Cata Skrevet 18. mai 2005 #1 Skrevet 18. mai 2005 Jeg har en forholdsvis liten stue i leiligheten min og har av plasshensyn lenge hatt lyst til å bytte ut radio/CD spiller med et snertent lite mikroanlegg. Jeg er ikke av dem som har musikk som hovedinteresse, så jeg trenger ikke et anlegg med topp lyd, men jeg vil jo helst ha noe med OK lyd. Er det noen glade eiere av mikroanlegg her som kan gi meg noen plusser og minuser angående de forskjellige merkene. (Har først og fremst bruk for et anlegg med radio og mulighet for CD avspilling, -mer fancy trenger det ikke være.)
Gjest espen Skrevet 19. mai 2005 #2 Skrevet 19. mai 2005 Har et slikt oppsett på soverummet. Husker ikke hvilket merke (Hitatchi?) akkurat nå. Basert på erfaringer med denne og andre er det endel ting jeg alltid passer på er oppfylt: 1) Sjekk at det finnes antennetilkobling for coax-kabel (altså en slik kabel som brukes i kabelanlegg). Det gjør radiokvaliteten bedre enn om du bruker vanlig antenne og du vil ofte få inn mange flere radiokanaler. Velg en som har selvom du ikke planlegger å bruke coax-tilkobling nå. 2) Greit med DAB-mottager på radioen. Men det er ikke så mange som finnes enda og de er sikkert dyrere. 3) Prøv å velge en boks som har en ekstra linjeinngang (ofte kalt AUX-inngang) slik at du kan koble annet utstyr til. Endel MP3-spillere kan kobles til på denne måten. 4) Velg en med CD-spiller som kan lese MP3-format. 5) KREV å få bruke fjernkontrollen før du kjøper. Det er den du kommer til å bruke for å styre alt sammen. Velg bare en modell der du liker fjernkontrollen. Mange butikker har problemer med svinn av fjernkontroller og har av den grunn ofte ikke lagt ut fjernkontroller som kundene kan prøve. 6) Pass på at høytalerene kan løsnes fra selve boksen slik at de kan plasseres fritt omkring. 7) Synes det ikke er noe problem om det ikke finnes kassettspiller. Selv bruker jeg den aldri. Elkjøp har mange men de er kanskje ikke så snertne. Jeg tror du bør velge en som koster mer enn 1500. Denne er dyrere men kanskje penere?
Gjest Marianna Panna Skrevet 19. mai 2005 #3 Skrevet 19. mai 2005 Har et slikt oppsett på soverummet. Husker ikke hvilket merke (Hitatchi?) akkurat nå. Basert på erfaringer med denne og andre er det endel ting jeg alltid passer på er oppfylt: 1) Sjekk at det finnes antennetilkobling for coax-kabel (altså en slik kabel som brukes i kabelanlegg). Det gjør radiokvaliteten bedre enn om du bruker vanlig antenne og du vil ofte få inn mange flere radiokanaler. Velg en som har selvom du ikke planlegger å bruke coax-tilkobling nå. 2) Greit med DAB-mottager på radioen. Men det er ikke så mange som finnes enda og de er sikkert dyrere. 3) Prøv å velge en boks som har en ekstra linjeinngang (ofte kalt AUX-inngang) slik at du kan koble annet utstyr til. Endel MP3-spillere kan kobles til på denne måten. 4) Velg en med CD-spiller som kan lese MP3-format. 5) KREV å få bruke fjernkontrollen før du kjøper. Det er den du kommer til å bruke for å styre alt sammen. Velg bare en modell der du liker fjernkontrollen. Mange butikker har problemer med svinn av fjernkontroller og har av den grunn ofte ikke lagt ut fjernkontroller som kundene kan prøve. 6) Pass på at høytalerene kan løsnes fra selve boksen slik at de kan plasseres fritt omkring. 7) Synes det ikke er noe problem om det ikke finnes kassettspiller. Selv bruker jeg den aldri. Elkjøp har mange men de er kanskje ikke så snertne. Jeg tror du bør velge en som koster mer enn 1500. Denne er dyrere men kanskje penere? Det er de færreste anlegg som har DAB-radio enda, og de er dyre. For en som ikke er så opptatt av lyd er DAB en unødvendig ting, spesielt om man kan bruke coax-kabelen for å få inn radio. Faren min har et minianlegg fra JVC som er superbra, stilig design er det på det også.. Designet på anlegget fra hifiklubben syns jeg ikke var noe å skryte av.
Cata Skrevet 19. mai 2005 Forfatter #4 Skrevet 19. mai 2005 Takk for tips. Prøvde meg på å kjøpe et veldig billig ett som var medlemstilbud fra Coop. Tenkte nok det var et sjansespill og denne gangen "tapte" jeg. Det var så "tynn" lyd at selv jeg kunne høre at dette ikke var bra. Så det blir nok forvist til soverommet eller arbeidsrom/gjesterom. Men som sagt, takk for utfyllende svar. Nå vet jeg litt mer om hva jeg skal se etter.
Gjest Hi Fi Trond Skrevet 22. mai 2005 #5 Skrevet 22. mai 2005 Høyttalere er viktig. Kjennetegn på gode høyttalere er ofte vekt. Sjekk at høyttalerne er tunge. Basselementer som skal ha god kontroll og fylde i bassen må ha en stor magnet, og denne vil veie en del. Ta også en banketest. Da skal det føles massivt, og ikke komme en dunkel lyd når du banker på veggene i høyttaleren. Utføres som om du banker på en dør. Lytt: Be om å få høre et billiganlegg og et dyrt anlegg i forhold til det du vil ha. Trenger ikke være kjenner for å høre forskjell. Hører du ikke forskjell, så er det ikke vits i å kjøpe noe dyrere. Pris: Hold deg unna 1500 kr anleggene. Fra 3-4000 begynner det å bli "bra". NB! Enkle anlegg uten 1000 funksjoner er gir ofte bedre lyd. De har bare lyd og design å spille på, og ikke masse unødig flashy saker for å distrahere og lure deg til å tro at anlegget er bra.
ashera Skrevet 24. mai 2005 #6 Skrevet 24. mai 2005 Tivoli Audio sitt mikroanlegg har fått veldig bra karakter i tester. Det ser jo pent ut også! Det består av tre komponeneter, radioen, en ekstern høyttaler samt CD-enheten. Har det på kjøkkenet og er veldig fornøyd. Ulempen er at det koster rundt femtusen. Men god lyd koster. Kombinasjonen Tivoli iPal og iPod er heller ikke borte. Og sååå kompakt, da.
Brunhilde Skrevet 25. mai 2005 #7 Skrevet 25. mai 2005 Og slnger man med subwooferen her - så har man faktisk et stort lite anlegg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå