AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #1 Skrevet 23. september 2019 Jeg har kjørt Norge på kryss og tvers de siste par månedene, og har sett en del haikere. Dette ser oftest ut til å være utenlandske turister/backpackere. Jeg så flere (hver for seg) på Dovrefjell blant annet, og lurer litt på hva planen deres er. Satser de på å få sitte på, eller har de en plan b? Er det vanlig at folk stopper for dem? Turister i mer sentrale områder har jo mulighet for å ta buss, men likevel står noen og haiker. Er dette mer vanlig i andre land? Blir litt overrasket hver gang jeg ser en haiker, da dette er såpass sjeldent syn for meg hvertfall. Plukker dere dem opp? Hvorfor/hvorfor ikke? Jeg bare kjører forbi.. Jeg kjører oftest alene, så det er ikke mangel på plass, men jeg orker ikke small talk når jeg kjører. Og jeg vil komme meg fortest mulig frem dit jeg skal uten å ta hensyn til andre. Men jeg får jo litt dårlig samvittighet når de står alene midt på høyfjellet med en svær ryggsekk. Anonymkode: 41235...9f2
Gjest Lama_Drama Skrevet 23. september 2019 #2 Skrevet 23. september 2019 Nei. Jeg orker ikke risikere liv og lemmer.
Gjest 007_008_007 Skrevet 23. september 2019 #3 Skrevet 23. september 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har kjørt Norge på kryss og tvers de siste par månedene, og har sett en del haikere. Dette ser oftest ut til å være utenlandske turister/backpackere. Jeg så flere (hver for seg) på Dovrefjell blant annet, og lurer litt på hva planen deres er. Satser de på å få sitte på, eller har de en plan b? Er det vanlig at folk stopper for dem? Turister i mer sentrale områder har jo mulighet for å ta buss, men likevel står noen og haiker. Er dette mer vanlig i andre land? Blir litt overrasket hver gang jeg ser en haiker, da dette er såpass sjeldent syn for meg hvertfall. Plukker dere dem opp? Hvorfor/hvorfor ikke? Jeg bare kjører forbi.. Jeg kjører oftest alene, så det er ikke mangel på plass, men jeg orker ikke small talk når jeg kjører. Og jeg vil komme meg fortest mulig frem dit jeg skal uten å ta hensyn til andre. Men jeg får jo litt dårlig samvittighet når de står alene midt på høyfjellet med en svær ryggsekk. Anonymkode: 41235...9f2 Aldri! Man vet aldri hvem man har med å gjøre. Sikkerhet først. Og da er den sunne fornuften det beste man kan eie.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #4 Skrevet 23. september 2019 Nei, har aldri plukket opp en haiker. De står jo ofte knotete til og, har observert de ved motorvei-avkjøringer og slikt rundt omkring i byen jeg bor i. Er vi på fjellet eller biltur, har vi uansett ikke plass i bilen, for den har vi gjerne fylt opp selv, med barn og bagasje. Har haiket en gang selv faktisk, ute i gokk et sted i Nord-Norge, men ikke alene, det hadde jeg ikke turt 😛 Anonymkode: 73c34...522
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #5 Skrevet 23. september 2019 Det skjer da., sist forrige mnd.Her jeg bor er det en utrolig lang bakke. Den er evighetslang, når jeg så noen med stor ryggsekk gikk oppover der og haiket, så tok jeg personen med. Anonymkode: 60e4f...f27 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #6 Skrevet 23. september 2019 Nei, altfor kynisk og mistenker at de skal utnytte/misbruke/rundstjele meg. Har barn i bilen, og tar dermed ikke større risikoer enn nødvendig. Anonymkode: 9c8a1...9de 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #7 Skrevet 23. september 2019 Det kan jo virke som at det ikke er en veldig stor sjanse for å få sitte på. Kanskje yrkessjåfører som ønsker selskap? Uansett er det litt rart å satse på det. Kjørte blant annet forbi en ung kvinne i fullt turutstyr, at hun tør tenkte jeg. Hun var nok ikke farlig, men jeg orket ikke ta henne med likevel. Når jeg reiser rundt i Norge eller andre land har jeg jo planlagt hvordan jeg reiser rundt, enten om jeg har bil eller tar buss/tog. Hvis det ikke er transport dit jeg ønsker, så drar jeg heller et annet sted. Jeg satser ikke på å sitte på med vilt fremmede mennesker. Men som sagt er det kanskje anderledes i andre land. Anonymkode: 41235...9f2
