AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #1 Skrevet 23. september 2019 Jeg er 42 år nå, og relaterer meg mer med de yngres meninger enn damer som er 50 år og eldre. Jeg merker det på flere områder; synet på klimaforandringene, evnen til å se hva som er fake i SoMe, synet på økonomi og synet på kvinnerollen blant mye annet. Andre enn meg som blir oppgitt over eldre kvinners meninger og holdninger? Anonymkode: 05ad1...869 1
Gjest theTitanic Skrevet 23. september 2019 #2 Skrevet 23. september 2019 Du må si litt mer om hva det er snakk om. Hva mener de som du ikke er enig i ? Har du liste med eksempler?
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #3 Skrevet 23. september 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: Andre enn meg som blir oppgitt over eldre kvinners meninger og holdninger? Ja, jeg blir også oppgitt. Ikke bare kvinner over 50 da, menn også. Spesielt når det gjelder klima, økonomi, barneoppdragelse, syn på vitenskap og forskning, folkeskikk og fasade. Anonymkode: 83af5...4c3 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #4 Skrevet 23. september 2019 Oppgitt over mange kvinner sine meninger jeg, uansett alder. Regner med at det er gjensidig også, at mange er oppgitt over mine meninger, der vi har helt forskjellige. Nei jeg merker ikke at det går på noen klar generasjonskløft. Blir nesten mer oppgitt over unge kvinner som dilleduller med menn, fordi det er sååååå koselig å stelle for sin kjæreste. Eller som ikke våger å stå opp for seg selv, for tenk om han da ikke synes at hun er så skjønn og god lenger. Likestilling starter fra starten av et forhold, ikke etter to unger, hus og en mann som alltid har fått alt ordnet fra starten av, og liksom plutselig skal innse selv at han må være voksen han også. Det er mange i 50-60 årene som har mer likestilte forhold enn mange i 20årene. Det er også mange godt voksne som er mer opptatt av miljø enn mange yngre. Hvor er denne virkelig tydelige kløften? Anonymkode: f0107...001 5
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #5 Skrevet 23. september 2019 Ettersom vi kommer i mange aldre vi mennesker, pågår det store kløfter hele tiden over alt. Anonymkode: d168b...2e6 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #6 Skrevet 23. september 2019 26 minutter siden, theTitanic skrev: Du må si litt mer om hva det er snakk om. Hva mener de som du ikke er enig i ? Har du liste med eksempler? Jeg skriver det i HI da men. Men f.eks eldre damer som deler propaganda ukritisk på Facebook uten å sjekke kilden. Eldre damer som snakker om at det er så stress å arrangere 2. juledag, når ungdom sliter seg ut på å komme inn på boligmarkedet. Eldre damer som ikke tror på klimaforandringene, for slik har det tydeligvis alltid vært. Det er akkurat som tiden har stått stille hos en del i snart 30 år. ts Anonymkode: 05ad1...869
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #7 Skrevet 23. september 2019 Synes ikke det ser ut som det er alderen som skaper kløften, men utdanningsnivået og omgangskretsen. Jeg er over 50, men i mine kretser er det da stor bevissthet om klimasaken. Jeg finner få klimafornektere der, men når jeg drar til hjemstedet mitt og snakker med de som har blitt igjen og ikke har utdannet seg og bare holdt seg rundt blant folk som er som dem er det mange slike. SoMe kjenner jeg meget godt og har ingen problemer med å forstå noe. Jeg har faktisk vært med på å utvikle et par slike. Hva du med kvinnesynet og synet på økonomi skjønner jeg ikke, så det får du nesten utdype. Anonymkode: 2ebbe...025 6
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #8 Skrevet 23. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva du med kvinnesynet og synet på økonomi skjønner jeg ikke, så det får du nesten utdype. De fleste eldre kvinner jeg kjenner virker ubekymret rundt sin egen økonomi, noe de sikkert har grunn til å være. Men når jeg snakker med slike er det som at de ikke kan forstå at yngre kvinner kan ha store bekymringer, slik som studielån, egenkapital og høye boliglån. Når det kommer til kvinnesynet virker det gammeldags. SoMe går ut over menn, sier de, og ikke kvinner. Det er som eldre kvinner er litt gamle gubber, har holdningene til disse. ts Anonymkode: 05ad1...869 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #9 Skrevet 23. september 2019 Eldre mennesker er mer mottagelig for fake news Anonymkode: 0d8fe...f70 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #10 Skrevet 23. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste eldre kvinner jeg kjenner virker ubekymret rundt sin egen økonomi, noe de sikkert har grunn til å være. Men når jeg snakker med slike er det som at de ikke kan forstå at yngre kvinner kan ha store bekymringer, slik som studielån, egenkapital og høye boliglån. Når det kommer til kvinnesynet virker det gammeldags. SoMe går ut over menn, sier de, og ikke kvinner. Det er som eldre kvinner er litt gamle gubber, har holdningene til disse. ts Anonymkode: 05ad1...869 Jeg kjenner meg dårlig igjen i det du skriver, men jeg sier ikke at det ikke finnes en del med slike holdninger. Det yngre kvinner ofte ser ut til å glemme er at vi også har vært der dere er nå, og dermed vil ens stor del av oss kjenne oss igjen i økonomispørsmålene. Angående gammeldags kvinnesyn må jeg si at jeg synes det er de unge som har det, og ikke vi. Dere har jo tatt et skritt tilbake og befinner dere omtrent der vår foreldregenerasjon gjorde. Frivillig tilbake til kjøkkenbenken Anonymkode: 2ebbe...025 6
Gjest theTitanic Skrevet 23. september 2019 #11 Skrevet 23. september 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skriver det i HI da men. Men f.eks eldre damer som deler propaganda ukritisk på Facebook uten å sjekke kilden. Eldre damer som snakker om at det er så stress å arrangere 2. juledag, når ungdom sliter seg ut på å komme inn på boligmarkedet. Eldre damer som ikke tror på klimaforandringene, for slik har det tydeligvis alltid vært. Det er akkurat som tiden har stått stille hos en del i snart 30 år. ts Anonymkode: 05ad1...869 Du er fryktelig lite konkret. Hvorfor skal ikke eldre damer få syntes at det er stress å arrangere 2. Juledag fordi noen sliter med å komme inn på boligmarkedet...? Og det er da vitterlig folk i alle aldersgrupper som ukritisk deler propaganda uten å sjekke kilden. Klimaforandringene finnes, men det er absolutt mange som krisemaksimerer dem. Selv ser jeg økonomi som et katastrofeområde fordi den jo er påvirket av så mye. Renter, priser, skatter ++. Børsen kan stupe og dra mange ned i dragsuget. Men om noen andre kan leve bekymringsfritt så er jo det bra for dem. Det unner jeg dem. Du hørtes misunnelig ut.
regine Skrevet 23. september 2019 #12 Skrevet 23. september 2019 Eldre kvinner er for meg de som er over 80 - ikke knapt fylt 50! Er du 42 sjøl, så regner jeg med at du både jobber med og omgås folk som er rundt 50, antakeligvis uten at du merker det selv, fordi forskjellen i alder ikke er så stor mellom 42 og 50. Når det gjelder meningene du hevder disse «eldre» damene har, så har noen sånne meninger, men å hevde at de fleste? alle? damer over 50 mener slik eller sånn og det motsatte av det du mener blir nokså absurd. At de ikke kan noe eller har økonomien på stell, generelt er klimafornektere og hva det nå er du egentlig mener? For meg bli dette bare tull. «Damer over 50» er like forskjellige som damer på 42 eller 25 eller 30. Man «blir» ikke bare slik eller sånn eller «får» den ene eller den andre meningen fordi man bikker 50...... 6
OPIgirl Skrevet 24. september 2019 #13 Skrevet 24. september 2019 (endret) 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 42 år nå, og relaterer meg mer med de yngres meninger enn damer som er 50 år og eldre. Jeg merker det på flere områder; synet på klimaforandringene, evnen til å se hva som er fake i SoMe, synet på økonomi og synet på kvinnerollen blant mye annet. Andre enn meg som blir oppgitt over eldre kvinners meninger og holdninger? Anonymkode: 05ad1...869 Endret 24. september 2019 av OPIgirl
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #14 Skrevet 24. september 2019 14 hours ago, theTitanic said: Klimaforandringene finnes, men det er absolutt mange som krisemaksimerer dem. Litt på siden kanskje, men jeg er nysgjerrig: hva mener du? De finnes, men forskerene tar feil om de potensielle konsekvensene? Får jeg spørre om hvor gammel du er? Anonymkode: 83af5...4c3
Gjest Lama_Drama Skrevet 24. september 2019 #15 Skrevet 24. september 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skriver det i HI da men. Men f.eks eldre damer som deler propaganda ukritisk på Facebook uten å sjekke kilden. Eldre damer som snakker om at det er så stress å arrangere 2. juledag, når ungdom sliter seg ut på å komme inn på boligmarkedet. Eldre damer som ikke tror på klimaforandringene, for slik har det tydeligvis alltid vært. Det er akkurat som tiden har stått stille hos en del i snart 30 år. ts Anonymkode: 05ad1...869 Da tror jeg det handler med om de eldre damene du omgås. Jeg har noen slike på 70+ på facebook, men da snakker vi helt klart generasjonskløft. Jeg kjenner ingen damer over 50 år som er der enda. Jeg synes generelt damer i femti sekstiårene er veldig opptatte av å holde seg oppdatert både mentalt og kroppslik. I mye større grad en min bestemorgenerasjon var.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #16 Skrevet 24. september 2019 Tja, jeg føler at forskjellene går mer på sosioøkonomisk status og utdanningsnivå. Jeg er selv 28 og har mer til felles med den kvinnelige kollegaen min på 56 enn på hun på 28 som jeg gikk i klassen med som deler "heia Trump og Listhaug og fuck Greta Thunberg" statuser på FB. Anonymkode: 192c6...61c 5
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #17 Skrevet 24. september 2019 De aller fleste individer over 30 jeg kjenner klarer å se ting fra flere sider. Er vel kun ungdommen som alltid "vet" best? Js og noen få som aldri utvikler seg. Noe som oftere skjer menn enn kvinner etter min erfaring. Vi forandres, vi opplever og lærer, vi ser ting på en anderledes måte jo mer vi lærer, oppfatter og opplever. Og jo eldre msn blir, jo mer sjanse for at vi kan se ting fra alle sider. Men ja, også ting vi har gjort oss opp en mening om, fordi den er rett for oss. Det å være så lite imøtekommende som å si de eldre over 50, gjør i såfall at jeg tenker at det snskje er TSsine syn som ikke er villig til å se ting fra flere vinkler. Og for å se en ting mest mulig korekt, ja da må vi se den fra alle vinkler. Anonymkode: 70529...dd2 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #18 Skrevet 24. september 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 42 år nå, og relaterer meg mer med de yngres meninger enn damer som er 50 år og eldre. Jeg merker det på flere områder; synet på klimaforandringene, evnen til å se hva som er fake i SoMe, synet på økonomi og synet på kvinnerollen blant mye annet. Andre enn meg som blir oppgitt over eldre kvinners meninger og holdninger? Anonymkode: 05ad1...869 Jeg vil ikke kalle det en "generasjonskløft", men det er veldig tydelig at det er kraftige sjiktninger i det norske samfunnet. Vi har det nederste sosiale sjiktet: der er likestilling ikke-eksisterende og damer vurderer menn som verken er likeverdige intellektuelt eller i stand til å vise omsorg for barn og oppå det hele veldig tydelig er slemme som en "ok partner". Et lag, kort sagt, der kvinner fortsatt er uten særlig verdi. Man har null utdannelse og null samfunnsforståelse og barna kommer ti lå arve dysfunksjonaliteten. Så har vi sjiktet over. Her har man en viss forståelse for at vold ikke er ok, men forventer fortsatt som kvinne å stå for 90% av oppdragelse og hushold. En lar seg ofte forsørge, uten å se på dette som prostitusjon. Her har folk tilnærmet null innsikt i hva som skjer i verden og vet ikke grunnleggende ting som hvordan et demokrati fungerer. De forventer verken av seg selv eller andre at de driver videreutvikling av seg selv etter endt skolegang. Dette er den tunge massen mennesker i Norge. Altså "folk flest". Usikker på om dette egentlig er et sjikt, men neste gruppering har såvidt karret seg gjennom et utdanningsløp og har et vagt begrep om hvordan ting funker men er ellers lik gruppen under seg. De er problemorienterte og sliter med å få den enkleste hverdag til å gli lett. Så har vi den forsvinnende lille gruppen velutdannede mennesker som er løsningsorienterte, evner utføre grunnleggende kildekritikk og forstår at de hvert år må lære seg noe nytt, eller forfalle totalt på toppen. Folk flest, enten de er 30 eller 66 er utrolig lite reflekterte. De gjør som andre folk fordi andre folk gjør det, uten å spørre seg selv verken om de trives med deg eller egner seg til det. Og i den grad de spør seg om de egner seg til noe så kommer de som oftest til feil slutning. Anonymkode: fa4a4...02b
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #19 Skrevet 24. september 2019 14 hours ago, AnonymBruker said: Jeg skriver det i HI da men. Men f.eks eldre damer som deler propaganda ukritisk på Facebook uten å sjekke kilden. Eldre damer som snakker om at det er så stress å arrangere 2. juledag, når ungdom sliter seg ut på å komme inn på boligmarkedet. Eldre damer som ikke tror på klimaforandringene, for slik har det tydeligvis alltid vært. Det er akkurat som tiden har stått stille hos en del i snart 30 år. ts Anonymkode: 05ad1...869 Jeg tror dette gjelder et par personer som du har på vennelista som du irriterer deg over. Yngre kan også gjøre akkurat dette. Anonymkode: f16ea...10c 4
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #20 Skrevet 24. september 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: De fleste eldre kvinner jeg kjenner virker ubekymret rundt sin egen økonomi, noe de sikkert har grunn til å være. Men når jeg snakker med slike er det som at de ikke kan forstå at yngre kvinner kan ha store bekymringer, slik som studielån, egenkapital og høye boliglån. Når det kommer til kvinnesynet virker det gammeldags. SoMe går ut over menn, sier de, og ikke kvinner. Det er som eldre kvinner er litt gamle gubber, har holdningene til disse. ts Anonymkode: 05ad1...869 Fantastisk at disse eldre kvinnene bare er 8-9-10 år eldre enn deg selv. De har hatt studielån, opplevd boligmarkedet i slutten av 80-tallet hvor prisene steg verre enn de har gjort etter 2014, de har bekymret seg for egne boliglån og arbeidsplasser med nedgangstider og børskrakk etter jappetiden. De har bekymret seg for boliglånsrenter på 12-13%. Og kvinnesynet? Det er disse kvinnene du nå ser ned på som var de første kvinnene i de yrkene som dagens unge kvinner tar det som en selvfølge at er åpne også for dem. Hvor var det du misset? Og hva mener du verdien er for voksne kvinner på 50 å bruke SoMe? Anonymkode: c9f85...48c 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå