Gå til innhold

Barnet trenger hjelp, føler moren bare utsetter det.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Venninnen min har en datter som sliter veldig med utagering. Hun er veldig hyper, voldelig, sliter med å sitte stille og blir verre ved tilsnakk. Nå går hun i 2.klasse og venninnen min får ukentlig telefoner fra skolen. Datteren forstyrrer de andre og blir stadig sendt på gangen. Venninnen min blir veldig frustrert pga dette, men snakker hele tiden om at skolen kan «ordne opp». Hun mener skolen kan ordne med utredning for adhd. Dette har hun sagt i lang tid nå og vi ser jo at skolen ikke ordner dette. Jeg har ikke barn eller erfaring med dette selv, men jeg tror jo at det riktige blir å ta dette gjennom fastlegen? Dette vil ikke venninnen min høre på, det føles som hun bare utsetter det alternativet for å se om skolen ordner opp. Slik har hun holdt på siden skolen startet etter sommerferien. 

Hva er rett? Må man ikke gjennom fastlegen? 

Anonymkode: c092c...2df

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ppt er rette instans. Mor må gi skolen godkjennelse for å sende oppmelding 

Anonymkode: 4ffef...a90

• Liker 3
Skrevet

Utredning for ADHD o.l blir som oftest avvist hvis henvisning kommer direkte fra fastlege uten at PPT har vært involvert. Både skole og foreldre kan henvise til PPT

Anonymkode: 0a5c0...423

• Liker 4
Skrevet

Ppt er som oftest der man må starte. Her ble vi og skolen avvist av ppt med beskjed om at vi skal gå rett til fastlege og henvise til bup da ppt kun styrer med lærevansker og ikke reguleringsproblemer. Forøvrig, så er det mange foreldre som stikker hodet i sanden og egentlig ikke vil innse hvordan barna er. I følge klasseforstanderen til ungen her, så er det dessverre alt for mange foreldre som ikke vil at barna skal utredes. Og like mange som har elendig kommunikasjon med skolen. Og her virker det som det skorter på i hvert fall en av de to.

Anonymkode: f2998...3d1

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er mistanke om autisme og barnet ikke har faglige problemer så har ikke BUP lov til å avvise henvisning med begrunnelse om at PPT ikke har vært involvert. PPT kan ikke utrede for medisinsk diagnose. Så jeg anbefaler at venninne din tar kontakt med fastlegen for henvisning til spesialisthelsetjenesten.

Anonymkode: e189f...53c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...