egentlig har de ikke lov å spørre direkte om sykefravær (les gjerne her litt ned på siden https://www.arbeidsrettsadvokater.no/ansettelse/jobbintervju-hvilke-sporsmal-kan-arbeidsgiver-stille/), men min erfaring etter å ha vært referanse for svært mange personer, er at de fleste spør om det i skjulte vendinger likevel. Og er det noen som ikke har fravær så sier man jo det (Nils er aldri vekke så han drar lasset hos oss, eller Nina kommer alltid på jobb og har ikke fravær, så hun er du heldig å få som ansatt). Hintes det om fravær og leder ikke sier noe om lite fravær, så tenker man såklart det motsatte. Egentlig har de ikke lov å si noe, men å gå rudt grøten er de fleste god på. Anonymkode: d716b...9a7
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #3 Skrevet 23. september 2019 Regner med det er i en ansettelsesprosess til ny jobb og ikke at du har begynt i den nye jobben? Hvis de ber om å få snakke med nåværende leder og du sier nei, så insinuerer det at du har noe å skjule, hvilket ikke er bra for din del. Det er veldig dyrt å ansette noen med mye fravær, uansett om det er egenmelding eller sykemelding. Er det en grunn til det som nå er over, f.eks trafikkulykke eller kreftbehandling så kunne det vært greit å sagt at du har vært gjennom en sykdomperiode som nå er over, og at du ikke regner med å ha noe særlig fravær i fremtiden. Da er det jo ikke sikkert nåværende leder sier noe om det heller. Er du en av dem som tar en-to uker flere ganger i året av diverse diffuse årsaker så er jo det litt verre. Sånn egentlig har de ikke lov å spørre direkte om sykefravær (les gjerne her litt ned på siden https://www.arbeidsrettsadvokater.no/ansettelse/jobbintervju-hvilke-sporsmal-kan-arbeidsgiver-stille/), men min erfaring etter å ha vært referanse for svært mange personer, er at de fleste spør om det i skjulte vendinger likevel. Og er det noen som ikke har fravær så sier man jo det (Nils er aldri vekke så han drar lasset hos oss, eller Nina kommer alltid på jobb og har ikke fravær, så hun er du heldig å få som ansatt). Hintes det om fravær og leder ikke sier noe om lite fravær, så tenker man såklart det motsatte. Egentlig har de ikke lov å si noe, men å gå rudt grøten er de fleste god på. Anonymkode: d716b...9a7
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #4 Skrevet 23. september 2019 Sånn er det. Vi spør alltid om å snakke med nåværende leder når vi ansetter. De som nekter det blir ikke ansatt. Kun opplevd én gang at noen nektet, og hun hadde noe å skjule for hun hadde ikke vært ærlig med oss, så bra at vi oppdaget det. Anonymkode: 920da...71c 1
Surriball Skrevet 23. september 2019 #5 Skrevet 23. september 2019 Jeg synes det er en merkelig praksis at man skal snakke med nåværende leder, for da annonserer man jo at man har tenkt å slutte. Det vil ikke jeg, for da blir det dårlig stemning på jobb. D. Så om man ikke får jobben så har man strengt tatt bare sagt "jeg vil vekk" til sjefen uten å få noe for det... 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #6 Skrevet 23. september 2019 Vi ber aldri om å få snakke med nåværende leder, og jeg har aldri blitt spurt om det når jeg har søkt stillinger. Jeg ville svart tvert nei. Man er jo aldri garantert å få jobben, og når de først har ringt nåværende leder, vet jo hen at du ønsker deg bort. Jeg ville bare svart at du ikke ønsker å bruke nåværende leder som referanse, for du ønsker ikke å være åpen om at du er i jobbsøkermodus. Anonymkode: 93bcf...a90 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #7 Skrevet 24. september 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Sånn er det. Vi spør alltid om å snakke med nåværende leder når vi ansetter. De som nekter det blir ikke ansatt. Kun opplevd én gang at noen nektet, og hun hadde noe å skjule for hun hadde ikke vært ærlig med oss, så bra at vi oppdaget det. Anonymkode: 920da...71c Jeg har vært på noen intervju oppover og alltid fått tilbud om jobben, store krevende stillinger. Aldri til dags dato blitt spurt om at de kan snakke med nåværende leder. Og det har jeg heler aldri spurt om når jeg har intervjuet folk og ønsker referanser. Får du ikke jobben da så risikerer du dårlig stemning, sjef som vet du muligens er på vei bort. Useriøst kaller jeg slikt, og liten mangel på respekt for søkeren Anonymkode: ebe84...f75 4
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #8 Skrevet 24. september 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Regner med det er i en ansettelsesprosess til ny jobb og ikke at du har begynt i den nye jobben? Hvis de ber om å få snakke med nåværende leder og du sier nei, så insinuerer det at du har noe å skjule, hvilket ikke er bra for din del. Det er veldig dyrt å ansette noen med mye fravær, uansett om det er egenmelding eller sykemelding. Er det en grunn til det som nå er over, f.eks trafikkulykke eller kreftbehandling så kunne det vært greit å sagt at du har vært gjennom en sykdomperiode som nå er over, og at du ikke regner med å ha noe særlig fravær i fremtiden. Da er det jo ikke sikkert nåværende leder sier noe om det heller. Er du en av dem som tar en-to uker flere ganger i året av diverse diffuse årsaker så er jo det litt verre. Sånn egentlig har de ikke lov å spørre direkte om sykefravær (les gjerne her litt ned på siden https://www.arbeidsrettsadvokater.no/ansettelse/jobbintervju-hvilke-sporsmal-kan-arbeidsgiver-stille/), men min erfaring etter å ha vært referanse for svært mange personer, er at de fleste spør om det i skjulte vendinger likevel. Og er det noen som ikke har fravær så sier man jo det (Nils er aldri vekke så han drar lasset hos oss, eller Nina kommer alltid på jobb og har ikke fravær, så hun er du heldig å få som ansatt). Hintes det om fravær og leder ikke sier noe om lite fravær, så tenker man såklart det motsatte. Egentlig har de ikke lov å si noe, men å gå rudt grøten er de fleste god på. Anonymkode: d716b...9a7 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Sånn er det. Vi spør alltid om å snakke med nåværende leder når vi ansetter. De som nekter det blir ikke ansatt. Kun opplevd én gang at noen nektet, og hun hadde noe å skjule for hun hadde ikke vært ærlig med oss, så bra at vi oppdaget det. Anonymkode: 920da...71c Det handler ikke alltid om at man ønsker å skjule ting, men at nåværende leder kan ha vikarierende grunner til å omtale arbeidssøkeren på en viss måte. Det kan ha vært konflikter, og alle arbeidsgivere er dessverre ikke så profesjonelle at de greier å nevne sin arbeidstaker på en nøytral måte eller trekke frem det positive arbeidstaker faktisk har gjort (bildet er faktisk mer nyansert enn at alt noen gjør er feil). Eller de ønsker å beholde vedkommende og gir derfor en dårlig referanse. Å stole for mye på nåværende leder kan også være en bjørnetjeneste for sin egen del, for det finnes også de tilfellene der arbeidsgiver ønsker å bli kvitt noen og gir uberettiget ros til den nye arbeidsplassen. Anonymkode: 0a342...779 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #9 Skrevet 24. september 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Sånn er det. Vi spør alltid om å snakke med nåværende leder når vi ansetter. De som nekter det blir ikke ansatt. Kun opplevd én gang at noen nektet, og hun hadde noe å skjule for hun hadde ikke vært ærlig med oss, så bra at vi oppdaget det. Anonymkode: 920da...71c Lederreferanser bør man ha, men ikke nødvendigvis nåværende leder. Dersom nåværende leder er superfornøyd med vedkommende og ikke ser hvordan h*n skal klare seg uten den ansatte blir det gjerne lik en nøytral referanse, kanskje vedkommende også er så uprofesjonell at h*n finner noe negativt å dra fram (Ola var mye borte for 3 år siden i forbindelse med barns sykdom kan lett bli til: «Han har mye fravær» osv) Dersom nåværende leder gjerne vil bli kvitt vedkommende kan h*n lett gi en overdrevent positiv referanse. Dersom leder har en konflikt med den ansatte (som lett kan skyldes dårlig ledelse, og ikke den ansatte) så kan referansen bli dårligere enn den burde ha vært osv. Den eneste måten å få en nøytral lederreferanse på er ved å kontakte tidligere ledere. Anonymkode: 78c68...51c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå