AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #1 Skrevet 23. september 2019 Her i huset har vi tre tenåringer. Jenter på 13 år og gutt på 16 år. Hvor mye hjelper de til hjemme? Hvordan ser det ut på kjøkkenet etter at de har laget seg mat f. eks? Sånn ellers rundt i huset med ting som tilhører tenåringene? Her er det rot over alt. Jeg kan se omtrent hvilket rom de har vært i. - har de vært å do og de har brukt opp siste rest av en dorull, så ligger som regel pappen på gulvet. Nye dorullen på gulvet. - håndkle på gulvet. Møkkete tøy ligger igjen på gulvet etter å ha dusjet. - tomme melkekartong i kjøleskapet, tom plastikk, tom leverposteiboks i kjøleskapet. - snubler i sko når du går inn døra. - mye møkkete klær på gulvet på rommene - setter tallerkner og kopper/glass på benken istedenfor i oppvaskmaskinen. Jeg minner og minner på, men så er det glemt igjen. Pappaen også, men er nok mest meg. Anonymkode: f244c...f89
Måbarefåsiat... Skrevet 23. september 2019 #2 Skrevet 23. september 2019 Laget seg mat selv? Kan tenåringer det? Tulla... Men tallerkner, glass, boller - over hele rommet hans. Blir ikke ryddet. Har sagt det ikke er lov å spise på rommet om han ikke rydder etter seg, men så har han en far da, som serverer på rommet... Møkkete klær på gulvet ja - hele rommet lukter en blanding av rompe og søppel. Han skal egentlig tømme oppvaskmaskinen, men gjør det aldri.
Wit Skrevet 23. september 2019 #3 Skrevet 23. september 2019 Har en datter på 16. Hun rydder opp etter seg når hun har laget seg mat. Hun putter møkkete tøy i skittentøyskurven (hvis det ikke ligger på gulvet på rommet hennes, men da blir det ikke vasket), hun kaster tomme ting fra kjøleskapet. Ja, hun glemmer av og til å putte i oppvaskmaskinen, MEN når hun blir minnet på det så fikser hund et raskt. Akkurat det med dorullene gjør hun også. Uvisst hvorfor siden søppelbøtta står rett ved siden av do........ Tror hjernen til tenåringer er litt "avskrudd". Men påminnelser (ikke masing) har fungert hos oss. Og ja, det er faktisk viktig å stille krav. Hun får ikke ukepenger hvis hun ikke klarer å følge opp disse vanlige tingene som vi er enige om. 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #4 Skrevet 23. september 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her i huset har vi tre tenåringer. Jenter på 13 år og gutt på 16 år. Hvor mye hjelper de til hjemme? Hvordan ser det ut på kjøkkenet etter at de har laget seg mat f. eks? Sånn ellers rundt i huset med ting som tilhører tenåringene? Her er det rot over alt. Jeg kan se omtrent hvilket rom de har vært i. - har de vært å do og de har brukt opp siste rest av en dorull, så ligger som regel pappen på gulvet. Nye dorullen på gulvet. - håndkle på gulvet. Møkkete tøy ligger igjen på gulvet etter å ha dusjet. - tomme melkekartong i kjøleskapet, tom plastikk, tom leverposteiboks i kjøleskapet. - snubler i sko når du går inn døra. - mye møkkete klær på gulvet på rommene - setter tallerkner og kopper/glass på benken istedenfor i oppvaskmaskinen. Jeg minner og minner på, men så er det glemt igjen. Pappaen også, men er nok mest meg. Anonymkode: f244c...f89 Tenåringen her i huset er kliss lik dine tydeligvis 🙈 Anonymkode: 8e09c...a24
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #5 Skrevet 23. september 2019 Jeg har gutter på 12 1/2 og 14 1/2.( og en på 9) De er litt ulike, han på 12 er litt flinkere til å rydde etter seg. De setter alltid inn i oppvaskmaskina etter seg etter måltider, der er de flinke. Men det hender det blir stående igjen glass/kopper i stua eller på gamingrommet i helgene. Og når de har laget seg mat selv så har det lett for å stå igjen litt på benken, og den er definitivt ikke tørket av... så der har vi litt igjen. Tomme kartonger står også igjen, men har da omsider fått lært de å sette melk og annet som må stå kaldt tilbake i kjøleskapet i det minste. Doruller er alltid byttet, der er de flinke. Og skitne klær ligger i skittentøyskurven, utenom treningstøy som de har fått beskjed om å legge vedsidenav kurven pga fuktighet. Sko står i skohylla, det er kun venners sko vi snubler i her. Sko/klær og det å sette inn i oppvaskmaskina har de vært innprentet rutine siden de gikk i barnehagen. Alt sånt funker greit. Og de holder det greit ryddig på rommene også. Av og til trengs det en påminnelse om å rydde, men da gjør de det raskt. Det kan ligge igjen hettejakker eller lignende litt rundt omkring da, typisk klær de kler av seg når de blir varme. Men de henter det/rydder med en liten påminnelse. Det vesentlige er at man må legge grunnlaget lenge før de blir tenåringer, man kan ikke forvente at bare fordi de er eldre skal de plutselig begynne å gjøre mer sånt. Man må forvente det motsatte. Ellers er de flinke til å hjelpetil med annet når de blir spurt, men da gjerne i bytte mot litt ukepenger. De lager middag om de må (dog enkel mat), skifter sengetøy på egne senger, støvsuger (men det er lite populær jobb), dekker på bordet, hjelper til med bilvask, gressklipping og snømåking. Har tenkt å kjøre eldstemann igang med klesvask nå også, slik at han lærer seg det. De vet at de må jobbe litt for ekstra goder, og de har skjønt at om de gjør en liten innsats så har de mer velvilje fra de voksne og får lettere ja til ting de har lyst til. I tillegg til at vi alle har mer tid til å gjøre hyggelige ting sammen. Anonymkode: 6acfe...ea4 1
Angelheart2 Skrevet 23. september 2019 #6 Skrevet 23. september 2019 Har en på 13 og en på 16. De har faste plikter de MÅ gjøre hver uke for å få ukepenger. De har blant annet ansvar for oppvaskmaskinen hver sine dager, ansvar for å holde rommet ryddig og vasker badet en gang i uken. De er stort sett flinke til å gjennomføre dette, men spesielt rommet til eldstemann ser ut som en svinesti hele uken frem til "ryddedagen", så er det ganske rent en dag eller to før det fyller seg opp igjen med kopper, glass, tallerkener, melkekartonger og møkkete klær. 13-åringen er flink til å både lage seg mat og rydde etter seg, mens 16-åringen knapt smører seg mat selv.... Nå har vi hatt plikter i huset helt siden de var små, pliktene har selvsagt endret seg underveis, men jeg tror dette har vært vesentlig for at de faktisk er såpass flinke nå. Det nytter nok ikke å innføre slikt på tenåringer dersom de har vært vant til at mamma og pappa rydder tidligere. 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #7 Skrevet 23. september 2019 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her i huset har vi tre tenåringer. Jenter på 13 år og gutt på 16 år. Hvor mye hjelper de til hjemme? Hvordan ser det ut på kjøkkenet etter at de har laget seg mat f. eks? Sånn ellers rundt i huset med ting som tilhører tenåringene? Her er det rot over alt. Jeg kan se omtrent hvilket rom de har vært i. - har de vært å do og de har brukt opp siste rest av en dorull, så ligger som regel pappen på gulvet. Nye dorullen på gulvet. - håndkle på gulvet. Møkkete tøy ligger igjen på gulvet etter å ha dusjet. - tomme melkekartong i kjøleskapet, tom plastikk, tom leverposteiboks i kjøleskapet. - snubler i sko når du går inn døra. - mye møkkete klær på gulvet på rommene - setter tallerkner og kopper/glass på benken istedenfor i oppvaskmaskinen. Jeg minner og minner på, men så er det glemt igjen. Pappaen også, men er nok mest meg. Anonymkode: f244c...f89 Er du så naiv at du tror du kan begynne å lære tenåringer å rydde etter seg og å holde orden hjemme? Når du ikke har latt barna ta del i rydding, orden og oppgaver hjemme fra de kunne gå selv, så får du fortsette med å være "hushjelp" for dine barn til barna flytter hjemmefra. Man kan nelig ikke begynne å forvente at barn som aldri har lært noe plutselig skal lære av seg selv og å gjøre som de voksne forventer når barna er nesten voksne. Slik er det når man har drevet hotellmammaog pappa i mange år. Her har vi utflyttede stebarn som hjalp til der det trengtes og holdt orden på egne rom, før neste barnekull kom. Anonymkode: 320a2...25e 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #8 Skrevet 23. september 2019 To her, 16 og 18-. De hjelper til med stort sett alt, holder rommene sine ryddige, hjelper til med støvsuging, støvtørking, tar med søpla, dekker på pg av bordet, skyller av og setter inn i oppvaskmaskin, legger alltid skittent tøy i de forskjellige skitentøyskurvene, det er faktisk aldri rotete eller ting etter dem rundt om. De legger ned dolokket. Vi startet med dette fra de var små, alt sammen med å hjelpe til. Det er aldri mas, de hjelper til med å handle om det er noe som trengs, lufter hund og bidrar med hjelp til middag eller lager maten. Jenter da, men vet de er veldig flinke og det setter jeg stor pris på Anonymkode: 56b6c...dd9
