AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #1 Skrevet 23. september 2019 Har regnet litt på det og jeg tjener like mye på begge deler så vet ikke helt hva som er best. Jeg leser og leser men føler ikke det står så alt for mye utenom det vanlige generelle. Jeg bor med far som akkurat mista jobben (de gikk konk desverre så det sugde litt) og jeg går på skole. Jeg håpte egentlig å kunne fullføre resten av skoleåret siden det er siste før ut i arbeid, jeg har termin i januar. Går vgs, er det noen som vet litt om hvordan de kan legge til rette mtp de første ukene etter fødsel osv? Er det slik at enten må jeg gå på skole fra dag èn etter fødsel eller får jeg ha de 6 ukene også likevel fullføre? Jeg går på skole 3 nesten fulle dager og 1 halv dag, sånn før jeg får pes for det. Men yes, jeg lurte på litt hvordan det ble med skolen (læreren min visste alt for lite så må nok finne en rådgiver såklart, men kan prøve å finne ut av litt på forhånd så ikke jeg sitter der som et spmtegn). Også var det dette med foreldrepenger og engangsstønad.. Hva er forskjellene på engangs og foreldrepenger? Mister jeg noen rettigheter på engangsstønad feks., eller andre ting som er lurt å vite? Trenger litt info. Høres kanskje dum ut, men jeg må jo sette meg inn i det en gang. Noen som kan opplyse meg? Anonymkode: eb98a...ce1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #2 Skrevet 23. september 2019 Du må opparbeide deg rett til permisjonspenger, det gjør du ikke når du går på vgs. Så med mindre du har jobbet mye ved siden av skolen er det engangsstønad som er alternativet. Mtp fraværsgrensen så tviler jeg på du kan være bort i seks uker etter fødsel for så å komme tilbake, hvordan tenker du babyen skal ivaretas mens du er på skolen? Og dessuten er det slett ikke sikkert du er i form til å gå på skole seks uker etter fødsel. Du høres ekstremt ung ut, og litt naiv ifht det meste. Kontatnt nav med spørsmål om støtte, og veileder på skolen mtp hva de evt kan tilrettelegge. Anonymkode: 15239...79e 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #3 Skrevet 23. september 2019 Dette virker ikke helt gjennomtenkt. Å fullføre skolen neste år, tenker jeg du bare må legge fra deg. Velger du engangsstønad kan ikke far ta permisjon, så da må du enten være hjemme med ungen eller finne en annen løsning. Snakk med nav, så får du ordentlige svar. Anonymkode: 2c604...96b 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #4 Skrevet 23. september 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må opparbeide deg rett til permisjonspenger, det gjør du ikke når du går på vgs. Så med mindre du har jobbet mye ved siden av skolen er det engangsstønad som er alternativet. Mtp fraværsgrensen så tviler jeg på du kan være bort i seks uker etter fødsel for så å komme tilbake, hvordan tenker du babyen skal ivaretas mens du er på skolen? Og dessuten er det slett ikke sikkert du er i form til å gå på skole seks uker etter fødsel. Du høres ekstremt ung ut, og litt naiv ifht det meste. Kontatnt nav med spørsmål om støtte, og veileder på skolen mtp hva de evt kan tilrettelegge. Anonymkode: 15239...79e Jeg har opparbeidet meg rett til det, first of all Jeg spurte om det var noen som visste hvordan dette med skolen fungerte, det vet tydeligvis ikke du, du bare gjetter? Jeg regner ikke med det at jeg skal føde et barn knerter ti prosenten som det gjør ved vanlig fravær. Det er dessuten regna som gyldig fravær, men om de mener at såpass mange uker og ikke kan tilrettelegges så forstår jeg det ish. Jeg kan fint ellers klare å fullføre skolen... Det er ikke akkurat vgs for meg, det er barnehage... Det er jo det samme som om jeg skulle jobbet? Bare litt mer fleksibelt, så skjønner ikke helt hva du mener. Jeg har dessuten en barnefar som også har ansvar for baby. Ung og naiv javel, det er jo vi unge og naive som er mye i bedre form enn dere (antar at du er godt voksen siden du er veldig overbevist om at jeg er ung og naiv). Jeg er ikke sikker på om jeg er i form til det, men jeg har full rett til å ombestemme meg om det kommer til stykket i tilfelle. Men... det å sitte på en stol og følge med