Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har i dag en jobb jeg elsker. Jeg stortrives med oppgaver, kollegaer og får være med på mye gøy. Jeg har frihet i jobben til å styre mye selv, og jeg har b.an mulighet for hjemmekontor når jeg har behov for det. Jeg kan jobbe inn timer på kvelden hjemme, og flexe litt på dagtid.

Jeg hadde i flere år en jobb jeg HATET. Jeg grudde meg hver eneste dag, hadde vondt i magen og det var ett H******. Det endte med jeg ble syk av jobben.

Jobben jeg har i dag har jeg hatt litt over ett år, og jeg har ikke hatt noen ønsker om jobb-bytte. Tvert om. Elsker jobben min. Jobben min er i ett stort og solid konsern.

I går ringte en annen bedrift meg opp (også ett stort og solid konsern), og de ønsker å tilby meg jobb. Det er kjempekompliment, og jeg setter selvfølgelig stor pris på å bli ringt til.

Problemet er at dette egentlig ikke er en jobb jeg ønsker meg. Den er mye mindre fleksibel, har ikke like stor frihet og ikke like ålreite arbeidsoppgaver.

Det er jobb jeg syns er ok, men ikke noe mer. I tillegg setter jeg enorm pris på friheten jeg har i jobben min i dag.

Det som er problemet mitt er at jobben jeg har i dag tjener jeg ca. 480’ i året. I den stillingen jeg nå har blitt tilbud, vil jeg få en lønn på 600’.

Dette er veldig stor forskjell for meg.

Jeg står i en posisjon hvor jeg muligens vil bli alenemor de nærmeste mnd. En inntekt på 600’ vil gi meg større mulighet til å kjøpe egen bolig meg og barnet mitt, og gi oss større økonomisk frihet.

Med inntekten jeg har i dag, vil det være vanskelig for meg å få boliglån..

Jeg trenger litt råd.

Hva ville dere gjort i en slik situasjon?

Anonymkode: df8b5...c7d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å frtelle npværende arbeidsgiver om telefonen du fikk, og si at du vurderer det kun pga lønn, om de kanskje kunne øke din lønn

Anonymkode: 3b136...feb

• Liker 7
Skrevet

Jeg ville snakket med nåværende arbeidsgiver. Kanskje de vil gi deg mer for å beholde deg? 

Så får du vurdere om 120.000 i året er nok kompensasjon for å kanskje mistrives? 

Anonymkode: 542b2...9ae

Skrevet

Du får velge mellom trivsel og lønn. Det er to forskjellige motivasjonsfaktorer, som du må avgjøre hva som betyr mest for deg. 

Noen veier kun trivsel høyest, for andre er lønn godt nok. God lønn gjør jo noe med tilværelsen ellers også, selv om det kan føre til mindre trivsel på jobb. Du står ovenfor et særdeles tøft valgt. Tenk deg godt om, det kan faktisk ikke vi gjøre for deg ettersom det er så individuelt. Men husk at du har erfart hva mistrivsel kan gjøre med kroppen din! Det er ikke gitt at du kommer til å mistrives i den nye jobben din, men du kan risikere det, og da vet du ikke hvordan det ender! 

Anonymkode: 9c069...86f

Skrevet

Du må regne på hva du sitter igjen med - trinnskatt vil gjøre seg gjeldene på den høyere lønna, så du kan ikke regne det gamle skattetrekket på høyere lønn.

https://www.skatteetaten.no/satser/trinnskatt/

Anonymkode: e4654...f9a

Skrevet

Du forhandler selvsagt med den jobben du har nå. Men da må du ha i bakhodet at det kan være de ikke kan tilby deg noe mer enn du har, og da må du velge. Siden du sier det er to store konsern og du har blitt direkte kontaktet, er du attraktiv og bør være interessant for din nåværende arbeidsgiver å beholde.

Anonymkode: 503c5...9a4

• Liker 1
Skrevet

Tror du at du har noen forhandlingsmuligheter i den jobben du har nå? Om du jobber i det private og har fått tilbud fra annen bedrift om såpass mye bedre lønn skulle man jo tro at du kunne forhandle opp dagens lønn noe iallfall.

Skjønner at du vil ha mer lønn men som en som har en jobb hun hater og er utslitt av men som tjener godt... jeg synes ikke pengene er verdt det :( Ønsker meg heller en jobb jeg kan trives skikkelig i. Og som alenemor må vel fleksibilitet være verdt veldig mye?

Vanskelig valg, ville iallfall forsøkt å finne ut om det er mulighet for mer lønn i dagens jobb, nå eller på sikt. Og gjerne sammelikne med fremtidig lønnsvekst i den andre jobben.

Anonymkode: f243d...11d

Skrevet

Jeg tenker også at du må spille med åpne kort til din nåværende arbeidsgiver. Si at du trives veldig godt i din nåværende jobb, men at du har fått dette nye tilbudet, med mye høyere lønn. Det å ha et slikt kort på hånden er i alle fall gull verdt i lønnsforhandlinger. Er det i et stort konsern, er det nok lettere å få komme opp i lønn enn om du jobbet i en liten familiebedrift.

Anonymkode: 7641f...9bd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...