Helgeline Skrevet 23. september 2019 #9 Skrevet 23. september 2019 Høres kjent ut, har to jenter i tenårene. Det eneste de er bedre til på lista enn dine er å henge opp håndduker og å kaste klær på vask. Litt for flinke til det siste når jeg tenker meg om 😬 1
Jens Skrevet 23. september 2019 #10 Skrevet 23. september 2019 Har en 14 åring. Han gjør ingenting. Kler han av seg slenger han det på gulvet. Hver dag finner jeg våte håndkler på rommet hans. Tar aldri med asjetter og glass fra rommet sitt til kjøkkenet. Null hjelp fra ham.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #11 Skrevet 23. september 2019 Ikke helt enig i at det bare er å lære ungene det fra de er små, så er problemet løst. Ungene her i huset har måttet hjelpe til fra de var små. Alt fra oppvaskmaskinen, rydding, støvsuging, tørke støv, holde orden på rommene, gå tur med hunden, klippe plen osv osv. Men da de har blitt tenåringer er det akkurat som de har "glemt" alt vi har hatt rutiner på og som de har vært så flinke til tidligere... 🙄 Gå tur med hunden og rydde inn/ut av oppvaskmaskinen må de gjøre hver dag etter skolen uansett, men det hindrer de ikke i å sette fra seg glass og asjett på benken om morgenen for det.. Småting ligger igjen overalt; ladere, hårstrikker, ørepropper, osv osv. Skohylla er kjemisk fri for sko... Men, det som står/ligger på rommet av oppvask/klesvask blir ikke tatt før det er satt i oppvaskmaskinen/lagt i skittentøyskurven av de selv. Jeg går ikke inn på rommene deres og henter noe som helst. Så er det noe de er litt mer opptatt av at skal bli vasket så finner det faktisk veien til skittentøyskurven ganske kjapt. De har også ansvaret for den ene etasjen i huset, så den er i orden til helgen. Altså rydde, tørke støv, støvsuge og vaske bad. Så det gjør de, da 😊 Anonymkode: 3b323...060
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #12 Skrevet 24. september 2019 På 23.9.2019 den 8.53, AnonymBruker skrev: Her i huset har vi tre tenåringer. Jenter på 13 år og gutt på 16 år. Hvor mye hjelper de til hjemme? Hvordan ser det ut på kjøkkenet etter at de har laget seg mat f. eks? Sånn ellers rundt i huset med ting som tilhører tenåringene? Her er det rot over alt. Jeg kan se omtrent hvilket rom de har vært i. - har de vært å do og de har brukt opp siste rest av en dorull, så ligger som regel pappen på gulvet. Nye dorullen på gulvet. - håndkle på gulvet. Møkkete tøy ligger igjen på gulvet etter å ha dusjet. - tomme melkekartong i kjøleskapet, tom plastikk, tom leverposteiboks i kjøleskapet. - snubler i sko når du går inn døra. - mye møkkete klær på gulvet på rommene - setter tallerkner og kopper/glass på benken istedenfor i oppvaskmaskinen. Jeg minner og minner på, men så er det glemt igjen. Pappaen også, men er nok mest meg. Anonymkode: f244c...f89 Åh, kjenner meg sånn igjen! Hver dag, sier jeg, kan du lære deg å skylle tallerkenene, og sette de inn i oppvaskmaskinen! Kan du legge de møkkete klærne i skittentøyskurven! Men nei, det går bare ikke inn. Også alt det andre rotet. Så utrolig slitsomt og irriterende. Bekymret for hvordan mitt barns hjem vil se ut når h... flytter ut om noen år. Ikke snakk om å hjelpe til hjemme, det er visst ikke mulig å plukke opp etter seg. Anonymkode: c039c...06e
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #13 Skrevet 24. september 2019 Har en gutt på 16, får høre av folk «utenfor» huset at han er så grei, høflig, voksen osv. Han er og veldig flink på skolen og super m lillesøster. Men fy f, jeg har lyst å kvele ungen innimellom. Han surrer, roter, synger, bråker og maset vanvittig innimellom og kan bli drit sur. Før holdt han rommet ryddig, laget mat til oss mm, når han fylte 15 sklei alt ut. Rommet han er et mareritt, orker nesten ikke se inn der lenger🙈 Så NEI, hjelper ikke om de var hjelpsomme og nærmest engler når de var små. De hormonene funker jo tenåringene helt opp. Merker jeg gleder meg til han blir voksen. Han har så mange dumme utspill om ting i media ol også, grrrrrr, BLI VOKSEN. Men jeg elsker han og er jo stolt av han forsatt. Savner å gå kos av han❤️ Anonymkode: 4e2d9...229 1
Gjest Chroma Skrevet 24. september 2019 #14 Skrevet 24. september 2019 Det høres ikke ut som tenåringene dine er unormale, hvis det er en trøst. 😛
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #15 Skrevet 24. september 2019 På 23.9.2019 den 8.53, AnonymBruker skrev: Her i huset har vi tre tenåringer. Jenter på 13 år og gutt på 16 år. Hvor mye hjelper de til hjemme? Hvordan ser det ut på kjøkkenet etter at de har laget seg mat f. eks? Sånn ellers rundt i huset med ting som tilhører tenåringene? Her er det rot over alt. Jeg kan se omtrent hvilket rom de har vært i. - har de vært å do og de har brukt opp siste rest av en dorull, så ligger som regel pappen på gulvet. Nye dorullen på gulvet. - håndkle på gulvet. Møkkete tøy ligger igjen på gulvet etter å ha dusjet. - tomme melkekartong i kjøleskapet, tom plastikk, tom leverposteiboks i kjøleskapet. - snubler i sko når du går inn døra. - mye møkkete klær på gulvet på rommene - setter tallerkner og kopper/glass på benken istedenfor i oppvaskmaskinen. Jeg minner og minner på, men så er det glemt igjen. Pappaen også, men er nok mest meg. Anonymkode: f244c...f89 Jeg har en tenåring i hus som aldri hjelper til uten at det blir krangling, treig, frekk og vil bare ha penger. Nå er det sikkert mange som som ikke kan dy seg, og må bare si at jeg har skapt dette monsteret selv. Ja, det kan være, men jeg har stilt opp hele veien, og gjort så godt jeg har kunnet. Men det har nådd et punkt hvor jeg ikke liker mitt eget barn🙁 skulle gjerne hatt en mnd fri kjenner jeg. Åhh, det hadde vært herlig. Det er bare som et pengesluk, som er frekk og slitsom tilbake. Jeg er såååååååå lei! Anonymkode: c039c...06e
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #16 Skrevet 25. september 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Åh, kjenner meg sånn igjen! Hver dag, sier jeg, kan du lære deg å skylle tallerkenene, og sette de inn i oppvaskmaskinen! Kan du legge de møkkete klærne i skittentøyskurven! Men nei, det går bare ikke inn. Også alt det andre rotet. Så utrolig slitsomt og irriterende. Bekymret for hvordan mitt barns hjem vil se ut når h... flytter ut om noen år. Ikke snakk om å hjelpe til hjemme, det er visst ikke mulig å plukke opp etter seg. Anonymkode: c039c...06e Jeg og samboeren ble enige om å være konsekvente og samkjørte på et par punkter etter ungene ble forferdelig rotete. Det skjer noe mye i et ungdomshode som gjør at det blir en halvveis demens men alle kan hvis de vil 😅 Vi legger ikke ungdommens klær og håndkler i skittentøyskurven. V hiver vi klærne inn på rommet til ungdommen. Det hjalp ikke da samboer gjorde en ting og jeg noe annet, da visste ungene at noen plukker opp etter dem før eller senere uansett. Tallerkner og glass de setter på benken rydder ingen av oss inn for dem. Før de legger seg får de beskjed om å ta inn det de har brukt i oppvaskmaskinen. Vi går aldri inn på rommene og rydder opp. 14¨åringen har ansvar for middag et par dager i mnd, da velger han selv hva han vil lage til oss. Når han er 15 har vi blitt enige om at han skal vaske egne klær. Tomme melkekartonger og pålegg har vi og, vi har tatt det opp og sagt at det er dumt for da blir det til at vi ikke kjøper inn pålegg og melk fordi vi tror vi allerede har det. Tomme doruller er en kamp vi ikke orket ta 😤 Anonymkode: 83ea2...452
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #17 Skrevet 25. september 2019 Har en 14 åring og hun er også rotete og sløv. Hjelper å holde tilbake ukepenger. Da skjerper hun seg en stund før det flyter igjen. Anonymkode: 79158...fe5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå