Gå til innhold

Tjener ingen under 400 000?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ingen som tjener mellom 350 000-400 000 her inne? 

Jeg utdanner meg til ett yrke hvor jeg ikke kan forvente noe mer lønn enn dette. Blir rett og slett nervøs for at jeg ikke skal klare alle utgifter som vil komme i fremtiden. Ikke mer utgifter enn det "normale", men om "alle" tjener mer så er det vel ikke mulig å klare dette da? 

Alt under 500 000 er jo dårlig lønn her inne, og 500 000 er bare ok. Hvordan lever dere som tjener så mye mer enn dette siden det er ok og ikke bra?! 

Vet ikke helt hva jeg vil med innlegget, litt håp kanskje? 

Anonymkode: b7ed5...e4b

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg utdanner meg til ett yrke hvor jeg ikke kan forvente noe mer lønn enn dette. Blir rett og slett nervøs for at jeg ikke skal klare alle utgifter som vil komme i fremtiden. Ikke mer utgifter enn det "normale", men om "alle" tjener mer så er det vel ikke mulig å klare dette da? 

Alt under 500 000 er jo dårlig lønn her inne, og 500 000 er bare ok. Hvordan lever dere som tjener så mye mer enn dette siden det er ok og ikke bra?! 

En annen ting, skatten vil vel også være ulik. Så forskjellene blir vel ikke SÅ ekstremt om man ser på utbetalingene etter skatt, eller? Da tenker jeg ikke på de som tjener 700 000 + men forskjellen er kanskje ikke så stor om man tjener 400 000 vs. 500 000? 

Skrevet

Hvor bor du da? 400k gjør det vanskelig å kjøpe bolig i en storby, men på en øde plass går det jo fint. Så finner du deg vel en mann som har inntekt og.

Anonymkode: 5ab07...c5c

Skrevet

Jeg tjener 360000 før skatt.... Ufaglært, fulltidsjobb.

Anonymkode: 0efef...391

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor bor du da? 400k gjør det vanskelig å kjøpe bolig i en storby, men på en øde plass går det jo fint. Så finner du deg vel en mann som har inntekt og.

Anonymkode: 5ab07...c5c

Jeg blir helsesekretær, bor på østlandet. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tjener 360000 før skatt.... Ufaglært, fulltidsjobb.

Anonymkode: 0efef...391

Hvordan klarer du deg med den inntekten da? Er det ok eller er det vanskelig å få ting til å gå rundt?

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg utdanner meg til ett yrke hvor jeg ikke kan forvente noe mer lønn enn dette. Blir rett og slett nervøs for at jeg ikke skal klare alle utgifter som vil komme i fremtiden.

No shit. 400K er faktisk ikke nok til å eie sitt eget hjem i Oslo f.eks, hvis man skal finansiere det helt selv. 500K er også på grensen. 

Anonymkode: 7ff70...716

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner dette kan bekymre deg. For å svare på spørmålene dine:

Vedrørende lønn er det mange som tjener mindre enn dette (husk at mange blant annet jobber deltid). En annen ting er at typiske lønns- og formuestråder her inne generelt sett vil tiltrekke de som har noe å "melde". Det er ikke et representativt utvalg.

Når det kommer til lønn etter skatt er skatteprosenten progressiv, men ikke slik at folk sitter igjen med det samme. Typisk vil jeg tro at en som tjener 500 000,- vil sitte igjen med ca 70-80 000 mer etter skatt en en som tjener 400 000. Differensen mellom en som tjener 650 000 og en som tjener 750 000 er nok mer i området 55-65 000,- pga toppskatt. Gjennomsnittlig selvfølgelig - skattefradrag mv. vil føre til store variasjoner

Sist og ikke minst er det verdt å huske på at "Oslogryten" er en stor bidragsyter til at snittlønnen i Norge er som den er. Dette er kort og godt fordi det er dyrere å bo her, arbeidsgiverne opplever større intern konkurranse og mange større arbeidsgivere (som staten) holder til her. Så i Oslogryten og enkelte presstrøk rundt andre byer er dette litt lite. I resten av landet vil 400k ta deg et langt stykke.

• Liker 4
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er under utdanning, så nå tjener jeg bare 220k i året.

Anonymkode: c4837...68d

Skrevet

Har frikort 😁

Anonymkode: bb9db...ec4

Skrevet

Jeg tjente 300k i min tidligere jobb som ikke krevde utdanning. Akkurat nok til å klare seg i en billig leilighet, men jeg ville aldri ønsket å ha en slik lønn langtidsmessig, da det førte med seg mye økonomisk stress.

Skrevet

336k. Har fagbrev, men ikke helt relevant til jobben jeg gjør - selv om det allikevel er det. 

Nettopp begynt i jobben, så kan ikke si så mye om inntekten på sikt, men den veldig unødvendige forbruksgjelda jeg har gjør ikke alt så ille lett 😛 Men jobber med å få noe kontroll på det nå. 

Anonymkode: a1f48...f6d

Skrevet

TS: 

Det er ganske mange fagarbeidere i Norge og de innen helse tjener jo rundt 350 000-400 000, hvordan kan alle disse klare seg da? 

Er jo merkelig at man, med utdannelse ikke skal kunne leve ok med inntekten sin.. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tjener i underkant av 400, og klarer meg helt fint. Kjøpte egen bolig med oppsparte midler og litt arv, så boliglånet er minimalt. Har nok til å gjøre de tingene som gir meg god livskvalitet som å invitere venner på middag, gå på kino/restaurant/byen en gang i blant, og reise. 

Jeg er ikke opptatt interiørtrender, mote eller å ha den siste nye teknologien. Kjøper som regel brukt. Det er ikke noe offer for meg heller.

Har venninner som tjener 100-200 k mer enn meg som ofte er blakke pga forbruket.

Anonymkode: d99db...46e

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tjener i underkant av 400, og klarer meg helt fint. Kjøpte egen bolig med oppsparte midler og litt arv, så boliglånet er minimalt. Har nok til å gjøre de tingene som gir meg god livskvalitet som å invitere venner på middag, gå på kino/restaurant/byen en gang i blant, og reise. 

Jeg er ikke opptatt interiørtrender, mote eller å ha den siste nye teknologien. Kjøper som regel brukt. Det er ikke noe offer for meg heller.

Har venninner som tjener 100-200 k mer enn meg som ofte er blakke pga forbruket.

Anonymkode: d99db...46e

TS: 

Kan jeg spørre om hvor mye du sitter igjen med etter at dine faste utgifter er betalt? 

Skrevet

Jeg tjener 450.000 i året før skatt, og synes jeg lever veldig godt. Jeg har råd til alt jeg trenger med god margin, eier rekkehus og klarer å spare en del i mnd. Jeg hadde klart meg godt på lønnen du beskriver også tror jeg, uten nevneverdige problemer. Men jeg bor ikke i noen bykjerne (middels stort tettsted 1,5 time fra Bergen), og jeg har aldri brydd meg om materiell luksus. Spørs veldig hva du er vandt til av forbruk! Er du vandt til hyppige restaurantmiddager, designervesker og flere storbyferier i året så er det klart det blir knapt med 350.000 kr 😛 

Anonymkode: 5264b...408

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tjener 450.000 i året før skatt, og synes jeg lever veldig godt. Jeg har råd til alt jeg trenger med god margin, eier rekkehus og klarer å spare en del i mnd. Jeg hadde klart meg godt på lønnen du beskriver også tror jeg, uten nevneverdige problemer. Men jeg bor ikke i noen bykjerne (middels stort tettsted 1,5 time fra Bergen), og jeg har aldri brydd meg om materiell luksus. Spørs veldig hva du er vandt til av forbruk! Er du vandt til hyppige restaurantmiddager, designervesker og flere storbyferier i året så er det klart det blir knapt med 350.000 kr 😛 

Anonymkode: 5264b...408

Det er godt og høre! 

Jeg bruker kanskje 4000 kroner på klær i året. Er på restaurant kanskje 2-3 ganger i året. Drar på ferie, men ikke noe luksus. Er vant til å se på priser og liker å være prisbevisst. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS: 

Det er ganske mange fagarbeidere i Norge og de innen helse tjener jo rundt 350 000-400 000, hvordan kan alle disse klare seg da? 

Er jo merkelig at man, med utdannelse ikke skal kunne leve ok med inntekten sin.. 

Kjære vene. Helsesekretær er kursing eller videregående fag. 350-400 000 for det er faktisk MYE.

Anonymkode: bcd7c...185

• Liker 1
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke dårlig hvis du ikke har gått på universitetet synes jeg. 

Anonymkode: 54bbf...7e0

Skrevet

Er bare her alle har millioninntekt eller så er de uføre.......

Anonymkode: 7d4e9...1f0

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...