Gå til innhold

Hva kan arbeidsgiver oppgi av info til evt. ny jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble utsatt for en ulykke og var en stund på sykehus og sykmeldt etter operasjon. Kan arbeidsgiver fortelle om slike ting som sykdom, permisjon/barn osv hvis mulig ny jobb ringer fordi arbeidsgiver er oppgitt som referanse? Eller må han forholde seg mer til info om resultater osv?

Anonymkode: 95bff...e18

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har ihvertfall ikke lov til å oppgi grunn til sykemeldinger og sensitive helseopplysninger. Fødselspermisjon er jeg usikker på om de har lov til å opplyse om, men dette er vel noe du hadde opplyst om uansett hvis det ble et tema under intervjuet?

De kan spørre om du har hatt mye fravær, men ikke om detaljene rundt årsak til sykmelding/ fravær.

Anonymkode: a0b4a...692

Skrevet

Det tilhører vel sjeldenhetene at en potensiell arbeidsgiver ringer referanser før du har vært på både 1. og 2. gangs intervju? 

Du er i alle fall ikke den eneste i arbeidslivet så har vært utsatt for en ulykke og blitt sykemeldt i noen uker. Hvis det ikke er snakk om at du til stadighet utsettes for ulykker og lange sykefravær så er ikke det noe som er interessant for en ny arbeidsgiver.

Anonymkode: fba98...589

• Liker 2
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har ihvertfall ikke lov til å oppgi grunn til sykemeldinger og sensitive helseopplysninger. Fødselspermisjon er jeg usikker på om de har lov til å opplyse om, men dette er vel noe du hadde opplyst om uansett hvis det ble et tema under intervjuet?

De kan spørre om du har hatt mye fravær, men ikke om detaljene rundt årsak til sykmelding/ fravær.

Anonymkode: a0b4a...692

Det er nesten verre hvis de kan oppgi det, uten at de får vite at det er en god grunn. 

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tilhører vel sjeldenhetene at en potensiell arbeidsgiver ringer referanser før du har vært på både 1. og 2. gangs intervju? 

Du er i alle fall ikke den eneste i arbeidslivet så har vært utsatt for en ulykke og blitt sykemeldt i noen uker. Hvis det ikke er snakk om at du til stadighet utsettes for ulykker og lange sykefravær så er ikke det noe som er interessant for en ny arbeidsgiver.

Anonymkode: fba98...589

Hvorfor tolket du at jeg ikke har vært til intervju? Jeg har det. Og jeg har hatt langt sykefravær men med god grunn. Hatt kreft uten spredning, og da ble det også litt. Føler jeg har litt uflaks :(

Anonymkode: 95bff...e18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...