Hanako Skrevet 23. september 2019 #8 Skrevet 23. september 2019 Aldri, det er ikke godt å si hva slags person det er, det kan være verdens hyggeligste eller en gal morder. Tar ikke sjansen. 1
Gjest Witch24 Skrevet 23. september 2019 #9 Skrevet 23. september 2019 1 time siden, Lama_Drama skrev: Nei. Jeg orker ikke risikere liv og lemmer. Dette:)
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #10 Skrevet 23. september 2019 Har ikke sett en haiker på flere år, men hadde ikke tatt de med nei. Anonymkode: c87f4...915
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #11 Skrevet 23. september 2019 Har både haiket mye og tatt opp haikere, men ser selvsagt an haikerne, og med årene har jeg blitt mer skeptisk også. Anonymkode: 95a59...a82 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #12 Skrevet 23. september 2019 Er folk blitt så mye farligere i dag enn før? Skjønner ikke? Er ikke Norge et trygt land lenger, hva skjer? Anonymkode: 490e5...c92
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #13 Skrevet 23. september 2019 Jeg har ikke lappen eller bil, men haiker mye selv. Sjeldent i Norge da nordmenn ikke er så glad i å plukke opp folk. Møter alltid masse andre haikere også. Det er en veldig fin måte å reise på:-) Anonymkode: d8990...416 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #14 Skrevet 23. september 2019 Jeg plukket med meg en utrolig morsom fyr fra Liverpool i fjor. Han hadde haiket rundt halve verden. Var stor underholdning! Har også plukket med meg diverse fjellfolk på fjellet. Er jo gøy med litt selskap i bilen, men ser jo folk litt an.. jeg er dame og ser ganske ung ut, forresten. Hittil har det gått bra! Anonymkode: f0d75...3ff 6
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #15 Skrevet 23. september 2019 Jeg kunne ha plukket opp om det så ut som ordentlige backpackere, og at det ikke var midt uti ødemarka, i tilfelle de skulle slå meg ned og stjele bilen min. Anonymkode: 29782...915
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #16 Skrevet 23. september 2019 Aldri. Anonymkode: 8e074...f9b
ludden Skrevet 23. september 2019 #17 Skrevet 23. september 2019 Herregud...består Norge av livredde folk som tror potensielle mordere står langs vegen å haiker?? skjerp dere!!!Jeg stopper ofte å tar med haikere, det er da alltid hyggelig å bli kjent med nye folk,og høre nye historier......har enda ikke truffet noen som verken har ranet eller drept meg. Virker som altfor mange her har så angst,at de antagelivis burde trengt profesjonell hjelp! 10
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #18 Skrevet 23. september 2019 Nei, fordi jeg har sett for mange skrekkfilmer i mitt liv. Tulla, nei fordi jeg har angst for folk. Takler ikke de jeg kjenner og ihvertfall de jeg ikke kjenner. 😂 Det er overraskende mange her i byen. Jeg tipper på at det er turister/backpackere som skal til retning Oslo. For alle står langs E6 mot Oslo, 2 + 2 er 5 liksom, jeg er jo ikke helt dum heller. Litt synd da, siden jeg kjører helt til en strekning som er raka vegen til Oslo. Altså igjennom byen, gjennom to små tettsteder også tar jeg av og går tilbake til byen rett før en populær rasteplass for trailere som skal til og fra Oslo. Så jeg kunne jo ha plukket opp noen og satt dem av der..... men angst og feighet stopper meg. Anonymkode: be3c8...0e8
ludden Skrevet 23. september 2019 #19 Skrevet 23. september 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg plukket med meg en utrolig morsom fyr fra Liverpool i fjor. Han hadde haiket rundt halve verden. Var stor underholdning! Har også plukket med meg diverse fjellfolk på fjellet. Er jo gøy med litt selskap i bilen, men ser jo folk litt an.. jeg er dame og ser ganske ung ut, forresten. Hittil har det gått bra! Anonymkode: f0d75...3ff Godt å se at det fortsatt er noen her som ikke har mistet totalt gangsynet. Jeg haiker neste gang du passerer:-) 1
Sinsiew Skrevet 23. september 2019 #20 Skrevet 23. september 2019 Ja, vi tar med haikere om vi har plass
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå