AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #1 Skrevet 23. september 2019 Er du ofte syk? Jeg har to barn på 2 og 3år. Er så fryktelig lei av å være syk "hele" tiden. Hele året bortsett fra midt på sommeren er jeg syk nesten annenhver uke. Ikke så jeg er hjemme fra jobb (noen ganger det også), men med vondt i halsen, hodet, ledd og kroppen. Slapp og sliten. Snørr og hoste. Går kanskje en uke i mellom før jeg er i gang igjen. Barna er stort sett snørrette hele året bortsett fra sommeren. Men de er sjelden hjemme med feber og redusert allmenntilstand. Ikke mer enn normalt i alle fall. Har vært gjennom en haug av barnesykdommer, så regner med vi snart er immune der også. Jeg vet det er mye sykdom i barnehagealder, men jeg var ikke klar over at jeg også skulle være syk så og si hele tiden. Er det sånn for "alle" andre også? Når går det over? Anonymkode: bfa60...1fd
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #2 Skrevet 23. september 2019 Kjenner meg igjen, har en på 3 år som har vært mye forkjølet fra våren og utover, og også i sommer. Har fått alt sammen, men har blitt hardere rammet enn han 😛 har ikke blitt skikkelig syk, men er konstant redusert med et eller annet føler jeg, rekker jo aldri å bygge opp immunforsvaret heller 😓 har vært «frisk» i to dager nå, snufser bare litt og er litt tung i hodet, men venter i spenning på neste runde 😛 Første året i barnehagen var virkelig ille, da var jeg ordentlig syk flere ganger, hadde flere bakterielle infeksjoner. Barnet var også mye mer redusert når han var syk, enn han blir nå. Andre året i barnehagen fram til våren var det ganske greit og jeg ble ikke smittet så ofte, men fra tidlig sommer i år har det vært mye. Har også pådratt meg noen av barnesykdommene 😛 Før jeg fikk barn var jeg uhyre sjeldent syk, var forkjølet maks et par ganger i året og ikke noe mer utover det. Håper ikke alle har det slik! Men du er iallfall ikke alene, TS 😘 Anonymkode: 5877a...17c
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #3 Skrevet 23. september 2019 Jeg hadde ikke vært forkjøla på tre år, eller hatt omgangsyke på 15, så fikk jeg barn... Første året var det fire forkjølelser og tre omgangsyker og sånn har det fortsatt. Toppet seg i fjor høst/vinter med 9 forkjølelser, en influensa og to omgangsyker. Trodde jeg skulle gå under. Og da det endelig begynte å roe seg med sykdom, så satte pollensesongen i gang. Gleder meg til de blir større og ikke så mye syke hele tida. Anonymkode: 3e7e5...eb6 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #4 Skrevet 23. september 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du ofte syk? Jeg har to barn på 2 og 3år. Er så fryktelig lei av å være syk "hele" tiden. Hele året bortsett fra midt på sommeren er jeg syk nesten annenhver uke. Ikke så jeg er hjemme fra jobb (noen ganger det også), men med vondt i halsen, hodet, ledd og kroppen. Slapp og sliten. Snørr og hoste. Går kanskje en uke i mellom før jeg er i gang igjen. Barna er stort sett snørrette hele året bortsett fra sommeren. Men de er sjelden hjemme med feber og redusert allmenntilstand. Ikke mer enn normalt i alle fall. Har vært gjennom en haug av barnesykdommer, så regner med vi snart er immune der også. Jeg vet det er mye sykdom i barnehagealder, men jeg var ikke klar over at jeg også skulle være syk så og si hele tiden. Er det sånn for "alle" andre også? Når går det over? Anonymkode: bfa60...1fd Bor man i bolig med dårlig inneklima i form av gamle eller nye fukt og muggproblemer så kan det vise seg på denne måten, uten at noen lege klarer å påvise at huset er sykt. Når dere er friskere om sommeren, så er dere vel enten bortreist, mye ute eller sover med åpne vinduer? Dermed får dere ikke samme belastning som når dere nå er innendørs med lukkede vinduer? Anonymkode: 12ce0...40b 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #5 Skrevet 23. september 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bor man i bolig med dårlig inneklima i form av gamle eller nye fukt og muggproblemer så kan det vise seg på denne måten, uten at noen lege klarer å påvise at huset er sykt. Når dere er friskere om sommeren, så er dere vel enten bortreist, mye ute eller sover med åpne vinduer? Dermed får dere ikke samme belastning som når dere nå er innendørs med lukkede vinduer? Anonymkode: 12ce0...40b TS Forrige sommer var vi borte. Men i år var vi stort sett hjemme. MEN barna er ikke så mye i barnehagen om sommeren.. Men takk for forslag! Anonymkode: bfa60...1fd
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #6 Skrevet 23. september 2019 Jeg er svært sjelden syk, men vi har ikke barn i barnehage mer. Ikke på SFO heller. Jeg tror det har mye å si, spesielt med barnehage. For øvrig: Når jeg merker at jeg en sjelden gang begynner å bli forkjølt, så setter jeg sporenstreks i gang med tiltak: Desinfisere mobilen, bytte sengesett, og fullt kjør med C-vitaminer. Anonymkode: efadf...53e
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #7 Skrevet 23. september 2019 Kjenner igjen det ja. Når ungene gikk i barnehage var jeg syk hele tiden. Så ble det stopp, var ikke forkjøla på 25 år. Så kom barnebarna og den ene forkjølelsen avløste den andre, i tillegg kom plasma lungebetennelse og influensa. Har aldri vært så sjuk i hele mitt liv. Det var verre i runde to, tåler mer når man er ung. Men nå ser det ut til at det har sluppet litt, har holdt meg frisk i nesten et år. Anonymkode: 271f6...0f1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #8 Skrevet 23. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kjenner igjen det ja. Når ungene gikk i barnehage var jeg syk hele tiden. Så ble det stopp, var ikke forkjøla på 25 år. Så kom barnebarna og den ene forkjølelsen avløste den andre, i tillegg kom plasma lungebetennelse og influensa. Har aldri vært så sjuk i hele mitt liv. Det var verre i runde to, tåler mer når man er ung. Men nå ser det ut til at det har sluppet litt, har holdt meg frisk i nesten et år. Anonymkode: 271f6...0f1 Det samme sier mamma. Hun var knapt syk fra jeg begynte på u-skolen til jeg fikk unger 20 år senere. Nå er hun like mye syk som jeg er. Anonymkode: 3e7e5...eb6
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #9 Skrevet 23. september 2019 Kjenner meg ikke igjen i det. Har et kronisk sykt barn men det er ikke noe smittsomt. Virus fra bhg har vært en gang i året med omgangssyke, en gang i året med influensa, en gang i året med forkjølelse. Siste året slapp vi faktisk unna. Ellers har det i løpet av alle bhg årene vært en gang vannkopper, to ganger svineinfluensa, en gang lus, og en gang hånd-fot syken eller hva det nå heter. De er ikke snørrete utenom influensa/forkjølelsesrunde. Men de har ikke lange dager og jeg er svært påpasselig med klær. Bhg er sikkert lei av meg pga det. Anonymkode: 74895...42a
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #10 Skrevet 23. september 2019 Folk sender smittsomme og syke barn i bhg for ikke ha fravær på jobb 😡. Derfor blir det ofte runde på runde med sykdom i barnehagene. Karantene tid er til for å holdes! Anonymkode: 74895...42a 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #11 Skrevet 23. september 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner meg ikke igjen i det. Har et kronisk sykt barn men det er ikke noe smittsomt. Virus fra bhg har vært en gang i året med omgangssyke, en gang i året med influensa, en gang i året med forkjølelse. Siste året slapp vi faktisk unna. Ellers har det i løpet av alle bhg årene vært en gang vannkopper, to ganger svineinfluensa, en gang lus, og en gang hånd-fot syken eller hva det nå heter. De er ikke snørrete utenom influensa/forkjølelsesrunde. Men de har ikke lange dager og jeg er svært påpasselig med klær. Bhg er sikkert lei av meg pga det. Anonymkode: 74895...42a Ts Mine barn er i barnehagen fire dager i uka, ca. 5-6 timer hver gang. De har alt av klær som skal være i barnehagen, i barnehagen. Men hva de kler på de vet jeg jo ikke alltid. Ser at ved regnværsdager så er det mange barn uten hette eller sydvest. Har sydvest til barna for at det skal brukes så de kanskje beholder det på. Men jeg kan jo ikke ha fullstendig kontroll på bekledning når de er i barnehagen. Hvordan klarer du det? Hva mener du med at du maser, sier hva de skal ha på ute hver dag? Kanskje jeg kan bli flinkere der. Jeg sier aldri noe, regner med de vet.. Anonymkode: bfa60...1fd
Arkana Skrevet 23. september 2019 #12 Skrevet 23. september 2019 (endret) Jeg var mer syk enn barna da de var små. (Jeg har nedsatt immunforsvar da, så for min del er nok det hovedårsaken.) Jeg tror ikke de har vært borte mer enn 2-3 dager hver i løpet av barnehage- og skoleårene så langt. De har alltid holdt seg friske og heller gitt alt til meg. Superirriterende, men sånn er det bare. Imidlertid kan jeg trøste deg med at det er midlertidig, det går over. Husker ikke helt når, men yngste er 6 år og det er i alle fall et par år siden sist jeg var syk. Endret 23. september 2019 av Arkana
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #13 Skrevet 23. september 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Er du ofte syk? Jeg har to barn på 2 og 3år. Er så fryktelig lei av å være syk "hele" tiden. Hele året bortsett fra midt på sommeren er jeg syk nesten annenhver uke. Ikke så jeg er hjemme fra jobb (noen ganger det også), men med vondt i halsen, hodet, ledd og kroppen. Slapp og sliten. Snørr og hoste. Går kanskje en uke i mellom før jeg er i gang igjen. Barna er stort sett snørrette hele året bortsett fra sommeren. Men de er sjelden hjemme med feber og redusert allmenntilstand. Ikke mer enn normalt i alle fall. Har vært gjennom en haug av barnesykdommer, så regner med vi snart er immune der også. Jeg vet det er mye sykdom i barnehagealder, men jeg var ikke klar over at jeg også skulle være syk så og si hele tiden. Er det sånn for "alle" andre også? Når går det over? Anonymkode: bfa60...1fd Det der varierer nok fra voksen til voksen. Det ER vanskelig å unngå at små snørrete unger nyser og hoster en rett opp i ansiktet. Men dersom du er syk «hele tiden» så virker det som om dere ikke har ok hygiene i hjemmet. Innfør separate tannbørster i separate glass, separate håndklær på hver sine kroker og tørk over alle dørhåndtak hver kveld. Håndvask etter at dere har vært ute og før hvert måltid pluss at ingen voksne tar seg i ansiktet i løpet av dagen bør hindre mye smitte. De fleste av oss smitter oss selv med å putte skitne fingre nær munn. Og de fleste voksne vasker ikke egne hender før måltid. Og så bør du spise såpass godt at du ikke er så mottagelig. 3-4 fiskemiddager i uka pluss grønnsaksbassert kost resten av dagene bør duge, en trenger ikke overdrive heller. Og trene. Og ikke stresse. Anonymkode: 50851...4cf 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #14 Skrevet 23. september 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts Mine barn er i barnehagen fire dager i uka, ca. 5-6 timer hver gang. De har alt av klær som skal være i barnehagen, i barnehagen. Men hva de kler på de vet jeg jo ikke alltid. Ser at ved regnværsdager så er det mange barn uten hette eller sydvest. Har sydvest til barna for at det skal brukes så de kanskje beholder det på. Men jeg kan jo ikke ha fullstendig kontroll på bekledning når de er i barnehagen. Hvordan klarer du det? Hva mener du med at du maser, sier hva de skal ha på ute hver dag? Kanskje jeg kan bli flinkere der. Jeg sier aldri noe, regner med de vet.. Anonymkode: bfa60...1fd Det vet de nødvendigvis ikke. Bhg ansatte er veldig forskjellige. Jeg vet det fordi jeg ofte har hentet og levert i utetiden. Jeg sier hvilket antrekk jeg syntes passet til hvilket vær, og sier fra om det ikke ble sånn. Anonymkode: 74895...42a
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #15 Skrevet 23. september 2019 Spis multivitaminer og tran for å pumpe opp eget immunsystem! Anonymkode: a3d2d...828
Vera Vinge Skrevet 24. september 2019 #16 Skrevet 24. september 2019 Jeg kjenner dette godt igjen. Særlig den første vinteren min eldste begynte hos dagmamma, var jeg enda mer syk enn ham. Og han var ganske mye syk også. Men jeg ble mye heftigere syk, med akutt ørebetennelse, bihulebetennelse osv. Kom meg liksom aldri på beina før et nytt virus slo beina under meg igjen. Og gikk konstant og hanglet mellom sykdomsrundene. Det ble bedre vinteren etter, men egentlig var jeg veldig mye syk fram til de to eldste barna mine var kanskje 2 og 4. Jeg har stort sett vært veldig lite syk tidligere i livet, både som barn og voksen, så jeg ble ganske overrasket over at det skulle bli så ille. Mannen min var ikke i nærheten så mye syk. Jeg var hos en ønh-lege i den forbindelse, og han mente jeg kanskje var mer utsatt pga. jeg ammet da den eldste begynte hos dagmamma, men jeg vet ikke. Nå er mine to eldste 5 og 7, og jeg har knapt vært syk de siste par årene. Så for min del var det helt klart en periode. Når jeg tenker meg om ble det vel bedre rundt da nr to begynte på storbarnsavdeling, men vet ikke om det direkte var småbarnsavdelingen(e) som var problemet eller om jeg bare måtte herdes. Jeg hadde ikke omgås små barn noe særlig før jeg fikk barn selv, egentlig, så det var nok masse virus jeg ikke hadde blitt utsatt for siden jeg var barn selv. Nå har minstemann på 17 mnd akkurat begynt i bhg, så jeg er spent på hvordan høsten blir. Håper jeg har fått nok gjennom systemet mitt til å ikke bli så mye syk igjen nå. Jeg ammer mye fortsatt også, men jeg har i høst så langt holdt meg frisk gjennom to sykdsomsrunder eller i familien, så denne gangen virker det ikke som ammingen har negativ betydning, hvertfall. For min del syns jeg nesten ikke det verste var å være en god del syk, men all den tiden mellom da jeg gikk og hanglet. Og dermed ikke kunne være hjemme, men hadde vondt i hodet og følte meg slapp, og samtidig måtte prestere fullt på jobb. Huff.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #17 Skrevet 24. september 2019 Skjønner hva du mener! Har barn på 2 og 4 år, pluss at jeg jobber på småbarnsavdeling. Og når jeg først er syk blir jeg lett smitta med noe mer. Er jeg forkjøla er jeg tydeligvis et lett bytte for omgangssyke. Anonymkode: ddf34...7d5
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #18 Skrevet 24. september 2019 Tror det handler mye om instilling også. Mye psykosomatisk blant småbarnsforeldre tror jeg. Anonymkode: 93dc1...958 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #19 Skrevet 24. september 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det der varierer nok fra voksen til voksen. Det ER vanskelig å unngå at små snørrete unger nyser og hoster en rett opp i ansiktet. Men dersom du er syk «hele tiden» så virker det som om dere ikke har ok hygiene i hjemmet. Innfør separate tannbørster i separate glass, separate håndklær på hver sine kroker og tørk over alle dørhåndtak hver kveld. Håndvask etter at dere har vært ute og før hvert måltid pluss at ingen voksne tar seg i ansiktet i løpet av dagen bør hindre mye smitte. De fleste av oss smitter oss selv med å putte skitne fingre nær munn. Og de fleste voksne vasker ikke egne hender før måltid. Og så bør du spise såpass godt at du ikke er så mottagelig. 3-4 fiskemiddager i uka pluss grønnsaksbassert kost resten av dagene bør duge, en trenger ikke overdrive heller. Og trene. Og ikke stresse. Anonymkode: 50851...4cf Takk for tips! Vi har hver vår tannbørste, elektrisk som er unna de andre sine. Har alltid vært veldig nøye med vask av hender når vi kommer inn og før måltider. Men separate håndkler etter håndvask har vi ikke. vi får prøve det! Vi spiser en god del fisk, men det går litt i rykk og napp. Men alltid en eller to ganger i uka samt spiser jeg makrell på brødskiva hver dag. Trene har jeg dessverre ikke tid til. Det er en del stress i hverdagen da det er utdannelser, jobb og oppussing så det kan jo høres veldig fornuftig ut at det slår inn.. Anonymkode: bfa60...1fd
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #20 Skrevet 24. september 2019 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror det handler mye om instilling også. Mye psykosomatisk blant småbarnsforeldre tror jeg. Anonymkode: 93dc1...958 Ja vi innbiller oss at vi hoster opp innvoller omtrent eller at vi ligger med nesa i do og spyr i et døgn. Bare innbilning og ta seg sammen. Anonymkode: 3e7e5...eb6 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå