Gå til innhold

Rens av gulløredobber, hvordan ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen tips til evt rensemidler man bruker for å rense disse ?

Pyrisept ?

Skrevet

Bruk Zalo på gullet, det blir skinnende rent.... :blunke:

Skrevet

Pleier å bruke pyrisept for å rense øredobbene mine. For å få gullet til å skinne så pleier jeg å legge det i litt klorin (vær sikker på at alt er av gull)

Så bare skyller jeg dem etterpå. Gullet blir som nytt igjen!

-x

Skrevet

Man kan også bruke kongevann.

1 del saltpetersyre og 3 deler saltsyre, hvis jeg ikke husker feil.

Men bare hvis det er svigermors øredobber.

De forsvinner nemlig :ler:

dorian - alltid gode råd :roll:

Skrevet

min onkel er gullsmed og ga meg folgende tips:

legg smykket i en del vann, en del zalo og en del domestos i noen minutter, vask saa med neglborste under lunkent vann

jeg legger det i denne blandingen over natta, men kanskje jeg har spesielt skittne smykker?? :ler:

Skrevet

Jeg har jobbet i gullsmed, og anbefaler smykkerens for gull- og diamantsmykker. Jeg vet at det koster 80 kroner hos Thune (hvis du har en slik butikk i nærheten). Mange gullsmeder har også et ultralydapparat i butikken som brukes til å rense smykker. Det "rister" løs skitten, og resultatet blir utrolig bra. Det ser nesten ut som smykkene er nye. Gå til nærmeste gullsmed og spør om de har en slik maskin, ofte gjør de dette gratis, og det tar bare to minutter.

Skrevet

Legg gullet (så sant det er rent gull) og ikke med perler etc. i salmiakk - en liten stund - skyll deretter godt - og tørk - blir helt som nytt.

Skrevet

Jeg ville bare lagt de i pyriseptvann over natten.

Skrevet

Pyrisept hjelper ikke! De blir kanskje bakteriefrie, men ikke blanke.

Gjest Solskinn
Skrevet

Sprit og vann og ultralydbad er glimrende!

(men hvem har ultralydbad hjemme??)

Skrevet

Solskinn: Vet du om det gjelder sølv ogå? Jeg har et tjukt sølv armbånd ("anker") og det er ikke så blankt som det var lenger. Har nemlig sånn ultralydbad på jobben..

-x

Gjest Solskinn
Skrevet

tror nok det skal gå bra. Bare ikke bruk ren sprit, det må blades med vann 50/50, tenker jeg. Jeg pleier å putte smykkene i ett lite glass og sette de i ultralydbadet. Blir så rene og fine, sa! :lol:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...