Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp begynt å studere og vi har en del gruppearbeid, både i faste grupper (der vi begynner å bli kjent) og i andre kortvarige grupper. Har tidligere jobbet innen det jeg studerer og hadde da som oftest ingen problemer med å samarbeide på jobb der man ofte spør kollegaer om råd eller diskuterer ulike problemstillinger. Men det har av en eller annen grunn blitt veldig vanskelig for meg å jobbe i grupper på studiet. Jeg føler ofte at jeg sliter med å bidra til diskusjonen, føler at jeg ikke har noe fornuftig å si, at jeg ikke klarer å ordlegge meg godt nok og ofte ender jeg opp med å tenke at jeg sa noe dumt eller at de andre må tenke at jeg ikke egner meg i yrket.

Jeg vet jo at det også har mye å gjøre med sammensetningen av gruppen og hvordan man går sammen personlighetsmessig, men har ennå ikke opplevd at jeg har tenkt etter et gruppearbeid at jeg synes at det gikk bra for min del. Alle gruppene jeg har vert helt greie og jeg tenker at det står aller mest på meg og at jeg må forbedre meg og jobbe med dette. Jeg prøver jo så klart å vise interesse og prøver å bidra, men føler ikke at jeg klarer det. Jeg tenkte kanskje det kom til å bli lettere i den faste gruppen i og med at vi blir bedre kjent, tryggere på hverandre og slikt. Men det har egentlig bare gjort det verre å jobbe i en fast gruppe for min del for da tenker jeg alltid at jeg må forbedre inntrykket fra sist gang vi møttes og blir nervøs for at de kanskje har et negativt inntrykk av meg.

Jeg har så klart jobbet i grupper på videregående, men det var sjeldent i tillegg til at det var veldig kortvarig og mer konkrete oppgaver. Gruppeleder var valgt av lærer, vi fikk ikke karakter og det var mye mer uformelt om man kan si det slik.

Føler at jeg virkelig må forbedre måten jeg sier ting på og jobbe med med selv i forhold til dette.
Noen som har noen gode råd?

Anonymkode: 1071c...62a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen. For min del handler det om at jeg er sjenert og er usikker på meg selv i forsamlinger med folk jeg ikke kjenner så godt. Jeg tror jeg fokuserer for mye på hvordan jeg skal oppføre meg for å bli likt osv at jeg blir ukonsentrert ovenfor diskusjonen og dermed ikke klarer å bidra særlig. 

Anonymkode: d0e7c...715

Skrevet

Jeg har det likt som deg jeg også, ofte. Har vært på to grupper hvor jeg har følt meg trygg nok til å delta i diskusjoner. Dette semesteret er jeg med på to forskjellige grupper og føler jeg klaffer veldig bra personlighetsmessig med ene gruppen, men trenger nok litt tid på den andre gruppen før jeg finner meg til rette der. Jeg prøver å tenke på at de i den sistnevnte gruppen egentlig virker ganske greie, og prøver å fokusere på de positive tingene. Det er jo tross alt bare dette semesteret jeg skal samarbeide med dem, og det hjelper meg jo ikke å henge meg opp i at jeg føler meg mistilpass. 

Skrevet

Når dere er ferdige med oppgaven, ta initiativ til en evaluering av arbeidsprosessen. Hva var jeg flink til, hva kunne jeg gjort bedre? Gå en runde der alle kommer med konstruktiv kritikk og ros. 

Anonymkode: 35b8d...a18

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...