Gå til innhold

Barnehagelærerutdanning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Utdanningen er artig.

Jobben er strevsom. Underbemannet, ikke vikar ved sykdom og det er gjennomsnittlig 8% fravær i sektoren, kjerringkultur altfor mange steder med baksnakking og destruktiv kultur, krevende foreldre, barn som har fått og som får fri oppdragelse hjemme, osv osv...

Anbefales ikke.

Anonymkode: a47b7...950

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt det! Jeg gikk på dmmh i Trondheim, ordinær linje fra 2014-2017, fulltidsutdanning 😊 Det var en skole med mange flink lærere, men som på det tidspunktet akkurat hadde gått fra å være førskolelærerutdanning til barnehagelærerutdanning, som innebar mange endringer, mye utprøving og mye tull rent praktisk. Men har hørt det skal ha blitt bedre 😊

Jeg lærte masse og hadde en ganske spennede studiehverdag, men det var mye som skulle gjøres, alt var obligatorisk og jeg jobbet mye og hardt for gode resultater. I ettertid er jeg glad for at jeg sto på mens det varte, jeg jobber nå i barnehage og ser at jeg har fått mer relevant læring og erfaring enn enkelte som har gått barnehagelærerutdanning på annet studiested på samme tid.

Trives i jobben, men også jobben krever mye struktur, orden, full intensitet og lite tid hvor jeg er ajour.. Men er glad i barna, barnehagen og kolleger 😍

Anonymkode: feae8...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Utdanningen er artig.

Jobben er strevsom. Underbemannet, ikke vikar ved sykdom og det er gjennomsnittlig 8% fravær i sektoren, kjerringkultur altfor mange steder med baksnakking og destruktiv kultur, krevende foreldre, barn som har fått og som får fri oppdragelse hjemme, osv osv...

Anbefales ikke.

(ikke ts) Huff, jeg har skjønt at det er et stort problem det med manglede vikarer. Men her vil jeg også si at det ikke gjelder alle barnehager, og kanskje er noe å spørre om ved eventuelle intervju? Hvilken praksis de har ved sykdom eller generell vikarbruk? Det hjelper jo ikke for jobber som allerede er tatt og gjort, men for ts i fremtiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man spør og de juger. Akkurat som når de spør deg om du er mye syk. Man svarer det som gir deg jobben. De har ikke lov å spørre om det uansett, men det skjer hver gang. Da lyver man som svar når de er så frekke.

Men jeg jobber i storby da. Har hørt det er bedre utenfor byen. Stakkars barn, tilbudet er virkelig ikke godt nok i byene.

Kulturforskjeller er også en utfordring, mest i møte med foreldrene.

Og det å måtte stå i barnevernssaker etc. Man får ikke ekstra midler dersom barn trenger oppfølging av sosialtjenesten. Den sektoren har også sprengt kapasiteten. Det betyr at man kan stå med flere barn som egentlig skulle gått rett på en ekstra voksen, og må jobbe 4 ganger så hardt for å få ting til å gå rundt. Det går ut over kvaliteten både for de utsatte barn å og resten av barna på avdelingen som man må prioritere ned. 

Nå er det også 50% barnehagelærere i barnehagen og disse skal ha 4timer ubunden tid i uka. Det har bare ført til enda dårligere tilbud, og ikke et barnehageløft slik politikerne lyver om.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

(ikke ts) Huff, jeg har skjønt at det er et stort problem det med manglede vikarer. Men her vil jeg også si at det ikke gjelder alle barnehager, og kanskje er noe å spørre om ved eventuelle intervju? Hvilken praksis de har ved sykdom eller generell vikarbruk? Det hjelper jo ikke for jobber som allerede er tatt og gjort, men for ts i fremtiden. 

Praksisen hos de fleste er vel å leie inn vikar, men når vikarbudsjettet sprakk for måneder siden hjelper ikke det..

Anonymkode: 56e1f...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Praksisen hos de fleste er vel å leie inn vikar, men når vikarbudsjettet sprakk for måneder siden hjelper ikke det..

Anonymkode: 56e1f...5c8

Vanlig praksis å vente 16 dager til gjenværende personale er helt utslitt. 

Anonymkode: 152d3...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanlig praksis å vente 16 dager til gjenværende personale er helt utslitt. 

Anonymkode: 152d3...b4e

Det er ikke vanlig praksis der jeg jobber! Det settes inn vikar fra dag en så sant det er mulig å få tak i vikar. 

Anonymkode: 7e75b...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...