AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #1 Skrevet 23. september 2019 Jeg pleier vanligvis ikke skrive her, bare lese. I det siste har det dukket opp en tråd om barnevern pluss at google førte meg hit, hvor folk vanligvis diskuterer bv. Jeg må bare si at jeg er litt skremt og muligens litt bekymret for at bv misbruker makten sin, har veldig lite empati og er kun etter å ta barn. Fornuften sier jo at dette går ikke an, det kan bare ikke være slik at man må leve i frykt og dersom man har vært så uheldig og havnet i bv søkelys så må man bare pakke kofferten og ha den klar sånn i tilfelle. Noen sier at bv er direkte farlig for foreldre, noen mener de er feilfrie. Jeg velger å tro at sannheten er ca på midten? Jeg ønsker mest mulig svar til dette, da dette bekymrer meg nå ordentlig om dagen. Anonymkode: 43585...c29 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 Populært innlegg #2 Skrevet 23. september 2019 Når du leser om foreldre som har dårlige erfaringer med barnevern må du huske på at en av grunnene til at de mister foreldreretten er at de ikke har innsikt i egen omsorgskompetanse. Du vil lese deres subjektive oppfatning av hva som har hendt uten at motparten får uttrykke seg, ettersom barnevernet har taushetsplikt. Jeg sier ikke at barnevernet aldri har gjort noe feil i en eneste sak. Anonymkode: 5c0cf...195 56
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #3 Skrevet 23. september 2019 Har du grunn til å bekymre deg for bv, så er det ærlig talt andre ting du bør fokusere på! Bv gjør vel sine feil, de som alle andre. Det som er viktig å huske på, er at det som kommer frem er veldig ensidig! Og veldig ofte av folk med null selvinnsikt! Den andre siden, bv, kan ALDRI uttale seg om enkeltsaker! Mao; bv er til mye mer hjelp, enn det som kommer frem i media. Og bv er i bunn og grunn en god organisasjon. Anonymkode: dd905...44c 19
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #4 Skrevet 23. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du grunn til å bekymre deg for bv, så er det ærlig talt andre ting du bør fokusere på! Bv gjør vel sine feil, de som alle andre. Det som er viktig å huske på, er at det som kommer frem er veldig ensidig! Og veldig ofte av folk med null selvinnsikt! Den andre siden, bv, kan ALDRI uttale seg om enkeltsaker! Mao; bv er til mye mer hjelp, enn det som kommer frem i media. Og bv er i bunn og grunn en god organisasjon. Anonymkode: dd905...44c Hvordan kan du si dette med sikkerhet? Anonymkode: 10b80...710 6
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #5 Skrevet 23. september 2019 Har ingen grunn til å bekymre meg. Vi har alt på stell, men man hører jo så mye. Faktisk så mye at til og med fagfolk har begynt å engasjere seg. Og hvorfor det egentlig? Har lest her inne at de fagfolka er løgnere og dem skal man ikke høre på, osv osv. De som har negativ erfaring med bv skriver at folk må slutte å være så naive... Hvor skal man da henvende seg for å få svar? Det er klart man må stille det spørsmålet. Jeg vil vite sannheten og det vil sikkert flere også. Ts Anonymkode: 43585...c29
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #6 Skrevet 23. september 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan du si dette med sikkerhet? Anonymkode: 10b80...710 Mener du at gode foreldre kan miste sine barn? Hvordan? Hvordan er det mulig å kjøre en sak på gode og oppegående foreldre? Anonymkode: 43585...c29 6
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #7 Skrevet 23. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Mener du at gode foreldre kan miste sine barn? Hvordan? Hvordan er det mulig å kjøre en sak på gode og oppegående foreldre? Anonymkode: 43585...c29 Med løgner? Forfalskning? Antipati? Finansinteresse? Karierreinteresse? Anonymkode: 8c42d...13a
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #8 Skrevet 23. september 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med løgner? Forfalskning? Antipati? Finansinteresse? Karierreinteresse? Anonymkode: 8c42d...13a Har du noen eksempler på det? Hvis de er gode foreldre hvorfor er de i bv søkelys? Hva forfalsker de? Hvilke løgner? Fortell litt. Anonymkode: 43585...c29 9
Thyra Skrevet 23. september 2019 #9 Skrevet 23. september 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med løgner? Forfalskning? Antipati? Finansinteresse? Karierreinteresse? Anonymkode: 8c42d...13a På samme måte som at uskyldige kan bli dømt for mord. Det skjer ikke ofte, men det har skjedd, og det kan skje igjen. Men jeg tror ikke barnevernsansatte bevisst lyver og fabrikkerer bevis for å kunne fjerne barn fra foreldrene. Hva som er god omsorgsevne kan noen ganger komme litt an på øyet som ser. Når det kommer til hva som skjer innenfor husets fire vegger er det mye som ikke er synlig. Det tolkes, noen ganger feiltolkes. Noen ganger leter de barnevernsansatte etter ting som bekrefter mistanken. Om man leter lenge og nøye nok, vil man alltid finne noe. Ingen er perfekte. Hva som er alvorlig kan det være ulike meninger om. Noen ganger kan trynefaktoren spilke inn. Det kan komme falske meldinger fra folk som har et horn i siden til foreldrene. Dersom det til slutt kommer fram at det ikke var grunnlag for omsorgsovertagelse, i an det ha gått så lang tid at barnet har slått rot, at det blir vurdert som barnets beste å bli der det er, å ikke skifte miljæ enda en gang. 6
jabx Skrevet 23. september 2019 #10 Skrevet 23. september 2019 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg pleier vanligvis ikke skrive her, bare lese. I det siste har det dukket opp en tråd om barnevern pluss at google førte meg hit, hvor folk vanligvis diskuterer bv. Jeg må bare si at jeg er litt skremt og muligens litt bekymret for at bv misbruker makten sin, har veldig lite empati og er kun etter å ta barn. Fornuften sier jo at dette går ikke an, det kan bare ikke være slik at man må leve i frykt og dersom man har vært så uheldig og havnet i bv søkelys så må man bare pakke kofferten og ha den klar sånn i tilfelle. Noen sier at bv er direkte farlig for foreldre, noen mener de er feilfrie. Jeg velger å tro at sannheten er ca på midten? Jeg ønsker mest mulig svar til dette, da dette bekymrer meg nå ordentlig om dagen. Anonymkode: 43585...c29 Fakta 1: Barnevernsbarnas egen organisasjon sier at problemet ikke er for mange omsorgsovertakelser, men for få. At BV er for sent ute. Fakta 2: En systematisk gjennomgang av over 100 saker viste at det ikke var en eneste sak der omsorgen var overtatt uten grunnlag. Fakta 3: Norge har ikke blitt dømt for selve omsorgsovertakelsen i en eneste av de rundt 30 sakene som er sendt til EMD så langt. Fakta 4: Omsorgsovertakelse skjer kun i mellom 1-3% av sakene BV får inn hvert år. Fakta 5: I følge Europarådet er Norge et av de landene i Europa med lavest rate av omsorgsovertakelse. Fakta 6: Over halvparten av foreldrene som har mistet omsorgen har stor tillit til barnevernet. Og så videre. Fakta taler for seg. 25
Thyra Skrevet 23. september 2019 #11 Skrevet 23. september 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du noen eksempler på det? Hvis de er gode foreldre hvorfor er de i bv søkelys? Hva forfalsker de? Hvilke løgner? Fortell litt. Anonymkode: 43585...c29 Alle kan komme i bvs søkelys. De barnevernsansatte kan selvsagt f oreta feilvurderinger, de er bare mennesker, og de har mange saler å ta seg av. Men selvsagt fabrikkerer de ikke bevis. 4
jabx Skrevet 23. september 2019 #12 Skrevet 23. september 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ingen grunn til å bekymre meg. Vi har alt på stell, men man hører jo så mye. Faktisk så mye at til og med fagfolk har begynt å engasjere seg. Og hvorfor det egentlig? Har lest her inne at de fagfolka er løgnere og dem skal man ikke høre på, osv osv. De som har negativ erfaring med bv skriver at folk må slutte å være så naive... Hvor skal man da henvende seg for å få svar? Det er klart man må stille det spørsmålet. Jeg vil vite sannheten og det vil sikkert flere også. Ts Anonymkode: 43585...c29 De kaller seg "fagfolk" men praktiserer ikke fag. De kommer med påstander som beviselig er usanne. Dette er veldig enkelt. Se på fakta, som gjengitt rett over her. Hør for eksempel på hva barnevernsbarna selv sier. 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #13 Skrevet 23. september 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan du si dette med sikkerhet? Anonymkode: 10b80...710 Ha du lest inne på dei sidene for bv motstandere? Jeg er rystet , selvinnsikt er helt totalt fraværende. Å henge ut fosterforeldre, adoptivforeldre, bvannsatte og fleire med fullt navn og bilder. Ingen hensyn til barna det gjelder, bare dei får spy ut sitt raseri på alt og alle. Full forståelse for at der er mange av dei som ikkje egner seg til å ha barn, så lite empati og omsorg som blir vist. Anonymkode: ea01e...cb5 15
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #14 Skrevet 23. september 2019 Det er så vanskelig å svare på pga taushetsplikten, man vil alltid bare få en side av saken. I mitt tilfelle så var barnevernet alt for slappe. Fulgte meg og mor fra jeg ble født, og fikk mye oppfølging de første årene. Det ble skrevet at de måtte komme inn med mer hjelp når jeg ble eldre. Dvs hyppigere hjemmebesøk, støttekontakt, avlastningshjem osv.. Dette ble aldri noe av, og jeg ble nødt til å flytte i fosterhjem da jeg var 12. Det var til det beste for alle, men hadde kanskje ikke vært nødvendig hvis de fulgte sin egen plan. Anonymkode: 62669...8aa 2
jabx Skrevet 23. september 2019 #15 Skrevet 23. september 2019 TS, jeg forstår egentlig hvordan du tenker. Det er fullt forståelig at noen som ikke har satt seg så godt inn i saken lar seg lure av for eksempel kyniske medier som skriver hva som helst for å få klikk og annonsekroner. Hvis man skal basere seg på inntrykket man får gjennom media, så er det ikke rart man begynner å lure. Media slipper til barneverns- og barnehatere som om de hadde noe å komme med. De skaper en falsk balanse der folk med ytterliggående og direkte feilaktige påstander blir fremstilt som om de er på lik linje med fagfolk og fakta. Du ser det samme i klimasaken. Klimanekterne klager over at media behandler dem dårlig, men faktum er at media i ekstremt stor grad slipper til fakta- og vitenskapsfornektere og fremstiller dem som om de har like mye å komme med som de som faktisk forsker på dette. Særlig Dagbladet og TV2 har pekt seg ut som klikkhorer som kun er ute etter annonsevisninger, og dermed skriver artikkel på løgnaktige artikkel der de slipper til ekstremister og gir folk inntrykket av at disse ekstremistene har like mye å komme med som de som faktisk sitter med kunnskap og kompetanse. Så jeg forstår deg på en måte, men du skylder deg selv å søke etter fakta. Jeg har prøvd å hjelpe deg litt på vei over her. 3
jabx Skrevet 23. september 2019 #16 Skrevet 23. september 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er så vanskelig å svare på pga taushetsplikten, man vil alltid bare få en side av saken. I mitt tilfelle så var barnevernet alt for slappe. Fulgte meg og mor fra jeg ble født, og fikk mye oppfølging de første årene. Det ble skrevet at de måtte komme inn med mer hjelp når jeg ble eldre. Dvs hyppigere hjemmebesøk, støttekontakt, avlastningshjem osv.. Dette ble aldri noe av, og jeg ble nødt til å flytte i fosterhjem da jeg var 12. Det var til det beste for alle, men hadde kanskje ikke vært nødvendig hvis de fulgte sin egen plan. Anonymkode: 62669...8aa Ja, det er mange ekstremister som påstår at vi som forsvarer barnevernet mot "for mange omsorgsovertakelser"-sverting mener at barnevernet er perfekte. Det mener vi slett ikke. Tvert imot, det er mye å ta tak i. MEN: Skal man gjøre barnevernet bedre så må man ta for seg det som faktisk er problemer, og ikke oppdiktede problemer som "for mange omsorgsovertakelser". Problemet er at barnevernet ofte er for sent ute, for passive, og venter for lenge. Dette kan komme av manglede kompetanse, men veldig ofte kommer det av mangel på ressurser, er mitt inntrykk. Jeg har utallige eksempler, der jeg personlig har inngående kunnskap om situasjonen i hjemmet, på situasjoner der barnevernet gir foreldre altfor mange sjanser, og at barn ikke blir reddet ut før det har gått altfor lang tid. Hvis vi skal få et bedre barnevern så må vi identifisere det som faktisk er forbedringsområder. Da kan vi ikke høre på ondskapsfulle ekstremister som bare har en agenda om at de skal få beholde barna uansett hva som skjer. 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #17 Skrevet 23. september 2019 Tenker du på sakene som har havnet i menneskerettighetsdomstolen? Etter å ha lest saken om Trude så har jeg også mistet tilliten. Og ja, det gjør meg oppriktig redd hvordan en sånn situasjon kunne oppstå. Anonymkode: 47ddd...f03
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #18 Skrevet 23. september 2019 8 minutter siden, jabx skrev: TS, jeg forstår egentlig hvordan du tenker. Det er fullt forståelig at noen som ikke har satt seg så godt inn i saken lar seg lure av for eksempel kyniske medier som skriver hva som helst for å få klikk og annonsekroner. Hvis man skal basere seg på inntrykket man får gjennom media, så er det ikke rart man begynner å lure. Media slipper til barneverns- og barnehatere som om de hadde noe å komme med. De skaper en falsk balanse der folk med ytterliggående og direkte feilaktige påstander blir fremstilt som om de er på lik linje med fagfolk og fakta. Du ser det samme i klimasaken. Klimanekterne klager over at media behandler dem dårlig, men faktum er at media i ekstremt stor grad slipper til fakta- og vitenskapsfornektere og fremstiller dem som om de har like mye å komme med som de som faktisk forsker på dette. Særlig Dagbladet og TV2 har pekt seg ut som klikkhorer som kun er ute etter annonsevisninger, og dermed skriver artikkel på løgnaktige artikkel der de slipper til ekstremister og gir folk inntrykket av at disse ekstremistene har like mye å komme med som de som faktisk sitter med kunnskap og kompetanse. Så jeg forstår deg på en måte, men du skylder deg selv å søke etter fakta. Jeg har prøvd å hjelpe deg litt på vei over her. Takk for det. Takk for svaret ditt. Jeg er totalt uvitende om hva som foregår. Å lese på diverse Facebook grupper tør jeg faktisk ikke. Det er nok med det en bruker over her skrev, hvor de henge ut de ansatte, fosterhjem osv. Jeg hadde nok ikke taklet å jobbe innen det for å si det slik 🙈 Når det gjelder de fakta du kom med over her, så lurte jeg på om jeg kunne få litt link til kilder slik at jeg kan lese litt på det og muligens lette på trykket som har samlet seg i hodet? Hva ville du gjort hvis en slik «urett» rammet deg? Du skriver på en måte som får meg til å forstå bedre, kanskje du kan svare meg på det også. Hva gjør normale folk i slike situasjoner. Har skjønt det at noen velger å bruke sin raseri i media og på diverse grupper. Anonymkode: 43585...c29
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #19 Skrevet 23. september 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker du på sakene som har havnet i menneskerettighetsdomstolen? Etter å ha lest saken om Trude så har jeg også mistet tilliten. Og ja, det gjør meg oppriktig redd hvordan en sånn situasjon kunne oppstå. Anonymkode: 47ddd...f03 Nja. Trude saken har jeg lest om. Er ikke noe som skremmer meg der, da etter det jeg forstod var rett og slett manglende foreldreferdigheter hos mor. Og barnet har bodd i fosterhjem siden han var liten, han kjenner altså ikke moren og det ville ikke vært barnas beste å flytte på han nå. Min mening iallfall. Anonymkode: 43585...c29 2
jabx Skrevet 23. september 2019 #20 Skrevet 23. september 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker du på sakene som har havnet i menneskerettighetsdomstolen? Etter å ha lest saken om Trude så har jeg også mistet tilliten. Og ja, det gjør meg oppriktig redd hvordan en sånn situasjon kunne oppstå. Anonymkode: 47ddd...f03 Av sakene som er avgjort så langt så er det hele null (0) saker der BV er felt for omsorgsovertakelse. Trude vant sak om tvangsadopsjon, men retten sa ingenting om at omsorgsovertakelsen var feil. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå