Gå til innhold

Stille og rolige barn i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 1 år begynte i barnehage i august og hver dag jeg henter får jeg beskjed fra pedagogisk leder om at han er 

«Veldig stille og rolig», «gjør ikke så mye av seg» og «vi på passe på at han ikke forsvinner i mengden».

I starten tenkte jeg det var helt normalt? Han er 1 år og har nettopp begynt i barnehagen. Han har alltid vært rolig. Ikke noe bråkete unge egentlig. Men siden jeg får høre dette hver eneste dag har jeg begynt å tenke på om det betyr at han kanskje ikke trives? At det er noe jeg skal være obs på? 

Hvordan var deres når de startet i barnehagen? Er det ikke normalt å være stille av seg? 

Anonymkode: 43174...f2d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt normalt. Vår er sånn og han trives, snakker om barnehagen hele tiden. Vil dit dag og natt 😛 Han er rolig jevnt over og beskjeden, men de har heldigvis ikke gjort en stor sak ut av det i barnehagen. Han begynte i barnehagen da han var ett år og er nå 3 år. Rolig som baby og rolig nå. 

Husker med skrekk og gru fra jeg var liten og alltid ble fortalt at jeg var for stille og beskjeden. Det gjorde ikke ting noe bedre akkurat, følte meg som et misfoster som barn. Det er viktig å bygge opp selvfølelsen til barnet, ikke bryte den ned. Nå er barnet ditt bare 1 år gammel og veldig liten enda, men det kan godt være han forblir rolig og! Mye kan endre seg altså, men det er ikke noe galt i å være stille og rolig. Og hvis du synes barnehagen gjør for mye ut av dette, må du sette foten ned. Viktig at barnet får ta ting i sitt tempo, det er en stor omveltning for et lite barn å begynne i barnehagen. 

Anonymkode: 6ea76...d7d

• Liker 6
Skrevet

Vår var helt lik. Og nei i dag passer det ikke inn i A4 normen man senere skal inn i, så man prøver å presse barna til å være introverte og ta plass.

Anonymkode: c9aef...b87

• Liker 2
Skrevet

Hei!

Jo, det er helt normalt. Jeg jobber som ped leder på småbarnsavdeling og barna er like ulike i personlighet som oss voksne. Noen hyler av gleder og løper rundt hele dagen, noen sitter rolig og leker for seg selv når de ennå er så små.

De vil nok bare at du skal vite at de tar vare på han selv om han er rolig og at de passer på at han også blir sett. Litt uheldig at du får den beskjeden hver dag da. Du kan jo spørre litt mere rundt det og høre hva de tenker.

Anonymkode: 632c5...119

• Liker 9
Skrevet

Det har vært fokus på at det er de «bråkete» barna som får all oppmerksomheten i barnehagen og at de rolige barna blir oversett. Jeg tror personalet prøver å formidle at de fokuserer på å se barnet ditt selv om han ikke krever oppmerksomhet.

Anonymkode: 30bbb...cd0

• Liker 11
Skrevet

Jeg har to totalt ulike barn - ene er forsiktig og "stille", andre er veldig frempå og med på alt. Vær glad personale ivaretar sønnen din som den rolige personen han er. Da mine gikk i barnehage, var min bekymring omvendt av din - jeg følte at min rolige, forsiktige sønn ble oversett, og jeg tror ikke hans barnehagetid var like kjekk som det den ble for broren hans, som nok var "enklere" ettersom han ikke krevde den ekstra tiden og støtten et mer stille barn krever.

Anonymkode: fdfda...5a2

Skrevet

Tusen takk alle sammen. Er veldig fornøyd med barnehagen. Den virker veldig bra. Han hadde behov for litt lengre tilvenning og er fortsatt ikke helt OK med levering i barnehagen, så jeg har tenkt en del på om han rett og slett ikke var klar. Men godt å høre at det ikke virker å være noe å bekymre seg over :) Vi skal ha oppstartssamtale med bhg i oktober, så får høre mer med dem da :) 

ts

• Liker 2
Skrevet

Kan det være at barnet har en form for sosial angst?

i barnehage kan angsten være mild, men den blir gradvis verre om det ikke blir gjort noe med.

Den "stille og rolig" attituden kan ødelegge mye senere dersom det viser seg at det utvikler seg til en sosial angst

Anonymkode: 53210...b96

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

i barnehage kan angsten være mild, men den blir gradvis verre om det ikke blir gjort noe med.

Den "stille og rolig" attituden kan ødelegge mye senere dersom det viser seg at det utvikler seg til en sosial angst

Man trenger jo ikke å sette diagnoser på alle bare fordi de ikke er frempå og utadvendte da. Det er da helt normalt og vanlig å være sjenert og innadvent uten at det er noe galt med det/en. 

Anonymkode: c5db1...ac9

• Liker 7
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vil diagnotisere en ett år gammelt barn med sosial angst? 

Anonymkode: 3ba14...023

• Liker 7
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Vår var helt lik. Og nei i dag passer det ikke inn i A4 normen man senere skal inn i, så man prøver å presse barna til å være introverte og ta plass.

Anonymkode: c9aef...b87

Introvert og ta plass ? Trodde det var elstroverte samfunnet brukte for å definere normale mennesker om dagen? Ikke introverte....

Anonymkode: 26b3d...f74

Skrevet

Det kan jo være en reaksjon på å være usikker på bhg, særlig hvis det er stor kontrast til hvordan han er ellers. Men det kan jo minst like gjerne være bare sånn han er. Et av mine barn er også sånn, veldig rolig og litt forsiktig av seg, særlig i nye settinger, noe som kanskje blir enda mer tydelig når han er gutt (mulig det er tilfeldig, men mange veldig aktive og høylytte gutter på hans avdeling). Men det har jeg aldri tenkt på som noe problem, det er bare sånn han er. Det viktige for meg er å jobbe med å utfordre ham litt på det som handler om sjenanse, så det ikke blir en hemsko. Men at noen barn er roligere enn andre er helt naturlig, og veldig fint å signalisere til barna at det er fint at det er som de er. Alle må ikke være superutadvendte. Og bra om bhg er bevisst på å gå ham den oppmerksomhet han trenger, ts. I vår bhg har ikke det vært noe problem, tvert i mot syns jeg alltid det har virket som vår rolige gutt har fått ekstra mye koser og positiv oppmerksomhet (burde jo ikke være sånn, men antar det er enda lettere å gi positiv oppmerksomhet til et barn som sjelden gjør noe "galt" og er såkalt "snill og grei").

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen min på 1 år begynte i barnehage i august og hver dag jeg henter får jeg beskjed fra pedagogisk leder om at han er 

«Veldig stille og rolig», «gjør ikke så mye av seg» og «vi på passe på at han ikke forsvinner i mengden».

I starten tenkte jeg det var helt normalt? Han er 1 år og har nettopp begynt i barnehagen. Han har alltid vært rolig. Ikke noe bråkete unge egentlig. Men siden jeg får høre dette hver eneste dag har jeg begynt å tenke på om det betyr at han kanskje ikke trives? At det er noe jeg skal være obs på? 

Hvordan var deres når de startet i barnehagen? Er det ikke normalt å være stille av seg? 

Barn har ulike personligheter, akkurat som oss voksne. Det er helt vanlig at barn er stille og rolig, putler på med sine ting og er litt anonym. Andre barn kan være mer aktive og livlige. Og så har du barna i midten av spekteret. Alle kategorier er like vanlig. Det virker som om barnet ditt trives i barnehagen og får omsorg og blir sett av de ansatte. Det pdagogisk leder mener med " passe på at han ikke forsvinner i mengden" er at barn som er stille og rolige, lite krevende, har ofte litt lett for å bli oversett av de ansatte da de mer krevende barna får mer oppmerksomhet. Det er kun en positiv kommentar om at "vi er obs på at vi skal se ditt barn da disse er lett å glemme i en travel hverdag".... 

Du kan slappe helt av - alt ut fra det du beskriver virker helt normalt. Det virker som om barnet ditt har det fint i barnehagen. 

Lurer du på hvorfor pedagogisk leder sier dette så ofte så kan du spørre: " når du sier ...... hva mener du egentlig?..osv..." Spør om alt du lurer på i stedet å bekymre deg.

Hilsen mann som jobber i barnehage.

Anonymkode: 21dc3...b08

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er det absolutt ingen holdepunkter for ut fra ts sin beskrivelse. Dette er kun fri fantasi. 

Anonymkode: 21dc3...b08

• Liker 4
Skrevet

Kanskje han bare er sånn. Stille og rolig er ikke negativt

• Liker 1
Skrevet
På 23.9.2019 den 16.24, AnonymBruker skrev:

Barn har forskjellig personlighet de også;)

Anonymkode: 12e84...d92

Skrevet
På 23.9.2019 den 21.20, AnonymBruker skrev:

Hehehe.. det tror jeg ikke. Han er 1 år. Men hva fremtiden viser vet vi jo ikke. Han er veldig glad i folk og sosiale sammenkomster, men han tar ikke «mye plass». Andre barn i barnehagen roper, skriker og tar mye oppmerksomhet. Han er rolig og spør først om oppmerksomhet hvis han vil ha noe.

ts

Gjest WhisperingWind
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hehehe.. det tror jeg ikke. Han er 1 år. Men hva fremtiden viser vet vi jo ikke. Han er veldig glad i folk og sosiale sammenkomster, men han tar ikke «mye plass». Andre barn i barnehagen roper, skriker og tar mye oppmerksomhet. Han er rolig og spør først om oppmerksomhet hvis han vil ha noe.

ts

Høres ut som en helt normal 1 åring 😊

Skrevet

Snakk om krise-maksimering...           

Anonymkode: 7ed88...7d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...