i timen å gjøre oppgaver krever ikke mye, kanskje i beste fall er jeg litt mer trøtt enn vanlig, men det er ingenting som å dra på en jobb. Jeg tror ikke jeg er naiv, jeg er ambisiøs. Ser jeg at det ikke fungerer så tar jeg det opp igjen til neste år. Jeg skal finne noen til uken jeg kan snakke med Anonymkode: eb98a...ce1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #5 Skrevet 23. september 2019 Far kan ha rett til foreldrepenger selv om mor har engangsstønad. Anonymkode: eb98a...ce1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #6 Skrevet 23. september 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har opparbeidet meg rett til det, first of all Jeg spurte om det var noen som visste hvordan dette med skolen fungerte, det vet tydeligvis ikke du, du bare gjetter? Jeg regner ikke med det at jeg skal føde et barn knerter ti prosenten som det gjør ved vanlig fravær. Det er dessuten regna som gyldig fravær, men om de mener at såpass mange uker og ikke kan tilrettelegges så forstår jeg det ish. Jeg kan fint ellers klare å fullføre skolen... Det er ikke akkurat vgs for meg, det er barnehage... Det er jo det samme som om jeg skulle jobbet? Bare litt mer fleksibelt, så skjønner ikke helt hva du mener. Jeg har dessuten en barnefar som også har ansvar for baby. Ung og naiv javel, det er jo vi unge og naive som er mye i bedre form enn dere (antar at du er godt voksen siden du er veldig overbevist om at jeg er ung og naiv). Jeg er ikke sikker på om jeg er i form til det, men jeg har full rett til å ombestemme meg om det kommer til stykket i tilfelle. Men... det å sitte på en stol og følge med i timen å gjøre oppgaver krever ikke mye, kanskje i beste fall er jeg litt mer trøtt enn vanlig, men det er ingenting som å dra på en jobb. Jeg tror ikke jeg er naiv, jeg er ambisiøs. Ser jeg at det ikke fungerer så tar jeg det opp igjen til neste år. Jeg skal finne noen til uken jeg kan snakke med Anonymkode: eb98a...ce1 Når alvorlig syke ungdommer må ta om igjen fag pga fravær, så kan du neppe være vekke som om ingenting hadde skjedd fordi du trøkker ut en unge. Skjønner ikke helt sammenligningen din med vgs og barnehage, tar du vgs? tar du barne og ungdomsarbeider og er lærling i barnehage? Jobber du i barnehage og tar vgs på siden? Fryktelig vanskelig å forstå hva du vil frem til når du ordlegger deg så dårlig, tipper det er derfor det var vanskelig for læreren din å gi deg et svar også. Flott at du har en barnefar som stiller opp, men han skal vel få seg ny jobb og er dermed ikke tilgjengelig hele perioden? Du må gjerne rakke ned på meg som kaller deg ung og naiv, men etter fødsel er det mange som ikke klarer å sitte skikkelig på fler uker, så det er ikke bare å sitte på en stol. Noen sliter med inkontinens, langvarig renselse, hormonsvingninger, såre brystvorter og melkespreng for å nevne noe, som sammen med skrantende søvn gjør det vanskelig å konsentrere seg og nesten umulig å komme seg ut av huset. Anonymkode: 15239...79e 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #7 Skrevet 23. september 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har opparbeidet meg rett til det, first of all Jeg spurte om det var noen som visste hvordan dette med skolen fungerte, det vet tydeligvis ikke du, du bare gjetter? Jeg regner ikke med det at jeg skal føde et barn knerter ti prosenten som det gjør ved vanlig fravær. Det er dessuten regna som gyldig fravær, men om de mener at såpass mange uker og ikke kan tilrettelegges så forstår jeg det ish. Jeg kan fint ellers klare å fullføre skolen... Det er ikke akkurat vgs for meg, det er barnehage... Det er jo det samme som om jeg skulle jobbet? Bare litt mer fleksibelt, så skjønner ikke helt hva du mener. Jeg har dessuten en barnefar som også har ansvar for baby. Ung og naiv javel, det er jo vi unge og naive som er mye i bedre form enn dere (antar at du er godt voksen siden du er veldig overbevist om at jeg er ung og naiv). Jeg er ikke sikker på om jeg er i form til det, men jeg har full rett til å ombestemme meg om det kommer til stykket i tilfelle. Men... det å sitte på en stol og følge med i timen å gjøre oppgaver krever ikke mye, kanskje i beste fall er jeg litt mer trøtt enn vanlig, men det er ingenting som å dra på en jobb. Jeg tror ikke jeg er naiv, jeg er ambisiøs. Ser jeg at det ikke fungerer så tar jeg det opp igjen til neste år. Jeg skal finne noen til uken jeg kan snakke med Anonymkode: eb98a...ce1 For et barnslig svar. Personen du siterte ga deg et godt svar, da reagerer man ikke med å svare slik. Du beviser jo bare at du er ung. Hvis ikke du setter deg bedre inn i ting kan du gå på en smell når baby kommer, en fødsel og tiden etter er ikke en lek. Anonymkode: 2c604...96b 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #8 Skrevet 23. september 2019 Du sier du har opparbeidet rett til foreldrepenger. Da må du enten tilbake i jobb 6 uker etter fødsel, eller ta ulønnet permisjon. Er du på aap, må du ut i aktivitet etter 6 uker (skole?) Dette om du velger engangsstønad. Har far dagpenger? Da kan han ha opparbeidet seg rett til foreldrepenger og kan ta ut fellesdelen mens du går tilbake til skole minst 75%. Anonymkode: 93b6a...fc3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #9 Skrevet 23. september 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du sier du har opparbeidet rett til foreldrepenger. Da må du enten tilbake i jobb 6 uker etter fødsel, eller ta ulønnet permisjon. Er du på aap, må du ut i aktivitet etter 6 uker (skole?) Dette om du velger engangsstønad. Har far dagpenger? Da kan han ha opparbeidet seg rett til foreldrepenger og kan ta ut fellesdelen mens du går tilbake til skole minst 75%. Anonymkode: 93b6a...fc3 Her var mye rar info, hva mener du med det du skriver her?;"Du sier du har opparbeidet rett til foreldrepenger. Da må du enten tilbake i jobb 6 uker etter fødsel, eller ta ulønnet permisjon" Og ts har da ikke nevnt noe om aap, så blir litt feil å dra det inn. Anonymkode: 2c604...96b 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #10 Skrevet 23. september 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her var mye rar info, hva mener du med det du skriver her?;"Du sier du har opparbeidet rett til foreldrepenger. Da må du enten tilbake i jobb 6 uker etter fødsel, eller ta ulønnet permisjon" Og ts har da ikke nevnt noe om aap, så blir litt feil å dra det inn. Anonymkode: 2c604...96b Ts går vgs. Sier ikke noe om jobb, men sier hun har opparbeidet rett til foreldrepenger. Da har hun enten jobb eller har mottatt ytelser, f.eks aap som gir rett på foreldrepenger. Er det mulig å legge så mye feil i et så klart innlegg? Anonymkode: 93b6a...fc3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #11 Skrevet 23. september 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her var mye rar info, hva mener du med det du skriver her?;"Du sier du har opparbeidet rett til foreldrepenger. Da må du enten tilbake i jobb 6 uker etter fødsel, eller ta ulønnet permisjon" Og ts har da ikke nevnt noe om aap, så blir litt feil å dra det inn. Anonymkode: 2c604...96b Og. Du må jo lese hele innlegget. Da gir det mening. Anonymkode: 93b6a...fc3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #12 Skrevet 23. september 2019 Har ikke råd å gi, men ville bare si at jeg fullførte siste halvåret på mastergrad med nyfødt baby. Jobbet med skole fra fem dager etter fødsel. Hvis du har et godt nettverk rundt deg som kan hjelpe å passe baby de timene du har skole, så kan det gå helt fint. Anonymkode: 66542...924
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #13 Skrevet 23. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og. Du må jo lese hele innlegget. Da gir det mening. Anonymkode: 93b6a...fc3 Har lest det flere ganger, men synes fortsatt det ser feil ut, men mulig jeg bare misforstår. Om ts velger foreldrepenger må hun ikke ut i jobb etter seks uker eller ta ulønnet permisjon, slik du skriver. Jeg regner med ts har jobb ved siden av skole, hadde hun hatt aap hadde det vært relevant å nevne det. Anonymkode: 2c604...96b
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #14 Skrevet 23. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har ikke råd å gi, men ville bare si at jeg fullførte siste halvåret på mastergrad med nyfødt baby. Jobbet med skole fra fem dager etter fødsel. Hvis du har et godt nettverk rundt deg som kan hjelpe å passe baby de timene du har skole, så kan det gå helt fint. Anonymkode: 66542...924 Men på videregående er det obligatorisk oppmøte hver dag, og er man for mye vekke får man ikke karakterer. Anonymkode: 2c604...96b
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #15 Skrevet 23. september 2019 Står mer info her. Anonymkode: 2c604...96b
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #16 Skrevet 23. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har opparbeidet meg rett til det, first of all Jeg spurte om det var noen som visste hvordan dette med skolen fungerte, det vet tydeligvis ikke du, du bare gjetter? Jeg regner ikke med det at jeg skal føde et barn knerter ti prosenten som det gjør ved vanlig fravær. Det er dessuten regna som gyldig fravær, men om de mener at såpass mange uker og ikke kan tilrettelegges så forstår jeg det ish. Jeg kan fint ellers klare å fullføre skolen... Det er ikke akkurat vgs for meg, det er barnehage... Det er jo det samme som om jeg skulle jobbet? Bare litt mer fleksibelt, så skjønner ikke helt hva du mener. Jeg har dessuten en barnefar som også har ansvar for baby. Ung og naiv javel, det er jo vi unge og naive som er mye i bedre form enn dere (antar at du er godt voksen siden du er veldig overbevist om at jeg er ung og naiv). Jeg er ikke sikker på om jeg er i form til det, men jeg har full rett til å ombestemme meg om det kommer til stykket i tilfelle. Men... det å sitte på en stol og følge med i timen å gjøre oppgaver krever ikke mye, kanskje i beste fall er jeg litt mer trøtt enn vanlig, men det er ingenting som å dra på en jobb. Jeg tror ikke jeg er naiv, jeg er ambisiøs. Ser jeg at det ikke fungerer så tar jeg det opp igjen til neste år. Jeg skal finne noen til uken jeg kan snakke med Anonymkode: eb98a...ce1 Du er ihverfall fryktelig ung i måten du skriver og svarer på. Du skriver at du går siste året på VGS, og det er siste året før jobblivet ? Og neste skriver du at du er ambisiøs. Hva er ambisiøst med rett fra vgs og ut i arbeid. Og VGS er barnehage for deg. jaja, har selv en datter som går siste året på VGS, som gleder seg til russetid med venner, ferie 13 år på skole er unnagjort og studier fra neste høst. Jammen glad hun ikke skal ploppe ut et barn siste året på VGS Anonymkode: 2b04a...8fd 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #17 Skrevet 23. september 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har lest det flere ganger, men synes fortsatt det ser feil ut, men mulig jeg bare misforstår. Om ts velger foreldrepenger må hun ikke ut i jobb etter seks uker eller ta ulønnet permisjon, slik du skriver. Jeg regner med ts har jobb ved siden av skole, hadde hun hatt aap hadde det vært relevant å nevne det. Anonymkode: 2c604...96b På slutten står det, «dette om du velger engangsstønad». Da må hun søke ulønnet permisjon fra jobb eller tilbake i jobb etter 6 uker. Anonymkode: 93b6a...fc3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #18 Skrevet 23. september 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har lest det flere ganger, men synes fortsatt det ser feil ut, men mulig jeg bare misforstår. Om ts velger foreldrepenger må hun ikke ut i jobb etter seks uker eller ta ulønnet permisjon, slik du skriver. Jeg regner med ts har jobb ved siden av skole, hadde hun hatt aap hadde det vært relevant å nevne det. Anonymkode: 2c604...96b Jeg kunne definitivt presisert bedre i begynnelsen ser jeg. Min feil Anonymkode: 93b6a...fc3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #19 Skrevet 23. september 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: På slutten står det, «dette om du velger engangsstønad». Da må hun søke ulønnet permisjon fra jobb eller tilbake i jobb etter 6 uker. Anonymkode: 93b6a...fc3 Men da er vi enig 👍 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kunne definitivt presisert bedre i begynnelsen ser jeg. Min feil Anonymkode: 93b6a...fc3 Ikke noe problem 🙂 Anonymkode: 2c604...96b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå